خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روایت روزنامه دولت از تجمعات زاهدان و بانه

روزنامه ایران، روزنامه ارگان دولت مطلبی درباره حوادث زاهدان و بانه نوشت که عینا در پی می آید: در حالی که دیروز نماز جمعه اهل سنت زاهدان و راهپیمایی نمازگزاران بدون مشکل خاصی برگزار شد و مردم به سمت منازل خودشان رهسپار بودند، عده‌ای با سر و صورت پوشیده در میدان توحید این شهر تجمع کردند.
این افراد در فاصله ۵۰۰ متری از مسجد مکی زاهدان یعنی محل برگزاری نمازجمعه حضور یافتند و شعارهای هنجارشکنانه سر دادند. از برخی مناطق حاشیه شهر زاهدان هم خبر رسید که تعداد معدودی از اغتشاشگران دست به آتش زدن لاستیک زدند. برخی از اغتشاشگران با سر و صورت بسته در خیابان مدرس، خیابان کوثر و خیام اقدام به سنگ پراکنی به خودروهای عبوری کردند و سعی داشتند فضای شهر را ملتهب کنند.

اطلاعیه شورای تأمین درباره دیروز
شورای تأمین استان سیستان و بلوچستان در اطلاعیه‌ای در خصوص اتفاقات دیروز زاهدان اعلام کرد: علی‌رغم تذکرات امام جمعه مسجد مکی زاهدان، متأسفانه عده‌ای افراد فرصت‌طلب برای ایجاد اغتشاش و ناامنی وارد خیابان‌های اطراف شده که در این میان با شلیک افراد ناشناس تعدادی از شهروندان و نیروهای حافظ امنیت مجروح شدند. در ادامه این اطلاعیه آمده است: ضمن قدردانی از مردم شریف و با بصیرت استان و علما، معتمدان و ریش سفیدان، شرایط استان عادی است و از شما مردم متدین خواهشمندیم هرگونه مورد مشکوک و خرابکارانه را با دستگاه‌های امنیتی در میان بگذارند.
گفتنی است اخبار تکمیلی حاکی از آن است  که در درگیری های روز گذشته زاهدان یک نفر کشته شده است.

گزارش شورای تأمین از وقایع 8 مهر
همچنین به دنبال ناامنی‌های روز جمعه هشتم مهر ماه در زاهدان، شورای تأمین سیستان و بلوچستان، بیانیه‌ای صادر کرد و بر اساس آن اعلام شد که فرمانده انتظامی شهرستان زاهدن و رئیس کلانتری 16 زاهدان از سمت خود عزل شدند. در این بیانیه آمده است: روز جمعه هشتم مهر ماه پس از اتمام نماز جمعه اهل سنت در شهر زاهدان گروهی از افراد ضمن یورش به کلانتری 16 در مجاورت مصلای نماز جمعه قصد داشتند حوزه انتظامی مذکور را تصرف کنند. در جریان این حمله با توجه به درگیری مهاجمان و نیروهای مدافع کلانتری، متأسفانه برخی هموطنان مظلوم و نمازگزاران جان خود را از دست داده و مجروح شدند.
 در ادامه این بیانیه آمده است: پس از این‌ حادثه تعدادی افراد مسلح با سوءاستفاده از فضای ملتهب ایجاد شده ضمن حمله به شهروندان و اماکن مختلف، اقدام‌ به آتش زدن اموال عمومی و خصوصی کرده و با نیروهای حافظ امنیت درگیر شدند که در این حوادث تعدادی از اغتشاشگران و افراد بی‌گناه کشته و جمعی از نیروهای خدوم انتظامی و امنیتی نیز به شهادت رسیدند.
همچنین در این بیانیه عنوان شده است: به دنبال حادثه غمبار زاهدان طی دستور مستقیم ریاست جمهوری اسلامی ایران، وزیر کشور در زاهدان حضور یافته و با پیگیری مسئولان عالی امنیتی و دفاعی کشور هیأت‌های کارشناسی به منظور بررسی علل زمینه‌های چگونگی و ابعاد این رخداد به زاهدان اعزام شدند و اقدامات جامعی را برای دسترسی به روایتی دقیق و واقعی از حوادث رخ داده در دستور کار قرار دادند. تیم‌های بررسی و هیأت‌های اعزام شده به زاهدان ضمن گفت‌و‌گو با مسئولان امنیتی و فرماندهان انتظامی، بررسی فیلم‌های مدار بسته سطح شهر، جمع‌آوری شواهد میدانی، گفت‌و‌گو با شاهدان عینی و مجروحان حادثه و دیدار با سران طوایف و علمای دینی به بازسازی صحنه اغتشاش و نحوه اقدام نیروهای انتظامی پرداختند.

نتایج جمع‌بندی تحقیقات
نتایج جمع بندی این تحقیقات به شرح زیر است:
1 حوادث روز جمعه 8 مهرماه زاهدان در دو بازه زمانی و محیط متفاوت به وقوع پیوسته که از منظر عناصر حاضر در صحنه انگیزه و اقدام با هم‌ متفاوت است.
2 پس از پایان‌ نماز جمعه جمعیتی بالغ بر۱۵۰ نفر که حضور افراد مسلح در میان آنها به اثبات رسیده با حمله به کلانتری ۱۶ ضمن پرتاب سنگ و تیر‌اندازی و هدایت و زدن اتوبوس شرکت واحد به دیوار کلانتری، به قصد تخریب در و دیوار و نهایتاً ورود به کلانتری آغاز اغتشاش بوده و با به آتش کشیدن خودروی پلیس و مجروح نمودن ‌تعدادی از کادر انتظامی تلاش کردند تا حوزه انتظامی مذکور را به تصرف خود درآورند که اقدام اغتشاشگران برای تصرف حوزه انتظامی با عکس‌العمل پرسنل حاضر در کلانتری عقیم ماند. (استفاده از گاز اشک آور، به کار‌گیری سلاح ساچمه‌زن و تیراندازی)
3 به دلیل مجاورت کلانتری ۱۶ با محل برگزاری نماز جمعه، تخلیه نشدن کامل مصلی، درگیری مسلحانه و نیز تیراندازی نیروهای انتظامی متأسفانه منجر به مجروحیت و از دست دادن جان تعدادی از شهروندان نماز‌گزار و عابرین بی‌گناهی شد که نقشی در اغتشاش نداشتند.
4 پس از پایان درگیری‌های مرحله اول در اطراف کلانتری برخی افراد و نیز افرادی مسلح با سوء‌استفاده از التهاب ایجاد شده در اطراف مسجد مکی، پشت بام‌های مجاور و سپس نقاط دیگر شهر اقدام به اغتشاش کرده، ضمن تخریب و آتش زدن اموال عمومی دولتی و خصوصی درگیری مسلحانه را آغاز می‌کنند.
5 شورای تأمین استان به منظور برقراری امنیت و جلوگیری از گسترش ناامنی، حفظ جان و مال شهروندان نسبت به اعلام وضعیت امنیتی در شهر اقدام نموده و مرحله مقابله نیروهای امنیتی و انتظامی با گروه‌های مسلح آغاز می‌شود و تا اواخر شب ادامه می‌یابد؛ در این‌ مقطع زمانی نیز تعدادی از افراد مسلح کشته و ۶ نفر از حافظان امنیت از جمله سردار سرافراز هاشمی به شهادت رسیدند و گروهی نیز مجروح می‌شوند.
6 بر اساس مستندات موجود تاکنون تعداد مجموع جانباختگان حوادث هشت مهر و روزهای بعد از آن در شهر زاهدان 35 نفر می‌باشد که شامل برخی از نمازگزاران در مصلی، جانباختگان در مرحله اول اطراف کلانتری، کشته شدگان از افراد مسلح در اثر درگیری‌های سطح شهر و همچنین شهروندان بی‌گناه به قتل رسیده توسط اشرار در مناطق مختلف می‌باشد.
عزل فرمانده انتظامی زاهدان
در پایان شورای تأمین به مردم اصیل و انقلابی شهر زاهدان خصوصاً خانواده شهدا و جانباختگان تسلیت عرض می‌نماید و جهت تحقق دستور ریاست محترم‌جمهوری برای اجرای عدالت ضمن پذیرش قصور برخی از مأموران و عزل رئیس وقت کلانتری ۱۶ و فرمانده انتظامی شهرستان زاهدان و همچینن جبران خسارات وارده به جانباختگان بی‌گناه و خانواده‌های آنان اعلام می‌دارد که پرونده حوادث تلخ زاهدان اعم از محرکین اغتشاشگران و مهاجمان به کلانتری و از طرفی مسئولین ذیربط انتظامی جهت رسیدگی به تخلفات به جرائم تشکیل و به همراه مستندات کامل برای رسیدگی همه جانبه به مرجع قضایی ارسال شده تا به صورت دقیق و بر اساس ضوابط قانونی مورد رسیدگی قرار گیرد. لازم به ذکر است چنانچه طی بررسی‌های تکمیلی و مشخص شدن مواردی دیگر از قصور یا تقصیر احتمالی پرسنل و فرماندهان انتظامی جهت رسیدگی و اقدام به مراجع ذیربط ارسال خواهد شد.

در پنجشنبه مهاباد چه گذشت؟
اما در جریان ناآرامی‌های روز پنجشنبه در مهاباد یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان غربی ۳ نفر جان باختند. روز چهارشنبه به بهانه چهلم فوت مهسا امینی ناآرامی در شهرستان مهاباد به صورت محدود شروع و بلافاصله تمام شد اما ساعت 3 بامداد روز پنجشنبه اعلام خبر کشته شدن یک جوان به ضرب گلوله به تشدید ناآرامی‌ها در شهرستان مهاباد دامن زد. مراسم تشییع جنازه این فرد با حضور جمعی از مردم شهرستان برگزار شد و چون منزل وی نزدیک فرمانداری مهاباد بود عده‌ای فرصت طلب در حین بازگشت از مراسم تدفین این فرد راهی فرمانداری مهاباد شده و با سنگ‌اندازی اقدام به تخریب اموال عمومی در محل فرمانداری کردند که بلافاصله با مداخله نیروهای انتظامی این امر مدیریت شد.

حمله ناکام به کلانتری
هر چند به دلیل نزدیکی منزل فرد متوفی با ساختمان فرمانداری برای چند دقیقه تجمعی مقابل فرمانداری صورت گرفت که با راهنمایی و پادرمیانی ریش‌سفیدان و خانواده متوفی مردم متفرق شدند، اما همان عده قلیل در سناریویی از پیش طراحی شده تلاش کردند به کلانتری داخل شهر هجوم ببرند که با هوشیاری مردم و نیروهای مستقر در محل ناکام ماندند. در این ناآرامی‌ها آشوبگران در مسیر منتهی به فرمانداری مهاباد اقدام به تخریب اموال عمومی کردند که منجر به شکسته شدن شیشه‌های تعدادی از بانک‌ها همچون بانک کشاورزی و سپه و ادارات مالیات، ثبت احوال و کمیته امداد شد.
آشوبگران با پرتاب سنگ، آتش زدن سطل آشغال و مسدود کردن مسیر مانع تردد خودروهای شهروندان شدند و همچنین یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای را غارت و دو بانک در این شهرستان را  به آتش کشیدند.
اغتشاشگران همچنین ضمن سردادن شعارهای ساختار شکنانه و ایجاد مانع برای کسب و کار مغازه داران، اقدام به درگیری با پلیس و تخریب اموال عمومی کردند.

یافتن جسد در محلی دیگر
همچنین یک منبع آگاه در فرماندهی انتظامی مهاباد گفت که فرمانده انتظامی این شهرستان، از ناحیه سر زخمی شده است. یکی از کارکنان انتظامی مهاباد هم در ناآرامی‌های دیروز، هر دو چشم خود را از دست داده است. گفتنی است از شروع ناآرامی‌های و تحرکات خشونت‌آمیز آشوبگران در مهاباد تا کنون ۲۰ نفر از پرسنل نیروی انتظامی زخمی شده‌اند.
ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی درباره علت کشته شدن جوان مهابادی ‌اظهار داشت: طبق گزارش‌های ارائه شده این فرد با گلوله جنگی کشته شده و جسد وی را از محلی پیدا کردند که کانون تجمعات و اغتشاشات نبوده و مأموران نیز به هیچ وجه از اسلحه جنگی استفاده نمی‌کنند. وی افزود: روز چهارشنبه در چند نقطه شهرستان مهاباد تجمع و اغتشاش صورت گرفت اما هیچ گلوله‌ای شلیک نشده است. جسد این فرد را یک پزشک و چند نفر از آشنایان وی به بیمارستان مهاباد منتقل کردند و پزشکی قانونی  جسد را معاینه کرده است. با توجه به شکایت اولیای دم مبنی بر قتل عمد و طی شدن مراسم تشییع و تدفین این فرد، پرونده قضایی برای بررسی این موضوع تشکیل شده است.
برخلاف تلاش گسترده ضد انقلاب در ایجاد ناامنی در شهر مهاباد، این شهر به آرامش بازگشته است. سایر شهرهای استان آذربایجان‌غربی نظیر بوکان، پیرانشهر، سردشت، اشنویه و ارومیه نیز حالت عادی دارند و هیچ مشکلی در این مناطق وجود ندارد.
ناآرامی‌های پنجشنبه شب بانه
شهرستان بانه در استان کردستان که 
تا کنون از اغتشاشات به دور بوده است، پنجشنبه شب گذشته با تحریک ضد انقلاب شاهد ناآرامی‌هایی بود که در ادامه به اغتشاشات منجر شد. به گزارش ایرنا، اغتشاشگران در بانه با آتش زدن چند لاستیک و تیراندازی جنگی به سمت مأموران در خیابان سعی در شلوغ کردن شهر داشتند که با ورود پلیس متفرق شدند.
وخامت حال دو نیروی حافظ امنیت
معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان روز گذشته خبر داد: پنجشنبه شب تجمع محدود اما خشنی به ظرفیت حدود ۱۰۰ نفر در این شهر برگزار شد. مهدی رمضانی افزود: در بین این افراد چند نفر مسلح بودند که به سمت مأموران پلیس تیراندازی کردند که در جریان آن ۲ نفر از مأموران سپاه و نیروی انتظامی مورد اصابت گلوله قرار گرفتند که وضعیت آنان وخیم است. وی گفت: در این حمله تروریستی، یکی از نیروهای سپاه پاسداران بانه از ناحیه قفس سینه تیر خورد که گلوله در ناحیه نخاع وی متوقف شد و پزشکان هنوز موفق نشده‌اند گلوله را از بدن این مدافع امنیت خارج کنند.
وی اضافه کرد: در این درگیری ۲ نفر از اغتشاشگران هم کشته شدند که بررسی‌های اولیه نشان از مشکوک بودن این قتل‌ها دارد.
رمضانی با اشاره به برنامه دشمن برای ناامن کردن کردستان گفت: به دنبال 
نا آرامی‌های روز پنجشنبه در مهاباد، ضد انقلاب قصد داشت در شهرهای کردستان نیز با انجام حرکات رادیکال و خشن، مشابه اقدامی را در بانه ایجاد کند. وی با بیان اینکه غیر از بانه، سایر شهرهای استان شب گذشته آرام بودند گفت: ضد انقلاب با شایعه و کشته‌سازی به دنبال تحریک مردم است.

انتها پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا