خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نگاهی به سفر دو روزه‌ی رئیس دولت سیزدهم به مسکو

گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری از سفر دو روزه‌ی رئیس دولت سیزدهم به مسکو را در ادامه می‌خوانید:

«آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی با بدرقه حجت الاسلام والمسلمین محسن قمی معاون بین الملل دفتر مقام معظم رهبری، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و جمعی از اعضای کابینه، تهران را به مقصد مسکو پایتخت جمهوری فدراسیون روسیه ترک کرد.

رئیس جمهور در سفر به مسکو با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار خواهد کرد.

حضور و سخنرانی در نشست عمومی مجلس دوما،‌ دیدار با ایرانیان مقیم روسیه و نشست هم اندیشی با فعالان اقتصادی روس، بخشی از برنامه‌های رئیس جمهور در این سفر دو روزه خواهد بود.

وزرای امورخارجه، امور اقتصادی و دارایی، نفت و رئیس دفتر رئیس جمهور آیت الله رئیسی را در این سفر همراهی می کنند.

آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی روز چهاشنبه پیش از عزیمت به روسیه در فرودگاه مهرآباد درباره اهداف این سفر گفت: این سفر به دعوت رئیس جمهور روسیه و در راستای ارتقای دیپلماسی همسایگی و منطقه‌ای انجام می‌شود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: بدنبال برقراری و تقویت ارتباط‌ با همه همسایگان بویژه کشور روسیه در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و تجاری هستیم و این سفر می تواند نقطه عطفی برای ارتقا و تحکیم سطح مناسبات با روسیه باشد.

دکتر رئیسی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران، کشوری مستقل، مقتدر و صاحب نفوذ در منطقه و روسیه هم کشوری مهم و با قدرت و دارای نفوذ در منطقه است، اظهارداشت: همکاری و گفتگوهای دو کشور مهم و دارای قدرت و نفوذ می‌تواند در ارتقای امنیت منطقه و روابط اقتصادی و تجاری مؤثر باشد.

رئیس جمهور با اشاره به تقویت همکاری تهران و مسکو در مجامع سیاسی و اقتصادی منطقه ای، ‌به عضویت ایران در اجلاس شانگهای اشاره کرد و اظهارداشت: در اجلاس شانگهای همکاری‌های خوبی با همه کشورهای بویژه با روسیه خواهیم داشت. در رابطه با مسأله اتحادیه اوراسیا هم روسیه نقش محوری دارد و همکاری دو کشور در این راستا می‌تواند به گام‌های موثری در جهت ارتقای مسایل تجاری و اقتصادی بینجامد.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه ایران و روسیه از منافع مشترک برخوردار هستند، گفت: وجود منافع مشترک و تعاملی بین تهران و مسکو در منطقه امنیت‌ساز است و جلوی یکجانبه‌گرایی در دنیا را خواهد گرفت. همچنین تعامل و همکاری متقابل دو کشور می تواند در وضعیت منطقه ای و بین‌المللی تأثیرگذار باشد.

رئیس جمهور با اشاره به وجود ظرفیت های گسترده همکاری بین تهران و مسکو در بخش های مختلف سیاسی، اقتصادی و انرژی، خاطرنشان کرد: سطح کنونی همکاری تجاری و اقتصادی برای هیچ‌کدام از دو کشور رضایت‌بخش نیست و لازم است ارتقاء یافته و به سطح بسیار بالاتری برسد و امیدواریم این سفر بتواند در جهت تامین منافع مشترک دو کشور که در عرصه منطقه ای و جهانی تأثیرگذار است، گام مؤثری را به همراه خود داشته باشد.

آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی و هیات همراه، روز چهارشنبه در بدو ورود به فرودگاه وونکووا مسکو از سوی «نیکولای شولگینوف» وزیر انرژی روسیه و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه و «ایگور مارگولوف» معاون وزیرخارجه این کشور مورد استقبال قرار گرفت.

در مراسم استقبال، پس از نواخته شدن سرود ملی دو کشور، دکتر رئیسی از یگان تشریفات مستقر در میدان سان دید.

اولین برنامه این سفر دو روزه، دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه خواهد بود.

حضور و سخنرانی در نشست عمومی مجلس دوما، دیدار با ایرانیان مقیم روسیه و نشست هم‌اندیشی با فعالان اقتصادی روس، از دیگر برنامه‌های سفر رئیس جمهور به روسیه است.
وزرای امور خارجه، نفت و امور اقتصادی و دارایی، دکتر رئیسی را در این سفر همراهی می‌کنند.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی عصر روز چهارشنبه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه در مسکو دیدار و گفتگو کرد.
رئیس جمهور در این دیدار با اشاره به نقش تاثیرگذار دو قدرت ایران و روسیه در منطقه و جهان گفت: هیچ محدودیتی برای توسعه روابط با روسیه نداریم و روابط ممتاز تهران-مسکو در تراز مناسبات راهبردی است و ارتقا نیز خواهد یافت.

روابط ایران و روسیه در مسیر مناسبات راهبردی قرار دارد

آیت‌الله رئیسی ادراک مشترک دو کشور در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را زمینه‌ساز همکاری‌های مشترک خواند و گفت: روابط ایران و روسیه در مسیر مناسبات راهبردی قرار دارد.

تجربه موفق همکاری علیه تروریسم در سوریه، می‌تواند در قفقاز و افغانستان به کار گرفته شود

دکتر رئیسی تعامل حداکثری با کشورهای همسایه و هم‌پیمان را جزو اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران توصیف و خاطرنشان کرد: تقویت همکاری‌های دوجانبه ایران و روسیه، موجب رونق اقتصاد دو کشور و باعث افزایش امنیت منطقه و جهان خواهد شد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه همکاری ایران با دولت‌های مستقل، فارغ از تحولات بین‌المللی گسترش می‌یابد، مبارزه با تروریسم و قاچاق سازمان یافته مواد مخدر را از محورهای همکاری مشترک دانست و گفت: تجربه موفق همکاری علیه تروریسم در سوریه می‌تواند در قفقاز و افغانستان هم به کار گرفته شود.

مرزها در قفقاز، حاکمیت ملی و ژئوپلتیک منطقه تغییرناپذیر است

رئیس جمهور با تاکید بر تغییرناپذیری مرزها در قفقاز و حاکمیت ملی و ژئوپلتیک منطقه، به ضرورت همکاری برای توسعه اقتصادی منطقه اشاره کرد و گفت: نفوذ ناتو با هر پوششی در قفقاز و آسیای مرکزی تهدید کننده منافع مشترک کشورهای مستقل است.

تنها راه ثبات و امنیت پایدار در افغانستان تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه گروه‌ها است

آیت‌الله رئیسی تنها راه ثبات و امنیت پایدار در افغانستان را تشکیل دولت فراگیر با حضور همه اقوام و گروه‌ها دانست و خطاب به همتای روس خاطرنشان کرد: ما از ۴۰ سال گذشته همانند شما در برابر آمریکا ایستاده‌ایم.

دکتر رئیسی، همکاری ایران و روسیه در مبارزه با تروریسم در سوریه را یک تجربه موفق خواند و ضمن تاکید بر حفظ تمامیت ارضی سوریه گفت: حاکمیت کامل دولت مرکزی بر همه سرزمین و مرزهای بین‌المللی سوریه، تنها راه تامین امنیت در سوریه است و چرخه باطل جابه‌جایی اشغالگر با تروریست و بالعکس در سوریه باید متوقف شود.

رئیس جمهور روند آستانه را چارچوب مناسبی برای حل دیپلماتیک مسئله سوریه توصیف کرد.

در این دیدار طرفین تاکید کردند که مشکل اصلی جهان، دوری از معنویت است.

آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی شامگاه چهارشنبه به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و گرامیداشت روز زن در دیدار با بانوان خانواده‌های ایرانی ساکن مسکو، ضمن اشاره به جایگاه عظیم حضرت زهرا (سلام الله علیها)، گفت: شناخت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) یک الگو و سرمایه است.

آیت الله رئیسی با تبیین گوشه ای از فضائل حضرت زهرا ( سلام الله علیها) افزود: در دنیایی که زن به یک وسیله تبدیل شده است، آشنایی با مکتب حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) نیاز و الزام است تا بانوان بتوانند راه صحیح تعالی را پیدا کنند.

رئیس جمهور با اشاره به درخواست برخی بانوان مبنی بر تسهیل بازگشت دانشجویان برای ادامه تحصیل به کشور، تاکید کرد: این موضوع حتما با کمک وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان پیگیری خواهد شد.

در این دیدار تعدادی از بانوان در سخنانی دغدغه‌ها و مشکلات جامعه ایرانیان خارج از کشور را با آیت الله رئیسی مطرح کردند.

آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه های سفر خود به مسکو شامگاه چهارشنبه در دیدار با جمعی از ایرانیان مقیم روسیه با مغتنم شمردن دیدار با ایرانیان خارج از کشور گفت: در گزارشی که سفیر ایران در روسیه و فعالان اقتصادی در این جلسه ارائه دادند، آسیب شناسی بسیار خوبی انجام شده بود اما ما نیازمند آسیب زدایی و رفع مشکلات هستیم.

رئیس جمهور با اشاره به دیدار امروز خود با ولادیمیر پوتین خاطر نشان کرد: احساس این بود که اراده جدی برای رفع موانع و مشکلات در مسیر ارتقا و توسعه همکاری‌های مشترک وجود دارد.

دکتر رئیسی افزود: بخشی از این دیدار به مسائل مشترک دو کشور در زمینه‌های اقتصادی و توسعه روابط اختصاص داشت، اما بخش دیگر به نقش قدرتمند ایران و روسیه در منطقه و مسائل بین المللی مرتبط بود.

آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: برداشت از این دیدار و گفتگو این بود که مسئولین هر دو کشور بدنبال مرتفع کردن مشکلات و توسعه روابط هستند.

دکتر رئیسی با تاکید بر تلاش اعضای دولت برای رفع مشکلات صادرات اظهار داشت: باید تولید و صادرات قابل پیش بینی باشد و صادر کنندگان و تولیدکنندگان بتوانند با پیش بینی در این حوزه فعالیت کنند. ریسک پذیری درست است اما تا حدودی باید اقتصاد نیز قابل پیش بینی باشد تا فعالان این حوزه هم دچار خسارات نشوند.

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت تسهیل صادرات، تصریح کرد: برخی از اقدامات برای اصلاح نظام اقتصادی در آغاز راه است که برخی از آنها خود را در بودجه ۱۴۰۱ نشان خواهد داد.

رئیس جمهور با اشاره به امکان ایجاد بستر مناسب برای کالاهای ایرانی در بازارهای روسیه، اظهار داشت: رییس جمهور روسیه هم گفت که سهم ایران در بازار این کشور حتما می‌تواند ارتقاء پیدا کند.

رئیس جمهور با اشاره به افزایش سطح روابط با برخی از کشورها در ماه‌های گذشته، گفت: آمارها نشان می‌دهد به همت بازرگانان و تجار کشورمان و مسئولین، صادرات افزایش یافته است.

دکتر رئیسی در مورد رفع مشکلات دانشجویان ایرانی خارج از کشور گفت: حتما وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدامات لازم را برای حل مشکلات این دانشجویان انجام دهند.

رئیس جمهور افزود: همه ایرانیان در هر کجای جهان باید نگاهشان به رشد و پیشرفت ایران باشد و توان خود را برای اینکار صرف کنند.

دکتر رئیسی با اشاره به اینکه نسل ما باید با فرهنگ، زبان و آداب و رسوم ایرانی انس داشته باشد، تاکید کرد: منعی برای تحصیل و تجارت در خارج از کشور نیست اما باید تعلق خاطر به کشور وجود داشته باشد.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه ایرانیان خارج از کشور سفرای کشورمان هستند، تصریح کرد: مردان و زنان بزرگ ایرانی در حوزه‌های علم و فرهنگ و هنر و همچنین عرصه مقاومت در مقابل دشمن تاریخ ساز شدند که می‌توان به آنها افتخار کرد.

دکتر رئیسی افزود: ما چهره‌هایی در کشور داریم که زمانه ساز و تاریخ ساز شدند. امروز در جلسه با رئیس جمهور روسیه گفتم که اگر بخواهیم قهرمان مبارزه با تروریسم را به دنیا معرفی کنیم آن فرد قهرمان شهید حاج قاسم سلیمانی است.

آیت الله رئیسی با اشاره به برخی تصمیمات شورای عالی ایرانیان خارج از کشور گفت: رفت و آمد برای ایرانیان خارج از کشور باید تسهیل شود و لازم است مشکلات دانشجویان خارج از کشور نیز کاهش یابد.

رئیس جمهور با اشاره به برخی اظهارات پیرامون ارتباط با همسایگان و توسعه روابط با کشورهای منطقه گفت: آنچه در سیاست خارجی دولت سیزدهم اتفاق می‌افتد توجه به ظرفیت‌هایی است که قبلا مورد بی‌توجهی و کم‌توجهی قرار گرفته بود.

دکتر رئیسی با تاکید بر اینکه سیاست ما سیاست متوازن با نگاه به همه دنیا است، اظهار داشت: اراده ایران و روسیه فعال سازی ظرفیت‌های هر دو کشور است.

آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در دیدار «راویل عین الدین» رئیس شورای مفتیان روسیه با اشاره به روابط خوب ایران و روسیه، گفت: این سفر نقطه عطفی در روابط اقتصادی، سیاسی و به ویژه فرهنگی میان دو کشور خواهد بود.

رئیس جمهور افزود: برای جمهوری اسلامی ایران ارتباط با مسلمانان روسیه اهمیت ویژه‌ای دارد.

دکتر رئیسی خاطرنشان کرد: از ویژگی‌های کشور روسیه آن است که پیروان ادیان الهی و ابراهیمی در کنار هم با اعتقادات خود زندگی می کنند.

آیت الله رئیسی با تاکید بر جایگاه والای مسجد در دین اسلام، خاطر نشان کرد: مساجد مرکز ارتباط مسلمانان با یکدیگر، مرکز عبادت پروردگار، جایگاهی برای اطلاع مردم از مسائل و محلی برای امید آفرینی هستند و بسیاری از یاس ها در مسجد تبدیل به امید می شود.

دکتر رئیسی اظهار داشت: آنچه امروز باید در کنار الحاد و بی دینی نگران آن بود مسأله افراط گرایی است. افراطی گری و تکفیر بسیار به مسلمانان ضربه زد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: عده ای به نام اسلام و لا اله الا الله به دین خدا خسارت وارد کردند و ما باید نسبت به جریان تکفیری حساس باشیم.

آیت الله رئیسی افزود: مواضع ما و روسیه در سوریه علیه کفار نبود بلکه علیه عامل دست استکبار و رژیم صهیونسیتی بود.

دکتر رئیسی همچنین در این دیدار ضمن پذیرش دعوت رئیس شورای مفتیان روسیه برای بازدید از مسجد جامع مسکو بر جلوگیری از انحراف میان مسلمانان تاکید کرد.

«راویل عین الدین» رئیس شورای مفتیان روسیه نیز در این دیدار با اعلام خرسندی از سفر رئیس جمهور کشورمان به مسکو، تصریح کرد: ما می فهمیم ملاقات شما با رئیس جمهور روسیه چقدر مهم است و برای مسلمانان روسیه هم این دیدار بسیار با اهمیت است.
وی تصریح کرد: نماز شما در کرملین بسیار نمادین و شاخص بود و از فنلاند برای من نوشتند که برکت به داخل کرملین آمد.

رئیس جمهور کشورمان در جریان برنامه‌های سفر خود به روسیه، با حضور در دومای روسیه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال “تعامل حداکثری” با همه کشورهای جهان، بخصوص کشورهای همسایه و هم‌‏پیمان خود است، گفت: هدف و مبنای این همکاری و تعامل، منافع متقابل ملت‏ها و شکل‏‌دهی فزاینده به یک “جامعه‌‏ی جهانی متمدن” است.

متن کامل سخنان آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی به شرح زیر است؛

بسم‌الله الرحمن الرحیم
جناب آقای والودین
رییس محترم دومای دولتی روسیه!
نمایندگان محترم !
خانم‏ها و آقایان !

در آغاز مراتب خرسندی خویش را از دولت و ملت کشور دوست، فدراسیون روسیه، برای استقبال و میزبانی گرم از اینجانب و هیات همراه، در شهر زیبای مسکو ابراز می دارم.
فرصت را غنیمت می‌شمارم و میلاد حضرت مسیح (ع) و سال نو میلادی را به ملت و دولت روسیه تبریک می‌گویم. ملت ایران و جهان اسلام احترام ویژه‌ای برای حضرت عیسی (ع) و مادر پاک وی مریم مقدس قائل است و بر اساس آموزه‌های قرآن، اعتقاد دارد که مهمترین پیام مشترک همه ادیان ابراهیمی، تکامل معنوی بشریت از طریق عبادت پروردگار جهانیان است که خود موجب ترویج صلح و صمیمیت و ظهور جامعه‌ای الهی و در نتیجه انسانی می‌شود. در عین حال، عبادت خداوند همواره در کنار اجتناب از اطاعت و عبادت غیر خداوند، معنا دارد.

بسیار خوشحالم که در برنامه‌‏های این سفر، فرصت حضور در دومای دولتی و دیدار با شما نمایندگان مردم با فرهنگ و تمدن دیرینه روسیه فراهم شد. در همین راستا از جناب آقای والودین، رییس محترم دومای دولتی روسیه، معاون دوما، رییس کمیته روابط خارجی و سایر اعضای دومای دولتی برای تنظیم این برنامه و فراهم کردن فرصت سخنرانی تشکر می‏‌کنم.

همان‏گونه که در دیدار صمیمی و گفتگوهای سازنده‏ با جناب آقای والودین، به هنگام شرکت هیات سیاسی روسیه در مراسم تحلیف اینجانب، اشاره کردم؛ جمهوری اسلامی ایران از اراده و آمادگی لازم برای توسعه و گسترش روابط با فدراسیون روسیه برخوردار است.
امروزه خوشبختانه، افق‏‌های بسیار روشنی برای همکاری‌‏های دو کشور در سطوح دوجانبه، منطقه‌‏ای و بین‌‏المللی مشاهده می‌شود. تقویت روابط ایران و روسیه در قالب‌های دوجانبه و چندجانبه موجب رونق اقتصاد دو ملت و تقویت امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی می‌شود. ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری فراوان و مکمل دو کشور، در کنار قدرت و اثرگذاری هر یک از دو کشور ما در مناطق جغرافیایی خود، می‌تواند همگرایی بین مناطق را تقویت کند.

جمهوری ‏اسلامی ‏ایران به دنبال “تعامل حداکثری” با همه کشورهای جهان، بخصوص کشورهای همسایه و هم‏‌پیمان خود است. هدف و مبنای این همکاری و تعامل، منافع متقابل ملت‏‌ها و شکل‌‏دهی فزاینده به یک “جامعه‌‏ی جهانی متمدن” است. این مسیر، از طریق همکاری کشورهای مستقل و صاحب فرهنگ‌‏های متعالی و توجه به اصول “عدالت، اخلاق و معنویت”، قابل تحقق است. بدون تردید ریشه آنچه جامعه بشری کنونی از آن رنج می‌برد جدایی سیاست از اخلاق و معنویت است. خشونت، تروریسم، فروپاشی نهاد خانواده و گسترش مواد مخدر از اندیشه معنویت‌گرا بر نمی‌آید. هر بنایی که بر اساس این انفکاک ایجاد شود مصائب بشریت را تشدید می کند و بجای ترویج عدالت، ظلم را ساختارمند می‌کند و موجبات سلطه را پدید می‌آورد.

نمایندگان محترم

تجربه نظامِ بین‏‌ا‌لمللی مبتنی بر استیلا و سلطه نشان می‌دهد که برون‏‌داد آن چیزی جز جنگ و خشونت و ناامنی و تفرقه میان ملت‌‏ها نبوده است. شکست سیاست لشگرکشی و اشغال و مجبور شدن آمریکا به فرار از عراق و افغانستان، ناشی از یک مفهوم است؛ مقاومت ملت‏‌ها. اندیشه مقاومت، در خدمت استقلال کشورهاست. در دوران جدید، مفهوم مقاومت، نقش محوری در معادلات بازدارندگی ایفا می‏‌کند. الگوی موفق همکاری ایران و روسیه در سوریه نیز در ادامه‏‌ی مقاومتِ ملت و دولت سوریه، تضمین‌کننده‌‏ی استقلال کشورها و قوام‌بخش امنیت منطقه‏‌ا‌ی بوده است. در این مسیر، از همکاری فدراسیون روسیه با راهبری هوشمندانه جناب آقای پوتین برخوردار بوده‌ایم که جای قدردانی دارد و می‌تواند الگویی کارآمد، برای توسعه همکاری‏‌ها در عرصه های مختلف، قلمداد گردد.

با این حال، جنگ علیه تروریسم بخشی از جنگ علیه سلطه‏‌طلبی بوده است؛ چرا که تروریسم، یکی از محصولات جانبی سلطه‏‌طلبی است. اکنون راهبرد سلطه‏‌گری شکست خورده است و آمریکا در ضعیف‏‌ترین وضعیت خود قرار دارد و قدرت کشورهای مستقل در رُشدی تاریخ‌ساز قرار دارد. مساله‏‌ی مهم در این دوران که نیازمند هوشیاری است، آنست که امیال سلطه‏‌طلبانه از بین نرفته و شکل‏‌های جدیدی از سلطه‏‌گری در دستور کار قرار گرفته است. مهم‏ترین هدف این دستور کار، تضعیف حکومت‏‌های مستقل از درون است؛ که از طریق تحریم اقتصادی، بی‌‏ثبات‌سازی، ترویج ناامنی و روایت‌سازی‌های جعلی از وقایع دنبال می شود؛ به گونه‌ای که تلاش می‌کنند جای ظالم و مظلوم را در افکار عمومی تغییر دهند.
“ائتلافِ شیطانی” آمریکا با تروریست‏‌ها، برای جهانیان به خصوص ملت‌های غرب آسیا از سوریه تا افغانستان چون روز، روشن است. اکنون برنامه‏‌های پیچیده‏ای برای اعزام تروریست‌‏های تکفیری به ماموریت‏‌های جدید از قفقاز تا آسیای مرکزی در جریان است. تجربه نشان داده است که این اندیشه ناب اسلامی است که توان ممانعت از شکل‏‌گیری افراط‏‌گرایی و تروریسم تکفیری را دارد.

از سوی دیگر، ناتو به دنبال نفوذ در حوزه‏‌های جغرافیایی مختلف، با پوشش‌‏های جدید است که منافع مشترک کشورهای مستقل را با تهدید مواجه می‌کند. ترویج حکومتهای غرب‏گرا و مقابله با دموکراسی‏‌های مستقل و مبتنی بر هویت و سنت‏‌های ملی، بخشی از پروژه‏‌های ناتو فرهنگی است که بیانگر ریاکاری موجود در این الگویِ رفتاریِ در حالِ افول، می‏‌باشد.

خانم ها و آقایان!

تحریم ملت‏‌ها، یکی از شکل های رایج سلطه‏‌گری جدید است، و مقابله با آن نیازمندِ همکاریِ کشورهایِ مستقل و پاسخ دسته‌جمعی است؛ در غیر اینصورت، تحریم به بهانه‏‌های مختلف گریبان همه کشورها، حتی متحدین آمریکا را نیز خواهد گرفت. آمریکا ادعا می‏کند که تحریم، به علت فعالیت‌‏های هسته ای جمهوری ‏اسلامی‏ ایران است. همه می‌دانند این فعالیت‌‏ها، قانونی و تحت نظارتِ مستمرِ آژانسِ بین‌المللی انرژیِ اتمی است. اما واقعیت آن است که در ادوار مختلف تاریخی پیشرفت ایران، هر زمان ملت ما پرچم ملی‌‏گرایی، استقلال‌خواهی، یا توسعه علمی را برافراشته است، با تحریم و فشار دشمنان ملت ایران مواجه شده است.

نمایندگان محترم و حضار گرامی!

سیاست جمهوری‏ اسلامی‏ ایران طبق فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی، آن است که ما به دنبال سلاح اتمی نیستیم و این سلاح در استراتژی دفاعی ما هیچ جایگاهی ندارد. آمریکا به دنبال مقابله با حقوق ملت ماست. فلسفه ما نیز روشن است: “ما از حقوق ملت خود کوتاه نمی‏‌آییم.” آن‏هایی که شعار می‌دهند “آمریکا برگشته است” هنوز به تعهدات خود در توافق هسته‌ای برنگشته‏‌اند. ما به چیزی کمتر از حقوق خود رضایت نمی‌دهیم. جمهوری‏ اسلامی‏ ایران در رسیدن به توافق جدی است، اگر طرف‏‌های مقابل بر رفعِ واقعی و موثر تحریم ها جدی باشند.

خانم ها و آقایان !

سیاست تعامل حداکثری جمهوری اسلامی ایران با دولت‌های مستقل، اصالت دارد و فارغ از تحولات محیط بین‌الملل، تداوم خواهد یافت. جمهوری‏ اسلامی‏ ایران فاتح دو میدان جنگ علیه تروریسم و کارزار فشار حداکثری اقتصادی است. در عین حال، جمهوری ‏اسلامی‏ ایران از ظرفیت‏‌های اقتصادی گسترده، بخصوص در عرصه‏‌های انرژی، تجارت، کشاورزی، صنعت و فناوری برخوردار است که زمینه‏‌ساز همکاری‏‌های سودمند برای هر تعامل دو یا چندجانبه با کشورهای مختلف است. در همین راستا، توافق‌های اساسی بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه صورت گرفت که موجب جهش چشمگیر روابط اقتصادی دوجانبه به نفع رفاه دو ملت، و همکاری‌های موثر منطقه‌ای به نفع صلح و ثبات ملت‌ها در مناطق مختلف خواهد شد. موقعیت ممتاز جغرافیایی سرزمین ایران، بخصوص کریدور شمال – جنوب، می‌تواند تجارت از هند تا روسیه و اروپا را کم هزینه‌‏تر و پر رونق‏‌تر کند. پایدارسازی و سودمند کردن روابط بین دو کشور نیازمند تسری همکاریها به حوزه های علمی، اجتماعی، فرهنگی و رسانه‌ای است و ما آماده توسعه حداکثری روابط پایدار و بلند مدت هستیم. بدین منظور معتقدیم باید روابط دو کشور، به گونه‌ای طراحی شود که ضمن تامین منافع متقابل، از مداخلات عناصر ثالث نیز مصون باشد.

نمایندگان محترم

خوشبختانه روابط خوبی بین پارلمان‏‌های دو کشور نیز برقرار است و تعاملاتی که در قالب کمیسیون عالی پارلمانی، بین کمیسیون‌ها و کمیته‌های مختلف و هم چنین گروه‌های دوستی پارلمانی وجود دارد، علاوه بر پیشبرد روابط پارلمانی، به توسعه مناسبات دوستانه دو طرف، به ویژه در حوزه اقتصادی، کمک شایانی می‌نماید. ما نقش پارلمان‌ها برای توسعه روابط دو کشور را بسیار مهم می‌دانیم و از آن، هم در حوزه دوجانبه و هم چند جانبه استقبال می‌کنیم.

جمهوری‏ اسلامی ‏ایران، ابتکار روسیه در زمینه‏‌ی برگزاری اجلاس روسای پارلمان‌های ایران، روسیه، ترکیه، پاکستان و چین، در زمینه‏‌ی مبارزه با تروریسم را مهم می‏‌داند و از این ابتکار حمایت می‌کند.

امید است با بهره‌گیری هرچه بیشتر از ظرفیت‌ها و تداوم همکاری‌های دو کشور در مسائل منطقه‏‌ای و بین‏‌المللی شاهد ارتقاء روابط و بهره‏‌مندی مردمان دو کشور از مواهب این روابط و تثبیت صلح و ثبات در منطقه باشیم.

از حسن توجه شما صمیمانه قدردانی می نمایم.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز پنج‌شنبه در ادامه برنامه‌های سفر دو روزه به روسیه، با جمعی از فعالان اقتصادی و تجار این کشور دیدار و گفتگو کرد.

رئیس جمهور در این دیدار آشنایی با دیدگاه‌های فعالان اقتصادی در کشور روسیه را بسیار مغتنم توصیف کرد و گفت: آشنایی سران و مقامات دو کشور با دیدگاه‌های فعالان در حوزه تجارت و اقتصاد می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های کلان و راهبردی برای همکاری دوجانبه موثر باشد.

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: روسیه از تمدن و فرهنگ ارزشمندی برخوردار است و ظرفیت‌های بسیاری در دو کشور ایران و روسیه برای توسعه همکاری‌ها وجود دارد.

دکتر رئیسی، همسایگی، منافع و دشمنان مشترک را از دلایل ضرورت افزایش همکاری میان ایران و روسیه برشمرد و گفت: علاوه بر منافع مشترک دشمنان مشترکی هم داریم که رشد و پیشرفت در منطقه را نمی‌خواهند اما ما باید رشد و توسعه را به حدی برسانیم که دیگران نتوانند برای تحقق اهداف سیاسی و فرهنگی خود در این منطقه نفوذ کنند.

رئیس جمهور با تأکید بر ضرورت آسیب‌شناسی علل پایین بودن حجم تجارت دو کشور گفت: باید با نگاه آسیب‌شناسانه، مشکلات و موانع را شناسایی و برطرف کنیم.

دکتر رئیسی با اشاره به دیدار با همتای روس خود، اظهار داشت: در این دیدار به مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی پرداختیم و بنده و آقای پوتین هم‌نظر بودیم که باید از ظرفیت‌های همکاری ایران و روسیه بهتر استفاده کرد، کریدور شمال به جنوب فعال شود و مشکلات پیش پای فعالان اقتصادی رفع شود.

رئیس جمهور با تأکید بر لزوم تحول در نظام پولی و بانکی بین ایران و روسیه، گفت: برای حل این مشکل بانک‌های مرکزی جمهوری اسلامی ایران و روسیه می‌توانند توافق کنند بانک‌های ایران و روسیه در هر دو کشور فعال شوند تا فعالان اقتصادی با سهولت مبادلات پولی و مالی خود را انجام دهند.

رئیس جمهور با اشاره به پیشنهاد یکی از حاضران درباره ایجاد بستری برای شناخت ظرفیت‌های استان‌های ایران و روسیه، گفت: معرفی این ظرفیت‌ها مهم است و با رفع مشکلات گمرکی، نباید مانعی در امور گمرکی پیش پای فعالان اقتصادی باشد.

دکتر رئیسی مواضع روسای جمهور ایران و روسیه را نزدیک و دارای اشتراکات فراوان توصیف کرد و گفت: مقدمات نهایی شدن سند جامع همکاری‌های ایران و روسیه فراهم شده است.

پیش از سخنان رئیس جمهور شماری از فعالان اقتصادی روسیه دیدگاه‌های خود و مشکلات ارتقای روابط تجاری بین دو کشور را مطرح کردند.

نماینده اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان روسیه گفت: روحیه تجار روسی همکاری با ایران است و می توان در همکاری با ایران به پروژه‌های سبز توجه جدی کرد.

محمد شین، رئیس گروه نگرش راهبردی شورای فدراسیون «روسیه – دنیای اسلام»، گفت: خواهان نظم عادلانه در جهان برای مقابله با چالش‌ها و تقویت نظم جهانی براساس حقوق بین‌الملل هستیم و بسیار خوشحال خواهیم شد نمایندگان ایران فعالانه همکاری با گروه ما را ادامه دهند.

ایگور ماروزوف، رئیس گروه دوستی ایران و روسیه در شورای فدراسیون روسیه، اظهار داشت: سفر شما به روسیه و دیدار با ولادیمیر پوتین باعث تحرک در روابط اقتصادی بین دو کشور خواهد شد اما استان‌های ما اطلاعات کمی از ایران دارند و باید در این زمینه اقداماتی انجام شود.

سرگئی تومانوف، مدیر اجرایی گاز پروم اینترنشنال نیز در این دیدار گفت: ما درباره توسعه ۴ میدان گازی با ایران در حال همکاری هستیم و مشکل، مارکتینگ گاز در ایران است و ایده اصلی ما ایجاد شرکت مشترک است.

سرگئی گورکوف، مدیرعامل شرکت روس گیولوگیا هم در زمینه افزایش مبادلات اقتصادی با ایران، گفت: ما در دریای خزر و خلیج فارس تجربه کاری داریم و تجربیات خوبی نیز در حوزه تامین آب آشامیدنی داریم که می‌تواند به همکاری مشترک منجر شود.

آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی در جریان سفر به مسکو در گفتگو با شبکه ماهواره‌ای RT به سوال‌های مراد گازدیف خبرنگار ارشد این شبکه در خصوص روابط ایران و روسیه و مسائل منطقه ای و بین المللی پاسخ گفت.

این گفتگو بزودی از شبکه RT به زبان های انگلیسی، عربی، اسپانیولی و … پخش خواهد شد.

متن کامل سخنان دکتر سید ابراهیم رئیسی در نشست با اعضای شورای علمی، اساتید و جمعی از دانشجویان دانشگاه ملی مسکو به شرح زیر است؛

بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای سادوونیچی!
رئیس محترم دانشگاه دولتی مسکو!
اعضای محترم هیأت رئیسه!
اساتید و محققین محترم!

از حضور در جمع شما فرهیختگان، محققین و اساتید دانشگاه دولتی مسکو، بسیار خرسندم و از دولت و ملت فدراسیون روسیه، برای میزبانی گرم اینجانب و هیأت ایرانی، در شهر زیبای مسکو، تشکر می‌کنم.

این دانشگاه، قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه روسیه، در زمره برترین دانشگاه‌های مشهور جهان قرار دارد و منشأ آثار و خدمات علمی بسیاری، برای روسیه و جامعه‌ جهانی و علاقه‌مندان به امر آموزش و تحقیق بوده است.

آموزش، پژوهش و پیشرفت‌های علمی، برای ما نه تنها دارای جایگاه اساسی است، بلکه امری اعتقادی و تکلیفی دینی نیز هست. ادیان الهی در جهت مبارزه با جهل و نادانی و ترویج آموزش و پرورش تأکیدات و سفارشات زیادی داشته‌اند. پیامبر خدا حضرت محمد(ص) می‌فرماید: فرشتگان، بال‌های خود را برای جوینده دانش می‌گسترانند و برایش آمرزش می‌طلبند.

مفهوم دیگر در ادبیات اسلامی، مفهوم علم نافع است؛ به این معنی که نفع آن علم در بین مردم احساس شود که لازمه آن، پیوند میان علم با اخلاق و معنویت است. علمی که نجات بشر را تضمین نماید. علمی که فاقد این ویژگی باشد، اسباب نابودی خویش می‌سازد، تبدیل به بمب می‌شود و بر سر مردم می‌ریزد، یا باعث می‌شود که سرزمین فلسطین را ۷۰ سال اشغال و ملتش را آواره کنند.

خانم‌ها و آقایان!

من در این سفر فرصت داشتم علاوه بر دیدار با جناب آقای پوتین، با جمعی از نمایندگان جامعه روسیه در حوزه‌های اقتصادی، علمی، فرهنگی و دینی نیز ملاقات و گفتگو داشته باشم. با اطمینان می‌گویم ظرفیت‌های متنوع توسعه روابط و همکاری‌ها، منوط به ایفای نقش نخبگان، به‌ویژه جامعه دانشگاهی و علمی دو کشور است.

پایدارسازی و سودمندکردن روابط دو دولت ایران و روسیه، نیازمند اراده جمعی است و دولت‌ها با کمک تبادلات مردمی و علی‌الخصوص جامعه دانشگاهی، می‌توانند در ایجاد شبکه‌ای مستحکم از همکاری‌ها و تأمین منافع دو یا چند جانبه، موفق عمل کنند.

جامعه دانشگاهی روسیه با وجود مراکز معتبر علمی با گستره وسیعی از رشته‌ها و بهره‌مندی از زیرساخت‌های فناوری، می‌تواند نقش بسیار مهمی در گسترش دیپلماسی علمی و توسعه تعاملات در موضوعات نوآوری و تجاری‌سازی علوم ایفا نماید.

فرهیختگان گرامی، جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر، علیرغم وجود تحریم‌های ظالمانه، در زمینه تحقیقات و تجاری‌سازی دانش، در حوزه‌های مختلف از جمله نانو، برق و الکترونیک، سلول‌های بنیادین، لیزر، دارو و تجهیزات پزشکی، تکنولوژی اطلاعات، کشاورزی و ساختمان، توفیقات بسیار خوبی را کسب نموده است.

هر زمان که برای استقلال و آزادی خود تلاش کرد، ایالات متحده را در برابر خود دید. جامعه دانشگاهی ما بعد از انقلاب اسلامی و رهایی از سلطه آمریکا، رشد قابل توجهی را تجربه کرده و علیرغم تحریم علمی، بالاترین نرخ رشد مقالات علمی و تخصصی را به نام خود ثبت کرده است. جمهوری اسلامی ایران، براساس ارزش‌های فرهنگی مبتنی بر شریعت اسلام و تمدن کهن پارسی، به علم و نهاد آموزش و پژوهش، اعتبار بخشید و امروز یکی از موفق‌ترین کشورهای جهان در افزایش نرخ باسوادی و تعداد جوانان تحصیلکرده در مقاطع مختلف دانشگاهی است.

دانشمندان و اساتید محترم!

امروز بشریت با مسایل و چالش‌های مشترکی مواجه است. در عین اینکه غرب اعتراف می‌کند که جهان به سمت «غیرغربی شدن»، حرکت می‌کند؛ ایالات متحده، باورها، فرهنگی‌های ملی و سنت‌های راهگشایی که ریشه در هویت و تمدن کشورهای مستقل دارد را نشانه گرفته است.

نخبگان ایران و روسیه، برای در امان ماندن هر دو ملت از این هویت‌زدایی مخرب و ارتجاعی و جلوگیری از اضمحلال در فرهنگ بیگانه، باید الگویی از «هویت‌گرایی تعاملی و سازنده» را ارایه دهند.

تجربه نشان داده است که می‌توان تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد. تحریم‌های ظالمانه نه تنها مانع رشد علمی ما نشده، بلکه موجب توسعه مجلات تخصصی و افزایش شتاب در تجاری‌سازی فناوری‌ها در ایران شده است. تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان که همگی ریشه در دانشگاه‌های ایران دارند، به چندین هزار رسیده که در عین ارتقاء استانداردها، در تجاری‌سازی علوم، رشدی چشم‌گیر داشته است. سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در صادرات غیرنفتی ایران افزایش یافته و در حوزه دارو و تولید واکسن و بسیاری از حوزه‌های دیگر، به یک زیست‌بوم و چرخه‌ی تولید داخلی دست یافته‌ایم.

دستاوردهایی از این دست، ما را مصمم می‌سازد تا با توجه به نیاز روزافزون کشور، با سرمایه‌گذاری در زمینه نوآوری و تجاری‌سازی روابط خود را در زمینه‌های علمی و تخصصی توسعه دهیم. همکاری در حوزه‌های علمی و فناوری برای ما یک اصل است.

جوانان و اساتید با انگیزه‌ ایرانی، به عنوان مهم‌ترین سرمایه جمهوری اسلامی ایران، آماده همکاری و مشارکت در طرح‌های مشترک فناوری و تجاری‌سازی هستند.

حضار محترم!
اندیشمندان گرامی!
خانم‌ها و آقایان!

مبارزه با سیاست‌های یکجانبه‌گرایی، تبعیض بین‌المللی، جرایم سازمان‌یافته، قاچاق مواد مخدر، بی‌ثبات کردن کشورها و بازگرداندن افراط‌گرایی و تروریسم، بدون همکاری و هماهنگی کشورهای منطقه میسر نخواهد شد.
روابط خوبی بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه برقرار است و هر دو کشور در مسیر پیشرفت و تعالی، گام برمی‌دارند. مناسبات سیاسی و امنیتی و تجربه موفق همکاری دو کشور برای مقابله با تروریسم و افراطی‌گری خشونت‌آمیز در سوریه و هماهنگی برای کمک به برقراری صلح و تشکیل دولتی فراگیر در افغانستان، راهگشای مناسبی برای توسعه روابط دو همسایه در دیگر زمینه‌ها می‌باشد.

توافقات خوبی برای سرمایه‌گذاری و اجرای طرح‌های اقتصادی مشترک صورت گرفته است. دو طرف علاقمند به همکاری در زمینه حمل و نقل و ترانزیت جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی و همچنین علاقمند به همکاری در حوزه انرژی اعم از نفت، گاز، برق، تجارت و کشاورزی هستند. ما به دنبال ارتقاء سطح همکاری‌های اقتصادی هستیم؛ اما به این مسأله نیز توجه داریم که بن‌مایه همه تلاش‌ها، همکاری‌های علمی و پژوهشی است.

ما در برابر گفتمانی که به دنبال امنیتی کردن و نظامی کردن روابط میان ملت‌ها است، پیرو مکتبی هستیم که دانش را منشأ قدرت می‌داند.

امام علی(ع) می‌فرماید: «دانش، سلطنت و قدرت است. هر که بر او دست یافت، پیروز شد و هر که آن را نیافت، مغلوب گشت» از این جهت، توسعه همکاری‌های دانشگاهی برای ما از جایگاه ویژه و خاستگاهی اعتقادی برخوردار است.

معتقدیم تسهیل تردد اتباع دو کشور خصوصاً فرهیختگان و دانشگاهیان و آشنایی بیشتر و کسب اطلاع نخبگان از ظرفیت‌های موجود در روابط فی‌مابین، می‌تواند نقش بسزایی در پیشبرد توافقات و توسعه مناسبات، ایفاء نماید.

من در اینجا از شما اساتید محترم دانشگاه و پژوهشگران عزیز، برای سفر به کشور ایران دعوت می‌کنم. وجود غنای تاریخی و تمدنی مشترک، بستر مناسبی برای توسعه همکاری‌های علمی و فرهنگی است. گر چه شناخت نسبی متقابل از مشاهیر ادبی و مفاخر علمی دو کشور وجود دارد و آثار زیادی، ترجمه و منتشر شده است ولی فضای مستعد همکاری‌های فرهنگی می‌طلبد که بیش از پیش، در این حوزه، اقداماتی صورت گیرد.

قدمت بیش از دویست ساله آموزش زبان فارسی و همچنین وجود مراکز مطالعاتی مرتبط با ایران در روسیه و متقابلاً وجود هزاران ایرانی دانش‌آموخته از دانشگاه‌های روسیه، فعالیت مراکز متعدد آموزش زبان روسی و مطالعات روسیه در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی ایران، ظرفیت‌های ارزشمندی است که می‌بایست از آنها به نحو شایسته‌ای بهره‌برداری شود.

در پایان بر این نکته تأکید دارم که ما اکنون در نطقه عطفی از تاریخ روابط دو کشور قرار داریم. از اساتید دانشگاه، اندیشمندان و مراکز مطالعاتی و پژوهشی دو کشور، انتظار می‌رود که نقش مهم و تاریخی خود را در این زمینه، ایفا کنند تا ملت‌های همسایه ایران و روسیه، با بیشترین تعامل و همکاری در زمینه‌های مختلف علمی، فرهنگی و اقتصادی، در رفاه و عزت زندگی کنند.

برای دولت و ملت روسیه، صلح، آرامش، رفاه و بهروزی و برای همه شما آرزوی موفقیت دارم!

از توجه همه شما متشکرم.

در پایان این مراسم دکترای افتخاری دانشگاه ملی مسکو به آیت‌الله رئیسی اعطا شد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز پنج‌شنبه در جریان سفر به مسکو، به دعوت «راویل عین‌الدین» رئیس شورای مفتیان روسیه در جمع نمازگزاران مسجد جامع مسکو حاضر و با آنها دیدار و گفتگو کرد.

دکتر رئیسی اظهار داشت: آنچه امروز از فساد و بداخلاقی‌ها در جهان وجود دارد گواه این است که انسان امروز خدا را فراموش کرده است.

آیت‌الله رئیسی گفت: هفتاد سال ظلم و جنایت علیه مردم فلسطین و بیش از ۲۰ سال کشتار مردم افغانستان نتیجه سیاست بدون معنویت و اخلاق است.

دکتر رئیسی با اشاره به اهمیت معنویت برای مسلمانان تصریح کرد: جنایات تکفیری‌ها در سوریه، عراق، افغانستان و یمن با پرچم اسلام انجام می‌شود، در حالی که این کار با نقشه و پشتیبانی آمریکا و صهیونیست‌ها صورت می‌گیرد.

آیت‌الله رئیسی یکی از کارکردهای مهم مساجد در جهان اسلام را روشنگری و جلوگیری از رشد حرکت‌های تکفیری برشمرد و گفت: رمز مسلمان بودن، ساختن خود و مسئولیت‌پذیری در قبال دیگران است.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به دیدار روز گذشته با ولادیمیر پوتین همتای روس خود گفت: ما در بسیاری از مسائل نظرات مشترک داشتیم و هر دو کشور به دنبال ارتقای سطح همکاری‌های دوجانبه هستند.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بامداد جمعه در بازگشت از سفر دو روزه به روسیه در گفتگو با خبرنگاران درباره دستاوردهای این سفر گفت: مباحث مطرح شده در این سفر در راستای تحقق اهداف کلان سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران یعنی تعامل حداکثری با کشورهای جهان و به ویژه کشورهای همسو و هم‌پیمان با ایران بود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در این سفر توافق اساسی برای گسترش روابط همه جانبه و پایدار و سودمند بین دو کشور به دست آمد، افزود: بدون تردید توسعه روابط با روسیه به امنیت و رفاه دو ملت کمک خواهد کرد. گسترش همکاری‌های دوجانبه تهران و مسکو حتما برای منطقه و عرصه بین‌الملل امنیت‌ساز خواهد بود.

دکتر رئیسی با بیان اینکه در این سفر همچنین درباره مساله پولی و بانکی بین دو کشور گفتگو داشتیم، اظهار داشت: دو کشور می‌توانند در جهت شکست سلطه دلار بر روابط پولی و بانکی گام بردارند و مبادلات خود را با پول ملی انجام دهند.

رئیس جمهور ادامه داد: همچنین وزیر نفت کشورمان توافقات خوبی با مسئولین انرژی روسیه در حوزه توسعه میادین نفت و گاز داشت.

آیت‌الله رئیسی همچنین تصریح کرد: در حوزه مسایل تجاری بر رفع موانع تجاری و جهش تجارت بین دو کشور توافق شد. در حال حاضر سطح تعاملات تجاری بین دو کشور قابل قبول نیست، لذا دو کشور توافق کردند در گام اول تعاملات تجاری فیمابین را به ۱۰ میلیارد دلار در سال افزایش دهند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دو کشور همچنین توافق کردند که ظرفیت‌های کشاورزی و نیز زمینه‌های مناسب مبادلات کالاهای کشاورزی دو طرف را به شکلی دقیق‌تر مورد شناسایی قرار دهند تا بتوانند نسبت به افزایش تبادل کالاهای کشاورزی اقدام کنند.

دکتر رئیسی در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه ترانزیت و حمل و نقل برخوردار است، گفت: در این سفر بر فعال‌سازی کریدور شمال-جنوب توافق شد. این مسیر ترانزیتی مسیر و زمان ترانزیت کالا از روسیه و کشورهای مختلف شمالی ایران را به مناطق جنوبی بسیار کوتاه‌تر خواهد کرد.

رئیس جمهور افزود: در این سفر همچنین گفتگوهای خوبی در زمینه گسترش همکاری‌های دفاعی، هوا-فضا و فضایی انجام شد و مقرر شد وزارت امور خارجه و وزیر نفت به عنوان رئیس طرف ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی اجرای مصوبات و توافقاتی را که بین دو کشور انجام شده تا حصول نتیجه نهایی دنبال کنند.

آیت‌الله رئیسی در ادامه سخنانش اظهار داشت: در زمینه سیاست خارجی اولین نکته‌ای که در گفتگوها مطرح شد، مسأله مواضع و ادراک مشترکی بود که نسبت به تحولات خارجی میان دو کشور وجود دارد. این ادراک مشترک موجب گسترش همکاری بین دو کشور خواهد شد.

رئیس جمهور تصریح کرد: بدون تردید همکاری‌های ایران و روسیه می‌تواند به حل بحران‌های منطقه‌ای و مسایل بین‌المللی و ارتقای امنیت، ثبات، صلح و عدالت کمک کند. به عنوان نمونه تجربه همکاری خوبی که ایران و روسیه در زمینه مبارزه با تروریسم و حفظ امنیت در سوریه داشتند، می‌تواند در حوزه های دیگر از جمله در منطقه قفقاز و بخش‌های دیگر که مورد توافق دو طرف است، تکرار شود.

دکتر رئیسی خاطرنشان کرد: امروز حضور ایران اسلامی در منطقه به عنوان کشوری مستقل و مقتدر، حضوری امنیت ساز است و کشورهای همسایه شاهد بودند که هر جا ایران حضور داشته، به عکس حضور و دخالت بیگانگان که برای منطقه مشکل امنیتی ایجاد کرده، امنیت ساز بوده است.

رئیس جمهور با اظهار امیدواری نسبت به اینکه مباحث مطرح شده در دیدار سه ساعته وی با رئیس جمهور روسیه هر چه سریع‌تر عملیاتی و اجرایی شود، گفت: وزرای امور اقتصادی و دارایی، نفت و وزیر امور خارجه نیز در جریان این سفر نشست‌های مختلفی داشتند و به توافقات خوبی با طرف‌های روسی رسیدند. امیدواریم که این سفر نقطه عطفی برای ارتقای روابط با کشور دوست و همسایه روسیه باشد و مجموعه این روابط به ارتقای سطح امنیت در منطقه و رفع بحران‌های منطقه‌ای و جهانی کمک کند».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا