خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دو واکنش به خبر «خودکشی یک استاد دانشگاه»

پیام غلامحسین مجذوبی، رئیس کانون صنفی دانشگاه بوعلی در واکنش به خبر خودکشی یک استاد دانشگاه را به نقل از «تحکیم ملت» می‌خوانید:

بسمه تعالی

خبر کوتاه بود و تکان دهنده و غیر قابل باور. دکتر جواد صفری استاد تمام شیمی آلی دانشگاه کاشان خودکشی کرد. دلیل عدم پرداخت پاداش بازنشستگی ایشان پس از بازنشستگی. مدت‌هاست دست‌هایی با همدستی صدا و سیما تلاش در بدنام کردن اساتید دانشگاه دارند و درحالی‌که تا همین چند ماه پیش حقوق یک استادیار پایه یک بین ۶ تا ۷ میلیون تومان بود، در برنامه‌هایی حساب‌شده اساتید را در صف اول حقوق بگیران نجومی نشان دادند. درحالی‌که بیشترین حقوق اساتید باسابقه از حقوق کارمندان بسیاری از نهادها و شرکت‌ها هم کمتر است.

این توطئه صدا و سیما در ادامه اقدامات ضد دانشگاهی دستگاه‌هایی مانند سازمان‌های بازنشستگی بود که نسبت به کاهش و تعيين سقف برای پاداش اساتید بازنشسته اقدام و آن را به حداکثر ۷ برابر حداقل حقوق تقليل دادند. متأسفانه مجلس و دولت هم با این ظلم آشکار موافقت کردند و اسف‌بار‌تر آن که دولت در سال ۱۳۹۶ به دانشگاه‌ها ابلاغ نمود از محل درآمدها و فروش اموال نسبت به پرداخت پاداش بازنشستگی اقدام نمایند.

به دلیل عدم توانایی دانشگاه‌ها در تأمین بودجه لازم برای این کار، متأسفانه تأخیرات زیادی در این پرداخت‌ها ایجاد شد و این موضوع مایه خشم و ناراحتی اساتیدی گردید که برخی برای ترمیم مشکلات زندگی خود خویشتن را بازنشسته کردند تا از مواهب آن ولو اندک بهره‌مند شوند. این اقدامات ظالمانه صدا و سیما، سازمان‌های بازنشستگی، مجلس و برخی نهادهای دولتی اساتید را آن چنان مأیوس و سرخورده کرده که استادی بازنشسته و ناامید از همه جا خود را از حیات خویش محروم ساخته و دست به خودکشی میزند.

باید دید چه بر سر آموزش عالی کشور آمده که برخی از اساتید را اینقدر به ستوه آورده و کارد را به استخوان آن‌ها رسانیده. مدت‌هاست خیرخواهان کشور فریاد می‌کشند به اوضاع آموزش عالی و معیشت اساتید رسیدگی کنید؛ اما دریغ از یک گوش شنوا، شاید خودکشی یک استاد تمام بازنشسته زنگ خطر را برای مسئولین نظام به صدا در آورده باشد و آن‌ها را متوجه اوضاع خطير آموزش عالی و تضییقاتی که پی در پی برای دانشگاهیان ایجاد می‌کنند مانند تلاش در لغو احکام تمام وقت ویژه، سقف‌دار کردن حقوق، سقف‌دار کردن پاداش بازنشستگی، سختگیری‌های بی‌مورد در جذب و ده‌ها مورد دیگر کرده باشد.

کانون صنفی استادان دانشگاه بوعلی سینا مراتب تأسف عمیق خود را از این حادثه فاجعه بار اعلام و به خانواده آن مرحوم تسلیت عرض می‌نماید و اعلام می‌دارد که اساتید دانشگاه تا رسیدن به حقوق حقه خود از پای نمی‌نشینند و تمام همت و تلاش خود را برای ایفای حقوق از دست رفته خود از جمله اجرای کامل طرح همسان‌سازی در چارچوب اقدامات قانونی به عمل خواهند آورد. از مسئولین دانشگاه به‌ویژه ریاست محترم آن تقاضا دارد در این رابطه کانون صنفی را پشتیبانی و باری نمایند.


باشگاه خبرنگاران جوان صداوسیما نوشت:

«شورای دانشکده شیمی دانشگاه کاشان در بیانیه‌ای در خصوص شایعات مربوط به چگونگی فوت دکتر جواد صفری اعلام کرد: طی چند روز اخیر برخی بداخلاقی‌ها و سوء استفاده‌های رسانه‌ای توسط افراد و گروه‌های مغرض در فضای مجازی صورت پذیرفته است که این امر به هیچ وجه مورد تایید نبوده و آن را لطمه به حیثیت و منزلت علمی جامعه دانشگاهی و شخصیت عالمانه مرحوم جناب آقای دکتر صفری می‌دانیم.

در ادامه این بیانیه آمده: با عنایت به شناخت کافی از شخصیت علمی و اخلاقی ایشان و گفتگو‌هایی که اخیراً با ایشان داشتیم مرتبط کردن فوت ایشان با مسائل صنفی و مالی خلاف واقع و باعث دلخوری و نارضایتی اعضای هیئت علمی دانشکده شیمی دانشگاه کاشان شده است؛ لذا از همه دوستان استدعا و انتظار دارد که حرمت این استاد برجسته و دلسوز و خانواده داغدار ایشان را نگهداشته و مرهمی به قلب داغدار ایشان باشند.

چهارشنبه هفته پیش خبر فوت دکتر جواد صفری استاد بازنشسته گروه شیمی دانشگاه کاشان اعلام و پس از آن در شبکه‌های اجتماعی گمانه زنی‌هایی درباره خودکشی او به دلیل مشکلات مالی با عناوینی همچون «فوت ابهام آمیز یکی از اساتید بازنشسته دانشگاه کاشان» منتشر شد.

پس از آن برخی کاربران گروه‌های اجتماعی محلی کاشان روابط عمومی دانشگاه کاشان را متهم به پاسخگو نبودن کردند و نوشتند دکتر صفری حدود دو سال قبل بازنشسته شده بوده و ۳۷۰ میلیون تومان حق سنوات وی را دانشگاه (در مدیریت قبلی دانشگاه) با وجود دریافت یکجا تحویل نداده است بلکه قسط اول آن را به او داده و قسط دوم را قرار بوده آخر دی پرداخت کند.

معاون آموزشی دانشکده شیمی دانشگاه کاشان گفت: مرحوم دکتر جواد صفری شخصیتی علمی برجسته، دلسوز، باسواد و با اخلاق بود؛ او چند سالی دچار بیماری‌های مختلف شده بود و دیگر توان تدریس نداشت، بنابراین در سال ۹۸ درخواست بازنشستگی پیش از موعد کرد.

دکتر حسین نعیمی که از سال ۷۰ تاکنون سابقه همکاری با دکتر صفری را دارد می‌گوید: دکتر هفته‌ای یک تا دو بار برای امور پایان نامه‌های دانشجویانش به دانشگاه مراجعه می‌کرد، ولی دو هفته قبل از فوتش به دلیل سکته مغزی در بیمارستان بستری شد، پس از آن روز چهارشنبه ۲۹ دی برای رسیدگی به پایان نامه یکی از دانشجویان به دانشگاه آمد، اما به دلیل کسالت شدید با اورژانس به بیمارستان منتقل شد که احیاء جواب نداد و درگذشت.

او این را هم گفت که دکتر صفری در روز فوتش هیچ مراجعه‌ای به امور مالی دانشگاه نداشت و هیچ مشکل و مطالبه مالی هم در ماه‌های اخیر نداشت و تنها مطالبه ایشان در دو سال گذشته پاداش بازنشستگی بوده که بخش اعظمی از آن پرداخت شده است.

منصورنیا رئیس دانشکده شیمی دانشگاه کاشان هم که از سال ۷۴ با دکتر جواد صفری همکار بوده از او به عنوان شخصیتی ممتاز و برجسته نام برد و گفت: با اینکه دکتر صفری بازنشسته و با بیماری مختلفی دست به گرییان بود، ولی از امور پژوهشی خود دست نکشید و تا آخرین روز نیز به دانشجویان خدمت می‌کرد».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا