خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آخرین وضعیت تیم امداد و نجات در علم‌کوه

جواد چراغی یکی از افراد تیم امداد و نجات مستقر در جان‌پناه خرسان واقع در علم‌کوه در مورد آخرین وضعیت تیم امداد و نجات که در آنجا قرار دارد، گفت: در ارتفاع ۴ هزار ۶۰۰ قرار داریم و از نظر روحی و جسمی خوب هستیم، شرایط آب و هوا طوفانی و بارش است به این دلیل نمی‌توانیم از اینجا خارج شویم.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، دو تن از کوهنوردان تهرانی به نام‌های عباس کلهر (مربی برف) و حامد شاه‌حسینی (راهنمای سنگ) طی برنامه‌ریزی از قبل تعیین شده قرار بود سه‌شنبه ۲۱ دی قله علم کوه را از مسیر گرده آلمان‌ها صعود کنند که به‌دلیل سرمای شدید زمین‌گیر شدند و تلاش امدادگران برای نجات آنها بی‌نتیجه ماند و هر دو نفر جان خود را از دست دادند. (بیشتر اینجا بخوانید) گروه امدادی از تهران برای نجات آنها آمدند‌ هم چند روز به دلیل هوای طوفانی علم‌کوه قادر به برگشت از منطقه نیستند و هم‌اکنون در منطقه «جان‌پناه خرسان» مستقر شدند.

«جواد چراغی» یکی از افراد تیم امداد و نجات مستقر در «جان‌پناه خرسان» واقع در علم‌کوه در مورد آخرین وضعیت این تیم که با توجه به برف و بوران شدید در آنجا گرفتار شده اند، گزارش داده و عنوان کرد؛ این گروه تجهیزات کامل و غذای کافی داشته و مشکلی ندارند در حال حاضر در منطقه “خرسان علم کوه” به‌سر می‌برند تا شرایط آب و هوای آنجا عادی و صاف شود و بتواند برگردند، اکنون چهار روز است که این افراد در قله علم‌کوه هستند.

اعضای تیم امداد و نجات به‌نام‌های جواد چراغی، مهدی جباریان، مجتبی قهیه‌ای، با سرپرست فنی عملیات وضعیت مطلوبی دارند، ایمن و همراه با تجهیزات و مواد غذایی لازم هستند، ظاهرا طی برنامه‌ریزی صورت گرفته قبل از عملیات پیش‌بینی شب‌مانی چند روزه همراه با تجهیزات و مواد غذایی مناسب با توجه به گزارش‌های هواشناسی و عدم امکان دسترسی‌های زمینی صورت پذیرفته و تیم مجهز به تلفن ماهواره‌ای جهت ارتباط با فرماندهی عملیات هستند.

جواد چراغی یکی از افراد تیم امداد و نجات مستقر در “جان‌پناه خرسان” واقع در علم‌کوه در مورد آخرین وضعیت تیم امداد و نجات که در آنجا قرار دارد، طی ارتباطی اظهار کرد: در ارتفاع ۴ هزار ۶۰۰ قرار داریم و از نظر روحی و جسمی خوب هستیم، شرایط آب و هوا طوفانی و بارش است به این دلیل نمی‌توانیم از اینجا خارج شویم.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم از این منطقه خارج شویم در مسیرهای برگشت‌مان احتمال بهمن وجود دارد، افزود: بهترین کار این است که در همین جا بمانیم، هلال احمر گفته است روز سه‌شنبه اگر هلی‌کوپتر بتواند پرواز کند ما را از این منطقه خارج می‌کند در غیر این صورت، جمعه این اتفاق می‌افتد و کسی نگران نباشد.

به نقل از انجمن پزشکی کوهستان ایران، عملیات در بالاترین سطح ایمنی با تشکیل کمیته‌ای فنی متشکل از متخصصان عملیات‌های امداد کوهستان، امداد هوایی، مرکز ارتباطات رادیویی و مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات، با همکاری فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی بخش‌های جستجو و نجات، پزشکی کوهستان، هواشناسی و دیواره‌نوردان و مربیان زبده برنامه‌ریزی و زیر نظر سازمان امداد و نجات هلال احمر در جریان است.


سایت حادثه ۲۴ نیز درباره‌ی این ماجرا در گزارشی نوشت:

ماموریت‌شان نجات 2کوهنوردی بود که در علم‌کوه یا همان هیمالیای ایران ناپدید شده بودند. آنها صبح پنجشنبه از تهران راهی مازندران شدند و پس از صعود به فنی‌ترین قله کشور موفق شدند هر دو کوهنورد گمشده را پیدا کنند اما یکی از آنها جان باخته بود و دیگری نیز دقایقی بعد و به‌دلیل شدت یخ‌زدگی جانش را از دست داد. حالا اما این تیم 3نفره نجات در برف و بوران و سرمای منفی 30درجه علم‌کوه گرفتار شده‌اند و تلاش‌ها برای نجات آنها ادامه دارد.

اواخر هفته گذشته بود که خبر رسید 2کوهنورد حرفه‌ای که برای صعود به قله 4850متری علم‌کوه راهی هیمالیای ایران شده بودند در شرایط بد جوی گرفتار و ناپدید شده‌اند. آنطور که مشخص بود این دوکوهنورد تهرانی قرار بود طی برنامه‌ای دو روزه به قله صعود کرده و برگردند اما حالا 4روز گذشته و آنها موفق به بازگشت نشده بودند.

در این شرایط تلاش فدراسیون کوهنوردی و امدادگران هلال‌احمر برای نجات 2کوهنورد تهرانی آغاز و قرار شد تیمی 3نفره از کوهنوردان حرفه‌ای کشور به نام‌های جواد چراغی، مهدی جباریان و مجتبی قهیه‌ای از تهران و اراک راهی ماموریت نجات شوند. آنها حدود ساعت 7:30صبح پنجشنبه با استفاده از بالگرد خودشان را به ارتفاعات علم‌کوه رساندند و پس از ساعتی کوهنوردی در مسیری سخت و خطرناک موفق شدند به 2کوهنورد گمشده برسند.

خبر بد

2کوهنورد تهرانی به نام عباس کلهر(مربی برف) و حامد شاه حسینی(راهنمای سنگ) در منطقه گرده آلمان‌ها گرفتار شده بودند و تیم نجات وقتی به آنها رسیدند که حامد شاه‌حسینی به‌دلیل سرما جانش را از دست داده بود اما عباس کلهر هنوز نفس می‌کشید. در شرایطی که وضعیت جوی در ارتفاعات علم‌کوه نامساعد بود و سرعت زیاد باد عملیات نجات را با مشکل روبه‌رو کرده بود، تیم نجات تلاش کرد با انجام اقدامات اولیه جان کوهنورد دیگر را نجات دهد اما متأسفانه دقایقی بعد او نیز به‌دلیل یخ‌زدگی زیاد و شدت سرما جانش را از دست داد. این در شرایطی بود که هر لحظه اوضاع جوی بدتر می‌شد و وزش باد شدید جان تیم نجات را نیز به خطر انداخته بود.

پناه‌بردن به خرسان

حمید مساعدیان، رئیس انجمن پزشکی فدراسیون کوهنوردی می‌گوید: علم‌کوه فنی‌ترین قله ایران است و مسیر قله مسیری تقریبا یک‌طرفه است. به این معنی که با توجه به سختی‌ مسیر امکان پایین آوردن پیکرهای کوهنوردان جان‌باخته از طریق مسیر زمینی غیرممکن است و به همین دلیل ابتدا باید پیکرها به محلی منتقل شوند که بالگرد امکان فرود در آنجا را داشته باشد و به این ترتیب پیکرها به پایین منتقل شوند. اما تیم نجات به‌دلیل شرایط بد جوی حتی امکان برگشت نیز نداشت و به همین دلیل آنها ابتدا پیکرهای 2 کوهنورد جان باخته را در محلی فیکس کردند تا باد امکان جابه‌جا کردنشان را نداشته باشد و پس از آن خود را به پناهگاه خرسان رساندند و در آنجا مستقر شدند.

وی ادامه می‌دهد: شرایط بد جوی حتی امکان اعزام نیرو برای کمک به تیم نجات را نیز از بین برده است اما خوشبختانه هر 3 کوهنورد تیم نجات با رساندن خودشان به پناهگاه از خطر مرگ نجات پیدا کرده‌اند و آذوقه لازم برای گذراندن چند روز در آنجا را نیز دارند.

مساعدیان می‌گوید: بررسی‌ها نشان می‌دهد که شرایط بد جوی در چند روز آینده نیز ادامه دارد و عملا امکان دسترسی به تیم نجات تا سه‌شنبه یا چهارشنبه ‌وجود ندارد. با این حال مدام شرایط آنها با تماس تلفنی چک می‌شود و آنها برای اینکه شارژ گوشی خود را از دست ندهند، در روز 2 مرتبه (ساعت 9صبح و 5عصر) گوشی را روشن می‌کنند و با آنها در تماس هستیم و شرایطشان را چک می‌کنیم. به‌گفته رئیس انجمن پزشکی فدراسیون کوهنوردی، در آخرین تماسی که با تیم نجات برقرار شد، خوشبختانه شرایط آنها خوب است و امیدواریم صبح سه‌شنبه یا چهارشنبه و با بهتر شدن هوا و شرایط صعود، به کمک آنها رفته و هر 3 کوهنورد را به پایین منتقل کنیم. همچنین با توجه به قرار گرفتن پیکرهای 2 کوهنورد جان‌باخته در شرایط ثابت، امیدوارم طی هفته آینده، تیم‌های امدادی بتوانند با انتقال پیکرها به محلی که برای فرود بالگرد مناسب است، آنها را نیز به پایین انتقال داده و تحویل خانواده‌های داغدارشان دهیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. عمیقا ناراحت شدم. ای کاش و ای کاش زنده می ماندند. فقط یک ابر مرد می تواند در این فصل دل به علم کوه بزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا