خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نامه‌ی درخواست ۳۹ پدر و مادر مسافران پرواز ۷۵۲ به وزیر راه: غرامت نه، مجازات دست‌اندرکاران

سی و نه نفر از مادران و پدران مسافران پرواز ۷۵۲ هواپیمای اوکراینی در نامه‌ای به وزیر راه به نامه‌ی ۱۲ بهمن ماه ستادی به نام ستاد پرداخت به بازماندگان پرواز اوکراین واکنش نشان دادند و دریافت غرامت را رد کردند.

در متن این نامه که نسخه‌ای از آن در اختیار انصاف نیوز قرار گرفته است، خطاب به رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی آمده است: 25 ماه پس از جنایت بزرگ فاجعه سرنگونی هواپیمای مسافری در 18 دیماه 1398، در روزهای اخیر نامه‌ای به امضای خانم مهری صفری مسئول ستاد پرداخت به بازماندگان پرواز اوکراین (تاریخ امضای نامه: 12 بهمن 1400) برای برخی از خانواده‌های داغدار ارسال شده است که داغ ما را که هیچ اتکا و فریادرسی جز ذات احدیت، در این دنیای وانفسا نداریم، صدچندان کرده است.

آنها با طرح ادعای «متعامد» خواندن ماجرای اصابت موشک هواپیما، نوشته‌اند که «پیرو بیانیه قبلی خانواد‌های داغدار در مورد رد پیشنهاد پرداخت غرامت در مورخه 13 اردیبهشت 1400 (شب شهادت مظهر عدالت و تقوا، امیرالمؤمنین علی علیه السلام)، و به حکم اخلاق، به حکم انسانیت و به حکم خون مظلومان و بی پناهانی که در این پرواز» مورد اصابت قرار گرفته‌اند، خطاب به وزیر نوشته‌اند که «از شما می‌خواهیم این رفتار ظالمانه و بسیار آزاردهنده را متوقف کنید».

نویسندگان پیشنهاد پرداخت غرامت را «رفتارهای زشت و آزاردهنده» خوانده‌اند که «سنگهای دیگری بر کوههای غم و سوگ سترگ که بر قلب و روان و کمرِ شکسته ما پدران و مادران از 25 ماه پیش سنگینی می‌کند»، می‌افزاید. آنها انتظار دارند که به مقصران «نهیب بزنید که آنقدر دروغ بر دروغ‌های قبلی نیفزایند، آنقدر کتمان نکنند و آنقدر تلاش نکنند که مردم و دنیا را فریب دهند. حقایق لاجرم آشکار خواهد شد. بجای این همه تلاش‌های مذبوحانه برای افزایش فشار بر قلب و روان شرحه شرحه ما خانواده های داغدار، به سازمان هواپیمایی کشوری بگویید محتوای دوربین‌های فرودگاه بین المللی تهران در شب فاجعه را در اختیار خانواده‌ها و وکلا قرار دهند».

در این نامه آمده که «آقای مهندس رستم قاسمی! شما و وزیر قبلی و سایر مسئولان مرتبط در جایگاه پاسخگویی قرار دارید و باید به خانواده‌های داغدار، به ملت، به دنیا، به محاکم داخلی و بین المللی و در یوم الآزفه (روز نزدیک) پاسخ دهید که چرا مدیرکل وقت سوانح با درخواست [مقصران]، برای پاکسازی و غارت صحنه جرم و جنایت در روز 18 دیماه 1398، موافقت کرد؟ حال آنکه در جریان لاکربی، صحنه جرم تا سالها مورد حفاظت قرار گرفت؟»

آنها نوشته‌اند: «آقای وزیر! خوب است بدانید که عظمت جنایت رخ داده شده و موضع فکری خانواده‌های داغدار به گونه‌ای‌ست که غرامت پیشنهادی هر مبلغی که باشد فاقد ارزش بوده و لذا بجای فشار روحی و روانی بر خانواده‌های داغدار اقدامی خدا پسندانه برای روشن شدن حقایق و تحویل جنایتکاران اصلی اعم از آمرین، طراحان و تایید کنندگان و… به محاکم عادله به عمل آورید یوم تبلی السرایر در چشم کوته بین آنها دیر نشان داده می‌شود ولی اعتقاد قلبی داریم که روز آشکار شدن حقایق و اسرار، بسیار نزدیک است. بجای فشار بر خانواده‌های داغدار که بواسطه این جنایت هولناک، همه وجودشان و دردانه هایشان که از نخبگان جهانی بوده اند را یکباره از دست داده‌اند، کارشناسان معتبر و بیطرف بین المللی را برای بررسی ابعاد این فاجعه بشری بکارگیرید تا قبل از آنکه دیرتر بشود، پاسخی قانع کننده برای جامعه بشری و تاریخ بیابند».

در بخش پایانی این نامه آمده است: برای تصور احساس خانواده‌های داغدار از این بدعت بزرگ، یعنی پرداخت غرامت قبل از روشن شدن حقایق و برپایی دادگاهی عادله و مجازات دست اندرکاران این جنایت که چیزی جز حق السکوت نام ندارد، توجه شما و همه طراحان و مباشران در زمینه پرداخت غرامت را به نکته ذیل جلب می کنیم: هرکدام از عزیزان ما در زمان حیاتشان و یا در آینده زندگی سرشار از موفقیتشان، ظرفیت تغییراتی شگرف در دنیا برای بهبود و پیشرفت زندگی جامعه بشری داشتند. بنابراین سازمان و دولت شما براساس کدامین تصور به این نتیجه رسیده که می‌شود خون این انسانهای فرهیخته و بیگناه را به متاع دنیایی معاوضه نمود؟ اقدام شما به مثابه اینست که […] فرزندان و بستگانشان را در هواپیماهایی بگذارند و در فاصله 30 کیلومتری فرودگاه و در حالیکه با چشم غیرمسلح میتوان همه پروازها را در شب و روز تشخیص داد، […] در آسمان منفجر کنند، و دست آخر عده‌ای با تاکید فراوان بر “حادثه” بخواهند دیه با شاخه گل به بازماندگان بدهند. والسلام. جمعی از خانواده‌های داغدار پرواز 752 اوکراین.

توضیح: چند کلمه از متن توسط انصاف نیوز نقطه‌چین شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. این طرز فکر که همه مشکلات ، با پول درست میشه، طرز تفکر گدا گشنه هایی است که به الاف آلوف می رسند! کسانی که وقتی شکمشان سیر شد دیگر خدا را بنده نیستند ، این هیچ ربطی ندارد به اینکه اعتقاداتشان چه بوده و چه هست ، دینی بوده یا غیر دینی ، گرسنگی اولین عامل برای کنار گذاشتن اعتقادات است ، خودشان برای ما می گفتند وقتی فقر از در وارد شد، ایمان از پنجره خارج می شود ، دین اینان جلوتر از پنجره خارج شده و هنوز برنگشته!

    1. معمولا وقتی دیه دریافت میشه دیگه قاتل رو اعدام نمی کنن.حالا رسیدگی هم بشه تهش میرسیم به غ عمدی بودن شلیک .بازم میشه همون غرامت .

  2. سی و نه خانواده پیشنهاد غرامت رو ظلم میدونن
    ولی بعضی خانواده ها غرامت رو گرفتن
    مسؤولین هم که گفتن گرفتن غرامت مانع دادرسی قضایی نميشه
    بعدش واقعا این خانواده های محترم از محل سقوط هواپیما یا دوربینهای فرودگاه چه مدرکی برای تئوری توطئه متعامد بودن شلیک میخوان پیدا کنن؟!
    البته داغی که ديدن سنگينه و مانع نگاه منطقی به وقایع میشه
    کارشناس بیطرف بین المللی هم شبيه يه جوک میمونه وقتی ايران اين همه دشمن خارجی داره

    3
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا