خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بیش از ۱۰۰ هزار کانال خبری ایرانی در تلگرام

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: ما در کشور در حوزه‌های ایجاد مدل‌های اقتصادیِ مناسب برای کسب و کارهای مربوط به تولید محتوا در فضای مجازی هنوز به بلوغ لازم نرسیده‌ایم.

به گزارش ایسنا، «ابوالحسن فیروزآبادی» که عصر روز دوشنبه (۳ آبان) در مراسم افتتاحیه نهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال سخن می‌گفت اظهار کرد: برای رسیدن به این بلوغ لازم است که وزارت‌خانه‌های مربوطه یعنی فرهنگ و ارشاد، فناوری و اطلاعات و صنایع و معادن و تجارت با همراهی مرکز رسانه‌های دیجیتال همکاری‌های لازم را برای رسیدن به مدل‌های مناسب اقتصادی در حوزه‌های کسب و کار تولید محتوا و زیرساخت‌های فنی انجام دهند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به تجزیه و تحلیل وضعیت موجود رسانه‌های کشور اظهار کرد: چند سالی است که کشور ما شاهد تحولات بزرگی در حوزه رسانه‌های دیجیتال است، البته در کشورهای دیگر نیز این تحولات بزرگ در حال رخ دادن است؛ اما تحولاتی که در جامعه ما صورت می‌گیرد شایسته تعمق و بررسی است؛ چرا که شاخص‌های خوب و امیدوارکننده‌ای در این تحولات وجود دارند.

او ادامه داد: یکی از این شاخص‌ها، ضریب نفوذ شبکه‌های اجتماعی است که آمار استفاده از آن در کشور ما بسیار بالاست و در مقایسه با کشورهایی که نظیر ما هستند آمار بسیار خوبی است. به عنوان مثال در یک شبکه پیام‌رسان اجتماعی در کشور ما بیش از ۱۰۰ هزار کانال خبری در حوزه‌های مختلف وجود دارد و بیش از ۱۰ میلیون مطلب در طول روز آپلود می‌شود که در واقع هر مطلب به طور متوسط ۱۵۰۰ بار دیده می‌شود. در نتیجه در طول شبانه‌روز یک میلیارد و نیم بازدید خبر داریم.

فیروزآبادی خاطرنشان کرد: نمی‌توان به آمارهای این‌چنینی که در کشور وجود دارند بی‌توجه بود و باید از منظرهای فرهنگی و اقتصادی آن‌ها را مورد بررسی قرار داد. از منظر فرهنگی می‌توان گفت، این آمار و سایر آمارهای این‌چنینی مثل این که میزان تولید محتوای کشور ما در ویکی‌پدیا از عرب‌ها پیشی گرفتند و در حال حاضر بیش از ۵۰۰ هزار عنوان مقاله در این سایت توسط ایرانی‌ها تولید شده است و در نتیجه بیش از ۱.۳ تولید محتوای ویکی‌پدیا متعلق به زبان فارسی است، حائز اهمیت است؛ چرا که این آمارها نشان می‌دهد مردم ما در حوزه تولید محتوا و حضور در شبکه‌های مجازی فعال هستند و حضور موثری دارند.

او با بیان اینکه صفت مردمی‌بودن در فضای مجازی بسیار مهم است، به اهمیت حضور مردم در فضای مجازی از منظر اقتصادی اشاره و اظهار کرد: صفت مردمی‌ بودن در این فضای مجازی یک نکته بسیار مهم است که باعث می‌شود در حوزه اقتصادی بازار بزرگی ایجاد شود. در این میان ما در حوزه تولیدِ بازی رتبه کشورمان از میانگین جهانی بالاتر است و وضعیت مناسبی داریم.

فیروزآبادی خاطرنشان کرد: چند مولفه در اقتصاد و فرهنگ مجازی وجود دارد. اول مردمی بودن در این فضا است که خوشبختانه در کشور ما محقق شده است. وقتی بتوانیم تولید محتوا را در فضای مجازی مردمی کنیم و اگر بخواهیم از منظر نظامی آن را مورد بررسی قرار دهیم، بدین معنی است که به اندازه کافی سرباز داریم و مردم ما در حال حاضر آمادگی دارند تا یک نهضت تولید محتوا در فضای مجازی را راه‌اندازی کنند. همه این‌ها نشان می‌دهد که ما از لحاظ ملی با توجه به بافت جوان جمعیت کشورمان آمادگی داریم تا نهضت تولید محتوا داشته باشیم که این نهضت در حوزه فرهنگ و سیاست مساوی است با تولید قدرت.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در ادامه مطلب بالا خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم در حوزه فرهنگ تولید محتوا داشته باشیم، می‌توانیم کاهش وابستگی فرهنگی ایجاد کنیم و با استفاده از این فضا تغییر سبک زندگی و ایجاد سبک زندگی خاص در فضای مجازی را به مردم معرفی کنیم.

او متذکر شد: در حوزه اقتصادی نیز متناسب با جمعیت کشور بحث ایجاد مشاغل مطرح می‌شود که یکی از مشکلات قابل توجه کشور ما است. به خصوص برای جوانان تحصیل‌کرده. طبق آمار بیکاری در میان جوانان تحصیلکرده رقم ناراحت‌کننده‌ای است که من ترجیح می‌دهم آن را بیان نکنم. در همین راستا اقتصاد رسانه‌های دیجیتال می‌تواند ایجاد اشتغال مناسب کند؛ چرا که در این حوزه ایجاد اشتغال هزینه‌های کمتری را نسبت به سایر حوزه‌ها می‌طلبد.

او در پایان خاطرنشان کرد: ایجاد اقتصاد در فضای مجازی از طریق مردم توسعه پیدا می‌کند و می‌تواند در میان آن‌ها ایجاد پویایی کند. ما می‌توانیم در آینده شاهد یک اقتصاد مردمی با سرمایه‌گذاری‌های کمتر و سرعت بالاتر باشیم.

در ادامه این مراسم سیدمرتضی موسویان، رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال به بیان توضیحاتی درباره ویژگی‌های نهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال پرداخت.

او اظهار کرد: از ابتدای سال ۹۵ شعار مرکز فناوری اطلاعات و رسانه، “ارتقای فضای رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی” قرار داده شد و تمام برنامه‌های این مرکز زیر سایه این شعار در حال اجرا است.

او ادامه داد: آنچه که همه اندیشمندان در فضای مجازی معتقدند، این است که ما در حال مهاجرت به فضای جدیدی هستیم که به ناچار نام آن را “فضای مجازی” گذاشته‌ایم. همانطور که آمار نشان می‌دهد، متوسط حضور مردم دنیا در فضای مجازی به تدریج در حال افزایش است و تا چند سال دیگر به ۱۲۰ ساعت در ماه خواهد رسید.

موسویان با اشاره به افزایش حضور مردم در فضای مجازی خاطرنشان کرد: در این شرایط باید بتوانیم زیست‌بوم جدید را بشناسیم و ادبیات آن را یاد بگیریم. در همین راستا نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در ۹ بخش ویژه به نام‌های نشر دیجیتال، رسانه‌های همراه و هوشمند، پایگاه‌های اینترنتی، فناوری، هنرهای دیجیتال، دانش دیجیتالی، شبکه ملی فرهنگ، خانواده و سبک زندگی دیجیتالی، فرصت‌ها و تهدیدها و مسابقات و بازی‌های رایانه‌ای در حال برگزاری است.

 رئیس مرکز فناوری رسانه‌های دیجیتال با بیان اینکه نهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال با سایر نمایشگاه‌های پیشین متفاوت است اظهار کرد: یکی از این تفاوت‌ها فرهنگ‌سازی در بخش‌های متفاوت است که اولویت کار قرار گرفته است. در همین راستا کارگاه‌های آموزشی برای هر بخش ترتیب داده شده که در این کارگاه‌ها با در نظر گرفتن شعار اصلی‌مان، هدف‌های دیگری را مورد توجه قرار داده‌ایم که به ما کمک می‌کند به عنوان یک فعال در فضای مجازی بتوانیم تمام ابزارها و نیازهای خودمان را در این فضا مهیا کنیم.

او خاطرنشان کرد: امیدواریم این نمایشگاه بتواند برای موسسات فرهنگیِ دیجیتال، بازاری به وجود آورد. با تبلیغات گسترده‌ای که مرکز رسانه‌های دیجیتال در این راستا انجام داده، امیدواریم بتوانیم مخاطبین زیادی داشته باشیم. آنچه که ما از فعالان فضای مجازی انتظار داریم این است که متناسب با زیست‌بوم جدید مهاجرت را آغاز کنند. به ویژه از فعالین این عصر دیجیتال تقاضا داریم که به کوتاهی عمر کسب و کارشان توجه کنند و مهاجرت را به سمت ارائه برخط محصولات‌شان آغاز کنند.

 موسویان اظهار کرد: همچنین برای ناشران سنتی با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که با معاونت فرهنگی ارشاد امضا کرده‌ایم امکاناتی فراهم شده که حضور در فضای مجازی را برای آن‌ها هموارتر کرده و موانع را از سر راه آن‌ها برداشته‌اند. در همین راستا تعداد موسسات فعال از ۳۰۰ به ۱۱۰۰ موسسه افزایش پیدا کرده است.

رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال در پایان سخنانش یادآور شد: امیدواریم کسانی که قدم در این راه جدید کشور یعنی حضور در فضای مجازی گذاشته‌اند، بتوانند هر روز شاهد رونق بیشتری در کارشان باشند و ما نیز زمینه را برای ارتقایشان فراهم کنیم.

در پایان مراسم از چند نرم‌افزار رونمایی شد.

به گزارش ایسنا، نهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال از ۳ تا ۷ آبان‌ماه در حوزه‌های خانواده و سبک زندگی، سلامت و سبک زندگی سالم، فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگ و تمدن، انقلاب اسلامی و مقاومت، معارف تجارت و کسب و کار، آموزش هوشمند، ابزارهای تولید و انتشار محتوای علمی، پژوهشی و دانشگاهی و فناوری و نوآوری در مصلای بزرگ تهران در حال برگزاری است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا