خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یک قطعه‌ساز: خودروسازان پول ما را نمی‌دهند

سرویس اقتصادی انصاف نیوز: بلال امانی ایلانلو، یکی از قطعه سازان صنعت خودرو، به انصاف نیوز می‌گوید: خودروسازان پول ما را نمی‌دهند، کمبود نقدینگی بیداد می‌کند و دولت جدید برای ما هیچ اقدام مملوسی انجام نداده است؛ وضعیت هر روز بدتر می‌شود و ما مجبور به تعدیل نیرو هستیم.

دولت جدید برای ما کاری نکرده است

انصاف نیوز: وضعیت صنف شما در این ۶ ماهی که دولت جدید روی کار آمد چگونه است؟

امانی: ما یکی از قطعه‌سازان هستیم و با ایران خودرو همکاری می‌کنیم و چندین و چند سال است که قطعه تولید می‌کنیم؛ به سختی داریم کار می‌کنیم و به سختی هم کار کرده‌ایم. اولاً افزایش قیمت آهن آلات در این ۶ ماه گذشته محسوس نبود و خیلی بالا نرفته است اما هزینه‌های جانبی، هزینه‌های حمل و نقل، قطعات خرده و قطعات تعمیرگاهی خیلی افزایش پیدا کرده است. ولی اقداماتی که دولت انجام داده و انجام می‌دهد در این ۶ ماه جدید ملموس نبوده و ما چیز خاصی از دولت ندیده‌ایم که راه ما را هموار کرده باشند.

یکی از مسائل بسیار بزرگی که ما با آن  مواجه هستیم طلب‌هایمان از خودروسازان است؛ متاسفانه هرروز و هر ماه این طلب ما تلنبار می‌شود و الان نقدینگی نداریم و به سختی داریم کار می‌کنیم. در حدی که حقوق کارگران و بیمه عقب افتاده است و نتوانسته‌ایم پرداخت کنیم.

بدهکاری خودروسازان به قطعه سازان خیلی زیاد است و دلیلش را هم نمی‌دانم؛ پولی که دارند می‌گیرند را چکار می‌کنند؟! چرا پول قطعه سازان را نمی‌دهند؟! اگر پول ما را یکجا بدهند من هم یکجا محصولاتم را می‌خرم و از کارخانه‌ی اصلی خرید می‌کنم؛ برای من ارزان‌تر در می‌آید. ولی الان پولی که به من می‌دهند خرد خرد است و خیلی کم می‌دهند و باعث می‌شود من از دلال‌های دست دوم و سوم بگیرم؛ خیلی هم این محصولات گران برای من در می‌آید؛ در نتیجه محصول تولیدی من هم قیمتش بالاتر می‌شود. پول‌های زیادی در این میان به واسطه‌ها داده می‌شود.

افزایش سه برابری مواد اولیهٔ دولتی 

الان  در ایران عمده منابع مواد اولیه، که شامل پتروشیمی و فولاد می‌شود، در اختیار دولت است و متاسفانه دولت خودش قیمت را بالا می‌برد و شرایط عرضه هم مناسب نیست. کسانی که در بازار هستند و تولیدکنندگان جزء و کوچک‌اند -که به سختی مواد اولیه را تهیه می‌کنند- و باید از بورس تهیه کنند، بورس هم شرایط خاص خودش را دارد؛ از دلال اول، دوم و سوم خارج می‌شود و مجبوریم با قیمت بالاتری این مواد اولیه را تهیه کنیم. فولاد ذوب آهن و پتروشیمی و… در اختیار دولت است که قیمت این منابع اولیه نسبت به سال گذشته تقریباً 3 برابر افزایش یافته است و کسی هم پاسخگو نیست؛ قیمت تمام شده‌ی قطعات و کالاهای داخلی افزایش پیدا می‌کند.

 دستمان برای رقابت بسته است

 اقتصاد ما دولتی است؛ زمانی که دولتی باشد همه چیز دستوری انجام می‌شود، با بخشنامه و دستورالعمل است که با این شکل هم به جایی نمی‌رسیم. باید از یک جایی به بعد این مدل قطع شود و تمام شود و به دست مردم برسد و مردم خودشان بتوانند رقابت کنند؛ بخصوص با بازارهای جهانی که بخاطر سیاست‌های دولت، دست ما بسته است. نه می‌توانیم صادر کنیم نه وارد کنیم؛ این‌ها باعث شده که در یک بن‌بست قرار بگیریم و کیفیت پایین باشد و قیمت افزایش یابد. 

مامجبور به تعدیل نیرو هستیم 

 انصاف نیوز: با مشکلات پیش رو شما در این مدت آیا تعدیل نیرو کرده‌اید یا اقدامی در ساتای اینکه حوزه کاریتان را محدود کنید؟

امانی: افزایش نیرو نداشته‌ایم و کاهش نیرو داشته‌ایم و اگر به همین  روال پیش برود قطعاً  سال آینده تعدیل نیرو خواهیم داشت؛ یعنی تعداد نیروهای ما خیلی کمتر خواهد شد. با این اوضاع و احوال کنونی تیراژ تولید هم پایین آمده است، به دلیل اینکه بعضی از قطعات وارداتی است به راحتی و سهولت وارد نمی‌شود و بعضی از قطعه سازان طلبشان از خودروسازان زیاد شده است و از گردونه‌ی کار دارند خارج می‌شوند و نمی‌توانند قطعه بدهند و در نتیجه خط تولید با کسری مواجه می‌شود، بخاطر همین تیراژ تولید پایین می‌آید؛ تیراژ تولید که پایین بیاد به طبع تولید قطعه هم پایین می‌آید و تعدیل نیرو داشته‌ایم و خواهیم داشت؛ ولی با چنگ و دندان سعی کرده‌ایم چون نزدیک‌های عید است و کارگران ما قدیمی بودند به هر طریقی که شده است از خودمان هزینه بکنیم و این‌ها را نگه داریم تا ببینیم شاید اتفاق بهتری بیافتد. ولی من با این اوضاع و احوالی که دارم می‌بینم فکر نمی‌کنم سال آینده هم گشایشی وجود داشته باشد.

با وضعیت الان سال بعد بدتر خواهد شد. به نظر می‌رسد که بدتر شود مگر اینکه تحریم‌ها رفع شود و گشایشی شود و دولت حمایت‌هایی بکند، بلکه با پایین آمدن قیمت ارز، هرچند ارز نسبت به سال قبل بالا نرفته است و ثابت مانده است، ولی متاسفانه هزینه‌های دیگر همینطور روزانه بالا می‌رود و من نمی‌دانم چرا.

برای مثال پارسال یک پیچ و مهره را می‌خریدیم ۱۰ تومان؛ الان باید به قیمت ۲۵ تومان  یا ۳۰ تومان بخریم؛ حالا اینکه چرا انقد زیاد شده است را نمی‌دانم؛ پیش بینی من این است که سال آینده سال خیلی سختی خواهد بود، مگر اینکه دولت یک حرکت ویژه‌ای بکند و راهکارهای خاصی را ارائه دهد که بتوانیم از این وضعیت بیرون بیایم.

 تحریم عاملی برای قاچاق قطعات خودرو است 

چندتا از قطعات اساسی خودرو از قبیل کامپیوتر خودرو و ایربگ و چند قطعه‌ی دیگر که وارداتی هستند و هنوز در ایران تولید نمی‌شوند، اگر این برجام به نتیجه برسد واردات راحت‌تر و ارزان‌تر می‌شود.

اگر بخواهند الان وارد کنند باید تحریم را دور بزنند و قاچاقی وارد کنند؛ قاچاق وارد کردن به چندین برابر قیمت تمام می‌شود و در نتیجه آن قطعه‌ای که وارد می‌شود و مونتاژ می‌شود و روی خودرو سوار می‌شود، روی خودروسازان اثر می‌گذارد؛ قیمت بالا می‌رود. اگر برجام به نتیجه برسد آن‌ها  را خیلی راحت‌تر و ارزان‌تر می‌توانند وارد کنند، در نتیجه هم تیراژ تولید بالا می‌رود و تعداد خودروی بیشتری به بازار عرضه می‌شود و خودرو قیمتش قطعاً پایین می‌آید.

قیمت خودرو با قیمت آهن همخوانی ندارد

انصاف نیوز: آیا افزایش قیمت خودرو با توجه به میزان افزایش قیمت آهن منطقی است؟

نه متاسفانه منطقی نیست. متاسفانه مردم الان خودرو را کالای سرمایه‌ای حساب می‌کنند و هرچقدر پول دارند به خودرو می‌دهند؛ تفاوت بین قیمت کارخانه، باز هم بالاست. از نظر من نباید قیمت کارخانه هم انقدر بالا باشد و به هر حال همین قیمتی که کمپانی می‌دهد با قیمت آزاد حداقل چیزی در حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد تفاوت قیمت دارد؛ یعنی این دلالی است، این ۲۵ درصد کجا دارد می‌رود؟! همه جای دنیا خودرو یک محصول مصرفی است، این خودرویی که من می‌خرم فردا افت قیمت پیدا می‌کند؛ ولی در ایران متاسفانه به عنوان محصول سرمایه‌ایی حساب می‌‌شود و برای همین مردم پولشان را می‌دهند ماشین می‌خرند؛ شاید لازم نداشته باشند ولی می‌خرند که قیمتش بالا برود.

 انصاف نیوز: از نظر شما باید واردات خودرو آزاد شود یا نه؟

عرضه و تقاضا همیشه بازار را به تعادل می‌رساند متاسفانه دولت ۴۰ سال است که دارد این اشتباه را می‌کند؛ من با کنترل کردن مخالفم و نباید کنترل کنند و دستور قیمت بدهند. اگر واردات آزاد شود باعث می‌شود به تعادلی برسد که هم کیفیت خودرو بالا رود و رقابتی ایجاد شود و هم خودروهای خارجی قیمتش پایین بیاید و قطعاً خودروهای داخلی هم اینقدر افزایش قیمت پیدا نمی‌کنند.

انصاف نیوز: آزادسازی واردات خودرو چه تاثیراتی در حوزه‌ی کاری شما دارد؟ 

امانی: طبق آماری که اعلام کردند ایران سالیانه ظرفیت دومیلیون خودرو را دارد؛ این‌ها نهایت بتوانند خودرو وارد کنند و اجازه واردات بدهند. صدهزار یا دویست هزار خودرو است و باز هم یک میلیون و ۸۰۰ هزار خودرو کم داریم که باید تولید شود؛ در نتیجه باعث کاهش کار ما نمی‌شود.

ماشین آلات مستهلک عاملی برای نبود کیفیت لازم قطعات

 انصاف نیوز: مشکلات پیش رو الان باعث شده است که کیفیت قطعات پایین بیاید؟

 امانی: بله قطعاً همینطور است؛ زمانی که پول ما را نمی‌دهند، تمام ماشین‌هایی که در کارخانه کار می‌کنند باید تبدیل به روی شوند، ولی خب پولی نیست که این مراحل تبدیل صورت بگیرد و این ماشین آلات مستهلک شده است؛ نمی‌توانیم و مجبوریم با همان دستگاه‌ها بسازیم و آن کیفیت لازم را ایجاد نمی‌کند. اگر تحریم‌ها برداشته شود این ماشین آلات ارزان‌تر می‌شود با ماشین آلات جدید محصولات بهتری می‌تواند ساخت.

وضعیت  از سه سال گذشته افتضاح شده است و الان که خیلی بدتر شده است و فاجعه است؛ برای همه! حتی همان شرکت‌های خودروسازی. ولی سال‌های ۹۴ تا ۹۵ خیلی بهتر بود؛ قیمت‌ها روزانه و ماهانه افزایش پیدا نمی‌کرد و ثابت بود، گر خودرویی ثبت نام می‌کردی کمپانی فردا تحویل می‌داد و جالب اینجاست در آن زمان اگر دوباره ماشین می‌خواستند بفروشند قیمت افت می‌کرد؛ یعنی بازهم به تعادل رسیده بود. الان متاسفانه شرایط اصلاً قابل مقایسه با آن زمان نیست.

 کمبود نقدینگی بیداد می‌کند  

 انصاف نیوز: روی کار آمدن دولت جدید تاثیری در کار شما نداشته؟ یعنی آیا هیچ اقدام موثری صورت گرفته است؟ پیش بینی شما از اقداماتی که دولت در آینده برای این حوزه انجام دهد، چیست؟

 امانی: این صحبت‌هایی که کرده‌اند -از جمله برداشتن تحریم‌ها- اگر انجام شود قطعاً یک گشایشی می‌شود؛ اگر انجام نشود هم همان شرایط باقی می‌ماند، تا بیایند این‌ها شرایط را عادی کنند و بتوانند طلب سازندگان را به آن‌ها بدهند؛ حال به چه طریقی نمی‌دانم. همچنین اگر دولت کمکی کند یا خودرو سازان را وادار کند که به هر حال کمتر هزینه کنند و طلب قطعه سازان را بدهند، گشایشی می‌شود اما فعلاً و تا الان که کاری نکرده‌اند.

عمده مشکل ما کمبود نقدینگی است و گلایه‌ی ما از خودروسازان است که مشتری ما هستند؛ نقدینگی نداریم و چون نقدینگی نداریم به دارایی، بیمه و کارگران بدهکار شده‌ایم. چون صنعت خودروسازی ما نیمه دولتی است، دولت می‌تواند کمکی بکند، حالا پول تزریق بکند یا تسهیلاتی به آنها بدهد، راهکارهایی است که باید دولت انجام دهد.

انتها پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا