خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مسئولان واقعی وضع موجود چه کسانی هستند؟

ابوالفضل نجیب، روزنامه‌نگار در یادداشتی با عنوان «مسئولان واقعی وضع موجود چه کسانی هستند؟» که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، به بهانه‌ی سخنان اخیر رهبری نوشت:

آنچه رهبری در اظهارات اخیر خود درباره اوضاع نابسامان اقتصادی حداقل یک دهه اخیر بیان داشتند، می‌توان عصاره تمامی مطالبات و انتظارات حداقلی مردم و نگرانی دلسوزان رسانه‌ای، فعالان سیاسی و دیدگاه‌های کارشناسان در چند دهه اخیر تلقی کرد. به این اظهارات اضافه کنید پاسخ صریح و سرراست رئیس‌جمهور در آخرین حضور رسانه‌ای در واکنش به مطالبات حداقلی اقشار مختلف و حقوق‌بگیران که علیرغم اذعان به اوضاع نابسامان و وضعیت اسفناک معیشت مردم، اما پاسخی جز چه کنیم و کاری نمی‌توانیم بکنیم، ارائه نکردند. این در حالی است که همین رئیس جمهور در جریان رقابت‌های انتخاباتی ضمن اذعان به زندگی فلاکت بار مردم بارها قول و وعده بهبود اوضاع دادند. فراتر از این وعده‌ها حتی در پاسخ به سوال رقبای انتخاباتی که با چه سازوکار و برنامه‌ای وعده‌های خود را محقق خواهند کرد، ادعا می‌کردند چندین دهه است با کارشناسان خبره در زمینه‌های مختلف بر روی معضلات این‌چنین مطالعه و برنامه‌ریزی کرده‌اند. آنچه اما در واقعیت امر و در کمترین زمان بعد از انتخاب ایشان شاهد بودیم، عقب‌نشینی حامیان سیاسی و رسانه‌ای جریان غالب از وعده‌های ایشان و متعاقب آن ریختن آب پاکی روی دست مردم توسط رئیس‌جمهور است.

این در حالی بود که همان زمان بسیاری فعالان سیاسی و کارشناسان اقتصادی با عدد و رقم‌های فرضی مورد ادعای آقای رئیسی بر این نکته تاکید می‌ورزیدند که با شرایط موجود و کلی‌گویی‌های آقای رئیسی و مهمتر ادامه ریل سیاست خارجی که اندک زمانی بعد به ادعای وزیران کلیدی آقای رئیسی معلوم شد نه تنها هیچ طرح و برنامه و کار کارشناسانه‌ای برای حل مشکلات طراحی نشده، و ندارند – که قرار است سفره مردم را همچنان با شیوه‌های ابداعی دور زدن تحریم‌ها و ایضن گروگانگیری حل و فصل کنند – آنچه اما در عمل و بعد از هشت ماه از ریاست رئیسی بر قوه مجریه شاهد هستیم، سوای همه قانون‌شکنی‌ها در رابطه با مجلسی که یکپارچه و تمام قد در همسویی با ایشان چیزی کم نگذاشته، تشدید وضعیت اقتصادی و معیشت مردم و فراتر مسکوت گذاشتن قراردادهای اقتصادی است که وارد مرحله عمل شده‌اند. اضافه کنید موضوعات و مواردی که به جریحه‌دار شدن عواطف و عزت ملی مردم مربوط می‌شود. اضافه کنید دولت فامیل‌سالار و مدیران و مسئولان نظامی که از راس تا سطح هرم فرضی مدیریت‌ها در دولت را اشغال کرده‌اند. تا جایی که باعث اعتراض برخی نمایندگان گوش به فرمان جناح رئیس جمهور شده است. نگارنده در یادداشتی تحت عنوان آزمون دولت سیزدهم در 4 تیر روزنامه اعتماد ضمن پیش بینی وضع موجود تاکید کردم؛

«آنچه به اتکای تجربه چند سال اخیر می‌توان نتیجه‌گیری کرد، این که در صورت ادامه سیاست‌های گذشته و در خوش‌بینانه‌ترین حالت در همچنان بر همان پاشنه خواهد چرخید و کمترین انتظار برای فلاکت‌زدایی از زندگی مردم بیهوده و سراب است. آنچه در بیان آقای رئیسی درباره راه‌های برون رفت از وضع موجود می توان مورد اشاره قرار داد، همان رویکرد دوگانه و البته پارادوکسیکال میان وعده‌های اقای رئیسی در مقام ناجی وضع موجود، در تقابل با راهکارهایی است که در عمل نتیجه‌ای جز تشدید وضع موجود همراه نخواهد داشت. گذشته از وعده‌ها و راهکارها، اما آنچه مایه امیدواری است، مواجهه آقای رئیسی با واقعیت‌های سخت و صخره‌هایی است که خواسته یا ناخواسته می‌تواند ایشان را بر دو راهی عقلانیت گرایی و عقلانیت گریزی مقید و ناگزیر کند. با فرض اول آقای رئیسی ناگزیر واقعیتی را خواهند پذیرفت که سال های متمادی نه تنها ایشان و هم‌جناح‌های ایشان انکار می‌کردند که حتی زمینه هر گونه گفتمان سازی حول آن را معطل و تعطیل و تابو کرده بودند. آنچه از فرض دوم حاصل خواهد شد، پیش از هر چیز می تواند بر پایان راهی دلالت و تاکید داشته باشد که طی چهل و اندی سال گذشته تبعات آن همواره بر دوش مردم تحمیل شده است. فراموش نکنیم در پایان راه پیش روی این دولت، علی الظاهر نه دولت ناکارآمد و غارتگری خواهد بود که مسبب وضع موجود معرفی کنیم، و نه به تاکید آقای رئیسی مفسدانی که به جای انگشت، کتف آن ها را قطع کنند».

مخلص کلام این که؛ آنچه در طی چند دهه گذشته از سوی جریان غالب به سیاه‌نمایی و همصدایی با رسانه‌های بیگانه و معاند و مخالف و تشویش اذهان عمومی تعبیر و بعضن به اتهام و محاکمه و حبس و … منجر گردید، امروز مورد اشاره و تاکید رهبری است. از این حیث اظهارات رهبری می تواند باب جدیدی در ایجاد فضای نقد و به همان اندازه ارائه دیدگاه‌های کارشناسانه ایجاد کند. تردیدی نیست وضع موجود از آنچه به صورت گلایه در صحبت های رهبری بیان شد به مراتب بدتر و ناامیدکننده‌تر و بحرانی‌تر است. نظر به آنچه اقای رئیسی در مقام ریاست قوه مجریه و مسئول تمام قد بسامان کردن اوضاع موجود بیان و بر لاعلاجی آن تاکید دارند، به نظر می‌رسد بهترین راه حل در همین نخستین سال مسئولیت ایشان تغییر ریل اساسی در دیدگاه‌های ارائه شده و تمرکز بر دولت شایسته‌سالار و در کنار آن تجدید نظر اساسی در سیاستگذاری‌های کلان و خروج از انسداد حاکم بر فضای نقد و همان اندازه مهار و مدیریت جریانی است که بی کمترین مسئولیت و اطلاع در قبال آنچه بر سر مردم می‌آید، و یا بنا به منافع مقطعی در همسویی با وضع موجود و مطلوب‌نمایی حال و آینده از همه امکانات رسانه‌ای بهره‌مند و در شاخ و شانه کشیدن برای منتقدین و دلسوزان واقعی مردم چیزی کم نمی‌گذارند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. قطعا این 3 نفر حاضر در تصویر بالا یک ضلع از مثلث بدبختی و فلاکت ملت ایران را تشکیل میدهند اما اصل کار آن دو ضلع دیگر است که ……………..بماند .

    ملت خود خوب می دانند کیانند .

    4
    3
  2. اسمتون رو گذاشتید انصاف نیوز، هشت سال آقای روحانی وقت داشت نتیجه کارش در مسکن این شد. رییسی هشت ماه سر کاره. توی هشت ماه ، زمین مورد نیاز برای یک ساختمان رو میشه صاف کرد که این آقا بتونه مشکلات این کشور رو بر طرف کنه؟ انصاف داشته باشید

    3
    5
  3. این که مشخصه انصاف!! دیگه پرسیدن داره آخه!؟ مردم، بله مردم مسئول واقعی وضع موجود در مملکت هستند!! هرچه آنان که بر مصادر مسئولیت در این مملکت تکیه زده اند، شبانه روز تلاش میکنند ، جان میکنند ، بخاطر اینکه خانواده و …هایشان زیر دست و پایشان نباشند که کار کردن را برایشان سخت کنند لذا سختی مفارقت و دوری را بجان میخرند و آنان را به خارجه میفرستند که خیالشان کاملا از بابت عدم ایجاد مزاحمت آنها راحت باشد، باز هم مردم نمک نشناسی میکنند و این وضع موجود را بوجود می آورند. خداوند انشاالله بزودی زود جان مسئولان را بگیرد که از شر ما مردم خلاص شوند. الهی آمین.

    4
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا