خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جزییات تورم ۴۲.۴ درصدی

تسنیم نوشت: «نرخ تورم سالانه دی ماه 1400 برای خانوارهای کشور به 42.4 درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، 1 واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

نرخ تورم نقطه‌ای در دی ماه 1400 به عدد 35.9 درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٣٥.٩ درصد بیشتر از دی ١٣٩٩ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده ­اند. منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد.

نرخ تورم نقطه‌ای دی ماه 1400 در مقایسه با ماه قبل 0.7 واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی­ها و دخانیات» با افزایش 1.1 واحد درصدی به ٤٢.٦ درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش 0.6 واحد درصدی به ٣٢.٤ درصد رسیده است.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٣٥,٨ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل 0.8 واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی 36.5 درصد بوده که که نسبت به ماه قبل 0.3 واحد درصد افزایش داشته است.

افزایش نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل می‌باشد. نرخ تورم ماهانه دی 1400 به 2.4 درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، 0.7 واحد درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ١.٧ درصد و ٢.٧ درصد بوده است.

این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری 2.5 درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل 0.9 واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ١.٩ درصد بوده که نسبت به ماه قبل 0.1 واحد درصد افزایش داشته است.

کاهش نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن می‌باشد. نرخ تورم سالانه دی ماه 1400 برای خانوارهای کشور به 42.4 درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، 1 واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

هم‌چنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب 41.8 درصد و ٤٥.٨ درصد می‌باشد که برای خانوارهای شهری 0.9 واحد درصد کاهش و برای خانوارهای روستایی ١.٢ واحد درصد کاهش داشته است.

تغییرات قیمت ها در ماه جاری

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «دخانیات»، گروه «نان و غلات» (انواع برنج ایرانی) و گروه «ادویه و چاشنی» (زعفران، رب گوجه فرنگی) می‌باشد. در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، اجاره بهای واحد مسکونی، گروه «هتل و رستوران» (هزینه اقامت در هتل و مسافرخانه) و گروه «پوشاک و کفش» (انواع پوشاک) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

هم‌چنین در ماه جاری گروه «انواع گوشت» (گوشت مرغ) و متوسط قیمت یک کیلو وات برق مصرفی خانوار نسبت به ماه گذشته کاهش قیمت داشته‌اند.

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای کل کشور در ماه جاری

دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در دی ماه 1400 برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از 41.6 درصد برای دهک نهم تا ٤٥.٢ درصد برای دهک اول است».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا