خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اسب‌های آبی صدای دوستان خود را تشخیص می‌دهند

بی‌بی‌سی نوشت: «اسب های آبی حیوانات پر سروصدایی هستند و صداهایی که تولید می کنند می تواند از فاصله های دور در آن سوی دریاچه ها و رودها شنیده شود.

اما تاکنون کاربرد دقیق صدایی که این حیوانات تولید می کنند یک معما بود.

دانشمندانی که اسب های آبی را در نواحی حفاظت شده طبیعی در آفریقا مطالعه می کنند می گویند که این صدای منحصر به فرد به این پستانداران بزرگ امکان می دهد دوست را از رقیب تشخیص دهند.

تیم محققان می گوید که این حیوانات احتمالا سایر اعضای گروه را از “صدای” آنها تشخیص می دهند.

پروفسور نیکلاس متهوون از دانشگاه سن اِتی‌ین فرانسه صدای حیوانات سراسر جهان از سگ های آبی گرفته تا کفتارها را بررسی کرده است.

او می گوید که اسب های آبی رپرتوار صوتی وسیعی دارند که از جمله شامل خرخر کردن، نعره، فریاد تیز و قات قات (شبیه صدای غاز) می شود اما تاکنون اطلاعات زیادی درباره نحوه ارتباط آنها وجود نداشت.

او گفت: “در صداهایی که در می آورند اطلاعاتی درباره هویت فرد هست – برای همین صاحب ‘صدا’ هستند – و می توانند همدیگر را از این صدا تشخیص دهند. این توانایی تشخیص به روابط اجتماعی میان افراد گروه کمک می کند.”

پژوهشگران فرانسوی برای درک بیشتر نحوه ارتباط این حیوانات، صدای اسب های آبی در منطقه حفاظت شده ماپوتو در موزامبیک را ضبط کردند.

براساس این مطالعه “قات قات” متداول ترین و بلندترین صدایی است که اسب های آبی درمی آورند و می تواند یک کیلومتر آنطرف تر شنیده شود.

زیست شناسان این صدای اسب های آبی را ضبط و آن را از ساحل دریاچه ها پخش کردند تا واکنش سایر حیوانات را مشاهده کنند.

آنها دریافتند که اسب‌های آبی می توانند دوست، همسایه یا غریبه ها را از صدایشان تشخیص دهند. به گفته محققان آنها به علاوه احتمالا می توانند اعضای گروه را از هم تشخیص دهند – هرچند این موضوع هنوز صد در صد تایید نشده است.

و هرچند به نظر می رسد که این پستانداران فقط در آب لمیده اند، اما به وضوح به صداهای اطراف گوش می دهند و فورا به پخش صدا از ساحل واکنش نشان می دهند.

به گفته کارشناسان یک کاربرد این علم می تواند ضبط صدای حیوانات توسط حافظان محیط زیست پیش از معرفی یک عضو تازه به یک گروه باشد.

اسب های آبی هنوز در معرض خطر نابودی نیستند اما جمعیت آنها به سرعت زیاد درحال کاهش است. انسان ها و اسب های آبی اغلب در محیط های طبیعی درگیر می شوند به طوری که سالانه صدها انسان کشته می شوند.

نتایج مطالعه تازه در نشریه “کارنت بیولوژی” چاپ شده است».

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا