خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«مذاکره موفق منابع ارزی ایران را آزاد خواهد کرد»

/ گفت‌وگو با علی میرزاخانی و فردین آقابزرگی /

سرویس اقتصادی انصاف نیوز: علی میرزاخانی -اقتصاددان- و فردین آقا بزرگی -کارشناس بازار سهام در گقت‌وگو با انصاف نیوز از تاثیر موفقیت احتمالی مذاکرات بروضعیت اقتصادی می‌گویند.

میرزاخانی با تاکید براینکه نتیجه‌ی مذاکرات بر آینده‌ی اقتصاد ایران موثر است درمورد پایداری تغییرات احتمالی می‌گوید: « پایدار ماندن این شرایط منوط به سیاست‌های اقتصادی دولت است. بازار ارز نباید رها شود و نرخ ارز باید در نقطه‌ای مدیریت شود که بهینه باشد و بتواند از صادرات پشتیبانی کند و دولت باید متوجه این ظرافت باشد.»

آقابزرگی نیز می‌گوید: «حس موفقیت مذاکرات می‌تواند در بازه یک ماهه تاثیرات مثبتی داشته باشد. در صورت حصول توافق انتظار می‌رود در کوتاه مدت با کاهش نرخ ارز، سهولت در تامین مواد اولیه برای صنایع شوکی کوتاه مدت بر بازار وارد می‌شود.» او همچنین درمورد تاثیرات بندمدت نیز گفت «این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه این شوک ارزیابی کوتاه مدت که یک ماه خواهد بود، گفت: اما در خصوص تاثیرات بلند مدت باید مشخص شود، منابع ارزی آزاد شده در کدام بخش‌های هزینه خواهند شود و چطور به کار گرفته خواهند شد. »

موفقیت مذاکرات وین در صورتی بلند مدت خواهد بود که این مذاکرات بتواند موانع تجارت بین‌الملل را بردارد؛ در غیر اینصورت مذاکرات تنها نتایجی کوتاه مدت خواهد داشت.

متن گفت‌وگوبا میرزاخانی و آقا بزرگی را در ادامه بخوانید:

علی میرزاخانی: نتیجه مذاکرات بر آینده اقتصاد ایران موثر است

علی میرزاخانی، اقتصاد دان در پاسخ به این سوال که «در صورت حصول توافق، اوضاع اقتصاد به چه سمتی خواهد رفت» گفت: نتیجه مذاکرات حتما بر آینده اقتصاد ایران اثر خواهد گذاشت.

وی در پاسخ به این سوال که «چگونه می‌توان بیشترین بهره را از نتیجه توافق گرفت» گفت: حتی اگر سیاست خاصی هم در پی به نتیجه رسیدن مذاکرات اعمال نشود، تاثیرات مثبت آن مشهود خواهد بود.

وی افزود: با به نتیجه رسیدن توافق و افزایش فروش نفت ایران، درآمدهای ارزی کشور افزایش خواهد یافت و علاوه بر آن، مقادیر زیاد منابع ارزی بلوکه شده بانک مرکزی نیز آزاد می‌شود

میرزاخانی در خصوص تاثیر آزاد شدن پول‌‌های بلوکه شده، گفت: به دنبال آزاد شدن منابع ارزی، توانایی بانک مرکزی برای کنترل نوسانات افزایش پیدا می‌کند و ثبات نرخ ارز باعث تثبیت قیمت کالاها می‌شود.

این اقتصاددان با تاکید بر آنکه بهترین راه درک تاثیر موفقیت مذاکرات بر بازار و اقتصاد کافیست به  «واکنش بازار و اقتصاد به شرایط شکست مذاکرات فکر کنیم» افزود: با به نتیجه رسیدن مذاکرات فشارها از بازار ارز برداشته خواهد شد و کافیست انتظار روند افزایشی طلا و ارز در اذهان عمومی از بین برود، آنگاه ارزها و طلاهای خانگی نیز عرضه خواهند شد و تاثیر خود را می‌گذارند.

وی در پاسخ به این سوال که چقدر این شرایط پایدار خواهد ماند، گفت: پایدار ماندن این شرایط منوط به سیاست‌های اقتصادی دولت است. بازار ارز نباید رها شود و نرخ ارز باید در نقطه‌ای مدیریت شود که بهینه باشد و بتواند از صادرات پشتیبانی کند و دولت باید متوجه این ظرافت باشد. اگر ارز خیلی پایین بیاید، منابع ارزی هدر می‌رود ولی اگر دولت سیاست ارزی درستی بکار بگیرد، نتایج پایداری به دست می‌آید. چرا که ما در بخش‌های زیادی هزینه اصلاحات را داده‌ایم و اگر سیاست اقتصادی صحیحی اعمال شود، می‌توانیم درآمد سرانه را افزایش بدهیم. 

بازار به دلیل ناامیدی از مذاکرات تورم را بالاتر پیش‌بینی کرده بود

میرزاخانی در پاسخ به سوال انصاف نیوز که کسری بودجه و انتظارات تورمی چقدر مانع این اهداف هستند، گفت:  بخشی از انتظارات تورمی مربوط به آینده است که در وضعیت فعلی منعکس شده است. بازار به دلیل ناامیدی به مذاکرات انتظارات تورمی را با بدبینی پیش‌بینی می‌کرد که در صورت موفقیت مذاکرات، این بدبینی‌ها از بین خواهند رفت.

وی در خصوص کسری بودجه افزود:  بخشی از مسائل فعلی به دلیل نقدینگی ناشی از فروش دلارهایی است که تحویل بانک مرکزی نشده است. کسری بودجه فعلی هم به دلیل آن است که درآمدهای ارزی کم برآورد می‌شود و اگر تحریم‌ها لغو شود، درآمد ارزی دولت افزایش پیدا می‌کند و کسری بودجه تا حدی برطرف خواهد شد و این فرآیند تاثیرات کوتاه مدت مثبتی خواهد داشت.

آقابزرگی: آثار توافق زودتر در بازار ظاهر شده است

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سهام در خصوص اینکه در صورت حصول توافق چه اتفاقی برای بازار سرمایه خواهد افتاد، به انصاف نیوز گفت: حس موفقیت مذاکرات می‌تواند در بازه یک ماهه تاثیرات مثبتی داشته باشد. در صورت حصول توافق انتظار می‌رود در کوتاه مدت با کاهش نرخ ارز، سهولت در تامین مواد اولیه برای صنایع شوکی کوتاه مدت بر بازار وارد می‌شود

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه این شوک ارزیابی کوتاه مدت که یک ماه خواهد بود، گفت: اما در خصوص تاثیرات بلند مدت باید مشخص شود، منابع ارزی آزاد شده در کدام بخش‌های هزینه خواهند شود و چطور به کار گرفته خواهند شد.

وی در همین رابطه افزود: هرچند احتمال آن می‌رود بخشی از این منابع ارزی، جایگزین منابعی شوند که از طریق انتشار اوراق و واگذاری‌های سرمایه‌ای در بودجه 1401 پیش از این، سرمایه گردش دولت را تامین می‌کردند.

اگر منابع آزاد شده جایگزین منابعی شوند که بالغ بر 2200 همت هستند در میان مدت اقتصاد تغییر و تحولی بنیادی رخ نخواهد داد. هرچند ممکن است از نظر روانی جامعه انتظار داشته باشد با نتیجه گرفتن مذاکرات، تولید قدرت بگیرد و چرخ صنعت روان‌تر بچرخد اما این اتفاق منوط به نحوه تخصیص منابع آزاد شده است.

وی در پاسخ به این سوال که چه شواهدی برای جبران کسری بودجه با منابعی هست که احتمالا آزاد شوند، گفت: با توجه به انحرافات بودجه تحقق یافته سال 1400 و پیش‌بینی از بودجه 1401 احتمال جبران کسری از طریقی وجود دارد. هرچند ممکن است با ارزپاشی نوسانات ارز کنترل شود و قیمت ارز به حدود 23 هزار تومان بازگردد اما این اقدامات تاثیراتی کوتاه مدت دارد و بعید به نظر می‌رسد دلار به کانال 15هزار تومان برسد.

آقابزرگی با تاکید بر اینکه بازار پیش از انتشار اخبار به این مساله واکنش نشان داده است گفت: در یکی دو ماه گذشته خبر و آثار این تصمیمات در بازار لحاظ شده که جز حدود 4 درصد رشد، در شاخص کلی تاثیری نمی‌بینم. 

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به سقوط شاخص در روز 19 دی گفت: این اتفاق مثل 11 سپتامبر بود. این اتفاق را می‌توان بزرگترین شوک دانست.

وی گفت: اکونومیست رشد 2 درصدی برای اقتصاد ایران پیش‌بینی کرده است.

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که چگونه صنایع و بازار سرمایه می‌تواند از این فرصت استفاده کند، گفت: همانطور که در مناظره‌های انتخاباتی بحث شد، مذاکرات وین باید علاوه بر آنکه مسائل هسته‌ای را حل و فصل کند، بایستی بتواند موانع تجاری در سطح بین‌المللی را بردارد.

وی در بخش پایانی گفت‌و گوی خود گفت: مذاکرات می‌تواند سکوی مناسبی برای بازارها باشد. برخی موانع سد راه رشد اقتصادی ما هستند و ما را از دستیابی به بازارهای بین‌المللی محروم کرده‌اند. برای مثال امروز، بازار ایران نمی‌تواند پول‌های خود را از عراق بازگرداند ولی اگر مذاکرات و دیپماسی بتواند این موانع را بردارد، واکنش بازار سرمایه مثبت خواهد بود. اگر تعامل سازنده با دنیا داشته باشیم، چرخ صنعت و سایر بخش‌ها هم خواهد چرخید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. من به این مذاکرات باقری – مورا خوشبین نیستم .

    این یک فریب بزرگ است که در قامت انقلابیون افراطی در حال تحمیل شدن به ملت فقیر و ضعیف ایران است .

    این سیاه نمایی نیست بلکه واقعیت است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا