خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ثبت‌نام اشرف غنی احمد زی در انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان

‘اشرف غنی احمد زی’ رئیس جهور فعلی افغانستان امروز (یکشنبه) برای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در سال آینده، ثبت نام کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، اشرف غنی، ۶۹ ساله در میان جنگ با شبه نظامیان افراطی و مذاکرات صلح بین آمریکا و طالبان که حکومتش معتقد است به حاشیه رفته است، به دنبال انتخاب مجدد است.

او امروز (یکشنبه) به عنوان یکی از نامزدهای ریاست جمهوری انتخابات ماه ژوئیه پیش رو (۲۹ تیر ۱۳۹۸)، ثبت نام کرد و وارد رقابت با مقاماتی شد که اتحادهای جدیدی درست کرده‌اند.

به گفته تحلیلگران چشم انداز سیاسی افغانستان به دلیل نامزدها و تغییرات در متحدان آنها، دچار آشوب شده است.

امروز در یک اعلامیه تلویزیونی اشرف غنی به همراه همسرش و متحدان سیاسیش دستاوردهای حکومت وحدت ملی خود از جمله تمایل ثابت خویش به مذاکرات صلح با طالبان را در دوران پنج ساله ریاستش نشان داد.

او گفت: من پیش قدم مذاکرات صلح بودم و تیم من صلح با دوام و طولانی مدتی برای کشور به ارمغان می‌آورد.

او همچنین افزود، اگر طالبان خود را افغان میپندارد باید “بیاید و با ما صحبت کند”.

منتقدان غنی می‌گویند در انتخابات ۲۰۱۴ ریاست جمهوری با بی نظمی‌ها “تقلب” شد اما آمریکا از این رهبر تحصیلکرده غرب حمایت می‌کند. این در حالی است که آمریکا اخیرا تصمیم خود را برای خروج نیمی از نیروهایش از افغانستان اعلام کرده است.

در همین حال یک دیپلمات غربی مستقر در کابل گفت: غنی می‌توانست با وقار از سمت خود کنار برود و خود را وقف صلح کند اما به جای این او یک ائتلاف با مخالف اصلیش تشکیل داده تا برای دومین بار در انتخابات پیروز شود.

روز شنبه امرالله صالح، وزیر کشور برای پیوستن به تیم غنی به عنوان معاون او، از سمت خود کناره گیری کرد. اشرف غنی که پشتون‌ است صالح را که زمانی رقیبش به حساب می‌آمد به عنوان معاون اولش انتخاب کرده تا مخالفان سیاسی‌اش را ساکت کند و حمایت تاجیک‌ها را به دست آورد که به صورت قومی طرفدار صالح هستند.

جرمی اسمیت، یکی از مشاوران گروه بین‌المللی بحران می‌گوید: اساسی‌ترین تغییر در سیاست افغانستان تغییر موضع متحدان است.

ثبت‌‌نام عبدالله عبدالله برای انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان 

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا