خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فرزندآوری خانوار‌های شهری ایران، وابسته به قدرت خرید آن‌هاست

سرویس اجتماعی انصاف نیوز: بر اساس نمودار‌های مرکز آمار ایران، میزان ولادت در میان خانوار‌های شهری از سال ۱۳۸۵ به کمترین مقدار خود رسیده‌است و قدرت خرید مردم نیز در سال‌های گذشته شاهد کاهش بوده‌است. این ارقام درحالی به این نقطه رسیده‌اند که در سال ۱۳۸۹ رییس جمهوری وقت ایران سخن از سیاست‌های افزایش جمعیت به زبان می‌آورد.

یکی از عواملی که می‌تواند در این مقدار مؤثر باشد، قدرت خرید مردم است. داده‌هایی که مرکز آمار ایران در این رابطه منتشر می‌کند، داده‌های قدرت خرید خانوارهای شهری و روستایی و میزان در‌آمد آن‌هاست. حال انصاف نیوز تلاش کرده است با بررسی این ارقام به این سؤال پاسخ دهد که آیا اساساً رابطه‌ای میان قدرت خرید مردم و میزان ولادت وجود دارد یا خیر؟

میزان ولادت نوزاد در خانوار‌های شهری در ۲۰ سال منتهی به ۱۴۰۰


برای پاسخ به این سؤال، استفاده از داده‌های جمعیتی دیگر می‌تواند دقت بررسی را بالا ببرد. از آن‌جایی که تعداد نوزادان متولد شده در یک جامعه تابعی از جمعیت آن‌ جامعه و علی الخصوص جمعیت جوان آن است، در این گزارش به‌جای استفاده از میزان ولادت نوزاد در هر سال، از این مقدار تقسیم بر جمعیت جوان تخمینی آن‌سال‌ها استفاده شده‌است. متأسفانه داده‌های در دسترس مرکز آمار ایران در این مورد با دقتی کمتر از دقت سالانه است اما با استفاده از همین ارقام نیز می‌توان دقت بررسی را بالاتر برد.

در نمودار زیر این مقدار بر حسب قدرت خرید خانوار‌های شهری مشخث شده است شاخص قدرت خریدی که از تقسیم متوسط در‌آمد این خانوار‌ها بر شاخص قیمت آن‌سال به‌دست آمده است. نکته‌ی مهمی که در این نمودار وجود دارد این است که رقم رشد فرزند در هر سال بر اساس میانگین قدرت خرید ۳ سال قبل از آن سال رسم شده‌است. در‌واقع در این گزارش می‌خواهیم به بررسی این مساله بپردازیم که آیا شرایط مالی چند سال گذشته‌ی یک خانوار شهری در ایران، در تصمیم فرزندآوری آن‌ها تأثیر خواهد گذاشت یا خیر؟

تغییرات شاخص ولادت نوزادان به شاخص توان اقتصادی در خانوار‌های شهری در سال‌های منتهی به ۱۴۰۰


همان‌طور که مشاهده می‌کنید، به‌طور متوسط، میزان فرزند‌آوری در هر سال با شرایط مالی خانوار‌ها در ۳ سال‌گذشته‌ی آن رابطه‌ی مستقیم دارد. البته این ارقام به پارامتر‌ها و مسائل بسیاری وابسته هستند و فقط تابع شرایط اقتصادی نیستند. اما در نهایت اینکه بیشمار مولفه‌ی دیگر در این مساله تأثیر می‌گذارند، با اینکه خانوار‌های ایرانی برای فرزندآوری، شرایط مالی خود را می‌سنجند در تضاد نیست و با نگاهی به آمار ۶ سال گذشته شاید این مهم به ذهن برسد که میزان فرزند‌آوری در خانوار‌های شهری در ایران در حدی قرار گرفته که در صورت ادامه‌ی شرایط سخت اقتصادی برای این افراد، می‌تواند کاهش بسیار شدیدی را در طول‌ سال‌های آینده تجربه کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. بخاسر داشته باشید که رابطه ای بین مقدار گوشت قرمز که به بدن میرسد با تمایل به برقراری رابطه در ارتباط است. وقتی قیمت گوشت بالا میرود و مصرف گوشت کم می شود ، شاهد کم تحرکی قوای جنسی در مردان هستیم. در نتیجه امکان بسته شدن نطفه کم تر می شود. البته که خطردیگری هم بروز میکند ایجاد رابطه سرد بین مردو زن مشخص و عواقب ناحرسند آن که ممکن است روی آوری به دیگری مردان باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا