خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خط فقر در تهران بسیار بالاتر از درآمد مردم

در حالی که خط فقر از دهه پیش تاکنون بالاتر از درصد بیشتری از جامعه است اما در پایتخت فقر بیش از پیش نمایان شده است.

به گزارش ایلنا معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: ۵۰ درصد جمعیت تهران زیر خط فقر مسکن زندگی می‌کنند و افرادی که زیر این خط فقر هستند، توانایی ساخت را ندارند.

«حمیدرضا صارمی» معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در گفت‌وگو با ایلنا، درباره افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی نرخ عوارض در سال آتی گفت: در حدود ۶۰ درصد از پهنه‌های تهران تقریبا افزایش عوارض نداریم، چرا باید همه‌ی ساخت و سازها در نقاط شمالی تهران باشد؟

او ادامه داد: اگر می‌خواستیم در سیاست‌هایمان افزایش نرخ عوارض به نسبت سال‌های گذشته کمتر باشد، اما از یک سو به دنبال واقعی کردن موضوع بودیم یعنی اگر یک توقف می‌دادیم ممکن بود در طولانی مدت این اتفاق رخ ندهد و از طرفی میل به ساخت و ساز را در مناطق بالا دست تا جایی که امکان دارد کمتر کنیم و میل به ساخت و ساز را در مناطق میانی و جنوبی شهر بیشتر کنیم.

صارمی ضمن محاسبه قیمت عوارض ساختمانی در هر متر مربع گفت: در حال حاضر متوسط یک متر مربع عوارض ساختمانی ۳۰۰ هزار تومان است. درصدی که افزایش پیدا می‌کند، تقریبا معادل ۳۳۰ هزار تومان خواهد شد که عدد محسوسی نیست و در ساخت و ساز اثر ندارد.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران تاکید کرد: به همین دلیل اگر به ارزش وزنی این درصد نگاه کنید، بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان در هر متر مربع به قیمت عوارض اضافه شده است.

او در پاسخ به این سوال که در بافت فرسوده عوارض صفر در نظر گرفته می‌شود، اما در آنجا نیز شاهد ساخت و ساز نیستیم، اظهار کرد: در بافت فرسوده به دلیل عرض معابر و محدودیت ساخت طبقات، افراد تمایل به ساخت و ساز ندارند، چرا که سه طبقه توجیه اقتصادی ندارد. در تهران کمتر از ۵ طبقه اساسا ساخت و ساز توجیه اقتصادی ندارد.

صارمی با بیان اینکه کسی برای پرونده سه یا چهار طبقه به شهرداری تهران مراجعه نمی‌کند، افزود: چرا که با محاسبه ارزش زمین و ارزش ساخت و ساز با آنچه که ساخته می‌شود تقریبا ۲۰ درصد ضرر می‌کند. صرفه اقتصادی ساخت و ساز در تهران از ۵ طبقه به بالا است.

معاون شهردار تهران گفت: عوارض در بافت فرسوده رایگان است و کسی که می‌خواهد در این محدوده ساخت و ساز کند عمدتا توان ساخت ندارد. ۵۰ درصد جمعیت تهران زیر خط فقر مسکن زندگی می‌کنند و افرادی که زیر این خط فقر هستند توانایی ساخت را ندارند.

او ادامه داد: بین منابع بانکی و قیمت ساخت نیز تفاوت معناداری وجود دارد. ارزشی که بانک برای وام مسکن پرداخت می‌کند با قیمتی که در ساخت وجود دارد یک تفاوت معناداری دارد و فرد مجبور است که با مشارکت این کار را انجام دهد. حال اگر بخواهد سه طبقه را مشارکتی بدهد، چقدر سازنده سود می‌کند و چقدر مالک؟ تقریبا به هیچکدام چیزی نمی‌رسد. در ۵ طبقه دو طبقه سازنده می‌برد و سه طبقه مالک و رضایت وجود دارد.

صارمی گفت: در مطالعاتی که انجام دادیم، ارائه همه‌ی مشوق‌ها در رونق ساخت ۳۰ درصد اثر دارد و طبقه اضافه ۷۰ درصد در رونق ساخت و ساز در بافت فرسوده اثر دارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا