خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مقام روس: ایران “نان شبش را بگذارد کنار” و کریدور جنوب – شمال را راه بیندازد

رجب صفروف، رئیس شورای روابط عمومی روسیه و ایران گفت: طرف ایران باید “نان شبش را بگذارد کنار” و کریدور حمل و نقل بین المللی جنوب – شمال را راه‌اندازی بکند.

به گزارش انصاف نیوز، خبرگزاری روسی اسپوتنیک با رجب صفروف از سفر ابراهیم رئیسی به روسیه و دیدارهای او مصاحبه‌ای کرده است که در پی می‌آید:

پرسش: شما چه ارزیابی از جلسه امروز با جناب ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، وزیر نفت، وزیر امور خارجه و وزیر اقتصاد و دارایی داشتید؟

صفروف: بسیار جلسه خیلی مهم، ارزشمند تأثیر گذار و موثری بود. تأثیر گذاری این جلسه را در آینده نزدیک خواهیم دید، زیرا جمع بندی نظرات جناب آقای دکتر رئیسی، در موضوعاتی که در اینجا مطرح شد، بطور خیلی مشخص نشان داد که ایشان در فضای همکاری های واقعی قرار دارند و مسیرهمکاری ها را خیلی خوب دنبال می کنند.
از همه مهمتر رفع مشکلات در سر راه همکاری های تجاری و آمادگی برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی است که در موضع گیری ایشان مشاهده کردیم. صحبت های آقای رئیسی امیدی به بیزنس روسیه خواهد بخشید. ما در حالی قرار داریم که مشکلات سنگین و شدیدی با کشورهای اروپایی، آمریکا و عربی و بعضی کشورهای خلیج فارس داریم.
آنها دارند بیزنس ما را خارج می کنند و محدودیت های زیادی برای شرکت های تجاری روسیه فراهم میکنند و مجبورشان می کنند که از مدار همکاری با اروپا و غرب و کشورهای عربی خارج بشنود که این اقدام بر کار صدها هزار شرکت روسی تأثیر خواهد گذاشت.

بدین ترتیب روسیه به دنبال بازارهای جدید می گردد و یکی از بازارهایی که آمریکا در آنجا نیست و تأثیر آمریکا در آنجا نیست، بازار ایران است. ایران با جایگاه ژئوپلیتیکی که دارد و توانمندی های اقتصادی که دارد، کشوری بی نظیر است و تجارت روسیه این توانمندی ها را لمس می کند.
اما راهها بسته است و اطلاعات خوبی از همدیگر نداریم و با مشکلات زیادی روبرو هستیم. ما مشکلات شدید بانکی داریم و لجستیک اصلا از توجه بدور مانده و روی آن کار نشده است. بین خودمان محدودیت های گمرکی زیادی داریم که دست بیزنس برای همکاری باز نیست.
ما خوشبین هستیم که در آینده، فضای اقتصادی و تجاری بین روسیه و ایران باز خواهد شد که این امر جوابگوی توانمندی های این دو کشور بزرگ خواهد بود.

پرسش: تمایل در دو کشور برای افزایش تبادلات تجاری و اقتصادی وجود دارد. به نظر شما بزرگترین مانع چیست؟
صفروف: بزرگترین سد راه همکاری های تجاری بین روسیه و ایران، عدم وجود اطلاعات در باره هردو طرف است. ما توانمندی ها شما را نمی شناسیم و ایران هم از ما بیشتر، روسیه را نمی شناسد. نگاه سیستمیک و کمپلکس باید درست بشود. چهار- پنج موضوع هست که آن ها باید همزمان حل و فصل بشوند.

تجارت روسیه و ایران بر اساس 5-4 ستون اصلی صورت می گیرد. یکی همکاری بانکی است که ما اصلا آن را نداریم، تمام مراحل همکاری تجاری بین شرکت های روسیه و ایران انجام شده ولی خدمات بانکی وجود ندارد و این سوال پیش می آید که این خدمات را از کجا باید دریافت کند.
موضوع دوم، محدودیت های گمرکی است که آن ها هم تأثیرگذار هستند. قیمت کالاها بالا می روند که باعث می شود پیشنهادات و همکاری های ما رقابتی نشوند.
سوم اینکه، لجستیک ما اصلا رویش کار نشده است. در اینجا دولت ایران باید وارد میدان بشود و کمک بکند. مثلا شرکت روسی کالا را انتخاب کرده، پول هم هست، ولی این کالا چگونه باید جابجا بشود؟ به نظر من، طرف ایران باید “نان شبش را بگذارد کنار” و کریدور حمل و نقل بین المللی جنوب – شمال را راه‌اندازی بکند.
بدین ترتیب کلید ترانزیتی دهها کشور دنیا دست ایران خواهد افتاد و ایران حداقل سالی 300 میلیون دلار سود خواهد برد. و جایگاه کشور ایران آنقدر مهم خواهد شد که کشورهای دیگر برای ثبات در کشور، خودشان سرمایه گذاری خواهند کرد. زیرا ثبات ایران، امکانات اقتصادی آنهاست که این را شما باید درست بکنید، یعنی حمل و نقل و لجستیک که می تواند یکی از ستون های اصلی این کار باشد.

یکی دیگر از مهمترین موضوعات، اطلاع‌رسانی است. عدم وجود آن باعث محدود شدن همکاری ها می شود. و موضوع دیگر بازاریابی است که اصلا کاری در زمینه انجام نشده است. حالا هم مثل قرن 19 دنبال واسطه می گردیم. در مسیر همکاری بین روسیه و ایران، علی الخصوص دوستان ایرانی ما دنبال صرفه جویی هستند و صرفه جویی را یک زرنگی و اولویت اصلی خود می دانند. حال آنکه این موضوع، همکاری را به بن بست می کشاند و عاقبت خوبی ندارد.
اگر بازاریابی وجود داشته باشد، یعنی شما “نقشه راه و قطب نمای بیزنس” دارید. در اینصورت شما نه به وزیر نیاز دارید و نه به ایرانی های مقیم روسیه و نه 4 نفری که زبان روسی بلد هستند و نه آن آذری هایی که در جنوب روسیه زندگی می کنند.
من متوجه شده ام که شرکت های معتبر ایرانی دنبال این افراد می گردند که فقط ارتباط زبانی دارند ولی نابلد در کار هستند. متأسفانه شرکت های ایرانی بر اساس گفته های این افراد تصمیمگیری می کنند، بعد وقتی “سرشان به دیوار خورد” دادوبیداد راه می اندازند که “روسیه کشور خوبی نیست، سر ما کلاه گذاشتند، مافیایی است”. اینها چیزهایی هستند که اصلا هیچ ربطی با واقعیت ندارد.
به گفته آقای رئیسی، این مشکلاتی که در فضای همکاری های اقتصادی و تجاری بین کشور ایران و روسیه وجود دارد، باید هر چه زودتر از جلوی راه این عرصه برداشته شود. دولت ایران قول داده است که در اولین فرصت این مشکلات را رفع سازد و راه را برای همکاری های بیشتر هموار سازد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. انصاف نیوز عزیز سلام

    عرض نکردم من به روسها خوشبین نیستم ، خدا رحمت کند قوام السلطنه را ماهیت روسها را به ما نشان داد .

    الف) صحبت های آقای رئیسی امیدی به بیزنس روسیه خواهد بخشید.(از متن بالا)
    ب) به نظر من، طرف ایران باید “نان شبش را بگذارد کنار” و کریدور حمل و نقل بین المللی جنوب – شمال را راه‌اندازی بکند .(از متن بالا )

    عرض نکردم ، تماما توهین و اهانت به ملت ایران ، روسها هیچگاه آدم نمیشوند همیشه عادت دارند با تحقیر دیگران رفتار کنند این خاصیت مستکبرین است که با تحقیر و توهین سخن بر زبانشان برانند .

    چند ماه پیش در همین سایت انصاف نیوز عزیز هر چه فریاد زدم در{بخش نظریات } که سفر رئیس جمهور به روسیه و امارات یک خطای راهبردی و یک تله خطرناک است کسی باورش نشد حالا تحویل بگیرید .

    برای ایران و ایرانی و حتی دولت کریمه ی ، مردمی – ایران قوی جناب رئیسی تعیین تکلیف هم کردند که نان شب مردمت را حذف کن و …. ، چرا عده ای نمی فهمند که کشیدن راه آهن به آستارا خطاست و از لحاظ امنیت ملی برای ایرانیان خطرناک است ، شاه مگر عقلش کار نمیکرد که راه آهن را به شمال (رشت) و آستارا بکشد؟!!! صورت ظاهرش شاید زیبا باشد و مسیر را کوتاه کند و چه و چه و چه ، اما این مسئله مسئله امنیت ملی و حاکمیتی است و متاسفانه در دولت آقای دکتر روحانی راه آهن تا رشت کشید شد و چه بسا منابع طبیعی بسیاری بخاطر این خط از بین رفت .
    دوباره به عنوان یک کسی که دغدغه ایران را دارد عرض می کنم کشیدن راه آهن به مسیرهای رشت ، آستارا ، اردبیل خطای استراتژیک و کلاه سیاسی گشاد و بزرگی است که روسیه بر سر دولت ایران می گذارد تنها برای یک هدف : برای نفوذ و بعد تسخیر ایران برای همیشه .

    از انصاف نیوز تمنا دارم این دغدغه را جدی بگیرید و حتما پیگیری نمایید .

    ما می توانیم جاده های ترانزیت و کشنده های فرسوده خود را با کیفیت تر کنیم و از آن بهره های فراوان ببریم در اینصورت هم می توانیم توسعه اقتصادی انجام بدهیم (کسب و کارهای در مسیرترانزیت همچون تعویض روغنی جاده ای ، رستوران ، مسافرخانه و….) جالب است بدانید ما حتی می توانیم از نوسازی کشنده ها و ناوگان حمل و نقل جاده ای خود در حوزه توسعه اقتصادی بهره ببریم . و هم در توسعه سیاسی قدرت چانه زنی خود را بالا بریم و از دست بالا سخن بگوییم و مانع نفوذ هم بشویم .

    و عرض آخر اینجانب و آن اینکه : عزیزان ، ” انگلیسی ها آیه را در گوش روسها خوانده اند ” که برای نفوذ به ایران تنها از طریق ریلی آنهم از شمال می توانی نفوذ کنی و قدرت چانه زنی دیپلماتیک ایرانی را تضعیف کنی و متاسفم که وزیر امور خارجه ما متوجه این حیله و ترفند نشد و گول استقبال های گرم لاوروف(روسی)را خورده است .

    من آنچه شرط بلاغ است با تو می گویم
    تو خواه از سخنم پند گیر خواه ملال

    عدم پذیرش پند این بار به قیمت تجزیه ایران تمام خواهد شد . (صراحتا عرض کردم )

  2. این امنیت ملی هم آنقدر ما را عقب عقب خواهد برد تا از این طرف پرتگاه سقوط کنیم ، استدلال محمد این است که راه آهن نکشیم چرا که برخلاف امنیت ملی است
    خدایا یکم به این دوستان عقل سلیم عطا فرما
    و ایران باید صد سال پیش شمال به جنوب یا شرق به غربش تماما راه آهن و جاده می بود نه اینکه دور خودمان دیوار بکشیم و یه عده از ترس از دست دادن منافع شخصی یا قبیله ای ، ایران را در حصار تنگ ذهن خویش زندانی نمایند .

  3. کریدور شمال جنوب با منافع دو طرف سازگار است. به نظرم روسیه با سرمایه خودش این کریدور را راه بیندازد و به ایران وام دهد و یا این که با ریال ایران از روسیه کالا بخریم. این یک فرصت تاریخی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا