خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یک توصیه خیرخواهانه به دولت رئیسی

رضا نصری، کارشناس حقوق بین الملل، در یادداشتی تلگرامی نوشت:

چه بخواهیم چه نخواهیم افکار عمومی ایران غالباً رفتار میزبان روسی با آقای رئیسی را خارج از ادب و عُرف دیپلماتیک ارزیابی کرده است. از این رو، توجیه رفتار مقامات روسیه به هیچ وجه به نفع دولت نیست. چرا که:

  • اولاً، توجیه بی قید و شرط این رفتار، نزد سایر کشورهای مذاکره‌کننده در وین این برداشت را ایجاد می‌کند که ایران به شدت محتاج و وابسته به حمایت روسیه است. نزد روسیه نیز این برداشت در این مقطع حساس تقویت خواهد شد.
  • ثانیاً، در افکار عمومی ایران این تصور ایجاد خواهد شد که رابطه تهران و مسکو چنان یکطرفه و نامتوازن است که ایران حتی جسارت ادای یک اعتراض ساده و متداول در حوزه تشریفات دیپلماتیک را ندارد. طبیعتاً، عمومیت یافتن این برداشت بر کیفیت روابطه دوجانبه ایران و روسیه تاثیر خواهد گذاشت.

ثالثاً، توجیه غیرضروری رفتار روسیه به رسانه‌های متخاصم فارسی‌زبان این فرصت را می‌دهد تا به آسانی هر توافق احتمالی در وین را «دست‌پخت» روسیه معرفی کنند و از این طریق افکار عمومی – و بازیگران اقتصادی – را از ابتدای امر نسبت به آن بدبین و محتاط سازند. به بیان دیگر، جدا از محتوای توافق، دولت رئیسی نه تنها متهم به انعقاد یک توافق بد خواهد شد، بلکه متهم به انعقاد یک توافق بد تحت امر یک کشور خارجی خواهد شد!

رابعاً، کوتاه آمدن دولت رئیسی در برابر رفتار خارج از نُرم روسیه،‌ نزد متحدین ایران در محور مقاومت و افکار عمومی منطقه صورت خوشی نخواهد داشت.

می‌شد تمام این تبعات و پیامد‌ها را با ارسال یک یادداشت اعتراض‌آمیز به مقامات ذی‌ربط روسی یا با ادای یک گلایه دوستانه از پشت یک تریبون رسمی برطرف کرد.

هنوز هم دیر نشده است! دولت می‌تواند ضمن پذیرش اشتباه خود در هماهنگ‌سازی تشریفات استقبال و بدرقه رئيس‌جمهور، به مردم وعده دهد از این پس شیوه‌نامه‌های مربوط به تعامل با دولت‌های خارجی و پروتوکل‌های مربوطه را مرور و بازنگری خواهد کرد؛ و نسبت به اجرای دقیق آن در آینده حساسیت بیش‌تری نشان خواهد داد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. نصری جان .نمیدانم چرا این روز ها لشکر پیاده آمریکا دست به قلم شدن ودلسوز نظام و ایران.
    الان هیچ ایراد در موفقیت ایران در مقابل شکستن تحریمها در مقابل آمریکا پیدا نکردن استقبال روسیه از ریس جمهور ایران زیر سوال بردن چهل سال آمریکا ملت ایران تحت بدترین فشار اقتصادی. سیاسی .نظامی گذاشته انتقاد از رفتار اربابتان آمریکا نمیکنید..ایران با رعایت اصول نشرقی ونه غربی درهای اقتصاد به روی همه باز کرده.شرقیها پا پیش گذاشتن غربیها تحریم. … شید دیگه.
    برو فیلم استقبال از نخست وزیر اسراییل در روسیه را هم ببین قبل ریسی رفته بدون فرش قرمز در پله هواپیما بدون نواختن سرودش بدون سان فقط دو نفرمثل باز داشتی سوار ماشین میکنن میبرن. استقبال از اردغان هم همینطور. پوتین ده دقیقه اردغان پشت در اتاقش نگه داشت. اما پوتین ده دقیقه نشست صبر کرد ریسی نمازش بخونه. … شید بس کنید

    2
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا