خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بیانیه‌ی آیت‌الله سیستانی درباره‌ی تظاهرات در عراق

آیت الله سیستانی مرجعیت عالیقدر شیعیان جهان امروز در بیانیه ای که از سوی شیخ عبدالمهدی الکربلائی در خطبه های نماز جمعه قرائت شد، اعلام کرد که حمله به عناصر امنیتی و وارد کردن خسارت به اموال عمومی عراق با برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز منافات دارد.

متن کامل این بیانیه که در اختیار دفتر شفقنا در بیروت قرار گرفته به شرح زیر است:

دراین اوقات حساس از تاریخ عراق عزیز که تظاهرات‌های مردمی در بغداد و تعدادی از دیگر استانها، تکرار می شود، از عزیزان تظاهرکننده ونیروهای امنیتی میخواهیم تا به مسالمت آمیز بودن تظاهرات ها پایبند بوده و اجازه ندهند تا این تظاهرات ها به خشونت، شورش و تخریب منجر شود.

ما از شرکت کنندگان در این تظاهرات ها می خواهیم تا از هر گونه آسیب به نیروهای امنیتی و حمله به آنها به هر شکلی خودداری کنند و علاوه بر آن حرمت اموال عمومی را حفظ کرده و به اموال دولتی و غیردولتی و یا هر گروه دیگری تعرض نداشته باشند.

حمله به نیروهای امنیتی به واسطه سنگ و یا مواد آتش زا و غیره و آسیب وارد کردن به اموال عمومی و خصوصی به واسطه سوزاندن، سرقت و یا تخریب شرعی و قانونی نیست و با مسالمت آمیز بودن تظاهرات منافات دارد و تظاهرکنندگان را از تحقق خواسته های مشروع شان دور ساخته و باعث مجازات عاملان می شود.

به نیروهای امنیتی یاد آور می شویم که برپایی تظاهرات مسالمت آمیز در صورتی که مخل نظم عمومی نباشد، حق قانونی شهروندان است و آنها باید حمایت کامل را از تظاهرکنندگان در میدان ها و خیابان‌های اختصاص داده شده جهت حضور مردم، فراهم کنند و نه تنها از هر گونه برخورد ودرگیری پرهیز کنند  بلکه در تعامل با آنها نهایت خویشتن داری را به کار ببرند و درعین حال که در چارچوب اجرای قانون و حفظ نظم عمومی، به وظیفه خود عمل می کنند، اجازه ندهند تا هرج و مرج و تجاوزی به تأسیسات دولتی و دارایی های افراد وارد شود.

تأکید مرجعیت دینی بر ضرورت مسالمت آمیز بودن اعتراضات و به دور بودن آن از خشونتها، تنها از باب توجه به دورنگاه داشتن تظاهرکنندگان وعناصر امنیتی از خشونت و آسیب نیست بلکه از باب توجه به آینده این کشور است که همواره از پیچیدگی های زیادی در رنج بوده و بیم آن است که به سمت خشونت سوق داده شود و خشونت هم مساوی با هرج و مرج و ویرانی است و این امر زمینه را برای دخالت های خارجی بیشتر فراهم کرده و عرصه به عرصه تسویه حسابها میان برخی قدرت های منطقه ای و بین المللی تبدیل می شود و وضعیت ناگواری برای آن، آنطور که برای سایر کشورها اتفاق افتاد، پیش خواهد آمد که حتی با وجود گذشت سالهای طولانی نتوانستند خود را از تبعات آن رها کنند.

بهتر است انجام اصلاحات واقعی و تغییرات مورد نظر در اداره کشور به روشی مسالمت آمیز انجام شود که این امر هم درصورتیکه عراقی ها دوشادوش هم باشند و در مطالبه خواسته های مشخص خود در این زمینه متحد باشند، امکان پذیر است.

بسیاری از اصلاحات هستند که همه عراقی ها بر آن توافق نظر دارند و چه بسا خواهان آن هستند که مهمترین آنها مبارزه با فساد، درپیش گرفتن ساز وکارهای مشخص و جدی برای تحت پیگرد قرار دادن مفسدان و بازگرداندن اموال ملت، رعایت عدالت اجتماعی در توزیع سرمایه های کشور با لغو و یا تغییر برخی قوانینی که امتیازات زیادی را در اختیار مسوولان عالیرتبه، نمایندگان مجلس و گروه‌های مشخص می دهد، تکیه بر قوانین عادلانه در بحث استخدام نیروهای دولتی به دور از سهمیه بندی و پارتی بازی ، درپیش گرفتن تدابیر سختگیرانه به منظور انحصاری کردن سلاح به گونه ای که تنها در اختیار دولت باشد، ایستادگی قاطعانه درمقابل دخالت های خارجی در امور داخلی کشور، وضع قوانین منصفانه درخصوص انتخابات به گونه ای که موجب بازگرداندن اعتماد به شهروندان در رابطه با روند انتخابات شود و آنها را به حضور در آن ترغیب کند.

یک بار دیگر از تظاهرکنندگان عزیز می خواهیم تا خشم و نارضایتی آنها از اوضاع بد موجود ،گسترش فساد و نبود عدالت اجتماعی موجب نقض حرمت ها و تعدی به نیروهای امنیتی و اموال عمومی و خصوصی نشود.

نیروهای امنیتی، پدران، برادران و فرزندان شما هستند که بسیاری از آنها در دفاع از شما در کشتار تروریست های داعشی و دیگرانی که قصد ضربه زدن به شما را داشتند، شرکت کردند و امروز هم به وظیفه خود در حفظ نظم عمومی عمل می کنند بنابراین سزاوار نیست که چیزی جز احترام و تقدیر را از شما شاهد باشند. به اندک افرادی که با نیات بد قصد نفوذ در بین شما و سوء استفاده از تظاهرات شما را برای ضربه زدن به این عزیزان و یا تأسیسات دولتی و غیر دولتی دارند، اجازه فعالیت ندهید.

به نیروهای امنیتی هم تأکید می کنیم که فراموش نکنید تظاهرکنندگان هم پدران، برادران و فرزندان شما هستند که در این تظاهرات ها ظاهر شدند تا حقشان را در داشتن زندگی کریمانه و آینده ای خوب برای سرزمین و ملت شان مطالبه کنند پس با آنها با نرمی و لطف رفتار کنید.

شایان ذکر است اشاره کنیم که گزارشات منتشر شده درباره نتایج تحقیقات مربوط به تظاهرات های قبلی از خونهای ریخته شده و تخریب اموال حاکی از آن است که هدف مورد نظر تحقق نیافته وهمه حقایق و وقایع هم به صورت روشنی برای افکار عمومی فاش نشده است. از این رو مهم این است که هیات قضایی مستقلی برای پیگیری این موضوع و اعلام نتایج آن به مردم به صورت کاملا شفاف و حرفه ای تشکیل شود. از خداوند می خواهیم تا عراق وملت آن را از شر اشرار و کید دشمنانش حفظ کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا