خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چه اتومبیل‌هایی مشمول مالیات خودرو می‌شوند؟

دیجیاتو نوشت:

براساس لایحه بودجه سال 1403، اتومبیل‌هایی با قیمت بیش از سه میلیارد تومان در سال آتی شامل مالیات خودرو خواهند شد.

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

دولت سیزدهم تصمیم دارد که طی سال 1403 از خودروها و ساختمان‌های مسکونی مالیات دریافت کند. به گزارش خبرگزاری فارس، اتومبیل‌هایی با قیمت بیش از سه میلیارد تومان شامل مالیات خودرو خواهند شد. این موضوع در بند «د» تبصره 5 لایحه بودجه سال 1403 مطرح شده است.

در این بند از تبصره 5، چنین مطرح شده است: «انواع خودروی سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکان اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی که قیمت روز خودروی آن‌ها بیش از 3 میلیارد تومان باشد، نسبت به مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد می‌شوند.»

تأثیر مالیات خودرو بر بازار چه خواهد بود؟

به عبارت دیگر، اگر قیمت خودروی شما سه میلیارد تومان باشد، یک درصد آن معادل 30 میلیون تومان به‌عنوان پرداخت قانونی جدید از شما اخذ خواهد شد. نکته جالب درخصوص این تبصره، مشمول‌شدن وانت‌های دوکابین در بخش مالیات است؛ بنابراین انواع مختلف تویوتا هایلوکس که تحت عنوان اتومبیل تجاری به کشورمان وارد شده‌اند نیز مشمول مالیات خواهند بود.

علاوه بر پیکاپ‌های دوکابین، خودروهای وارداتی از برندهای کره‌ای نیز شامل مالیات خودرو می‌شوند. به عنوان مثال، هیوندای الانترا 2023 و کیا سلتوس با قیمتی در حدود 3.7 الی 4 میلیارد تومان در بازار آگهی شده‌اند که شامل مالیات می‌شوند. همان‌گونه که انتظار داشتیم، قیمت روز خودرو که توسط سازمان امور مالیاتی تعیین می‌شود، مبنای محاسبه این مالیات خواهد بود. انتظار داریم که سازمان امور مالیاتی از قیمت بازار به‌عنوان قیمت روز خودروها استفاده کند.

مالیات خودرو

وضع مالیات بر خودروهایی با قیمت بیش از سه میلیارد تومان بر خودروهایی که در این محدوده قیمتی قرار دارند، تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین قیمت خودروهایی که در محدوده سه میلیارد تومان قرار دارد، به کمتر از این رقم سقوط خواهد کرد. بااین‌حال، در مورد سایر خودروهای خارجی با قیمت‌های چندمیلیاردی، انتظار تأثیر محسوسی را نداریم؛ حتی ممکن است ازاین‌پس مالیات خودرو نیز به یکی از دیون خریدار حین خرید خودروی لوکس جدید در بازار تبدیل شود!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا