خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سخنگو: اختلافات مهمی در مذاکرات وین باقی مانده است

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی گفت: اختلافات مهمی در مذاکرات وین باقی مانده و مهمترین اختلافی که امروز داریم، سرعت نامناسب حرکت طرف‌های مقابل به ویژه آمریکا در ارائه ابتکارات است.

به گزارش فارس، سعید خطیب‌زاده امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در ابتدا فرارسیدن روز مبارزه و روز غزه را تبریک گفت و سیاست همیشگی ایران در دفاع از آرمان فلسطین به عنوان حق خدشه ناپذیر برای مردم سرافراز فلسطین و روزی که یادآور تمامی جنایات رژیم اشغالگر قدس است را اعلام کرد.

خطیب‌زاده به سفر امیرعبداللهیان به عمان و قطر اشاره کرد و گفت: در عمان دیداری با محمد عبدالسلام درباره آخرین وضعیت یمن داشت و در عمان نیز علاوه بر دیدار با امیر و وزیر خارجه قطر با اسماعیل هنیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین سفر امیرعبداللهیان به چین را مورد اشاره قرار داد و افزود: هیأت همراه متشکل از هیأت سیاسی و اقتصادی بود. آغاز اجرایی شدن تفاهمنامه ۲۵ ساله در این سفر رقم خورد.

  • بسیاری از جداول آماده شده‌اند و ستون‌های این جداول نیز آماده است و بخشی از پرانتزها نیز پاکسازی شدند

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره روند مذاکرات وین اظهار داشت: مذاکره کنندگان ارشد ایران و سه کشور اروپایی برای تنفسی به پایتخت‌ها بازگشته بودند و تمرکز جلسات بر روی چهار متن اصلی در خصوص موضوعات مختلف و در این مدت جلسات کارشناسی قطع نبود.

وی افزود: بسیاری از جداول آماده شده‌اند و ستون‌های این جداول نیز آماده است و بخشی از پرانتزها نیز پاکسازی شدند و توافقات شده و توافقات درباره ایده‌ها تا حدود بسیار زیادی انجام شده و در حال تبدیل به جملات و کلمات هستند. البته آن‌چه باقی مانده موضوعات مهم و کلیدی است که به صورت ویژه تصمیمات خاص سیاسی را می‌طلبد و به ویژه واشنگتن باید تصمیمات خودش را درباره رفع تحریم‌ها و مسائل باقیمانده که برخی موضوعات جدی است، اعلام کند.

خطیب‌زاده بیان کرد: اگر این اتفاقات در بازگشت از پایتخت‌ها بیفتد می‌توان گفت با سرعت خوبی در حال رسیدن به توافق پایدار و قابل اتکار در حرکت هستیم.

  • اجرایی شدن برنامه همکاری جامع ایران و چین

وی درباره اجرایی شدن برنامه همکاری جامع ۲۵ ساله بین ایران و چین و منافع اقتصادی آن نیز اظهار داشت: یک تفاهمنامه ۲۵ ساله بین ایران و چین است و منطق این تفاهمنامه ایجاد یک نقشه راه بین همکاری‌های بلندمدت دو کشور و ارتقای روابط به مشارکت جامع راهبردی است. این نقشه راه نیازمند اجرایی شدن بندهای مختلف آن در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و پارلمانی و قضایی و … بود و کار جدی را می‌برد و در ۵ ماه گذشته در دولت وزارتخانه‌های مختلف مسئول این شدند که روی قراردادهای مختلف کار کنند. از این زمان به بعد این تفاهمنامه باید فاز اجرایی می‌شد که با تمرکز ویژه دولت این اتفاق افتاد و دو طرف تفاهم کردند بعد از چندین ساعت گفت‌وگوی تفصیلی در چین مشترکا آغاز اجرایی شدن این تفاهم را اعلام کنند.

خطیب‌زاده اضافه کرد:‌ در این سفر همراه آقای امیرعبداللهیان، معاون بانک مرکزی، معاون وزارت اقتصاد، معاون وزارت نفت و معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه نیز حضور داشتند برای این‌‌که بتوانند درباره ابعاد مختلف قراردادهایی که فاز عملیاتی آنها برای نهایی شدن آغاز شده صحبت کنند.

خطیب‌زاده گفت: امیدواریم توافقات اجرایی و قراردادهایی که مذاکرات اجرایی شدن آن آغاز شده افق جدید همکاری‌ها را در مشارکت راهبردی دو کشور باز کند.

  • جمهوری اسلامی ایران آمادگی بازگشایی سفارت خود در عربستان را دارد

سخنگوی وزارت خارجه درباره روابط ایران و عربستان و اظهارات یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس در خصوص بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور اظهار داشت: جزییات موضوع را از خود ایشان سؤال کنید و نمی‌توانم درباره اظهارات ایشان نظر بدهم چون اظهاراتشان را دقیق ندیده‌ام.

وی افزود: تمرکز بر آغاز فعالیت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان همکاری اسلامی در جده است و دیپلمات‌های ما ویزا گرفتند برای این‌که این امکان سنجی انجام شود و همانطور که آقای رئیسی در مصاحبه مطبوعاتی اوایل انتخابشان اشاره کردند، جمهوری اسلامی ایران آمادگی بازگشایی سفارت خود در عربستان را دارد و بستگی به این دارد که عربستان سعودی چه اقدامات عملی را انجام می‌دهد.

خطیب‌زاده اضافه کرد: ما این آمادگی را قبلا اعلام کردیم و ان‌شاءالله در این مسیر تمام تمهیدات را خواهیم اندیشید که این مسیر به سمت اجرایی شدن برود.

  • از روابط متوازن و مستقل بین کشورها استقبال کردیم

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره سفر وزرای خارجه کشورهای حوزه خلیج فارس به چین و برخی تحلیل‌ها مبنی بر نگرانی این کشورها از نفوذ چین و روابط ایران و چین بیان کرد: روابط ایران و چین روابطی کاملا طبیعی است. روابط شرق با شرق مبتنی بر الزامات طبیعی تحولات در نظام بین‌الملل و روابط دوجانبه است. حضور کشورهای مختلف در منطقه به عنوان کشورهای مستقل، نه مبنای تهدید است و نه مبنای نگرانی. چین با کشورهای مختلفی در منطقه از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس روابطی را از قبل داشته و ما از روابط متوازن و مستقل بین کشورها استقبال کردیم.

خطیب‌زاده ادامه داد: آن‌چه باعث نگرانی است حضور برخی از کشورهای فرامنطقه‌ای غربی در منطقه خلیج فارس که به صورت نظامی با فروش سلاح‌ها و ایجاد پایگاه نظامی در منطقه خلیج فارس و با تلاش برای تغییر دولت‌ها و حاکمیت‌ها و دستکاری در نتایج تحولات سیاسی در این کشورها سعی می‌کنند جغرافیای سیاسی و حاکمیتی منطقه را تغییر دهند. نظام ترتیبات منطقه‌ای شمولگرا می‌تواند کمک کند این روابط باثبات در منطقه اجرا شود.

  • سیاست داخلی آمریکا مربوط به خودشان است و در این باره اظهارنظر نمی‌کنیم

وی درباره درخواست ۱۱۰ قانونگذار آمریکایی برای ترک مذاکرات وین بیان کرد: سیاست داخلی آمریکا مربوط به خودشان است و در این باره اظهارنظر نمی‌کنیم. ما یک حاکمیت بیشتر در آمریکا نمی‌شناسیم و آن هم مسئولیت قطعی آمریکا در عمل به تعهداتش در سال ۲۰۱۵ و قطعنامه ۲۲۳۱ است و آمریکا تا به امروز گردنکشانه از تعهداتش ذیل این قطعنامه سر باز زده است.

  • حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه باید توسط همه کشورها مورد احترام واقع شده و به رسمیت شناخته شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره دیدار «گیر پدرسون» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه با امیرعبداللهیان و این‌که آیا در این دیدار درباره اشغال بخشی از خاک سوریه توسط نیروهای ترکیه و حل این بحران گفت‌وگو شده است؟ اظهار داشت: حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه باید توسط همه کشورها مورد احترام واقع شده و به رسمیت شناخته شود. ما سازوکار آستانه را داریم که در این سازوکار رایزنی‌ها بین سه کشور ایران، ترکیه و روسیه درباره موضوعات مختلف انجام می‌شود و درباره موضوعات اختلافی در آن سازوکارها گفت‌وگوها را به صورت دوجانبه و چندجانبه انجام دادیم.

  • سفر آیت‌الله رئیسی به مسکو در ادامه مسیر سیاست خارجی متوازن دولت

وی درباره سفر آیت‌الله رئیسی به مسکو و لغو روادید بین دو کشور نیز بیان کرد: سفر رئیس جمهور به دعوت رئیس جمهور روسیه انجام می‌شود و سفر حائز اهمیتی است و در ادامه مسیر سیاست خارجی متوازن دولت است و آقای دکتر رئیسی ملاقات مفصلی با همتای خود خواهد داشت و موضوعات مختلفی در حوزه‌‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، تکنولوژیکی و مردمی و … در دستورکار است. البته با توجه به پاندمی کرونا در جهان و روسیه دو طرف در تلاش هستند با رعایت کلیه پروتکل‌ها و در حداکثر امکان برای انجام دیدارها انجام شود.

خطیب‌زاده اظهار داشت: وزارت خارجه یک تیم مشخصی را طی چند هفته گذشته مامور انجام این سفر کرده است و رایزنی‌هایی در داخل ایران صورت گرفته که ان‌شاءالله این سفر به عنوان سفر مهم کاری دستاوردهای خودش را داشته باشد.

  • اختلافات مهمی در وین باقیمانده/ در موضوعات فنی پیشرفت‌های قابل توجهی حاصل شده

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات وین و این‌که گفتید اختلافات مهمی در وین باقی مانده است و تشکیل کارگروه ترتیبات اجرایی نیز بیان کرد: اختلافات مهمی در وین باقیمانده و مهمترین اختلافی که امروز داریم، سرعت نامناسب حرکت طرف‌های مقابل به ویژه آمریکا در ارائه ابتکارات است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در موضوعات مختلفی که خودش این اختیار را داشته و این امکان را داشته که مسائل را کمک کند با سرعت خوبی مسائل حل شده است و در موضوعات فنی پیشرفت‌های قابل توجهی حاصل شده، ولی در بحث رفع تحریم‌ها گفت‌وگوها منوط به تصمیمات سیاسی شده که متاسفانه در طرف مقابل معطل مانده است. ابتکاراتی هم که ضروری بوده از سوی طرف مقابل همچنان دیده نشده و بیشتر آنها شنونده بودند و بعضا پیشرفت‌هایی که حاصل شده به خاطر اقدامات جمهوری اسلامی ایران بوده است.

خطیب‌زاده بیان کرد: درباره جلسات کارگروه‌ها بنا بر نیازی که به وجود می آید، گفت‌وگوها در موضوعات مختلف انجام می‌شود و در هر چهار متن نیاز به جلسات و گفت‌وگوهایی داشتیم. در برخی جلسات منظم‌تر بوده و در برخی مثل ترتیبات اجرایی کمتر برگزار شده، ولی آنها هم نیازمند این بوده که روی موضوعات اصلی گفت‌وگوهای ضروری صورت بگیرد.

  • ترتیبات منطقه‌ای

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره سفر امیرعبداللهیان به عمان و قطر و آمادگی ایران برای ترتیبات منطقه‌ای و این‌که پیشنهاد مشخصی از سوی دولت جدید در ایران در خصوص ترتیبات منطقه‌ای وجود دارد؟ نیز خاطرنشان کرد: حسن همسایگی و موضوع همسایه گرایی به عنوان سیاست قطعی در چند ماه گذشته در فرم‌های مختلف پیگیری شده است و در حوزه خلیج فارس رایزنی‌هایی انجام شده است و سفرهای اعلام شده و غیراعلامی در بین پایتخت‌ها و سفر برخی مقامات حوزه خلیج فارس به ایران و سفر وزیر خارجه عراق به ایران همه این اقدامات در راستای ایجاد ترتیبات فراگیر در این منطقه به صورت چندجانبه است.

وی یادآور شد: البته این‌که این ترتیبات فراگیر در حوزه خلیج فارس به عنوان قدم اول و هدفگذاری هشت کشور حوزه خلیج فارس است و موضوع جدی است و اینکه بتواند به شامات و مناطق پیرامونی گسترش یابد برادران در برخی کشورها پیشنهاداتی داشتند به صورت مشخص دوستان در عراق پیشنهاداتی را داشتند و ما از هر گونه ترتیبات درون زا و توسط کشورهای منطقه حمایت کردیم. اصول این ترتیبات منطقه‌ای در ملاقات‌ها بحث شده است از جمله احترام به حاکمیت کشورها و جلوگیری از فرآیندهایی که به دخالت‌ها بینجامد، عدم تجاوز و به رسمیت شناختن خطوط قرمز و … ولی این‌که اینها به ترتیبات سازمانی تبدیل شود باید فاصله‌ای برای آن قائل شویم.

وی در واکنش به اظهارات آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا مبنی بر این‌که برای احیای برجام تنها چند هفته باقی مانده است و در صورت شکست مذاکرات واشنگتن سایر گزینه‌ها را بررسی خواهد کرد نیز خاطرنشان کرد: به وزیر خارجه آمریکا توصیه می‌کنم که تمام تلاش و همت و اگر ابتکاری دارد را به کار بگیرد که همین «پلان A» که در دست است به نتیجه برسد. »«پلان B » برای هیچ کشوری جذابیت لازم را ندارد و بلینکن بهتر از هر کسی می‌داند هر کشوری برای خودش پلان بی دارد و شاید پلان بی ایران برای آنها خیلی جذابیت نداشته باشد. تمام همت و تلاش خودشان را بگذارند برای این‌که نشان دهند برای پلان آ اراده و ظرفیت لازم را دارند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره ضرب الأجل‌های ساختگی نیز اظهار داشت: رئیس جمهور فعلی آمریکا و تیم سیاست خارجی و مذاکره کنندگانش در وین می‌دانند که اگر امروز برجام زنده است، به خاطر جمهوری اسلامی ایران است نه به خاطر آمریکا که از برجام خارج و تمام تلاشش را کرد برجام را همان موقع از بین ببرد ولذا اگر آنها دچار فراموشی هستند، نظام بین‌الملل دچار فراموشی نیست و بهتر است از مسیری که رفتند برگردند. امروز همچنان شاهد پیگیری همان مسیر اشتباه هستیم و مادامی که در رفتار آنها تغییری ندیدیم، نمی‌توانیم بگوییم به نقطه‌ای رسیدیم که توافق پایدار و قابل اتکا در دسترس ماست.

  • روابط ایران و سوریه چند لایه و چند بعدی و با عمق استراتژیک خودش است/ به خوبی می‌دانند ایران در جا پاسخ می‌دهد

خطیب‌زاده درباره تجاوزات رژیم صهیونیستی به سوریه و برخی ادعاها مبنی بر این‌که پایگاه‌های مقاومت را مورد هدف قرار می‌دهد و اظهارات مقامات آمریکایی درباره حضورشان در خاک سوریه نیز اظهار داشت: روابط ایران و سوریه چند لایه و چند بعدی و با عمق استراتژیک خودش است و بهتر است کشورها به فکر این باشند که سیاست‌های غلط خود که به کشتار مردم بیگناه سوریه و اشغال خاک سوریه و محاصره ناجوانمردانه و اعمال ضد بشری انجامیده را خاتمه دهند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به خوبی منافع خودش را می‌شناسد و هم به خوبی بلد است از جان و منافع خودش دفاع کند. هیچ طرفی تا به امروز در مناطقی که ایران به صورت مستشاری حضور داشته و جاهایی که ایران به حاکمیت ملی کشورها کمک کرده، اجازه نداده که برخی طرف‌ها بزنند و در بروند و آنها به خوبی می‌دانند جمهوری اسلامی ایران در جا پاسخ آنها را می‌دهد.

  • از طریق مسیر مکتوب به صورت غیررسمی از طریق انریکه مورا نکات مورد نظرمان را به آمریکا داده و گرفتیم

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سؤالی که آیا در آینده نزدیک شاهد مذاکره مستقیم ایران و آمریکا خواهیم بود، اظهار داشت: سیاست جمهوری اسلامی ایران تا امروز این است که آمریکا باید نشان دهد که از مسیر غلط گذشته به صورت عملی برگشته و تا مادامی که این اتفاق نیفتد، در میز برجام جایی ندارد و این اعتماد و شناسایی را آمریکا باید با اصلاح رفتارش کسب کند.

خطیب‌زاده ادامه داد: از طریق مسیر مکتوب به صورت غیررسمی از طریق انریکه مورا نکات مورد نظرمان را داده و گرفتیم و این مسیر را ادامه می‌دهیم و تا زمانی که نیاز باشد این مسیر ادامه خواهد یافت. مسیر گفت‌وگوهای الان کاملا روشن است nonpaper هایی که داده و گرفته می‌شود تا امروز به اندازه کافی پیشرفت‌هایی را داشته و تا نقطه ای که باید ادامه پیدا کند انجام خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ترتیبات امنیتی و منطقه‌ای در خلیج فارس و اظهارات لاوروف در این باره گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران همواره از ترتیبات منطقه‌ای حمایت کرده و طرح‌هایی را به عنوان طرح‌های درونزا ارائه کرده و طرح امنیت دسته جمعی را روسیه در برهه‌های مختلف ارائه کرده است و در برخی برهه‌ها این طرح خودش را بروزرسانی کرده و مولفه‌های قابل توجهی در این طرح است که با طرح‌های ایران مشترک است و مورد حمایت ایران بوده است و باید حداکثر تلاش را بکنیم که منطقه این بلوغ را نشان دهد که توانایی ترتیبات درونزای منطقه‌ای را دارد. کشورهایی که نقش سازنده داشتند و با تمام کشورهای منطقه روابط بسیار حسنه ای دارند مثل روسیه می‌توانند در این مسیر کمک کنند.

وی درباره امضای توافق جامع ۲۰ ساله بین ایران و روسیه در سفر آیت‌الله رئیسی اظهار داشت: دستورکارهای متعددی در سفر آیت‌الله رئیسی است و البته در خصوص توافق بلندمدت همکاری‌های ایران و روسیه همچنان توافق قبلی عملیاتی و اجرایی است و این طرحی که امروز درباره آن گفت وگو می‌شود باید به جمع بندی نهایی برسد و بعد به امضا برسد.

  • بعضی وقت‌ها تروئیکای اروپایی فراموش می‌کنند که عضو برجام هستند و به نمایندگی از آمریکا در وین حاضر نیستند

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات وزیر خارجه فرانسه در خصوص مذاکرات وین نیز خاطرنشان کرد: بعضی وقت‌ها کشورهای اروپایی یا تروئیکای اروپایی فراموش می‌کنند که عضو برجام هستند و به نمایندگی از آمریکا در وین حاضر نیستند. ۱+۴ و ایران در حال گفت‌‌وگوهایی هستند که مطمئن شوند آمریکا که تمام تلاش خود را کرد برجام از بین برود و امروز هم همه فشار حداکثری خودش را وارد می‌کند به نقطه‌ای خواهد رسید که به تعهداتش عمل می‌کند بلکه این رویکرد تنبیهی را نسبت به کشورهای اروپایی و کشورهایی که مایلند روابط عادی را با ایران داشته باشند قطع می‌کند.

وی افزود: فرانسه می‌تواند رویکرد سازنده ‌ای داشته باشد و اگر از این اظهارات مقصر نمایی و فشار افکار عمومی فاصله بگیرد و بداند گفت‌وگوها در اتاق مذاکرات انجام می‌شود و در اتاق مذاکرات موضوعات کاملا روشن است. یکی از آن موضوعات بی عملی و همراهی این سه کشور اروپایی با آمریکا در اعمال تحریم‌هاست. متاسفانه هم فرانسه و دو کشور اروپایی در نقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ تا به امروز همراه واشنگتن بودند.

خطیب‌زاده درباره برخی مطالب رسانه‌ای مبنی بر احتمال کوتاه آمدن ایران از برخی مواضعش در وین نیز اظهار داشت: اگر قرار بود ایران از خطوط قرمز خود کوتاه بیاید در ۶ دور اول حتما توافقی حاصل می‌شد. برای رسیدن به توافق خطوط قرمز خود را فراموش نمی‌کنیم. توافقی که ایران دنبال آن است دو ویژگی دارد قابل اتکا و پایدار باشد و این دو در اتاق‌های مذاکرات به طرف‌های مقابل گفته شده است. تضمین‌های سه گانه‌ای که آمریکا مجددا نظام بین‌الملل را به سخره نخواهد گرفت و هیچ دولتی در آمریکا از سازوکارهای برجام بر ضد برجام استفاده نکند و تضمین‌هایی که انتفاع ایران را تضمین کند. در هر توافقی این‌ها باید باشد.

وی ادامه داد: در داخل میز مذاکرات به صورت روشن خواسته‌های خود را گفتیم. مواضع خود را به صورت مکتوب ارائه می‌کنیم برای اینکه شفافل و مکتوب خواسته‌های خود را بگوییم .

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره قضاوت درباره روند مذاکرات نیز اظهار داشت: ما معمولا قضاوت را انجام نمی‌دهیم و قضاوت طی روزها و در مسیر خود مشخص خواهد شد. در مسیر درستی گفت‌وگوها قرار گرفته و بن بست لاینحلی نداریم و تصمیمات سیاسی باید اتخاذ شود. عدم رسیدن به یک توافق برای هیچ طرفی جذابیت نخواهد داشت.

خطیب‌زاده درباره انتقال مجدد فریبا عادلخواه به زندان نیز اظهار داشت: مقامات فرانسوی باید توجه کنند با اظهاراتشان در روندهای قضایی ایران دخالت کنند. توجه آنها را به این نکته جلب می‌کنم حاکمیت قانون حاکمیتی نیست که با اظهارات و سوءگیری‌های برخی ها تغییر کند. خانم عادلخواه براساس گزارشی که قوه قضاییه داده چندین مورد نقض محدوده تردد داشته است و تذکرات مکتوب و شفاهی به ایشان داده شده بوده ولی آگاهانه بی توجهی کرده و قاضی تصمیم گرفته به خاطر نقض مکرر تردد به زندان برگردد برای ادامه محکومیتش.

وی درباره بحث تبادل زندانیان بین ایران و انگلیس نیز خاطرنشان کرد:‌ منتظر تصمیمات لندن هستیم.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره ادعای دانمارک مبنی بر جاسوسی ایران در قطب شمال و همچنین ادعای رژیم صهیونیستی درباره جاسوسی ایران در سرزمین‌های اشغالی نیز خاطرنشان کرد: گزارش‌های تایید نشده‌ایی که از سوی برخی کشورها مثل دانمارک ارائه می‌شود قابل کامنت دادن و توضیح نیست و آنها بهتر می‌داننند خودشان در چه فعالیت‌هایی بودند و سفارت ما در کپنهاگ هم این ادعا را بی اساس خوانده است.

وی همچنین گفت:‌رژیم اشغالگر قدس بهتر می‌دانند ما چه اشراف اطلاعاتی داریم و دوستان در نهادهای مربوطه کار خود را ادامه می‌دهند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسش دیگری درباره زمان برگزاری نشست سران آستانه نیز گفت: نشست سران آستانه محدوده دیدارها روشن شده، ولی به تاریخ قطعی نرسیدیم.

وی درباره دیدار احمد مسعود با سرپرست وزارت خارجه افغانستان در تهران نیز اظهار داشت: در ادامه ابتکار تهران گفت‌وگوهای بین الفاغانی را همواره میزبانی کردیم و در این سفر تلاش شد این گفت‌وگوها بین گروه‌های افغانی صورت بگیرد ما تسهیل کننده گفت‌وگوها بودیم و آنچه به ما گزارش شده گفت‌وگوهای جدی بوده و همه باید حمایت کنیم این گفت‌وگوها بین برادران در افغانستان شکل و نضج بگیرد و به نتایجی که گروه‌ها و مردم افغانستان می‌خواهند برسد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره باز کردن سرکنسولگری چین در بندرعباس مورد درخواست چین بوده است و طبیعی است در شهرهای که برخی کشورها بخواهند این سرکنسولگری ها باز شود. سفر امیرعبداللهیان به چین سفر بسیار موفقی بود و هفتمین ارتباط مستقیم دو وزیر خارجه بود چهار تماس تلفنی در پنج ماه گذشته داشند و یک گفت‌وگوی برخط داشتند و دو ملاقات حضوری در دوشنبه و ووشی

وی درباره بدهی کره جنوبی به ایران اظهار داشت: همچنان مسیری که باید توسط دولت کره جنوبی انجام شود صورت نگرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی اظهار داشت: هر اقدامی که صلح و ثبات و آرامش در مرزهای عراق را هدف قرار داده مردود می‌داند و این اقدامات را مشکوک می‌داند و همه باید کمک کنند انتقال آرام قدرت در عراق صورت بگیرد. همه گروه‌های شناسامه دار باید تلاش کنند به آنهایی که سوءاستفاده می‌کنند امنیت عراق را به خطر بیندازند اجازه ندهند.

وی درباره اعزام سه دیپلمات ایرانی به جده برای فعالیت در نمایندگی ایران در سازمان همکاری اسلامی در جده و مناسبات تهران و ریاض نیز بیان کرد: نکات مورد نظر را به صورت مکتوب در دور چهارم گفت‌وگوها در بغداد به هیأت سعودی دادیم گفت‌وگوهای آتی که انجام شود شاید بتوانیم به برخی پاسخ‌های لازم برسیم و مقدمه آن هم توجه به رفتار و گفتار در اظهارات و اقدامات است که ان‌شاءالله دوستان ما در عربستان بیش از پیش در جریان است. هیأتی که در جده است می‌تواند مقدمه‌ای باشد برای اینکه دو طرف هیأت‌هایی را برای بازدید از سفارتخانه‌ها بفرستند.

وی درباره اقدامات وزارت خارجه برای آزاد کردن کامبیز کاشانی شهروند ایرانی بازداشت شده در آمریکا نیز اظهار داشت: نسبت به گروگان‌گیری‌ها اعتراض کردیم. از تمامی توان خودمان در حوزه سیاسی و دیپلماتیک استفاده می‌کنیم که اتباع خود را حفاظت و حمایت کنیم نه آنهایی که در آمریکا گروگان گرفته شدند بلکه آنهایی که به دلایل واهی در اقصی نقاط عالم در بازداشت هستند. از همان لحظه‌ای که مطلع شدیم چنین اتفاقی افتاده است ملاقات با خانواده ایشان انجام شده است و تمامی تلاش را می‌کنیم که مساعدت‌های کنسولی لازم انجام شود با دفتر حفاظت منافع در واشنگتن در تماس هستیم و از طریق دفتر حفاظت منافع آمریکا در تهران نکات خود را اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره واکنش رژیم صهیونیستی به روابط ایران و چین نیز اظهار داشت: روابط ایران با هیچ کشوری تهدیدی برای نظام بین‌الملل نیست. رژیم جعلی اشغالگر قدس تلاش می‌کند آرمان فلسطین به فراموشی سپرده شود. روابط ایران و چین طبیعی و پایدار است.

وی درباره حق عضویت ایران در سازمان ملل نیز گفت: دبیرخانه سازمان ملل و دبیرکل بهتر از هر کسی می‌دانند ایران به عنوان عضو اصلی سازمان ملل تمامی پرداخت‌های خود را به موقع انجام داده و آنچه مانع پرداخت شده تحریم های غیرقانونی و فراسرزمینی آمریکاست. این دومین سال است که دچار مشکل می‌شویم و از تمامی مجاری استفاده می‌کنیم هم نسبت به انتقال امن حق عضویت و هم اینکه از حقوق قانونی خود در سازمان ملل دفاع کنیم. از دبیرخانه و دبیرکل انتظار می‌رود نشان دهد که با این نظام تحمیلی داخلی آمریکا به نظام بین‌الملل همراهی نمی‌کند.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی گفت: ما هیچ برچسب جعلی را در مورد تحریم‌ها نمی‌پذیریم. همه تحریم‌ها براساس آنچه در برجام آمده فارغ از اینکه چه برچسبی را زدند باید لغو شود.

  • واکنش به عادی سازی روابط ترکیه و ارمنستان

سخنگوی وزارت خارجه درباره عادی سازی روابط ترکیه و ارمنستان نیز اظهار داشت: سه به اضافه سه مکانیسمی هست که هم ترکیه و هم ارمنستان در آن حضور دارند و ایران هم از عادی سازی روابط همسایگان استقبال می‌کنیم و همواره تلاش کرده این روابط که به صورت ناخوشایندی قطع بوده سر و سامان بگیرد. تمامی تلاش خود را کرده و باز می‌کنیم و از میانجیگری هر کشوری در منطقه که بتواند کمک کند این روابط عادی شود استقبال می‌کنیم.

وی افزود: منطقه ما به اندازه کافی خسته از قطع روابط و نگاه‌های سلبی است و نیازمند نگاه‌های ایجابی بیشتر در منطقه هستیم. عادی سازی روابط ترکیه و ارمنستان می‌تواند به رویکردهای ایجابی بیشتر کمک کند.

خبر تکمیل می‌شود…

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا