خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سفر روسیه و غرور بر باد رفته ما ایرانیان

محسن ماندگاری در یادداشتی تلگرامی با عنوان «غرور بر باد رفته ما ایرانیان» نوشت:

حالا که آقای رئیسی از سفر مسکو بازگشته، راحت تر می توان این چند نکته را نوشت:

  1. روسیه حاضر به دعوت از آقای رئیسی برای “سفر رسمی” به مسکو نبوده و صرفا ایشان را برای “سفر کاری” دعوت کرده است. در عرف دیپلماتیک، دیدارهای خارجی رهبران کشورها به ترتیب اهمیت، دیدار دولتی (state visit)، دیدار رسمی (official visit)، دیدار رسمی کاری (official working visit) دیدار کاری (work visit) است.

آنطور که سفیر ایران در روسیه گفته سفر آقای رئیسی “سفر کاری” بوده.

خب در سفر کاری که پروتکل های تشریفاتی کاهش می یابد خبری از مراسم استقبال رسمی نیست، نه در ورود به کرملین و نه خروج. پس انتظار اینکه پوتین تا پله های کاخ پایین بیاید و به رسم استقبال از دیگر همتایان خارجی خود از میهمانش استقبال کند انتظار بجایی نیست چون مسکو قبلا به سفیر ما اعلام کرده که حداکثر در حد «سفر کاری» میزبان آقای رئیسی خواهد بود. اما آقای پوتین حاضر نشده حتی یک عکس یادگاری هم بگیرد، چیزی که در سفرهای کاری و حتی غیررسمی هم متداول است. حتی از خبرنگاران هم برای پوشش دیدار دعوت نکرده اند. تصاویر دیدار دو رئیس جمهور هم فقط دو قطعه عکس از میز کنفرانسی است که دو طرف با فاصله از هم نشسته اند و یک ویدئوی بخشی از مذاکرات که در سایت کرملین منتشر شده. پس از پایان دیدار بیانیه مشترکی صادر نشده و روسای جمهور دو کشور کنفرانس مطبوعاتی هم نداشته اند که البته در دیدارهای کاری، الزامی در برگزاری آن نیست. بدتر آنکه از فرودگاه تا اتاق ملاقات هم هیچ کجا اثری از پرچم ج.ا.ا ایران دیده نمی شود.

  1. متاسفانه تحمیل پروتکل های تشریفاتی طرف روسی به جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر تازگی ندارد. قبلا نیز پوتین در سفر به تهران برای شرکت در اجلاس سران گازی، پروتکل های خودش را به ایران تحمیل کرده و تابع برنامه های تنظیم شده میزبان نبود!
  2. فیلم کوتاه دیدار رئیسی و‌ پوتین نشان می دهد رفتار پوتین اگرچه بجز آدامس جویدنش، چندان خارج از عرف دیپلماتیک نیست اما از موضع بالا با آقای رئیسی گفتگو می کند. گویی آقای رئیسی به مسکو فراخوانده شده تا پوتین نکاتی را به ایشان تذکر دهد.
  3. آنطور که از اخبار رسمی دفاتر دو رئیس جمهور مشخص است، این سفر هیچ دستاورد مشخصی نداشته و هیچ توافقنامه و قراردادی هم امضا نشده. بیانیه مشترکی هم منتشر نشده. وزیران اقتصاد، نفت و خارجه هم که به مسکو رفته اند صرفا گفتگوهایی کرده اند و توافق های شفاهی. همین.
  4. اگر “عزت” یکی از سه رکن سیاست خارجی ایران است، مقامات وزارت خارجه باید توضیح دهند چرا حاضر به انجام این سفر شده اند در حالی که طرف روس اعلام کرده بوده از آقای رئیسی برای سفر رسمی دعوت نمی کند و ایشان صرفا برای یک سفر کاری می تواند به مسکو برود. بگذریم از اینکه از نگاه برخی دیپلمات‌ها در مسکو، هدف پوتین از ملاقات با آقای رئیسی چیز دیگری بوده که اگر صحت داشته باشد، بیان آن در این مطلب، بجز لطمه به غرور ملی ایرانیان ثمر دیگری ندارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. علت اصلی:
    ۱_این است که پوتین اقای رییسی را همتراز خود نمی داند,۲_او رییس محترم جمهوری ایران را فاقد قدرت و اختیار لازم و کامل می داند!!*۳_ایران را در موضع ضعف و محتاج می بیند۴_نیم نگاهی هم به غرب واسراییل و اعراب دارد۵_دعوت نکرده, نمیشه به عروسی رفت,ولی برای یک دیدار کوتاه میشه به تالار رفت
    *پوتین درسفر به ایران, مستقیما از فرودگاه به بیت رفتند

    3
    3
  2. کدوم غرور وقتی در کشورهای حاشیه خلیج فارس و اروپا به چشم آدم اضافی ما را نگاه می کنند. کدام غرور وقتی نصف دنیا فکر می کنند ما در بیابان ها شتر سواری می کنیم. کدام غرور وقتی دختران ما به هر دری می زنند تا اینجا نباشند. کدام غرور وقتی به دخترمان در پناهگاه آلمان تجاوز می شود و سفیرمان خم به ابرو نمی آورد. کدام غرور وقتی تعدادی از پناهندگان غرق شده ایرانی هستند. نه پاسپورتمان اعتباری دارد و نه پولمان ارزشی دارد و نه فرهنگمان تعریفی دارد. کدام غرور؟

    8
    2
  3. روسها در سایتهاشون اعلام کردند سفر رسمی بوده طرف ایرانی کلمه نسنجیده ای گفته و همینجوری گفته کاری بوده میتونین تو سایتهای خبری روسیه مثل اسپوتنیک فارسی مشاهده کنید سفر رسمی من چندجا دیدم اشاره کردند.

    5
    2
  4. جناب ماندگاری، رسانه معلوم الحال برعکس فرمایشات بحق جنابعالی، نوشته! ادعا کرده که پوتین در دیدار با رئیس الساداتی دچار استرس شده بود بگونه ای که دوبار کراوات خود را تنظیم کرد!!! این رسانه کراوات را هم در دنیای سیاست بعنوان یکی از نشانه های رفتارها و عملکردها و کنش ها و واکنش ها وارد کرده!! و چه نتیجه قشنگی هم گرفته.

    4
    3
  5. روسيه از ديرباز به ايران هميشه چشم طمع داشته مخصوصا در صد ساله اخير در وقايع جنگ دوم جهانى و اينکه چه فجايعى آنها در زمان اشغال ايران آفريدند. شهر هاى آذربايجان مخصوصا تبريز شاهد جنايات قزاق هاى روسى در سطح کلان بود و اينها همه در تاريخ ثبت شده است. در عصر جديد نيز روسها هيچوقت در مقابل تعهداتشان در قبال ايران صادق نبودند چه در قضاياى نيروگاه اتمى بوشهر که چندين برابر ارزش واقعى پول از ايران دريافت کردند و يا در قضايا ى بحر خزر که سهم ۵۰ درصدى ايران به ۲۰ و بعد ۱۳ درصدتنزل يافت.

    3
    2
  6. انصاف نیوز بالاخره این متن رو باور کنیم یا متنی که از نیویورک تایمز نوشتید
    به نظر آمریکایی ها منصف ترند

  7. مرده شور اون غرور تون v, ببره که آلت دست سلطه مطبوعاتی امپریالیسم است. خجالت بکشید از این خود تحقیری! شما عوام نیستید مثلاً ژورنالیست هستید.

    1
    2
  8. به سفر رئیس جمهور فرانسه هم یه نگاه بندازید. احتمالا اون هم غرور بر باد رفته فرانسویان بوده!
    رئیس جمهور مجارستان هم به روسیه رفت.اونم غرور بر باد رفته مردم مجارستان بوده!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا