خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نامه دبیرکل حزب اعتمادملی به اژه‌ای درباره‌ی زندانیان سیاسی

الیاس حضرتی، دبیرکل حزب اعتماد ملی به ریاست قوه قضاییه، درباره وضعیت زندانیان سیاسی به رییس قوه قضاییه نامه نوشت.

به گزارش دریافتی انصاف نیوز، متن کامل این نامه در پی می‌آید:

بسم الله الرحمن الرحیم

برادر گرامی جناب حجت­الاسلام والمسلمین محسنی اژه­ای

ریاست محترم قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام

حتما از وضعیت کیوان صمیمی بهبهانی مطلع هستید. او روزنامه­نگار و فعال سیاسی است و در سالهای بعد از انقلاب بارها به خاطر فعالیتهایش محاکمه و زندانی شده است. عمده اقدامات او اعم از عضویت در «کانون نویسندگان» و «انجمن دفاع از آزادی مطبوعات» و سردبیری مجله ایران فردا و حضورش در تجمعات کارگری و نوشتن مطالب اعتراضی و مواردی از این دست، فعالیت سیاسی به حساب می­آیند و اگر در این راستا جرمی هم اتفاق افتاده باشد، جرم سیاسی است که مطابق قانون اساسی باید در محاکم دادگستری و با حضور هیات منصفه و به صورت علنی و با برخورداری از وکیل انتخابی به آن رسیدگی شود. متاسفانه او هرگز به عنوان متهم سیاسی محاکمه نشد و هر بار در دادگاه انقلاب و به صورت غیرعلنی و بعضا به صورت غیابی محاکمه و محکوم و زندانی شده است. متاسفانه در زندان امکاناتی که هر مجرم سیاسی مطابق قانون از آن برخوردار است از ایشان دریغ می­شود و چندین سال است که شرایط سخت زندان به ناروا بر او تحمیل شده است، آن هم در سنین پیری و در حالی که پزشکی قانونی به دلیل بیماری متعددش، تحمل زندان برای او را ناممکن اعلام کرده است. بسیاری در این وضعیت نگران جان این فعال سیاسی هستند چون قصور در باره کیوان صمیمی، خدای ناکرده ممکن است منجر به تکرار سرنوشت مرحوم «بکتاش آبتین» و برخی زندانیان دیگر شود که با سهل­انگاری مسئولان زندان از دنیا رفتند.

جناب محسنی اژه­ای

اخیرا در مسیر ایجاد تحول و تعالی در قوه قضاییه با همت شما اقداماتی در حال انجام است که امیدواری به تحقق عدالت را افزون کرده است. بخشنامه قوه قضاییه درباره «حقوق بازداشت‌شدگان، رعايت كرامت آنان و نحوه نظارت بر بازداشتگاه‌ها» و نیز تاکید شما برای فعال کردن محاکم مرتبط با جرائم سیاسی حتی در سطح استانها از جمله این اقدامات است. شاید چندین دهه قبل باید این اقدامات انجام می­شد اما ما قدرشناس همه کسانی هستیم که در جهت بهبود اوضاع کشور کاری انجام می­دهند و کامیابی آنان در این مسیر آرزوی ماست. در عین حال ضروری است یک نکته مهم را به جنابعالی گوشزد کنم که امیدوارم مورد توجه قرار گیرد.

همه کسانی که در سالهای بعد از انقلاب مرتکب جرم سیاسی شده­اند اما به خاطر عدم تصویب قانون جرم سیاسی از سوی حکومت، در دادگاه انقلاب و به عنوان متهم امنیتی محاکمه شده­اند، طلبکاران جمهوری اسلامی هستند که باید از آنان رفع ظلم شود. آنان چه گناهی مرتکب شدند که قانون جرم سیاسی بعد از حدود سه دهه تصویب شد یا یک قانون قابل تفسیر فرآهم آمد یا محاکم قضایی تمایلی به اجرای این قانون ضعیف هم نداشتند؟ تبدیل جرم سیاسی به جرم امنیتی و محاکمه متهمان سیاسی در دادگاه­های خاص و نه در محاکم دادگستری و بدون حضور هیات منصفه، ظلم به زندانیان سیاسی است و به همین دلیل انتظار داریم جنابعالی به این موضوع هم توجه مضاعف نشان دهید. جنابعالی می­توانید دستور تجدید رسیدگی به جرائم متهمان سیاسی را  بر اساس قانون جرم سیاسی صادر کنید یا با در نظر گرفتن تخفیفات جدی، زمینه آزادی آنان را فراهم آورید و در هر صورت دستور دهید همه این دست از زندانیان مادامی که در زندان هستند، از همه امکانات و حقوقی برخوردار باشند که قانون برای زندانیان سیاسی در نظر گرفته است. تحقق این مطالبه بخصوص برای جناب کیوان صمیمی بهبهانی بسیار ضروری است اما شامل افراد دیگری مانند نرگس محمدی و مهدی محمودیان و دیگر زندانیان سیاسی هم می­شود.

توفیق شما در عملی کردن وعده­های مرتبط با بهبود روال قضایی کشور آرزوی ماست و از خداوند می­خواهیم امور فاسد مسلمین را به دست دلسوزان نظام اصلاح کند.

درباره وضعیت قوه قضاییه و اقدامات ضروری دیگری که باید انجام شود، حزب اعتماد ملی بیانیه­ای را به زودی منتشر خواهد کرد که امیدواریم مفاد آن بیانیه هم مورد توجه جنابعالی قرار بگیرد.

الیاس حضرتی

دبیرکل حزب اعتماد ملی

یکشنبه سوم بهمن 1400

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا