خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چین جای آمریکا را پر می‌کند | تحلیل نیویورک‌تایمز

به‌نوشته‌ی روزنامه نیویورک تایمز، با خروج آمریکا از خاورمیانه، چین با توسعه روابطش با کشورهای منطقه از طریق سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیرساختی و همکاری در حوزه‌های امنیت و فناوری تلاش دارد تا جای ایالات متحده را پر کند.

به گزارش ایسنا، نیویورک تایمز می‌نویسد ترکیه نمونه یکی از کشورهایی که چین درحال بهبود روابط با آن است. وزیر خارجه ترکیه در تلاش است تا پیشرفت‌هایی در توافق ۴۰۰ میلیارد دلاری که چین وعده‌اش را داده بود حاصل شود و این دیپلمات ارشد ترکیه همچنین وعده داده که با “گزارش‌های رسانه‌ها که چین را هدف قرار می‌دهند” شدیدا برخورد کند.

این روزنامه نوشت در زمانی که ایالات متحده پس از دهه‌ها جنگ و تحمل خواسته باقی کشورها برای کاهش حضور نظامی‌اش در منطقه از فشار ناشی از خاورمیانه در رنج است، چین روابط خود را با دوستان و دشمنان واشنگتن در منطقه گسترس می‌دهد.

واشنگتن پست همچنین تخمین زد که چین همچنان نمی‌تواند رقیب نقش عظیم آمریکا در منطقه باشد اما کشورهای خاورمیانه به طور فزاینده به پکن چشم دوخته‌اند.

درصورت خروج کامل آمریکا از خاورمیانه، چین به خرید نفت از کشورهای منطقه ادامه می‌دهد و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و همکاری‌ها در حوزه‌های امنیت و فناوری را توسعه می‌دهد.

این روزنامه عنوان کرد که چین می‌خواهد خود را جایگزین ایالات متحده نشان دهد و نوشت که نقش چین در منطقه بر جنبه اقتصادی تمرکز خواهد داشت تا با منافع آمریکایی تلاقی نداشته باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا