خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جنجال فایل صوتی اهالی «یاس» و واکنش‌ها به آن

انتشار یک فایل صوتی از گفت‌وگوی دو مقام ارشد نظامی بار دیگر نام پرونده‌ی «هلدینگ یاس» را بر سر زبان‌ها انداخت. رادیو فردا مدعی شده این فایل تازه به دستش رسیده است اما عمادالدین باقی می‌گوید که انتشار این فایل تازگی ندارد و دو سال پیش در یک کانال تلگرامی منتشر شده بود.

به‌گزارش انصاف نیوز، پرونده‌ی هلدینگ یاس یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های فساد اقتصادی در سال‌های اخیر بوده است که برخی از آن با عنوان «بزرگترین پرونده‌ی فساد اقتصادی» یاد می‌کنند. در این پرونده نام برخی چهره‌های نظامی از جمله محمود سیف و همینطور محمدباقر قالیباف و عیسی شریفی شهردار وقت تهران و قائم‌مقام او در محافل رسانه‌ای شنیده می‌شد.

بیشتر بخوانید:
اصالت صوت منتشر شده از فرمانده سابق سپاه تایید شد

قوه قضاییه در روزهای پایانی سال ۱۳۹۹ حکم دادگاه نظامی درباره‌ی این پرونده را اعلام کرد که بر اساس آن:

«۴ نفر از متهمان پرونده به اتهام مشارکت در کلاهبرداری باندی، مشارکت در پولشویی و برداشت و تصاحب غیرقانونی وجوه به دو تا ۳۰ سال حبس تعزیری به شرح ذیل محکوم شدند.

۱- متهم محمود سیف: ۳۰ سال حبس تعزیری- جزای نقدی- استرداد وجوه تحصیلی

۲- متهم عیسی شریفی: ۲۰ سال حبس تعزیری- جزای نقدی – استرداد وجوه تحصیلی

۳- متهم محمود خاکپور: ۵ سال و شش ماه حبس- ۴۰ ضربه شلاق تعزیری- جزای نقدی – رد مال

۴- متهم مسعود مهردادی: ۲ سال حبس تعزیری».

ستاد کل نیروهای مسلح یک ماه پیش از صدور حکم پرونده‌ی هلدینگ یاس درباره‌ی این پرونده در پاسخ به اظهارات محمدجواد حق‌شناس، رئیس وقت کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران اعلام کرده بود:

«پرونده اولیه موضوع توسط مراجع نظارتی سپاه پاسداران تشکیل شده و توسط رئیس محترم قوه قضائیه شعبه رسیدگی کننده ویژه در سازمان قضایی نیروهای مسلح مأمور رسیدگی به پرونده شده است».

علی قلهکی، فعال رسانه‌ای اصولگرا در فروردین ۱۴۰۰ و همزمان با کنار گذاشتن سعید محمد از فرماندهی قرارگاه خاتم و حاشیه‌های پس از آن گفته بود:

«کسانی که از پرونده یاس و رسیدگی آن زخم خوردند، جدی‌ترین دشمنان سعید محمد هستند و خواهند بود. فرمانده پیشین قرارگاه خاتم الانبیا کارشناس فنی این پرونده بود و آن را افشا کرد که باعث محکومیت عیسی شریفی در این پرونده شد».

قلهکی پس از اعلام حکم پرونده‌ی هلدینگ یاس نیز در توییتی کنایه‌آمیز به جزییات بیشتری از این پرونده پرداخته و نوشته بود:

«به بزرگی نامه می‌نویسند که می‌خواهیم هولدینگی تاسیس کنیم که سیستمِ “حفاظتی_بازرسی” موی دماغ نباشد و به راحتی بتوانیم فعالیت‌های اقتصادی کرده تا برای انقلاب خرج کنیم!

آن بزرگترِ با تدبیر پاراف می‌کند که “مخالفم!”

خلافِ دستور، کار خود را آغاز می‌کنند و امروز ۲۰، ۳۰ سال حکم گرفتند…».

در روزهای اخیر و با انتشار یک فایل صوتی از گفت‌وگو میان دو مقام ارشد نظامی درباره‌ی هلدینگ یاس و مسائل مربوط به آن بار دیگر نام این پرونده در شبکه‌های اجتماعی اصطلاحاً «ترند» شده است.

محمود عباس‌زاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره‌ی این فایل صوتی در گفت‌وگو با ایلنا گفت:

«من این فایل را چندین بار گوش دادم؛ آنچه که بدخواهان می‌خواستند به دست بیاورند و بهانه تخریب سپاه قرار دهند، دستگیرشان نشده است و چیزی هم دستگیرشان نخواهد شد. دشمن با این جنگ روانی نمی‌تواند بر محبوبیت سپاه خدشه‌ای وارد کند…ممکن است در این مجموعه به این بزرگی ۴ پلشتی هم وجود داشته باشد که این هم طبیعی است. بحث این است که روح حاکم بر این نهاد مخالف پلشتی، سوءاستفاده و کار غیرعادلانه است. مجموعه سپاه درون خودش حفاظتی دارد که ماموریتش بر این است که هیچ پاسداری کار غیرقانونی نکند…به نظر من انتشار این فایل اتفاق خاصی نیست و دشمنان نباید خیلی قند در دلشان آب شود که کار بزرگی کرده‌اند».


واکنش‌های توییتری به ماجرای فایل صوتی افشاشده‌ی گفت‌وگوی دو فرمانده نظامی درباره‌‌ی پرونده‌ی هلدینگ یاس را به انتخاب خبرنگار انصاف نیوز می‌خوانید؛ با این توضیح که برخی اسامی مرتبط با این پرونده به دلیل الزامات انتشار در رسانه از توییت‌ها حذف شده است.

محمدسعید احدیان: ‏درباره اتهامات مطرح شده در ‎#فایل_صوتی به مجموعه سپاه توسط ذوالقدرنیا حرف زیاد است که منطقا باید سخنگوی سپاه یا سردار جعفری توضیح دهد اما شورای شهر اصلاح طلب همه شهرداری را شخم زد و حتی نتوانست یک اتهام اختلاس علیه آقای قالیباف مطرح کند والا گوش فلک را پر کرده بود.

عباس عبدی: ‏‏سرچشمه همه فسادها با فاصله زیاد از هر فساد چند هزار میلیاردی، ناکارآمدی و انسداد رسانه‌ای کشور است. مبارزه با فساد فقط نیازمند یک قانون یک ماده‌ای است.
ماده واحده مبارزه با فساد؛ آزادی و لغو انحصار رسانه‌ای

حسین صارمی: ‏این صوت چند سال پیش در فضای مجازی منتشر شده است و حرف جدیدی نیست.
ادعاهای آقای ذوالقدرنیا توسط فرمانده سپاه وقت آقای جعفری بررسی شد و دروغ بودن تهمت های او علیه سپاه، حاج قاسم و قالیباف اثبات شد است. بعد از انتشار این فایل در فضای مجازی که مشخص شد توسط ذوالقدرنیا بصورت ‏پنهانی ضبط و به بیرون درز داده شده، از کار برکنار شد و پرونده قضایی تشکیل شد، چرا که این ادعاها علاوه بر بررسی توسط مسئولین سپاه تبدیل به پرونده ای در دادگاه نظامی شده بود و در زمان انتشار فایل در حال بررسی بود و اینکه مسئولی ادعاهایی را در حالیکه بصورت پنهانی ضبط می‌کند ‏مطرح کند و سپس آنرا در فضای عمومی منتشر کند، حاکی از طراحی و عملیات تخریب سپاه تشخیص داده شد.
البته پرونده در دادگاه بررسی شد و در نهایت نیز حکم اولیه آن صادر شد که بر اساس آن نادرست بودن تهمت ها علیه حاج قاسم و قالیباف روشن شد و فقط  سیف و عیسی شریفی و‌چند نفر دیگر  محکوم ‏شدند و البته جرائم شریفی ارتباطی به شهرداری و قالیباف ندارد.
ضمنا همین حکم هم به دستور ابراهیم رییسی رئیس قوه وقت، در حال تجدید نظر است.
انتشار مجدد این فایل در شب ۲۲ بهمن و آلوده نشان دادن سپاه و افرادی مثل شهید سلیمانی، توسط رسانه ضدانقلاب نشان‌دهنده اهداف آنها است.

مصطفی تاجزاده: ‏حاصل کنار هم قرار گرفتن اسلحه، اطلاعات، پول و رسانه را دیدید؟ آیا این جز نمودی از ‎#حاکمیت_میدان بر دیپلماسی و اقتصاد است؟ مسئول و پاسخگویی هست؟ کسی جرئت پیگرد قضایی دارد؟ درس عبرتی گرفته می‌شود یا باید به تطهیر این ننگ با آب زمزمی جادویی دل بست؟ ‎

فاطمه رایگانی: ‏یه جوری می‌گید این فایل قدیمیه و قبلاً هم پخش شده بود که انگار قدیمی بودنش چیزی از زشتیش کم می‌کنه. چه بده که هیچ چیز تکونتون نمی‌ده…

علیرضا ملوندی: ‏مدت‌هاست بخش عمده‌ای از جریان موسوم به حزب‌الله کرخت شده
با جمله ای بابا، هوووم، چه بد از کنار مسائل خیلی مهمی می‌گذره و به خیال مبارزه با استحاله با «غرب‌گرایان» کل‌کل می‌کنه در حالی که نمی‌دونه استحاله دقیقا همین کرختی‌ه که دچارش شده

محسن عبداللهی: ‏جالبه بدانید که هر چه حجم اختلاس و حیف و میل اموال عمومی بیشتر باشد، حساسیت مردم کمتر می‌شود زیرا اکثر مردم اصلا تصوری از ۸۰۰۰ هزار میلیارد تومان ندارند.
برای مردم ۲۰ میلیارد تومان محسوس‌تر از هزارها میلیارد تومان است چون آنرا با دارایی خود می‌سنجند.

حسام‌الدین قاموس مقدم: اول ‎#فایل_صوتی، صادق ذوالقدرنیا به عزیزجعفری میگه انجیر استهبان شده کیلویی ۸۰ تومن. الان بعد از دو سال شده تقریبا کیلویی ۲۸۰ تومن. قالیباف و ۸۰۰۰ میلیارد و مسجد و نجفی رو ولش کن. همین انجیر، ۳۵۰ درصد گرون شده

مصطفی کواکبیان: ‏تحقیق و تفحص از ‎#شهرداری‌تهران را سه مرتبه تا مرحله صحن علني در مجلس دهم  پيش بردم؛ امابا لابی قالیباف_لاریجانی به نتیجه نرسید!
حال با افشاي فایل صوتی […] انتظار از جناب آقای ‎#محسني‌اژه‌اي اين است به پرونده ‎#املاك‌نجومي رسیدگی و ‎#اعتمادعمومي را احيا نمايند.

عسل داداشلو: ‏عه عه
یه فایل صوتی وایرال شده، خبر از فساد ۸ هزار میلیاردی […] میده
تنها واکنش بهش این بوده که “بابا مال دو سال پیشه”
بعد صدای قوه قضاییه هم درنیومده
برگای درختای کل ایران داره می‌ریزه.

مرجان زهرانی: ‏کنشگران سیاسی‌مون عموما یا ‎#فایل_صوتی  ۵۰دقیقه‌ای رو گوش نکردند یا در موردش صحبت نمی‌کنند یا پیشنهاد می‌کنند که دنبالش رو نگیریم! زیبا نیست؟

حاج فیدل: ‏حاجی این صوت رو گوش دادی؟
یه آه طولانی، به عکس شهدای همرزم بالای سرش روی دیوار اشاره میکنه که این شهید فلانی رو میبینی؟! اگر هر روز نون خشک‌های پشت دیوار آسایشگاه سربازای پادگان امام حسین رو جمع می‌کرد و می‌فروخت الان میلیاردر بود
میگه برای هتک حیثیت سپاه و این شهدا می‌سوزم

هادی موسوی: ‏از وقتی این صوت تخلفات ‎[…] منتشر شده، حواریونش میگن، ایشان هیچ وقت، در هیچ دادگاهی محکوم نشده.
خوب، در همین صوت به صراحت میگه […] که حکم دادگاه‌ها رو می‌نویسه پشت ایشان است😏
با یک هزارم این اتهامات اثبات نشده، چه بسیار آدمهایی رو انداختی زندان حالا ژست قانونمند گرفتید؟

احسان. م: ‏حاجی فساد تاریخ انقضا داره؟ دو سال بگذره حلال میشه؟

میثم سعادت: ‏شما 8 هزار میلیارد که داشته باشی، کانادا که هیچ، خود اسرائیل هم بهت اقامت و پناهندگی و مصونیت و…. میده

فرهاد: ‏پاسخ این سوال که چرا […] به آن صورت نامتعارف […] برکنار شد و […] مشخص شد.
قربانیان پیگیری فساد مالی […] کم کم در حال آشکار شدن است
از ‎#نجفی ‎اصلاح‌طلب تا ‎[…] ‎ اصولگرا

وحید اشتری: ‏این صوت داخلی […] در مورد فساد آقای […] را اول از همه باید منبری‌ها مداحان و سخنرانانی گوش دهند.
همانها که باعث سرکار آمدن ایشان […] شدند و چندوقت یکبار هشتگ ‎#شفافیت ترند می‌کنند و از آقای […] مطالبه ایجاد ساز و کار برای مبارزه با فساد دارند.

حسن اجرایی: ‏ولی لهجه […] رو دوست داشتم. نیمه پر لیوان رو هم ببینیم.

سعید کاکاوند: ‏هیچکس مثل آقای ‎#روحانی این جماعت را خوب نشناخته بود‌.
حیف!
‎#فایل_صوتی

محمد صدیقی: ‏یک لحظه فکر کنید برفرض محال جای این جماعت، مثلا تاجزاده و محمدرضا خاتمی چنین صحبتهایی رد و بدل میشد، واکنش جماعت خاموش فعلی  توییتر چی بود، گریبان پاره نمیکردن؟
‎#استانداردهای_دوگانه

هزاردستان: ‏از مدعیان “عدالتخواهی” به اندازه‌ی همون “فاسدها” بترسید.
اینها تکمیل کننده‌ی اونها هستن.

م. جوان: ‏میگویند ‎#فایلصوتی برای دو سال پیش است! عجب! یعنی ‎#شوراینگهبان خبر داشت و آقایان را تائید صلاحیت کرد؟ یعنی رئیس وقت ‎#قوه_قضائیه هم خبر داشت و کاری نکرد؟! عجب! پس فایل برای دو سال پیش بود!!

آیدین: ‏خیلیا میگن بزرگترین نکته ‎#فایل‌_صوتی منتشر شده، اون ۸ هزار میلیاردی بود که […] اختلاس کرد. ولی به نظر من، بی‌گناهی و پاکی محمدعلی نجفی مهم‌ترین قسمت از اون فایل بود.

احسان رمضانیان: ‏‎#فایل_صوتی در کشوری زلزله بپا می‌کند که در آنجا فساد استثنا باشد، نه قاعده.

مسعود ابدی: ‏فایل صوتی منتشر شده اگه در ژاپن بود طرف خودکشی میکرد
در اروپا بود حتما استعفا میداد
در ایران چه اتفاق می افتد ؟؟؟

حاجی واشنگتن: ‏با این فایل صوتی منتشر شده دیگه با چه رویی باید از […] طرفداری کرد؟

محمدرضا جدیدی: ‏گاهی نیاز به هیچ سند و مدرک خاصی نیست، تحلیل خبر خام هم کافی است.
وقتی سال ۹۵ مجلس طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران را از دستور خارج کرد و شهردار وقت از نمایندگان بابت این کار تشکر کرد، جامعه‌ باید عمق فاجعه را درک می‌کرد، چرا که آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است.

بهروز: ‏این ‎#فایل_صوتی اگر قرار بود تاثیری داشته باشه سه سال پیش منشا اثر میشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. تخلفات آقای … فراتر از فایل صوتی و هلدینگ یاس هست. نگاهی به شهر تهران … بیاندازید. هرکی پولدارتر و قویتر بود بیشتر ساخت و بالا رفت. آیا میدانید چند صد هکتار باغات تهران … از بین رفت؟

  2. حالا مشخص میشه که آنهاییکه بشدت دنبال اینترنت داخلی هستند نگرانیشان ازچیست. ظاهرا ازاین نوارها واحتمالا فیلمها خیلی زیاده و وحشت مسئولین ازانتشارآنهاست.

    4
    1
  3. میگم من نمیدون ی عده خوابیدن یا خودشان را ب خواب زدن …
    آاآقااااا بیدار شین دبگه گذشت اون زمانی ک بیرون بودن دست وپا و یا چن تار مو گناه بود!!!!
    گذشت آن زمانی ک وقتی تکه نانی زمین می افتاد با احترام از زمین بر میداشتن وگوشه ای میگذاشتن …
    کو دیگر حرمت یک تار مو از سیبیل ی مردی …ک ضامن کافی بود برای هر انچه میکردی!!!
    الان حرمت نانو نمک کجا بود ….الان دیگه میگن انکه نمکدان شکسته لابد شجا بود…….!!!!!
    آقاااا دیدتونو عوض کنید …فرهنگ وان ق …….داره پوست اندازی میکنه … داره ب مرحله بلوغ میرسه….
    اون اتفاقها اوووووه مال چن سال پیشه الان دیگه سرعت همه چی رفته بالا
    الان تفاوت امسال با سال قبل ب اندازه تفاوت زمان انقلاب با زمان حزب توده است …..
    ماشالا الان انقد ر سریع عمل میکنن ک حتی نمیتونی همه رو از ذهنت رد کنی
    ماشالا شاه کارها یکی دوتا نیست ک…..
    شما همین پیش پاتو نگاه کنی پره احتیاج ب اثبات و اینا نداره ….داد میزنه …
    همین جناب آقای مخبر از همین تریبون ملی بارها و تاکیدن قول تولید پنجاه ملیون دوز واکسن نداد …….مگه فلان قد برای همین پرژه نگرفت ….مگه با همین وعده دروغ مردم بیچاره را اغفال نکرد برای قالب کردن سهام با چندین برابر قیمت ….مگر همه این دروغ و فریب از تریبون رسانه ملی اونم بارها پخش نشد ؟؟؟
    حالا که تمام حرفها و وعده و وعیدها مستند موجود میباشد …
    مقدار سود، برداشت،کلاه بر اری،ترکه ،یا هر اسمی ک دارد مشخص نیست و یا ب راحتی نمیشود مشخص کرد
    مگر مقدار تولیدی ک با وجود تمام حمایت ها صورت گرفت مشخص نیست !!!حتی تولید ماهانه پنجاه ملیون ب ماهانه پنج ملیون هم نرسید یعنی ده درصد هم نشد…..حالا بماند دااستان های دیگر لای پرونده ک چن نفر بی گناه جونشونو از دست دادن
    چه شد آیا از ایشان یک توضیح نا قابل خواستند و یا ایشان دادن توضیح !!! مگر ب ایشان ترفیع حد اکثری ندادن ….ک اگر ریاست جمهوری ب رای مردم نبود حتما رئیس جمهور میشدن …….
    واقعا کار ایشان بی نظیر بود …و ب جرات میتوان گفت … زمان ای جان ای جان مخبر جان!!@ الحق ک شاه کار کردی …عقل وهوش وموخ بردی …حق فقیر و بیچاره … …… !!!..نه عطسه کردی نه سرما خوردی ….احسن ک چ عقل و هوشی از این ملت تو بردی …
    بله عزیزجان دیگه کلاه برداری و دزدی کاملا”قانونی شده واز صدا سیما دارن تبلیق میگنن…..
    البته از خیلی قبل بوده …مثل همین فهشا وغیره … اینا
    ولی دیگه الان بورسی شده بازارشم خیلی داغه چون هنوز فارغ اتحصیلاش وارد بازار کار نشدن …..همین داشمون … سر همین چشمه ای ک رو کرد جایزه گرفت در حد نوبل…دس مریضاد!!@

    ا

    1
    2
  4. اولا دم مسئولین این شبکه گرم ….
    خیلی جاها حتی این چن خط درد دل اگه ب نفعشون نباشه نشون نمیدن …با عرض معذرت !!
    یجمله از مطلب قبلی ….
    انچه ک عرض شد وبا آن همه کلاه برداری چندین برابر همین پرونده …
    وراه انداختن شو تبلیقاتی از رسانه ملی ….ترفیع ودرجه در حد لالیگا….
    سینه سپر کردن و باد ب غب غب انداختن و ….هی چپ وراست فرمان ودستور صادر کردن……نشان پوست اندازی وبلوغ فرهنگ وان….نیست
    وگرنه اگر اون زمانها بود … برا ی حضور در جمع باید چادر وروسری سر میکردن و لچک میگرفتن
    از بابت غلط املایی و جمله بندی …عذر خواهی میکنم

  5. خدا پدر ومادر اصلاح طلبها را بیامرزه خدا پدر روحانیو بیامرزه درود به شرف خاتمی. چقدر اینا … بردند وخوردند میگند ولش کن مال دوسالپیشه

  6. راست میگه میگه فک نکنه خیلی این پرونده چیز خیلی بزرگیه
    چون اینقدر دزدیهای بزرگتری دارن که اینها براشون کم اهمیته

  7. محمدسعید احدیان، عجیجم انگاری …!!؟ به هذیون گفتن افتادی! خزعبلاتی را …، جوابت رو محمدرضا جدیدی داده، بخونش.

  8. این اتفاق ها فقط نشانه یه چیزه، “کشور صاحب نداره.”

    اگه داشت اینطور نمی شد.

    یا این که همه با هم هم پیاله هستند. به قول معروف: “وای به روزی که بگندد نمک”

  9. چرا الکی برای یاس پرونده میسازید یاس بد کرد درد مردم خودش رو گفت بد کرد برای کودکان مبتلا به سرطان خوند بعد اون پاپ خون های ایران فقط از عشق و عاشقی خوندن من خودم طرفدار یاس هستم تک تک اهنگهاش برای یه درد مردم هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا