خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ارزیابی زیباکلام از نشانه‌ها: اینها پیش‌درآمد مذاکره با آمریکاست

صادق زیباکلام در گفت‌وگو با انصاف نیوز به خبر روزنامه‌ی الاخبار لبنان درمورد دیدار پشت پرده و سطح بالای ایران و امریکا پرداخته است و آن را باتوجه به نشانه‌های موجود دور از ذهن نمی‌داند.

او همچنین در واکنش به صحبت‌های مهدی فضائلی -عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبری- در مورد مذاکره می‌گوید: «ایشان در حقیقت دارند پیش‌درآمد و راه مذاکرات مستقیم با امریکا و مذاکره با امریکا را در نظر افکار عمومی هموار می‌کنند.»

فضائلی گفته بود: حفظ منافع عمومی کشور در مذاکره یا عدم آن یک اصل است – از منظر رهبری، علت مذاکره نکردن با آمریکا آن است که این مذاکره زیان‌آور است – مذاکره و عدم مذاکره با آمریکا منوط به حفظ منافع کشور است – در دهه ۹۰ مسئولیت کشور دست افرادی بود که دیدگاه انقلابی نداشتند.

خبرگزاری فارس

زیباکلام درمورد خبر روزنامه‌ی الاخبار لبنان درمورد دیدار پشت پرده‌ی طرف‌های ایرانی و امریکایی؛ به انصاف نیوز گفت: اینکه آیا دقیقا چنین دیداری صورت گرفته یا نه و آیا آنچه الاخبار گفته موثق است یا نه را من نمی‌دانم؛ ولی آنچه مسلم است، این است که عزم و اراده‌ی جدی از سوی امریکایی‌ها وجود دارد برای اینکه به هرحال به یک توافقی با ایران برسند. ولو توافق کوتاه‌مدتی باشد. به همین خاطر ظرف چند روز گذشته گویا دونفر از اعضای هیئت مذاکره کننده در وین که یک مقداری سخت‌گیری‌های بیشتری می‌کردند و ایرادات‌شان باعث می‌شد که این مذاکرات به عقب بیافتد را جابجا کردند و دونفر دیگر را جای اینها گذاشته‌اند؛ بنابراین ممکن است که آنچه الاخبار گفته است درست باشد و چنین دیداری صورت گرفته باشد؛ چون هم ایران مایل و مسر است توافق صورت گیرد و هم امریکا، بنابراین بعید نیست که چنین ملاقاتی برای بوجود آوردن تصمیم و سرعت بخشی به مذاکرات صورت گرفته باشد.

چون می‌دانید که یکی از دلایل اصلی کندی کار این بود که هیئت ایرانی یکسری با اروپایی‌ها مذاکره می‌کردند، بعد اروپایی‌ها می‌رفتند با امریکایی‌ها مذاکره می‌کردند و بعد دومرتبه می‌آمدند با ایرانی‌ها مذاکره می‌کردند. در حالیکه در دوران آقای ظریف و عراقچی، هم به واسطه‌ی تسلط آنها به زبان انگلیسی، و هم مذاکرات مستقیم این رفت و برگشت نیازی نبود. بنابراین ممکن است که این ملاقات صورت گرفته باشد.

او در واکنش به صحبت‌های مهدی فضائلی -عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبری- نیز می‌گوید: آنچه که آقای فضائلی می‌خواهند بگویند در حقیقت معنی‌اش این است که «ای مردم! ای طرفداران نظام! ای انقلابیون! اگر ما با امریکایی‌ها مذاکرات مستقیم بکنیم، علیرغم تمام بدی‌ها و چیزهای منفی که درباره‌ی مذاکره با امریکا رد گذشته گفتیم، ولی اینها مربوط به آقای روحانی و دیگران می‌شده است که در دهه‌ی 90 این مذاکرات را انجام می‌دادند و افراد انقلابی و وطن‌پرستی نبودند. اما این مذاکرات با امریکا که توسط تیم دولت آقای رئیسی صورت می‌گیرد، خیلی فرق می‌کند با آن مذاکرات؛ این مذاکرات توسط افراد انقلابی، وطن‌پرست و شجاع صورت می‌گیرد و بنابراین نخواهید که این مذاکرات را با آن مذاکرات مقایسه کنید». به عبارت دیگر ایشان در حقیقت دارند پیش‌درآمد و راه مذاکرات مستقیم با امریکا و کلیت مذاکره با امریکا را در نظر افکار عمومی هموار می‌کنند.

رییس سابق کمیسیون امنیت ملی: «غنی‌سازی ۹۰ درصد» به‌شدت مشکوک است

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا