خرید تور تابستان ایران بوم گردی

همه بازارهای مالی به برجام گرده خورده‌اند

سرویس اقتصادی انصاف نیوز: سرمایه گذاران و فعالان بورس امیدوارند مذاکرات برجامی وین به ثمر برسد تا رشد اقتصادی و در نتیجه رشد بورس رقم بخورد.

امیدواری سرمایه گذاران از به ثمر نشستن مذاکرات برجامی وین باعث کاهش انتظارات تورمی شده و این تلقی بر بازارهای مالی دیگر هم اثر گذاشته است؛ به همین دلیل در هفته آخر دی ماه به دنبال کاهش نرخ ارز، شاخص بورس و قیمت طلا نیز نزولی شد و در این میان حتی رمز ارز شاخص بیت‌کوین نیز کاهشی شد. همه این عوامل باعث شد هفته آخر دی ماه، هفته خوبی برای سرمایه گذاران کوتاه مدت نباشد.

پیمان مولوی، کارشناس بازار سرمایه به انصاف نیوز گفت که مذاکرات برجامی وین از آن جهت مهم است که می‌تواند باعث رشد اقتصادی شود و به همین ترتیب این رشد اقتصادی است که می‌تواند عامل رشد شاخص بورس گردد.

بازاربورس
بازار بورس- تزئینی

هفته خونین بورس

روز شنبه هفته آخر دی بورس با افت شاخص کار خود را پایان داد. روز شنبه شاخص کل به عدد  1,322,631.90 رسید؛ روند نزولی شاخص کل ادامه داشت و روز چهارشنبه به عدد 1,322,631.90 رسید. تنها یک روز از هفته آخر دی شاخص مثبت بود و البته باید گفت که بورس روز سه‌شنبه افت 2.4 درصدی داشت که شوک بزرگی برای سرمایه گذاران بود. روزنامه اعتماد این اتفاق را به «روز خونین بورس» تعبیر کرد. این روزنامه در همین رابطه نوشت:  روز گذشته [سه شنبه] براي نوزدهمين روز متوالي ارزش خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار منفي شد و ۷۰۰ ميليارد تومان پول حقيقي خارج شد. اين بيشترين رقمي است كه در ۳ ماه گذشته از بورس خارج شده است، چراكه حدود 30درصد از ارزش معاملات خرد بورس بوده است.  

اما خون‌ریزی بورس تنها نمادین نبود. در میانه این هفته تصاویری از انتشار درگیری در مجمع سهامداران بانک دی منتشر شد. در این تصاویر مردی خشمگین اشیاء را به سمت مدیران بانک دی پرتاب می‌کرد و در سوی دیگر مجمع سهام «وبرق» نیز با درگیری فیزیکی همراه می‌شود.

پیمان مولوی: موفقیت مذاکرات باعث رشد اقتصادی می‌شود

پیمان مولوی کارشناس بازار بورس در پاسخ به سوال انصاف که «نسبت شاخص‌های سهام با قیمت دلار چیست» گفت: چیزی در جهانی که ما زندگی می کنیم مستقل از دلار نیست. حتما وابستگی مثبت بین دلار و بورس وجود دارد.

وی در خصوص اینکه «چرا در هفته گذشته  همه بازارها نزولی بودند؟» با تاکید بر اینکه بازارها غول چراغ جادو نیستند، گفت: قرار نیست همه بازارها فقط بالا بروند. این رویکرد فعالان و سرمایه گذاران است که باعث رشد سرمایه می‌ود. اگر الان بازار سرمایه منفی است چون چشم انداز روشنی وجود ندارد و افق‌های اقتصادی سرمایه گذاران وابسته به نتیجه مذاکرات شده است

این کارشناس بازارهای مالی در پاسخ به این سوال که «چقدر با این سناریو موافق هستید که نزولی بودن شاخص بورس به دلیل امید به موفقیت مذاکرات و به دنبال آن کاهش قیمت ارز است؟» گفت: این سناریو برای کوتاه مدت است. دلار نهایت 25 هزار تومان خواهد شد. بنابراین تغییرات قیمت دلار به تنهایی تاثیر چندانی نخواهد داشت. وی در همین رابطه اضافه کرد: آنچه در شرایط کنونی باعث رشد شاخص بورس خواهد شد، رشد اقتصادی است.

پیمان مولوی در ادامه در پاسخ به این سوال که «مذاکرات چگونه می‌تواند بر شاخص سهام اثربگذارد» گفت: تاثیر موفقیت مذاکرات بر شاخص بورس به دلیل تاثیری است که بر رشد اقتصادی می‌گذارد. بازارهای مالی و صنایع امیدوار هستند با موفقیت مذاکرات و ایجاد گشایش‌های بین‌المللی، نرخ رشد اقتصادی بالا برود.

امیر عبداللهیان - وزیر امور خارجه دولت ابراهیم رئیسی
امیر عبداللهیان – وزیر امور خارجه دولت ابراهیم رئیسی

تحلیلگران اقتصادی: در واقعیت اقتصاد به برجام وابسته است

روزنامه‌های اصولگرا و اصلاح طلب در تحلیل‌های این هفته خود به وابستگی شاخص‌های اقتصادی به مذاکرات و یپلماسی برجامی اذعان کردند. در همین رابطه روزنامه دنیای اقتصادی علت افت شاخص‌ها در دی ماه 1400 را امیدواری جامعه نسبت به نتیجه مذاکرات برجامی وین می‌داند. این روزنامه می‌نویسد: «کاهش انتظارات تورمی ناشی از اخبار مثبت مذاکرات وین، اثر قابل توجهی در افت شاخص بازار ارز داشته است.» به همین ترتیب تحریریه اقتصادی روزنامه اعتماد نیز اینطور تحلیل می‌کند که افت شاخص بورس و دیگر شاخص‌ها به دلیل مذاکرات برجامی است. این روزنامه سه‌شنبه به نقل از حسن ایزدی کارشناس بورس نوشت: «در بلندمدت در صورتي كه توافقات در برجام به جايي نرسد ريزش بورس ادامه‌دار خواهد بود، اما در كوتاه‌مدت نيز به دلايل مختلف و به خصوص دلايل سياسي ممكن است اين ريزش‌ها باز هم رخ دهد.»

روزنامه کیهان که پیشتر منکر وابستگی اقتصادی به برجام بود در این هفته با تایید ارتباط تاثیر مذاکرات بر شاخص‌های اقتصادی می‌نویسد: « چشم‌اندازی که برای مذاکرات بر سر زبان‌ها افتاده این است که توافق به احتمال زیاد صورت می‌گیرد و پول‌های بلوکه شده از صادرات نفت به زودی وارد کشور می‌شود و این روند چشم‌انداز بازار دلار را رو به کاهش نهاده بنابراین شاخص بورس هم رو به کاهش گذاشته است.»

دلار در سراشیبی سقوط

آخرین روز هفته سوم دی دلار با قیمت 27 هزار و 740 فروخته شد. اما دلار در پایان روز چهارشنبه هفته جاری به عدد 27 هزار 540 تومان رسید. در این هفته دلار نوسانات کوچکی داشت. دلار از زمان شروع مذاکرات وین از سقف 30 هزار تومان فاصله گرفت و شیب نزولی را شروع کرد.

ادامه نزول بیت‌کوین

در هفته آخر دی حتی بیت کوین هم روش خوشی به سرمایه گذاران ایرانی نشان داد و به روند نزولی خود ادامه داد. آخرین قیمت ثبت شده برای بیت‌کوین در روز شنبه همین هفته 43,682 دلار بود که در آخرین نرخ ثبت شده برای روز چهارشنبه عدد 41,900 دلار ثبت شده است. حالا این نزول اگر با افت برابر دلار به ریال همراه شود، سرمایه گذاران ایرانی بیشتر نگران می‌شوند.

انتهای پیام.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. برجامو مگه آتیش نزدن؟؟
    مگه برجام بد نبود؟مگه خیانت نبود؟چی شده حالا هیئت چهل نفره میفرستید برای احیائش؟؟
    رفتید اول از روسیه اجازه گرفتید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا