خرید تور تابستان ایران بوم گردی

زیر ساخت ها را درست کنید تا بورس بتواند راه عادی خود را بازیابد

درصورتی که رئیس جمهور دولت دوازدهم – روحانی – و رئیس جمهور دولت سیزدهم – رئیسی – قول رونق بازار سرمایه را داده بودند اما بورس در حدود یک سال و نیم است که یا در حال ریزش به سر می‌برد یا در حال درجا زدن است. در حالی که در گذشته ای نه چندان دور عرضه های اولیه حدود 1000 درصد رشد می‌کردند و سپس اصلاح خود را آغاز می‌کردند آخرین عرضه اولیه در روز بازگشایی با مشارکت حداقلی مواجه شد و مشارکت کنندگان نیز دچار ضرر شدند.

کاوه نصرتی در دنیای اقتصاد : در حالی این روزها شاهد اخباری پیرامون تغییر دامنه نوسان قیمت‌ها در بازار سرمایه هستیم که این موضوع برای چندمین بار است که توسط مسوولان بازار سرمایه مطرح می‌شود. پس از تجربه ناموفق و شکست خورده دامنه نوسان نامتقارن ۲ و ۶‌درصدی، به نظر می‌رسد که سازمان بورس قصد دارد که در یک بازه زمانی (که هنوز اعلام نشده است)، دامنه نوسان قیمت‌ها را افزایش دهد. به نظر می‌رسد که افزایش تدریجی و بر اساس جدول زمان‌بندی ارائه شده توسط سازمان بورس، می‌تواند منجر به افزایش کارآیی بازار سرمایه، افزایش نقدشوندگی و کاهش تشکیل صف‌های خرید و فروش شود. با این حال با توجه به ساختارهای اقتصادی سیاسی کشور، باید حذف دامنه نوسان قیمت‌ها با پیش‌‌‌شرط‌‌‌هایی انجام شود. در ایران متاسفانه حتی در دورانی که کشور تحت تحریم‌های سنگین نبوده است، اقتصاد پیش‌بینی‌پذیر، مشخص و روشنی وجود نداشت. بر این اساس، سازمان بورس در جهت اثربخشی بیشتر افزایش دامنه نوسان قیمت‌ها، می‌تواند با هماهنگی سایر متولیان بخش اقتصادی کشور، نسبت به افزایش پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد کشور و افزایش ارائه اطلاعات اقتصادی شفاف در بازه‌های زمانی مشخص و از قبل تعیین شده، اقدام کند.

از سوی دیگر، همزمان با رشد تدریجی دامنه نوسان قیمت‌ها، برخی زیرساخت‌های معاملاتی و نقدشوندگی باید ایجاد شود؛ بهبود فرآیندهای بازارگردانی و اصلاح سهام شناور در بعضی از شرکت‌ها که سهام شناور بسیار پایینی دارند (که می‌تواند به کاهش عمق معاملات در این شرکت‌ها شود)، همزمان باید در دستور کار متولیان بازار سرمایه قرار گیرد. در حال حاضر بسیاری از قراردادهای بازارگردانی یا اجرایی نمی‌شوند یا اینکه اثربخشی خاصی در روان کردن معاملات و کنترل هیجانات خرید و فروش را ایفا نمی‌کند.

ارتقای فرهنگ سهامداری، مدیریت سرمایه، کنترل هیجانات، افزایش آگاهی از شرایط بنیادی شرکت‌ها و مواردی از این دست نیز از دیگر ضروریات اجرا در فرآیند حذف تدریجی دامنه نوسان قیمت‌هاست. بازار سرمایه ایران در سال‌های اخیر همواره یک بازار هیجان محور بوده است و شاید ‌درصد کمی از سهامداران خرد بر اساس بررسی متغیرهای بنیادی اقدام به خرید سهام داشته باشند و برعکس، در هیجانات ناشی از صف‌های خرید و فروش بیشترین معاملات و حرکت‌های سرمایه‌گذاری در سمت خرید و فروش را انجام داده‌اند.

با این اوصاف افزایش معقول دامنه نوسان قیمت‌ها به طور قطع دستاوردهای مثبت خواهد داشت و می‌تواند برخی حرکات سفته‌بازی و ایجاد هیجانات کاذب به‌خصوص در شرکت‌هایی که سهام شناور پایینی دارند را کنترل کند. (البته به شرط افزایش همزمان سهام شناور و بهبود فرآیندهای بازارگردانی که صرفا منوط به امضای قرارداد بازارگردانی نباشد و حضور بازارگردان در فرآیند معاملات مشخص و واضح باشد) و از سوی دیگر می‌تواند عمق بخشی بیشتر به بازار را به همراه داشته باشد. همچنین منجر به ایجاد نیاز مدیریت سرمایه و کنترل هیجانات مثبت یا منفی و افزایش سواد سرمایه‌گذاری و تحلیلی توسط سهامداران خرد و حتی سهامداران حقوقی و بزرگ بازار شود.

آیا نظر شما با این تحلیلگر بازار سرمایه یکی است؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا