خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ارزیابی وضعیت امنیت در مناطق مختلف بر اساس شاخص نظم و قانون «گالوپ»

ایسپا نوشت: «آخرین نظرسنجی جهانی گالوپ پیرامون ادراک مردم در مورد امنیت و باورشان به حاکمیت قانون که در طول اولین سال (2019) و همینطور نیمه نخست سال دوم (2020) که همزمان با گسترش ویروس کرونا جمع آوری شده است، این امکان را فراهم می‌¬کند وضعیت کلی مناطق مختلف جهان را مورد ارزیابی قرار دهیم. نتایج این نظرسنجی‌ها نقاط ضعف و قوت این کشورها را پیش روی ما قرار خواهد داد. به صورت کلی نتایج این نظرسنجی بیانگر این است که تغییر چندانی بین سال‌های 2019 و 2020 رخ نداده است و هنوز جای زیادی برای بهبود وضعیت وجود دارد. به نسبت سال قبل، امتیاز دو معیاری که گالوپ مورد پرسش قرار داده یعنی «احساس امنیت در راه رفتن به تنهایی در شب در منطقه سکونت‌شان» و «اعتماد به پلیس محلی» کمی افزایش یافته است. در نظرسنجی گالوپ برای سنجش نظم و قانون از چهار سوال برای ارزیابی احساس امنیت شخصی مردم، تجارب شخصی‌شان در مواجهه با جرم جنایت و اجرای قانون استفاده می شود.

پرسش های مربوط به شاخص نظم و قانون

  1. آیا به نیروی پلیس شهر یا منطقه¬ای که در آن زندگی می کنید اعتماد دارید؟
  2. زمانیکه شب به تنهایی در خیابان قدم می زنید آیا احساس امنیت می کنید؟
  3. در 12 ماه گذشته آیا پول یا دارایی از شما به سرقت رفته است؟
  4. در 12 ماه گذشته آیا مورد حمله یا ضرب و شتم قرار گرفته اید؟

مرکز نظرسنجی گالوپ آخرین نتایج گزارش نظم و قانون را که در سال 2021 اجرا شده را در پایگاه اینترنتی خود ارائه کرده است. در این گزارش پاسخ افراد به چهار سوال که شاخص نظم و قانون محسوب می‌شود، منتشر شده است. در این نظرسنجی 120000 نفر فرد بزرگسال، در 115 کشور و منطقه مورد پرسش قرار گرفته اند.

از هر 10 نفر، 7 نفر در سراسر جهان (در سال 2020) از اینکه در شب در محله زندگی‌شان، به تنهایی در یک خیابان قدم بزنند، احساس امنیت می کنند. مطابق با نتایج این نظرسنجی 72 درصد مردم به پلیس محلی شان اعتماد دارند. در این نظرسنجی 13 درصد مردم عنوان داشته‌اند پول یا اموالی از آنان یا اقوام شان به سرقت رفته است و 6 درصد نیز گفته اند در این مدت مورد تعرض و ضرب و شتم قرار گرفته اند.

این ارقام سال‌هاست که تغییر چندانی نکرده است، اما در سال 2020، درصد مردمی که گفته¬اند از قدم زدن در شب احساس امنیت می‌کنند و یا به پلیس محلی‌شان اطمینان دارند، نسبت به سال 2012 اندکی از 69 درصد بالا رفته است. بقیه آمار و ارقام به نسبت سال‌های قبل حفظ شده است. گالوپ پاسخ‌های مثبت به این چهار سوال را برای سنجش میزان نظم و قانون جمع آوری کرده است. هر چقدر نمره بالاتر باشد سهم جمعیتی که احساس امنیت بیشتری می‌کنند بیشتر است. نمره شاخص جهان در سال 2020، معادل 82 از نمره 100 بوده است که از سال 2017 به این طرف، تغییر اساسی نداشته است. متاسفانه به دلیل همه‌گیری بیماری کرونا گالوپ نتوانست نظرسنجی های خود را در دو کشوری که هر سال بالاترین (سنگاپور) و پایین‌ترین (افغانستان) امتیاز را کسب کرده اند اجرا نماید.

نروژ که در سال 2020 با امتیاز 94 بالاترین امتیاز را در این شاخص بدست آورده بود، کماکان در رتبه نخست قرار دارد. ونزوئلا و گابن هم که در سال 2020 کمترین امتیاز را در این شاخص کسب کرده بودند، با امتیاز 53 همچنان در رده‌های آخر قرار دارند. هر چند داده‌های دو کشور ونزوئلا و گابن در سال جدید در دسترس نیست اما امتیاز نروژ در سال 2021 بالای 93 باقی مانده است.

در اکثر مناطق دنیا نمره شاخص نظم و قانون نسبتا معادل چند سال گذشته بود. با این حال امتیاز در جنوب صحرای آفریقا مانند امتیاز در جنوب شرقی آسیا کمی کاهش داشته است. به طور کلی در بیشتر مناطق، امتیازات شاخص نظم و قانون میل کمی به تغییر داشته است. امتیاز پایین برخی از کشورهای جنوب صحرای آفریقا باعث کاهش میانگین کلی نمرات جهانی در سال 2020 شده است. در پنج کشور گینه، نیجریه، مالی، کامرون و کنیا شاخص اعتماد و نظم، کاهش داشته است. در هر یک از این پنج کشور، اعتماد به پلیس محلی در جهت منفی حرکت کرده و کاهش یافته است. به عنوان مثال در کشور نیجریه نمره اعتماد به پلیس محلی از 56 به 40 کاهش یافته است. کشوری که در آن پلیس متهم به اعمال خشونت علیه معترضان است. در گینه نیز امتیاز اعتماد به پلیس از 56 به 40 کاهش یافته است. علاوه بر این، در این کشورها به استثناء گینه (با امتیاز 56) شاخص «قدم زدن تنها در شب» به 50 نرسید.

در این میان کشور ایران در گزارش 2021 شاخص نظم و قانون موسسه گالوپ با نمره 82 از بین 115 کشور جهان، رتبه 49 را به خود اختصاص داده است. این شاخص در سال 2017 برابر 85، در سال 2018 برابر 82، در سال 2019 برابر 80 و در سال 2020 برابر 81 از 100 گزارش شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا