خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آمار پلیس از تعداد «معتادان متجاهر» در ایران

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گفت: بر اساس برآورد پلیس حدود 65 هزار معتاد متجاهر در سراسر کشور وجود دارند که بین 20 تا 21 هزار نفر از آنان در تهران هستند.

سردار مجید کریمی در گفت‌وگو با تسنیم در پاسخ به این سؤال که آیا در تهران یا دیگر نقاط کشور، مناطقی وجود دارد که معتادان متجاهر در آن تسلط داشته باشند و پلیس به‌نوعی حضور کم‌‌رنگی داشته باشد، اظهار کرد: اشکال کار روی تفسیر واژه “معتاد متجاهر” است، معتاد متجاهر یعنی فردی که تجاهر به اعتیاد دارد، بی‌خانمان است، نای حرکت ندارد، گوشه‌ای افتاده است و نمی‌تواند تکان بخورد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی کشور افزود: همکاران بنده تا به حال، تعداد فراوانی جمع‌آوری معتاد متجاهر داشتند و چنین چیزی را مشاهده نکردند که معتادان متجاهر بخواهند اسلحه دست بگیرند یا منطقه‌ای را قُرُق کنند البته به‌واسطه خلأهای قانونی و ضعف قانون این معضل را شاهدیم که معتادان متجاهر برخی مناطق را به پاتوق تبدیل کرده‌اند و پلیس هرچه این افراد را جمع‌آوری کند، آن‌ها را تحویل مراکز نگهداری و درمان دهد، بلافاصله بعد از سه ماه این افراد رهاسازی می‌شوند و دوباره در همان محل حضور پیدا می‌کنند.

رهاسازی معتادان متجاهر پس از 10 تا 20 بار بازداشت

وی تصریح کرد: معتادان متجاهری وجود دارند که پلیس 10 تا 20 بار آن‌ها را بازداشت کرده و تحویل مراکز بازپروری داده است اما به‌دلیل عدم وجود برنامه برای صیانت پس از خروج آن‌ها، عدم حرفه‌آموزی، عدم نظارت بر آن‌ها، عدم ارتباط با خانواده و نظارت بر خانواده‌ها، پس از ترک و درمان، این چرخه معیوب است.

این مقام انتظامی خاطرنشان کرد: برای این‌گونه معتادان متجاهر هرچقدر هزینه صرف شود یا در دوره درمان در مراکز مختلف مراقبت ببینند، پس از رها شدن در جامعه، مجدداً به حالت اولیه برمی‌گردند و انگار پول کشور را دور می‌ریزیم.

پلیس تا چه‌زمانی باید معتادان متجاهر را جمع کند؟

کریمی، بازنگری در قانون مبارزه با مواد مخدر، فرآیندهای درمان و پیشگیری را یک ضرورت جدی دانست و گفت: بالاخره باید تکلیف ما روشن شود، پلیس تا کِی باید این افراد را جمع کند، در نهایت باید یک حد توقف داشته باشد و در جایی کار مشخص شود؛ سالیان متوالی است که این اتفاق روی می‌دهد و متأسفانه این چرخه هنوز معیوب است.

به‌گفته رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر، بر اساس برآورد پلیس حدود 65 هزار معتاد متجاهر در سراسر کشور وجود دارند که بین 20 تا 21 هزار نفر از آنان در تهران هستند.

کوچ معتادان متجاهر برای فرار از سرما

این مقام انتظامی بیان کرد: جالب است بدانید جمعیت معتادان متجاهر شناور است و در فصول سرد جابه‌جا می‌شوند یعنی از استان‌های سرد به استان‌های گرم می‌روند حتی بخشی از معتادان متجاهر که در تهران جمع‌آوری می‌شوند، اصلاً ساکن تهران نیستند و خانواده آن‌ها در تهران نیستند یا اینکه در فصولی همچون زمستان به شهرستان‌هایی می‌روند که هوا در آنجا گرمتر است.

کریمی متذکر شد: اگر تمام دستگاه‌ها با یکدیگر همسو و یک‌پارچه شوند، کار ساماندهی این افراد به‌راحتی انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: نزدیک چهار سال است که پیش‌نویس تغییر قانون مبارزه با مواد مخدر توسط پلیس، دادستانی‌کل و ستاد مبارزه با مواد مخدر تهیه شده است و هرچه‌زودتر باید در مجلس ارائه و تصویب شود تا این شرایط بهبود پیدا کند و از این وضعیت خارج شویم.

رئیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی کشور عنوان کرد: با کسی که علیه مردم و پلیس از سلاح استفاده می‌کند، حتماً باید برخورد جدی شود، تا زمانی که هزینه ارتکاب جرم پایین باشد، فرد به خود اجازه می‌دهد هرگونه رفتار نابهنجاری را در جامعه مرتکب شود و این داستان ادامه پیدا می‌کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا