خرید تور تابستان ایران بوم گردی

توییت انصاف | من و قند پارسی

بخشی از واکنش‌های منفی کاربران توییتر به برنامه‌ی پخش‌شده از بی‌بی‌سی فارسی درباره‌ی زبان‌های محلی و زبان فارسی را به انتخاب خبرنگار انصاف نیوز می‌خوانید؛ این توییت‌ها با هشتگ‌هایی مثل «#منوقندپارسی»، «#قندپارسی» و «#منوفارسی» نوشته‌ شده‌اند.

احسان بداغی: ‏فکر می کنید بی بی سی حاضر است درباره سیطره استعماری زبان انگلیسی در سرزمین های غیر انگلیسی زبان هم چنین برنامه هایی بسازد؟

علی حیدری: ‏زبان مشترک(بین افراد جامعه و بین نسلها)که منتقل کننده فرهنگ و تاریخ یک کشور است و همچنین تمامیت ارضی تدوام یافته در طول تاریخ،از عوامل شکل گیری دولت-ملتهاست؛چیزی که در اکثرکشورهای منطقه وجودندارد.
طی2دهه گذشته همین2مولفه در ایران هدف قرار گرفته شده؛ تجزیه و گسست زبانی

رویا کاکاوند: ‏من کرد به کمک زبان فارسی توانستم عاشق یک ترک بشوم و زندگی مشترک داشته باشم.
‏این را هم اضافه کنم که من کرد یک زن عموی ترک تبریز، یک زن عموی رشتی، یک زن عموی اهوازی و یک زن عموی کرد دارم. اگر زبان فارسی نبود چطور ارتباط برقرار می کردیم و آن همه همدلی و خاطرات خوش می ساختیم؟

ارشک رجب‌پور: ‏انگلستان همواره زبان فارسی را مانع استعمار خود در هند و افغانستان می‌دانست برای همین در آنجا اقدام به فارسی‌زدایی کرد، کینه‌توزی بی‌بی‌سی را در همین راستا ببینید. فارسی زبان زیبا و آهنگین است و ادبیاتش بسیار غنی است به همین علت هم دشمن فراوانی دارد.

آیسان اعتمادیان: ‏‏نامم ‎#ترکی_پارسی است و تا سوم ابتدایی در ورامین تحصیل کرده ام، نامم برای اهالی ورامین نامی ناآشنا بود، هرکس نامم را میشنید درباره‌اش از من سوال میپرسید، به ویژه آموزگاران و دوستانم در مدرسه، وقتی معنی نامم و ترکی بودنش را توضیح میدادم بسیار از نامم تعریف میکردند. ‏دوستانی که ترکی نمیدانند تا ما را میبینند سعی میکنند حداقل چندکلمه یاد بگیرند و وقتی میگوییم اینهمه تلاشتان برای چیست و به چه کارتان می‌آید میگویند زیباست، واقعا زیباست، و بارها گفته اند شما ترکی صحبت کنید ما معنی را حدس بزنیم! بارها شده در سفر ناخوداگاه ترکی صحبت کرده ام و هموطنی که مخاطبم بوده با لبخند مرا نگریسته تا متوجه شوم او ترکی نمیداند! من از هموطنانم چیزی جز احترام به زبانم ندیده ام! آنها همواره مرا به فارسی دوست داشته‌ و زبان عشقم  به آنها را تعیین نکرده‌اند♥️

سپهر محبعلی: ‏بریتانیا، ‎#زبان_فارسی را پس از ۷۰۰ سال رسمیت در هند برانداخت و انگلیسی را به زور حاکم کرد. حال رسانه ملکه می‌خواهد ‎#فارسی را در مهد آن یعنی ‎#ایران از بین ببرد. این آرزو را به گور می‌برید.

ع. ششگلانی: ‏حالا که تعدادی از اوباش سایبری و علافان و پروژه‌ای‌ها و جلسه‌های BBC، اینتل، ایران‌وایر، العربیه و… اخیرا فهمیده‌اند که از ‎#زبان_فارسی رنج می‌برند، بیایید همه از شنیدن کلام روح‌بخش پارسی با صدای استاد شجریان “رنج” ببریم!!
براستی چه لذتی بالاتر از این “رنج”؟!

عبدالرضا داوری: ‏قند پارسی، زهر است در کام تجزیه طلبان و دشمنان ایران.

محمدکاظم جعفری: ‏- پدرخانمم ترک است مادرخانم کرد: دامادها و عروس ها هم قمی، شیرازی ،یزدی، مازندرانی، مشهدی همدانی تبریزی گیلانی سمنانی گرگانی و کُرد داریم و با هم توی قم داریم زندگی می‌کنیم
دشمنان ‎#ایران بزرگ و جوگیران، چشماشون رو باز کنن و از رویابافی دست بردارند

مهتاب هخامنشی: ‏هر چه میخواهد بشود در این سرزمین بگذارید بشود اما هیچ کس حق ندارد هویت شناسنامه مارا که زبان زیبا فارسی است از ما بگیرد.فارسی جان ماست زبان همبستگی همدلی ماست!هزاران شاه در این سرزمین کهن امدند ورفتند اما نتوانستند این زبان کهن با قدمت را از ما بگیرند.

علی عسکری: ‏بعنوان یک خوزستانی وقتی به کرج مهاجرت کردیم همیشه لهجه خوزستانیم بخصوص اوایل که بیشتر بود با واکنش جالب مردم کرج و تهران روبرو میشد و بدون استثنا وقتی میپرسیدن جنوبی هستی بسیار خوشحال میشدن و از لهجه جنوبی ها تعریف می کردن و خوششان می آمد.

داود دشتبانی: ‏فارسی رنج نیست! عشق است! به عنوان یک اردبیلی توجه دشمنان ایران را به این نکته جلب میکنم که دو شاهکار هنری زبان ‎#ترکیآذربایجانی یعنی ‎#حیدربابایهسلام و ترانه ‎#آیریلیق در آغوش ‎#زبان_فارسی و در ‎#ایران زاده شده‌اند و نه باکو و ترکیه!

فریبا: ‏من به عنوان یک ‎#آذری_تبریزی می گویم: جانم فدای ‎#ایران و زبان شیرین شکر قند پارسی از جان شیرین تر😍🥀

امید حسنوند: ‏در ‎#منوفارسی اکثریت کسانی که از زبان فارسی دفاع میکنند از اقوام و شهر های غیرفارس زبان هستند
بی بی سی جان پروژه شکست خورد.

اگنس: ‏برنامه و سیاستشان همین است. می‌دانند این ‎#زبان_فارسی است که در تمام این جغرافیا مردم را به هم پیوند داده، می‌کوشند این بند را ببُرند. بعد زبان‌های دیگر را.. و این جنگ خونین را تا هر کوی و برزن ادامه دهند و در نهایت مثل هند یک زبان بیگانه را رسمی کنند و ملتی را نابود!

طراوت: ‏پدربزرگ من فارسی و با لهجه شیرین صحبت میکرد، ازش پرسیدم چه طوری فارسی یاد گرفتی؟ از سوالم تعجب کرد و گفت فارسی همیشه بود، همیشه میشنیدیم برای یادگرفتنش هم تلاشی نکردم چون پس زمینه زندگیمون بود
دختر جان ‎#فارسیشکراست

مریم کربلایی: ‏وقتی یک ملت «زبان مشترک» نداشته باشد، نمی‌تواند باهم ارتباط برقرار کند، وقتی ارتباط نباشد دیگر یک ملت نیست، وقتی یک ملت نباشد دیگر سرزمینی به نام ایران نمی‌ماند و تجزیه… زبان ‎#فارسی حداقل نقشش در ماندنِ ایران همین است. حداقل نقش‌آفرینی‌اش. بقیه‌اش اینجا، جا نمی‌شود

سرباز ایران: ‏کسانی که این موج ضدیت با زبان فارسی را به راه انداخته اند، هیچ وقت گمان نمیکردند که با این واکنش شدید مردم مواجه شوند.
هرچقدر بیشتر بر علیه اتحاد اقوام ایرانی نفرت پراکنی کنید، ما متحدتر خواهیم شد.

زهرا: ‏منم از تجربه‌ام بگم 😊
خوابگاهی بودم، از ما چهارنفر هم‌اتاقی؛ من فارس‌زبان بودم، نرگس لُر بود، نوشین کُرد و آرزو تُرک بود.
نه توهینی در کار بود، نه تحقیری! بهترین دوست‌های هم بودیم (هنوزم هستیم) و زبان فارسی وجه اشتراکمون بود.

محبوبه بیات: ‏موسیقی که در زبان فارسی وجود دارد هیچ زبانی ندارد برای کسی هم که فارسی نمیداند مثل ترانه زمزمه کردن است آرامش ورمانس دارد

الله‌کرم مشتاقی: ‏بی‌بی‌سی فارسی روزگاری مجتبی مینوی، ادیب صاحب نام را داشت که در کشاکش دعوای ایران و انگلیس در جریان ملی شدن صنعت نفت استعفا داد و به میهنش بازگشت. حالا کارشان به جایی رسیده که مشتی رقاص و دلقک را آورده‌اند تا در مذمت زبان فارسی مهمل ببافند!

انتهای پیام 

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. سلام.من‌زبان‌مادری‌خودم‌راحق‌دارم
    دوست‌بدارم‌وبخواهم‌که‌درسطوح
    تحصیلی‌‌درمدارس‌ودانشگاهها‌تدریس
    شودباآن‌فیلم‌بسازند‌وبرنامه‌تلوزیونی
    ببینم‌بچه‌ها‌کارتون‌باآن‌ببینند‌‌ترکهای
    آذربایجان‌‌نه‌تنهابه‌زبان‌فارسی‌بدی
    نکردندبلکه‌خدمتشان‌کمتر‌ازخود
    فارسها‌بدان‌نبوده‌اینک‌که‌نوبت‌فارسها
    است‌.زبان‌ترکی‌آذربایجانی‌‌‌زبان
    دوم‌تشیع‌دوازده‌امامی‌است

    8
    5
    1. داداش من یه فارسم به خدا راضیم حتی زبان ترکی در کنار زبان فارسی زبان رسمی ایران باشد و باور کن بیشتر فارس هایی که من می شناسم همینو می خواهند و اوناای که مخالف اند در فضای مجازی به خاطر ترس از پ.ا.ن ترک هاست . هموطن باور کن برخلاف چیزی که شما فکر می کنید اکثر فارس ها با این مخالف نیستند برعکس خود شما ترک ها پایه گذاری ایدوئولوژی پ.ا.ن فارس بود حتی اولین بار توسط کسروی واژه ی آذری ایجاد شد اولین بار پایه گذار این ایدئولوژی توسط آخوند زاده و طالبوف ایجاد شد حتی خود میرزا آقا کرمانی شاگرد آخوند زاده بود

      2
      3
  2. این مغلطه بافیهای انصاف نیوز نمی تونه حق آموزش زبان مادری را در سایه قرار بده ، این حق جهانیست و گرفتنی حتی اگر امثال شما بهانه کنید هزار اما و اگر بیارید

    7
    9
    1. چرا هی الکی جو درست میکنین و موضوع رو به جاسوسی و استعمار ربط میدین؟ یه عده هم تا یه جا صحبت از بی توجهی به زبونهای دیگه یا اقلیتا میشه آمپر میچسبونن که کی گفته؟ ما همه با هم عین خواهربرادریم؟
      خداوکیلی چن تا جوک رشتی و ترکی و لری و عربی هر کدومتون بلدین؟ این کلمه یوزپلنگان پارسی رو که برای فوتبالیستامون ساخته شده کدوم ترک یا لر یا گیلکی ساخته؟ مکه تو کشور ما فقط قوم فارس زندگی میکنن؟
      بعله! زبان فارسی زبان مشترک همه ما ایرونیا هست؟ اما مگه دیگر زبانای ایرانی زبان نیستن؟ اینهمه از سرتاسر ایران تا یه تعطیلی پیش میاد راه شون رو کج میکنن میرن شمال. چرا دو کلوم زبان گیلکی حاضر نیستن یاد بگیرن؟ زبانهای غیرفارسی داخل ایران هم زبان مردم ایرانه.
      میگین زبان مشترک برای همین مسئله س؟ اما فکر نمیکنین یه بچه ترک یا کرد از بچگی به اجبار زبان فارسی یاد میگیره؟
      یاد بگیرین به هموطنان غیرفارستون احترام بذارین و این قدر مغرور نباشین.

      6
      7
  3. سلام‌فقط‌زبان‌نیست‌‌متوسطدرآمد‌
    سرانه‌‌آذربایجان‌یک‌سوم‌متوسط
    درآمد‌سرانه‌کشوریست‌‌جمعیت‌برخی
    شهرهای‌آذربایجان‌به‌علت‌مهاجرت
    درچهل‌سال‌اخیر‌به‌نصف‌کاهش‌یافته
    رده‌جمعیتی‌تبریز‌از‌رده‌دوم‌به‌رده‌ششم
    یا‌هفتم‌تقلیل‌یافته‌و……

    6
    5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا