خرید تور تابستان ایران بوم گردی

توافق ایران و عربستان از نگاه مردم یمن

خبرگزاری اصولگرای تسنیم در متنی با عنوان «یمنی‌ها احیای روابط ایران و عربستان را چگونه می‌بینند؟» نوشت:

«عربستان سعودی، ایران و چین روز جمعه نوزدهم اسفند 1401 برابر با دهم مارس 2023 میلادی در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند در نتیجه‌ گفت‌وگوهای انجام‌شده، جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند.

این توافق خشم صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها را برافروخت و این امر از سخنان «نفتالی بنت» نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی کاملاً مشهود است که وی توافق ایران و عربستان را تحولی خطرناک برای اسرائیل و یک پیروزی سیاسی برای ایران دانست و محافل آمریکایی‌ها نیز از این توافق به‌عنوان «ضایعه عظیم برای منافع آمریکا در منطقه، چالش ژئوپلیتیکی برای آمریکا و پیروزی چین» یاد کردند.

به گزارش المیادین، از سوی دیگر کشورهای عربی این توافق را گامی در مسیر درست دانستند که به ایجاد جو مثبت در منطقه به‌ویژه عراق، سوریه، لبنان و یمن کمک می‌کند.

سیاستمداران و دیپلمات‌ها در صنعا معتقدند که احیای روابط کشورهای عربی و اسلامی که اصولاً به توقف مداخله دشمنان در منطقه و ممانعت از تلاش آن‌ها برای ایجاد هرج‌ومرج در منطقه کمک می‌کند، مورد استقبال قرار می‌گیرد، این امر را می‌توان از صحبت‌های «محمد عبدالسلام» رئیس هیئت مذاکره‌کننده صنعاء دریافت که با انتشار توییتی نوشت: «منطقه نیازمند بازگشت روابط طبیعی بین کشورهای خود است تا امت اسلامی بتواند امنیت خود را که در نتیجه مداخلات خارجی از دست داده است، به دست بیاورد».

وی همچنین مداخلات صهیونیستی ـ آمریکایی در منطقه را در رأس این مداخلات دانست و تأکید کرد که تل‌آویو و واشنگتن قصد داشتند از پروژه ایران‌هراسی برای بهره‌برداری از این پروژه در ایجاد اختلافات منطقه‌ای و ایجاد جنگ و تجاوز در یمن استفاده کنند.

تصور برخی طرف‌ها مبنی بر اینکه توافق ایران و عربستان سعودی بر پرونده جنگ یمن تأثیر مستقیم دارد، اشتباه است؛ چراکه تصمیم صنعاء تنها به‌عهده خود است و هیچ شریکی در تصمیم‌گیری ندارد. همان‌طور که اخیراً «ابراهیم الدیلمی» سفیر یمن در تهران اعلام کرد که پیش از این در جلساتی به‌میزبانی بغداد از ایران درمورد پرونده یمن سؤال شد و ایرانی‌ها به‌صراحت اعلام کردند: «تصمیم‌گیری در مسائل یمن در صنعا است نه در تهران» و رابطه ایران با انصارالله تنها یک رابطه برادرانه و دوستانه است و به عربستان سعودی نیز پیشنهاد کردند که جنگ علیه یمن را متوقف کنند.

سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان پیش از این اعلام کرده بود که دو سال گذشته سعودی‌ها از ایرانی‌ها درباره مسئله یمن پرسیدند؛ اما ایرانی‌ها به آن‌ها پاسخ دادند که تصمیم امور یمن به‌عهده یمنی‌ها در صنعا است.

صنعا برای پایان یافتن جنگ یمن، با میانجیگری و نقش مثبت هیچ کشوری از جمله کشور دوست ایران مخالف نیست؛ کشوری که کنار ملت یمن بوده و برای رسیدن آن‌ها به مطالباتشان تلاش کرده است.

اگر ریاض قصد عادی‌سازی روابط با صنعا را دارد، همان‌طور که روابط خود را با قطر و ترکیه و ایران احیا کرده است، باید از یمن عذرخواهی کند، محاصره را بردارد و به همه کسانی که از جنگ آسیب دیده‌اند غرامت بپردازد، همچنین این کشور باید بدون قید و شرط از یمن عقب‌نشینی کند و تمامی نهادها و شبه‌نظامیانی را که در این کشور مستقر کرده است، برچیند و در امور داخلی یمن مداخله نکند.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نسبت به جنگ عربستان و یمن گفت: موضوع یمن همواره یکی از اولویت‌های ایران است، طبیعتا این انتظار است که با فضای مثبت جدید این تحول بتواند نتایج خوبی هم در ارتباط با موضوع یمن داشته باشد، البته موضوع یمن در اختیار خود یمنی‌ها است. ما از آغاز معتقد بودیم که جنگ راهکار نیست و خسارت برای هر دو کشور و کل منطقه دارد. همواره ایران ابتکارعمل سیاسی را مطرح کرده است. ما البته با توجه به تأکیدی هم که در آخرین سفر آقای امیرعبداللهیان به ژنو صورت گرفت و درخواست دبیرکل سازمان ملل، در این زمینه وعده دادیم که تلاش‌های خود را انجام خواهیم داد. ایران میزبان نماینده دبیرکل در تهران است.

وی افزود: موضوع مذاکرات ایران و عربستان دوجانبه بود و ایران به‌نیابت از هیچ ملت و دولتی مذاکره نمی‌کند مگر اینکه از ایران خواسته شود تا نقش مثبت خودش را ایفا کند و در خصوص یمن هم ایران نقش مثبت ایفا خواهد کرد، اما ملت یمن هستند که در خصوص سرنوشت خودشان باید نظر دهند»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا