خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شرط مقتدی صدر برای ائتلاف با گروه‌های شیعه

تسنیم نوشت: «رئیس جریان الصدر عراق گفت که در دیداری که با رهبران گروه‌های شیعه موسوم به چارچوب هماهنگی داشته، شرط کرده است که تنها در صورت عدم حضور نوری المالکی در دولت ائتلافی، حاضر به ائتلاف با این چارچوب است.

«مقتدی الصدر»، رئیس جریان الصدر عراق که در پنجمین انتخابات پارلمانی این کشور با کسب 73 کرسی، بیشترین کرسی را از آن خود کرده، گفت که حاضر به ائتلاف با نوری المالکی، رئیس ائتلاف دولت القانون برای تشکیل دولت جدید نیست.

خبرگزاری شفق عراق امروز سه شنبه به نقل از وی گزارش داد که «هادی العامری، قیس الخزعلی و فالح الفیاض را به مشارکت در دولت اکثریت دعوت کردم مشروط به اینکه مالکی در این دولت حضور نداشته باشد.»

بر اساس این گزارش، سه نفر یاد شده که به ترتیب رئیس ائتلاف الفتح، دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق و رئیس سازمان الحشد الشعبی هستند، با این شرط صدر مخالفت کرده‌اند.

صدر با بیان این ادعا که «مرجعیت [عراق] از دست سیاستمداران ناراضی هستند و درها را به روی آن‌ها بسته است»، مدعی شد که «خیلی‌ها هستند که می‌خواهند به الحشد الشعبی لطمه بزنند ولی ما می‌خواهیم آن را نظم و سامان بدهیم.»

او گفت که جریان الصدر مورد هجمه‌های رسانه‌ای است و دولت اکثریت ملی بعد از آن اعلام شد که نیروهای سیاسی وجود چنین دولتی را مطالبه کردند.

صدر گفت که دولت‌های سابق مورد رضایت مردم نبوده و ما خواستار استعفای آن‌ها شدیم.

دو هفته پیش اولین جلسه پارلمان عراق تشکیل و طی آن، محمد الحلبوسی، مجدد رئیس پارلمان شد و دو معاون او نیز انتخاب شدند.

«شاخوان عبدالله»، معاون دوم حلبوسی امروز سه شنبه گفت که انتخاب رئیس جمهور بر اساس زمان بندی قانون اساسی خواهد بود و دوم ماه فوریه (13 بهمن) موعد مقرر از نظر قانون اساسی برای انتخاب رئیس جمهور است که تا 2026 دوره‌اش ادامه خواهد داشت».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا