خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«بورسیه دانشجویی که خودکشی کرده، قطع نشده»

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم با انتقاد از نحوه تشکیل کارگروه بررسی علت خودکشی دانشجوی دانشگاه کاشان، از تلاش برخی از نمایندگان برای جلوگیری از ورود این کمیسیون به پرونده بورسیه‌ها خبر داد و گفت: این دانشجو از بورس تحصیلی استفاده می‌کرده اما به هیچ عنوان بورس او قطع نشده و قطعاً نمی‌توان پیگیری پرونده بورسیه‌ها ازسوی مجلس را به‌عنوان علت خودکشی این دانشجو مطرح کرد.

محمود صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به موضوع خودکشی یکی از دانشجویان دانشگاه کاشان و تلاش رئیس و برخی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برای این اتفاق ناخوشایند و پرونده بورسیه‌ها، ضمن انتقاد از نحوه برخورد‌ با این مسئله در برخی رسانه‌ها گفت: آقای زاهدی به‌عنوان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات، برخلاف آیین‌نامه داخلی، کارگروهی با عضویت سه نفر از اعضای کمیسیون برای رسیدگی به این مسئله تشکیل داده‌اند و این درحالی است که تشکیل کارگروه، به طرح بحث در جلسه رسمی کمیسیون، بحث و بررسی، داوطلب شدن نمایندگان برای عضویت در کارگروه و نهایتاً رای‌گیری و تصویب آن توسط اعضای کمیسیون نیاز دارد.

نحوه تشکیل کارگروه رسیدگی به خودکشی دانشجوی دانشگاه کاشان غیرقانونی است

او گفت: با این حال، آقای زاهدی بی‌توجه به این مراحل قانونی، راساً سه‌نفر از اعضای کمیسیون یعنی آقایان سلیمی، احمدی‌لاشکی و ساداتی‌نژاد  را به‌عنوان اعضای کارگروه رسیدگی به خودکشی دانشجوی کاشان تعیین کرده و بنا بر اطلاع بنده این کارگروه کار خود را آغاز کرده و آقای ساداتی‌نژاد با مراجعه به دانشگاه کاشان، در این رابطه با مسئولان جلسه‌ای داشته است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم با بیان این‌که بسیاری از اعضای این کمیسیون نسبت به تشکیل کارگروه رسیدگی به خودکشی دانشجوی دانشگاه کاشان اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند، گفت: بنابر پی‌گیری‌هایی من، آقایان داوود محمدی و محمود نگهبان‌سلامی به‌عنوان نواب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات و همچنین سرکار خانم فاطمه سعیدی که به‌عنوان یکی از دبیران هیات‌رئیسه کمیسیون فعالیت می‌کنند، از تشکیل این کارگروه بی‌خبر هستند.

بورسیه دانشجویی که خودکشی کرده، قطع نشده است

نماینده مردم تهران در مجلس دهم با اشاره به علت خودکشی این دانشجو، بر عدم ارتباط این مسئله با پرونده بورسیه‌ها تاکید کرد و گفت: البته این دانشجو از بورس تحصیلی استفاده می‌کرده اما به هیچ عنوان بورس او قطع نشده و قطعاً نمی‌توان پیگیری پرونده بورسیه‌ها ازسوی مجلس را به‌عنوان علت خودکشی این دانشجو مطرح کرد که متاسفانه سعی دارند مسئله را این‌طور نمایش دهند.

صادقی با اشاره به برخی انگیزه‌های شخصی در وقوع خودکشی این دانشجو یادآور شد: بی‌شک یافتن علت این واقعه ناگوار نیاز به بررسی دقیق و جدی دارد و مجلس نیز موظف است با ورود به مسئله، جوانب این مسئله را بررسی کند.

تلاش برای ممانعت از تحقیق درخصوص پرونده بورسیه‌ها

او ادامه داد: با این حال، برخی به دنبال سیاسی‌کردن این پرونده هستند و این درست نیست که بی‌دلیل این مسئله را به پرونده بورسیه‌ها ارتباط دهیم. به نظر می‌رسد، برخی از نمایندگان سعی دارند با وارونه جلوه دادن واقعیت، مانع از تحقیقاتی شوند که قصد داریم در کمیسیون آموزش و تحقیقات درخصوص پرونده بورسیه‌ها به انجام برسانیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین با انتقاد از عملکرد برخی رسانه‌ها، گفت: متاسفانه چند  خبرگزاری خاص به‌دنبال انگیزه‌های سیاسی خود سعی دارند با جریان‌سازی در مورد واقعه خودکشی دانشجوی کاشان، این اتفاق را به پرونده بورسیه‌ها ارتباط دهند و جالب این است که در این راستا اقدام به انتشار برخی اسناد محرمانه نیز می‌کنند که به‌صورت مجزا قابل پی‌گیری است.

نقش مجلس در کاهش آمار خودکشی‌های دانشجویی و دانش‌آموزی

نماینده مردم تهران در مجلس دهم در ادامه به اشاره به مسئولیتی که پیش از این وزارت علوم به‌عنوان مدیرکل اداره بازرسی و پاسخگویی به شکایات داشته، بر آشنایی با چنین پرونده‌هایی تاکید کرد و گفت: متاسفانه مقوله خودکشی دانشجویان و دانش‌آموزان به معضلی جدی تبدیل شده و مجلس نیز موظف است با جدیت در این خصوص ورود نموده و با بررسی علل و عوامل بروز چنین خودکشی‌هایی، برای جلوگیری از بالارفتن آمار خودکشی‌های دانشجویی و دانش‌آموزی در کشور چاره‌اندیشی کند.

صادقی در پایان بار دیگر تصریح کرد: با این حال، موضوع خودکشی این دانشجوی دانشگاه کاشان به هیچ‌عنوان ارتباطی به پرونده بورسیه‌ها ندارد و فارغ از آن، نحوه تشکیل چنین کارگروهی از سوی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات صحیح نبوده و این کارگروه از وجاهت قانونی برخوردار نیست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. از قدیم گفتند حرمت امامزاده با …..؛ برادر جان درسته با رییس در یک باند نیستی حداقل حرمت مجلس را حفظ کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا