خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا بلیت هوایی به افغانستان دو برابر ترکیه است؟!

حمید انوری، خبرنگار انصاف نیوز: در هفته‌های گذشته، مساله‌ای که مورد توجه قرار گرفت این بود که نرخ بلیت هواپیمایی بین تهران – کابل به نسبت تهران – آنکارا با این که مسافت تقریبا یکسانی دارند، اما حدود دو برابر است. قیمت بلیت یک­طرفه­‌ی هوایی به ترکیه بیش از پانصد هزار تومان و به کابل بیش از یک میلیون تومان از سوی یکی از دفاتر آسمان اعلام شد. برخی اعتقاد دارند که انحصار شرکت «ماهان» در این مسیر، عامل این افزایش قیمت است و حتی گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که سفارت ایران در افغانستان بطور غیرمستقیم در این افزایش نقش دارد.

«عبدالجبار انصار»، رایزن تجاری سفارت افغانستان در تهران ضمن تایید دو برابر بودن بلیت هوایی افغانستان – ایران و بالعکس به انصاف نیوز گفت: در تعیین قیمت بلیت‌‌های ماهان، نه تنها سن افراد اعمال نمی‌شود که این نوعی تخلف است، بلکه به‌عنوان چارتر بفروش می‌رسد و فردی که می‌خواهد مسافرت کند، مجبور است آن را بگیرد.

هزینه‌ی گزاف و خدمات نامطلوب

او در ادامه گفت: سفارت ایران به کسانی ویزا می‌دهد که از طریق هوایی به آن کشور مسافرت کنند که برای مسافران نوعی اجبار است که این موضوع نگران‌کننده است.

انصار افزود: همین مساله موجب شده است تا دو شرکت هواپیمایی «کام‌ایر» و «ماهان»که بطور مشترک بین دو کشور پرواز دارند، را بیشتر مصمم کنند تا با قیمت گزاف، خدمات نامطلوبی را به مسافران عرضه کنند.

صدور ویزا با شرایط خاص

او در پاسخ به این پرسش که «با توجه به اطلاعات رسیده در چند ماه گذشته صدور ویزا از سوی سفارت ایران در افغانستان راحت‌تر انجام می‌شود؟»، اظهار کرد: ویزا را با چه شرایطی راحت می‌دهد؛ از هر متقاضی، 300 یورو ضمانت پولی دریافت می‌کند و بیمه را هم اجباری کردند، در حالی که سفارت افغانستان در ایران چنین محدودیتی ندارد.

بیشتر بخوانید: وثیقه‌ی پولی برای روادید افغانستانی‌ها حذف شد

در حالی که این گزارش تهیه شده بود، سفارت ایران در کابل اعلام کرد که به منظور تسهیل روابط دو ملت ایران و افغانستان و در پاسخ به درخواست وزارت امور خارجه افغانستان، قید دریافت وثیقه و ارایه‌ی ضمانت نقدی از فهرست مدارک مورد نیاز برای صدور روادید اتباع افغانستانی حذف شد.

تعداد کم پروازها

این مقام مسوول افغانستانی افزود: بلیت کابل – استانبول هم ارزان‌تر از قیمت کابل – تهران است و همچنین نوع خدمات هم برای همه، چارتر است، در صورتی که فرد به هواپیما نرسد، بلیت او باطل می‌شود. اگر خطوط هواپیمایی بین دو کشور بیشتر شود، هم زمینه‌ی رقابت سالم بوجود می‌آید و هم موجب رشد روابط تجاری می‌شود.

او اظهار کرد: در حال حاضر روزانه ده‌ها تاجر ایرانی که قصد سرمایه‌گذاری و توسعه‌ی روابط تجاری با شرکت‌های افغانستانی را دارند به سفارت مراجعه می‌کنند و تمایل دارند تا بصورت هوایی سفر کنند، اما با توجه به تعداد کم پروازها، هفته‌ها منتظر می‌مانند.

انعکاس نگرانی‌ها

انصار در واکنش به این پرسش که «آیا تابحال در این رابطه با دولت ایران مکاتبه‌ای انجام شده است؟»، پاسخ داد: به تازگی سفارت افغانستان در تهران طی یادداشت‌ها و صحبت‌های رسمی به دفتر ریاست‌جمهوری و وزرات‌ امورخارجه، این نگرانی‌ها را انعکاس داده است، چون شرکت هوایی ماهان هم قیمت سرسام‌آور دارد و هم خدمات ابتدایی ارائه می‌دهد و ظلم می‌کند.

انصار درباره‌ی اینکه «شما درباره‌ی گرانی نرخ بلیت‌های شرکت ماهان صحبت می‌کنید، آیا سیستمی وجو ندارد تا قیمت‌ها را کنترل‌کنند؟»، گفت: اقتصاد افغانستان، بازار آزاد است که در آن نظارتی وجود ندارد، البته شبکه‌ها و کانال‌هایی داریم که زمینه‌های رقابت را ایجاد کنند، اما در صورتی این اتفاق می‌افتد که رقیب دیگری هم در بازار وجود داشته باشد.

این مقام مسوول عنوان کرد: سفارت افغانستان آمادگی دارد تا زمینه‌ی حضور و رقابت را در عرصه‌ی خدمات هوایی به افغانستان برای شرکت­‌های ایرانی فراهم کند.

در ادامه‌ی این گزارش با «حسین عبداللهی»، یکی از همکاران بخش روابط عمومی و امور بین الملل هواپیمایی ماهان و «علی عابدزاده»، رییس سازمان هواپیمایی کشور تماس گرفته شد و درباره‌ی چند و چون مسایل مطرح شده با آنها گفت‌وگویی انجام شد. متن این گفت‌وگو در ادامه می‌آید:

انحصار چارتر پرواز

حسین عبداللهی درباره‌ی علت قیمت‌ بالای پروازهای ایران – افغانستان، گفت: پروازها را به یک شرکت چارترکننده، واگذار کرده‌ایم؛ یعنی آن­ها پروازها را در این مسیر اجاره کرده‌­اند و اگر این بلیت‌ها ارزان یا گران به فروش برسد، مربوط به آن شرکت است.

قیمت‌های مورد تایید

او درباره‌ی اینکه «تنها ماهان از افغانستان به ایران پرواز دارد؟»، گفت: نه، شرکت افغانستانی «کام‌ایر» هم هست که بصورت جداگانه فعالیت می‌کند. کام ایر، سرویسی به مسافران نمی‌دهد و اگر آن­ها بخواهند که بار دستی به هواپیما ببریند یا آب بخواهند، قیمت آن را حساب می‌کند؛ اما ماهان بطور کامل سرویس ارایه می‌دهد و قیمت‌هایی که در نظر گرفته شده، مورد تایید سازمان هواپیمایی کشور است.

نقش شرکت‌های هواپیمایی در صدور ویزا

عبداللهی درباره­‌ی «توافق پشت‌پرده‌ی بین سفارت ایران در کابل و ماهان برای صدور ویزای هوایی»، گفت: وزارت ‌امورخارجه برای حمایت از شرکت‌های هواپیمایی داخلی، درصدی از ویزاها را بصورت هوایی می‌دهد.

او در پاسخ به این پرسش که «آیا شرکت‌های هواپیمایی در صدور ویزای هوایی نقشی دارند یا خیر؟»، اظهار کرد: نه، این انحصار سیاست وزارت ‌امورخارجه است، ممکن است درخواست کنیم، اما آنها سیاست خاص حمایتی خود را از شرکت‌های داخلی دارند.

افزایش تعداد پروازها، کاهش قیمت

علی عابدزاده، رییس سازمان هواپیمایی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز انحصار پروازهای ایران – افغانستان و بر عکس را تکذیب کرد و گفت: بطور هفتگی شرکت‌های افغانستانی «کام‌ایر» و «صافی» هشت پرواز به ایران دارند و شرکت‌های ایرانی «ماهان» و «آسمان» هفت پرواز به افغانستان دارند که البته شرکت آسمان دیگر پروازی ندارد.

وی افزود: تعداد پروازهای هوایی به افغانستان کم است، در حالی که تعداد مسافران خیلی زیاد است و ایران، آمادگی دارد که پروازهای خود را افزایش دهد و اگر این امر محقق شود، بطور قطع قیمت‌ها مناسب‌تر می‌شود و این بستگی به تعداد پروازها دارد.

او درباره‌ی قیمت‌های پایین پرواز ایران – ترکیه با وجود مسافت یکسان اظهار کرد: بدلیل بالا بودن تعداد پروازها به ترکیه که موجب رقابت شده است، قیمت‌ها کاهش پیدا کرده است و از دولت افغانستان این درخواست را داریم تا تعداد پروازها را افزایش دهد و اکنون که دو طرف موافق افزایش تعداد این پروازها و کاهش قیمت‌ها هستند، امیدواریم که این توافق هر چه زودتر شکل بگیرد.

او در پاسخ به این پرسش که «آیا دلیل افزایش قیمت پروازهای ایران – افغانستان، تعداد کم پروازهاست؟»، گفت: بله هر وقت مسیر رقابتی نباشد، قیمت‌ها تحت تاثیر آن قرار می‌گیرند.


توضیحات تکمیلی روابط عمومی و امور بین الملل هواپیمایی ماهان:

در تعیین قیمت بلیط در مسیرهای پروازی، فاکتورهای متعددی تاثیر دارند. از جمله آن موارد به ویژه در پروازهای خارجی، موضوع دریافت عوارض و مالیات‌های فرودگاهی و دولتی و خدمات هندلینگ در فرودگاه مقصد است که بر تعیین قیمت تاثیر بسزایی دارد.

با توجه به این که دولت افغانستان بابت مالیات مسافران و نیز عوارض فرودگاهی مبالغ زیادی از شرکت‌های هواپیمایی اخذ می‌کند، همچنین شرکت ارایه کننده‌ی خدمات هندلینگ در فرودگاه نیز هزینه‌ی بالایی از شرکت‌های هواپیمایی دریافت می‌دارد، از این رو این هزینه‌ها بر روی قیمت بلیت مسیر کابل تاثیر مستقیم گذارده است.

خاطر نشان می‌سازد در مسیر تهران – کابل – تهران و مشهد – کابل – مشهد علاوه بر هواپیمایی ماهان، سایر شرکت‌ها ازجمله شرکت هواپیمایی کام ایر سال‌های متمادی پرواز داشته و دارد و حتی در مسیرهای دیگری چون مشهد – هرات – مشهد و مشهد – مزارشریف – مشهد و مشهد – قندهار – مشهد پرواز برقرار کرده است.

بدیهی است پروازهای بین المللی بین دو کشور، براساس موافقت‌نامه‌های دوجانبه‌ی حمل و نقل هوایی دولت‌ها براساس مجوزهای صادره از سوی سازمان‌های هواپیمایی آنها برقرار می‌شود.

اضافه می‌نماید سفارت‌های دو دولت در کشورهای دو طرف طبق موافقت‌نامه‌های مذکور در این زمینه، مسوول ارایه‌ی خدمات ویزا به مراجعه کنندگان برای دریافت ویزا در دو کشور هستند که به صورت مستقل از فعالیت شرکت‌های هواپیمایی به این امر مبادرت می‌ورزند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا