خرید تور تابستان ایران بوم گردی

معمای هزار هزار میلیارد تومانی در بودجه نفتی!

رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه درآمدی بودجه باید گفت که وابستگی عمده بودجه به نفت است، در اینجا مهم‌ترین موضوع رابطه مالی دولت و نفت است. در بخشی از بودجه نفتی رقمی حدود هزار هزار میلیارد تومان یعنی معادل بودجه عمومی کشور وجود دارد که کاملاَ غیرشفاف است. اگر ما همین درآمدهای نفتی را شفاف کنیم بسیاری از ابهامات حل خواهد شد، چرا شرکت نفت باید 14.5 درصد درآمدهای نفتی را دریافت کند؟ متأسفانه هیچ اصلاح ساختاری را در این حوزه شاهد نیستیم.

به گزارش تسنیم، محسن زنگنه اظهار کرد: ظهور و بروز شعارهای کشور در بودجه است. متأسفانه هیچ‌یک از قوانین بالادستی از جمله قانون ششم توسعه در بودجه دیده نشده است، حتی حدود 40 درصد بودجه کشور در سال جاری اجرا نشده است. همه حرف‌هایی که در جلسات گفته می‌شود با نظام قانون‌گذاری و دولتی ارتباط مناسبی برقرار نمی‌کند، در واقع نظرات کارشناسی که گفته می‌شود مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وی افزود: تا زمانی که ساختارها را اصلاح نکنید اتفاقی در بودجه رخ نخواهد داد. مجلس‌ها و دولت‌ها اراده‌ای برای اصلاح ندارند. دولت به‌دنبال اصلاح نمی‌رود چرا که پس از آن عملاً دولت دیگر قدرتی در بودجه نخواهد داشت. دولت در بودجه سال آینده به‌شدت تلاش کرده است مجلس را از روند بودجه‌ریزی حذف کند. یکی از اقدامات مثبت دولت در بودجه این بود که ردیف‌های بودجه را حذف کرد اما پس از فشارها دولت یک پیوست را اضافه کرد و تمام ردیف‌های حذف‌شده بازگشت. اصلاح ساختار بودجه باید به یکی از موضوعات اصلی در نظام کشور تبدیل شود.

نماینده مردم تربت‌حیدریه ادامه داد: در حوزه درآمدی بودجه باید گفت که وابستگی عمده بودجه به نفت است، در اینجا مهم‌ترین موضوع رابطه مالی دولت و نفت است. در بخشی از بودجه نفتی رقمی حدود هزار هزار میلیارد تومان یعنی معادل بودجه عمومی کشور وجود دارد که کاملاَ غیرشفاف است. اگر ما همین درآمدهای نفتی را شفاف کنیم بسیاری از ابهامات حل خواهد شد، چرا شرکت نفت باید 14.5 درصد درآمدهای نفتی را دریافت کند؟

وی در ادامه تأکید کرد: متأسفانه هیچ اصلاح ساختاری را در این حوزه شاهد نیستیم. بخش دیگری از درآمدها مربوط به اوراق است که نکته مثبتی است. در بخش هزینه‌ها مهم‌ترین موضوع حقوق و دستمزد است. گاهی مسائلی به‌عنوان عدالت مطرح می‌شود که در نهایت ضرر می‌رساند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص یارانه‌ها و یارانه پنهان گفت: با تورم 40 درصد ما به مردم یارانه نمی‌دهیم بلکه به مردم در مقابل کاهش سطح زندگی آنها کمک می‌کنیم. یارانه زمانی مطرح است که در شرایط نرمال پرداخت شود.

وی گفت: از جمله اصلاحات ساختاری که در لایحه بودجه سال آینده دیده نشده، پرداخت ذی‌نفع نهایی، اصلاح رابطه مالی دولت و نفت و نظام‌بخشی به بودجه شرکت‌های دولتی است.

رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصلاح ساختار کار سختی است چرا که دولت‌ها و مجلس‌ها تمایلی برای انجام آن ندارند، گفت: بنده هم در سال گذشته و هم در زمان حاضر جزو مدافعین حذف ارز ترجیحی هستم آن هم به‌دلیل مشکلاتی که برای تولید ایجاد کرده است اما به‌شدت نیز با دادن پول به مردم مخالف هستم و دولت باید سازوکار مناسبی را برای حذف این سیاست در نظر بگیرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا