خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تيم رابرت مالي در وضعيت عدم اطمينان

هادي خسروشاهين، پژوهشگر مسايل بين الملل در یادداشتی تلگرامی با عنوان «تيم رابرت مالي در وضعيت عدم اطمينان» نوشت:

در يادداشت “بايدن از سرزنش هسته اي ترامپ چه مي خواهد؟”به اين مساله اشاره كردم كه يكي از دلايل حملات اخير تيم بايدن به ترامپ مي تواند نشانه اي از اين باشد كه امريكا در مذاكرات وين دچار ابهام جدي و نااطميناني از چشم انداز گفت و گوها شده است. گزارش لارنس نورمن در وال استريت ژورنال اين براورد را تاييد مي كند.

نورمن در حساب توييتري اش نوشته است كه گزارش ها از گفت و گوهاي وين در ميانه ماههاي اوريل تا جون خيلي خوش بينانه بود و مرگ پيش از موعد توافق نيز در ماه دسامبر بسيار بدبينانه اما ادعاهاي اخير مبني بر اينكه توافق انجام شده ،اكنون با عدم قطعيت رايج در ميان ديپلمات ها در وين مواجه شده است.(نگاه كنيد به مواضع محافظه كاران در آمريكا و برخي فعالان و كنشگران سياسي در داخل ايران كه در روزهاي اخير توافق را قطعي و حتي تمام شده دانسته اند)

اما ريشه اين نااطميناني از نگاه امريكا و غرب چيست؟ تقاضاي ايران براي ارائه ضمانت از جانب ايالات متحده كه خروج دوباره از برجام تكرار نخواهد شد. برداشت ديپلمات هاي غربي اين است كه اين يك هدف حياتي،كانوني و سياسي براي ايران است و به همين دليل از واشنگتن مي خواهند كه ضمانت حقوقي و قانوني در اين ارتباط بدهد؛ در حاليكه طرف مقابل بر اين مساله تاكيد مي كند كه برجام يك توافق سياسي است و نه يك معاهده.

با اين حال تيم امريكايي در تلاش است تا جايي كه امكانات حقوقي اجازه مي دهد نظر ايران را در اين ارتباط جلب كند.يكي از اين موارد ضمانت نامه هاي وزارت خزانه داري به ليستي توافق شده از بانك ها و شركت هاي بين المللي است. (تعهد سياسي به جاي تعهد حقوقي) اين پيشنهاد اكنون روي ميز است و طرفين در حال رايزني در اين مورد هستند.البته طرف هاي اروپايي هم در اين ميان فعال شده اند تا نظر ايران را از طريق راه اندازي مكانيسم اينستكس و تزريق پول به آن و حمايت سياسي از اين مكانيسم جلب كننند.

شايد يكي از دلايلي كه نماينده روسيه چند روز پيش از ايران خواسته بود كه واقع بين باشد،به همين مساله بازمي گردد.با اين همه بخش بزرگي از سرنوشت مذاكرات به اين مساله حياتي و حيثيتي براي ايران بستگي دارد يا گفت و گوها در اين نقطه متوقف مي شود(طرفين در اين مرحله بدنبال راههاي بدليل هچون توافق موقت خواهند رفت يا به كلي توافق حياتش به خطر مي افتد) يا ايران به تعهدات سياسي بيشتر امريكا در اين زمينه اكتفا خواهد كرد و برجام دوباره احيا مي شود.

هر چه هست شواهد نشاندهنده قرار گرفتن مذاكرات در نقطه بسيار حساس است.حال با فكت هايي كه نورمن در اختيار ما قرار مي دهد،شان نزول سرزنش هاي ترامپ در روزهاي اخير توسط تيم بايدن بيشتر خود را نمايان مي كند. خروج ترامپ از برجام براي ايران به يك تجربه راهبردي تبديل شده و از اين حيث دولت بايدن در يك مخمصه قرار گرفته است: احياي طاقت فرسا يا مرگ برجام هر دو بدليل اشتباه پرزيدنت سابق ايالات متحده.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا