خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پیام آیت الله ناظم زاده قمی در پی اعدام محسن شکاری

آیت الله ناظم زاده قمی در پی اعدام محسن شکاری در پیامی به رئیس قوه قضاییه، ضمن درخواست اعدام نشدن کسانی که دستشان به خون کسی آغشته نشده، «بهترین راه برای خاتمه اعتراضات» را همچنین این دانسته است که: رفع گرفتاری‌ها و مشکلات اقتصادی و رفع تبعیض‌ها و مجازات غارتگران و اختلاس گران ثروت ملی و نیز اجرای عدالت در تمام ابعاد نظام صورت گیرد تا آرامش حاصل شود و بهانه ای برای بیگانگان  جهت تحریک عواطف مردم وجود نداشته باشد.

به گزارش دریافتی انصاف نیوز، متن کامل این پیام در پی می‌آید:

بسم الله الرحمن الرحیم

قال رسول الله (ص) : “ادرأوا الحدود بالشبهات”

ریاست محترم قوه قضائیه، حجت الاسلام و المسلمین آقای محسنی اژه ای

سلام علیکم

خبر اعدام مرحوم آقای محسن شکاری، که در جریان اعتراضات اخیر، دستگیر شده بود، برای بسیاری از افراد، از جمله اینجانب، تاسف آور و سوال انگیز بود، زیرا اعدام این جوان از چند جهت قابل مناقشه است:

اولا: بر فرض که این شخص چاقو کشیده باشد و بدون خوف و با اراده اقرار کرده باشد، در صورتی که عمل او از روی خشم و عصبانیت یا درگیری با ماموران مسلح بوده نه برای اخافه، این خود شبهه ای است که مانع حکم مجازات محاربه خواهد شد.

ثانیا: اگر چنین خلافی برای او محرز و مسلم باشد، چرا اجازه داده نشده از طرف خانواده اش وکیل بگیرند ودر رسیدگی به پرونده و نظریات شهود و اقرار خود متهم، شاید در متقاعد کردن خانواده اعدام شده تاثیر گذار بود و یا راهی برای جلوگیری از حکم محاربه داده می‌شد و حکم اعدام نقض می‌گردید، که عدم اجرای این حکم، مطلوب شارع و مطابق رأفت اسلامی است.

ثالثا: مگر برای اجرای حکم اعدام، فرجام خواهی نمی‌شود و خود به خود با امکان فرجام خواهی زمان اجرای حکم اعدام، مدت‌های زیادی به تاخیر می‌افتد. لذا اگر این جوان هم به این سرعت، اعدام نمی‌شد، شاید روزنه‌های نجاتی یافت می‌گردید.

رابعا: مستند حکم محاربه و “من شهر سیفا لاخافه الناس”، آیه ۳۳ سوره مبارکه مائده است: “إنما جزاوا الذین یحاربون الله و رسوله و یسعون فی الارض فساداً ان یقتلوا او یصلبوا او تقطع أیدیهم و أرجلهم من خلف او ینفوا من الارض ذلک لهم خزی فی الدنیا و لهم فی الاخره عذاب عظیم” که شمول این آیه شریفه بر اعدام شخص مورد نظر از دو جهت قابل تامل است:

۱ ـ ظاهر آیه این مطلب را می‌رساند که برای حکم اعدام، محاربه به تنهایی کافی نیست. (لذا پیامبر اسلام وقتی بر کفاری که به مسلمین حمله کرده بودند، پیروز می شد آن ها را به کیفر آیه محاربه مجازات نمی کردند.) زیرا در آیه، بعد از “یحاربون الله و رسوله” جمله “یسعون فی الارض فسادا” آمده است و بیان گر این حقیقت است که محاربه با خدا و رسول به تنهایی کیفر اعدام و… ندارد، بلکه باید در روی زمین از راه اخلال به امنیت عمومی و قتل و غارت، بر او عنوان “فسادا” (مفسد) هم صدق کند، مثل راهزنان. و بعید نیست آیه محاربه، افرادی را که چاقوکشی می‌کنند و با نا امنی به جان و ناموس و مال مردم حمله می‌کنند، نیز شامل شود. در حالی که محسن شکاری چنین قصد و رفتاری نداشته است، بلکه او در شور اعتراضات و هیاهوی معترضین دست به چاقو شده و مع الاسف یک بسیجی را مجروح کرده است.

۲ ـ مجازات محارب در آیه شریفه در چهار مرحله متناسب با چگونگی جرم آمده است، بنابر این شخصی و لو به قصد اخافه مردم، چاقو کشیده باشد ولی مرتکب قتل نفس نشده باشد، مشمول بند چهارم مجازات “ینفوا من الارض” (نفی بلد و زندان) می شود و کیفر مرگ و… برای کسی است که شخصی را کشته باشد، و فرض بر این است این جوان مرتکب قتل نشده است. لذا (بر فرض اگر آیه محاربه شامل وی می شد) در اجرای حدود، درباره ایشان باید حکم خفیف که زندان باشد، داده می‌شد.

خامسا: اگر انگیزه سرعت در اجرای حکم مرگ برای این جوان، به منظور ساکت کردن مردم از حضور خیابانی و امثال این ها بوده باشد، چنانچه احتمال داده شود که نتیجه به عکس باشد و خشم مردم بیشتر و سبب درگیری و کشتار وسیع‌تر گردد و بهانه‌ای برای دنیا جهت موضع‌گیری‌های خصمانه مضاعف علیه ایران گردد، آیا همین شبهه و شبهه‌های دیگری که اشاره شد، سبب نمی‌شد که از اجرای حکم اعدام خودداری شود؟ و به فرموده رسول گرامی اسلام در حدیث معتبر: “ادرأوا الحدود بالشبهات” (وسائل الشیعه، ج ۲۸، باب ۲۴ حدود و تعزیرات، ح ۴) عمل می‌گردید.

ریاست محترم قوه قضائیه، به نظر می‌رسد این گونه برخوردهای تند با معترضین که فرزندان این ملت و کشورند به جایی نمی‌رسد و قطعا این دور باطل و کور بی ثمر خواهد بود، بنابر این همان طور که در نامه قبلی در ۲۰ آبان ۱۴۰۱، به طور خصوصی برایتان ارسال کردم و به دستتان رسیده شد، اشاره کرده‌ام بهترین راه برای خاتمه اعتراضات این است که سلاح‌ها زمین گذاشته شود و از خونریزی جلوگیری گردد، زندانیان سیاسی و زندانیان اخیر که دستشان به خون کسی آغشته نشده است، آزاد و اعدام‌ها متوقف و راه گفتگو با مردم باز شود. همچنین رفع گرفتاری‌ها و مشکلات اقتصادی و رفع تبعیض‌ها و مجازات غارتگران و اختلاس گران ثروت ملی و نیز اجرای عدالت در تمام ابعاد نظام صورت گیرد تا آرامش حاصل شود و بهانه ای برای بیگانگان  جهت تحریک عواطف مردم وجود نداشته باشد.

در پایان لازم می دانم، خدمت تمامی داغداران وقایع اخیر، از همه اقوام ایرانی اعم از شیعه و سنی و نیروهای نظامی و انتظامی، به خصوص خانواده محترم آقای محسن شکاری، تسلیت عرض کنم. 

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

حوزه علمیه قم _ سید اصغر ناظم زاده قمی _ ۱۹ آذر ۱۴۰۱

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. سلام
    لطفا این موضوع را به اولیای امر منتقل کنید.
    در قصاص، همه به دنبال جلب رضایت اولیای دم هستند با اینکه عزیزشان کشته شده است, اما همه سعی می‌کنند رضایت بگیرند تا با وجود اینکه یک قتل صورت گرفته، یک نفر دیگه به قتل نرسه.
    الان چطوره که با وجود اینکه شاکی خصوصی رضایت داده و مجرم هم کسی را نکشته و مثلا موتوری را آتش زده، حکومت میگه باید حتما کشته بشه و به رضایت شاکی کاری نداره؟

    4
    2
  2. امام خمینی: قول قوی‌تر در حد محارب، اختیار حاکم بین قتل، به‌دار آویختن، قطع به طور مخالف و نفی بلد است. و بعید نیست که برای حاکم بهتر باشد که جنایت را ملاحظه کند و آنچه مناسب است را اختیار کند. پس اگر کشته است قتل یا صلب را اختیار کند، و اگر مال را برداشته است، قطع را اختیار نماید، و اگر فقط شمشیر کشیده و ترسانده، نفی بلد را اختیار نماید.

  3. اعدام محسن شکاری با چند پرونده جنایت و بستن اتوبان ستارخان بر مردمی که مریض دارند و مشکلات متعدد و ایجاد ربع و و حشت ترساندن زن و بچه مردم ، این روز ها معجزه ای کرده که استغفر الله از معجزه شق القمر کردن پیامبر (ص) با لاتر شده است و تمام کسانی که در مقابل تخریب اموال عمومی و کشتاتر بسیجیان و نیرو های حافظ امنیت ، کور و کر و. لال و گیج و منگ شده بودند همه را شفاء داده است ، ای … چرا تا حالا کر و لال بودید و حالا ددارید از ارازل و اوباش و اجیر شدگان دفاع غیره قانونی و خلاف شرع می کنید

    2
    9
    1. جناب عبدالله ، با نظرت کاملا موافقم! نمی شود که یکی مثل محسن شکاری ایجاد «ربع» کند و بعد بدون مجازات اعدام همینجوری راست راست برای خودش بگردد.
      پس نتیجه میگیریم مجازات «ربع» اعدام است.
      خب، حالا نقطه، سر خط. ضمنا درس هات رو خوب بخون که بتونی قبل از حرف زدن معنی کلمات رو یاد بگیری، آفرین، باریکلا.

  4. خدا را شکر که بعد از این همه مدت یک آیت الله پیدا شد از مردم دفاع کند . شیعیان خیلی مظلوم و غریبند . درود بر مولوی عبد الحمید که مثل شیر پشت مردمش ایستاده . فقط کسایی در این دوره از مردم حمایت میکنند که … نباشند مثل همین آقای ناظم زاده و مولوی عبدالحمید

    9
    2
  5. خداوند به شما عمر با عزت بدهد و از عمر حاکمان ظالم ستمگر بکاهد که بخاطر دو روز دنیا خونها ریخته و می‌ریزند و دین را با سیاست آلوده کردند و با نام دین دینداری ملت را از بین بردند

    8
    1
  6. دورود بر شرفت شیر مادرت حلال زنده باشید درد بلات بخور تو سر مراجع تقلید بی غیرت و ضد بشری که فقط به فکر منافع شخصی خودشان هستند چرا همه خفه خون گرفته اند اینها دین فقط برای توجیه جنایت میخواهند

    5
    2
  7. فرق شکاری با زور گیر نیایش چیست،اون که فقط ترسانده بود،این مجروح کرده اونم نیروی پلیس رو . تخریب اموال داشته. چرا آن زمان دنبال روحانیون هم عقیده نمی گشتی بی انصاف نیوز.

    2
    4
  8. انصاف واقعا شرف نداری، ازادی این افراد جانی گریبان خودتون و خانوادهاتون را آخر خواهد گرفت!اینهمه مرجع حوزوی و حقوقی داریم با یک یا دو رای میخوای نظرت رو تحمیل کنی به مخاطبان.

    3
    4
  9. توی نوشت اش چند بار می گه بعید نیست، احتمال دارد و ..
    این یعنی وجدان و فهم دینی اش با سیاست زدگی اش در جنگه

  10. ای اقا این حرفارو به کی میگین اینا میخواستن مردم بترسونن محسن شکاری نه یکی دیگه
    تمام

    4
    1
  11. اسلام دین رافت و مهربانی است ای کاش مسئولین ترتیبی اتخاذ نمایند که در اولین فرصت از بر خورد تند و مقابله به مثل معترضان و ایجاد تنش جلوگیری بعمل آورده و در عوض با راه کارهای مسالمت آمیز و ایجاد فضای بسیار امن بمنظور مذاکره و ایجاد عدالت اجتماعی و گذشت و بر گزاری آشتی ملی آبروی کشور عزیزمان ایران را در جهان حفظ و یاوه گوئیهای شبکه معاند و خائنین و وطن فروشان بویژه آمریکا و اسرائیل را خفه کنند .
    زنده باد ایران اسلامی پاینده باد مردم با غیرت ، با شرف و آگاه کشورم،

    39
    27
    1. بله اسلام دین محبت و مهربانی و رحما بینهم هست ولی اشدا علی الکفار هم هست. با فرمون شما باید شاهد سوریه باشیم خیلی ساده لوحیه یکم فکر کنید این آتشی که دلتون نمی یاد خاموشش کنید. بعدم دودش تو چشم خودتون هم می ره

      1
      1
  12. این آیه رو مسئولان بخوانند منش قوم عاد که به عذاب الهی نابود شدند :و اذا بطشتم بطشتم جبارین
    هنگامی که مجازات میکردند ستمگرانه جزا میدادند!
    بترسید از سرنوشت اقوام پیشین ایها المسئولون!

    102
    12
    1. متاسفانه عجیب نیست، آیت الله منتظری، آیت الله طالقانی، آیت الله اسدالله بیات زنجانی، آیت الله مصطفی محقق داماد و… که راه اصلی روحانیت یعنی دفاع از دین و مردم بوده پیش گرفتن ولی انقدر خبرهای رسمی بهشون نپرداختند و به امثال کسانی مثل آیت الله مصباح و … پرداختن که همه رو از دین و همه چی زده کردن

      3
      2
  13. استادناظم زاده وقتی به بیسوادی خودم مینگرم افسوس میخورم ووقتی شما را با آن سواد،بی بصیرت وبی اطلاع ازاوضاع واحوال پیرامون میبینم،به بی سوادی خودافتخارنموده وخداوندمتعال را شاکرم که همانند،امثال شماها نشدم،@!@@.

    2
    3
  14. باید تمام مزدوران کشورهای دشمن کشور ایران (کشور آمریکا در رأس کشورهای دشمن کشور ایران) را در داخل کشور ایران و خارج از کشور ایران به درک واصل کنیم تفاوتی ندارد که شریف یا ناشریف باشند چون ترحم بر اغتشاش گران جفای بر مردم کشور ایران است

    3
    3
    1. کلا خداوند شما را بی بهره از مغز و عقل و دنباله رو اراجیف تهی مغزان آفریده . برای امثال تو هزاران بار حدیث متواتر آمده که یکساعت تفکر بهتر از 1000 سال عبادت است

  15. نتایج سکوت علمای شیعی دربرابر اتفاقات اخیر و یکصدا شدن علمای اهل تسنن با مردم رو خواهید دید

  16. همچین اینطور نبود که دستش به خون آلوده نباشه اون تلاششو کرده بود شانسش طرف زنده مونده بود
    تا حالا ندیده بودیم کسی از قداره کشی دفاع کنه معلوم نیست با جمهوری اسلامی مشکل دارید یا انسانیت

    17
    99
    1. توجنگحلو اپخش نمیکنن اگه اینطرف کرسی قضاوت داشته باشن طرفی‌که باعنوان بسیج اسلحه دستشه محارب علیه ملت مسلمان شناخته میشن پس همه اسلحه زمین گزاشته مذاکره پیش بگیرن این مملکت مال همه ایرانیان است ازهرعقیده ومسلک

  17. به نظر بنده کار بسیار خوبی بود که این مجیدرضا رهنورد رو که دوتا بسیجی رو کشته بود بلافاصله اعدام کردن، ولی در اعدام این محسن شکاری عجله و اغراق در حکم صورت گرفت، به نظر بنده میتونستن در این پرونده با رأفت اسلامی ،حکم بهتری صادر کنن،

  18. سلام
    ای کاش این آیت‌الله قبل ازاغتشاش پیدا می شد. ومردم را به آرامش دعوت می کرد. تا هم ازشهادت مدافعان امنیت جلوگیری کند وهم این افراد فریب خورده را توصيه به آرامش می کرد

    2
    2
    1. مدافعان امنیت؟؟؟ از امنیت چه کسی دفاع کردن این ….دوران؟؟ از امنیت مردم یا …مت؟؟

      3
      2
  19. این شخص هرکس هست واقعا شخصی داننده وبادرایت هست کل قضیه رو خونده میدونه چه خبره وبه مرور چه ها خواهد شد.ای کاش اقای ناظم زاده گوش میدادن ولی متاسفم که …..

  20. شما ماشاءلله با این سن و سال هنووووز نفهمیدی در مورد چیزی که اشراف اطلاعاتی نداری ، اظهار نظر نکنی ؟؟؟؟!!!!
    دیگه چه وقت ؟؟؟ دیر شد حاجی…..

  21. گرچه حقیقت دین قائم به حقانیت نفس دین است و خداوند خود حافظ دین خود است اما وجود عالمان وارسته ، بی ، غرض ، شجاع ، عالم و عادل در میان مردم چراغ هدایت و نور امیدند کلام متین و نورانی حضرت آیت الله ناظم زاده مصداق نور است در تاریکی اگر نگرش شیعی دین با وجود مخالفتها استمرار داشته به برکت وجود عالمانی بوده که همواره با مردم بودن و منادی حق و عدالت بودن را بر مطاع و ریاست دنیوی ترجیح داده اند پس کلامشان رابشنویم و به آن عمل کنیم تا دین و دنیایمان آباد گردد

    3
    1
  22. حرف مردم را که نمی‌خواهید بشنوید ای کاش حد اقل گوشی برای شنیدن حرف مراجع داشتید.اگر خدایی باشد و حساب و کتابی باشد وای بر عاقبت شما …

    2
    1
  23. جناب آیت الله وقتی از محتویات پرونده اطلاع نداری حرف نزن . طرف خیابان را بسته امنیت عمومی را مختل کرده هر کس میرفته راه را باز کنه با قمه تهدید میکرده . مامور را با چاقو به قصد کشتن زده .محارب شاخ داره یا دم . آقایونی که دلسوز شدید برای خودتون اگه همچین موردی پیش بیاد بازم همین نظر را میدید ؟

    2
    2
  24. لعنت خدا بر منافقان زمان که در پوشش عالم دینی ، به منطق داعش روی آورده و با دروغ و نیرنگ ، سعی در شرعی جلوه دادن اقدامات اغتشاش گران نموده و آنها را اکثریت جامعه می نامند و با وقاحت تمام ، مقابله مسلحانه در مقابل مدافعان امنیت را حق قانونی افراد و دفاع شخصی می‌دانند !

    2
    3
    1. ما هم اتفاقا همین لعنت رو به داعشی های زمان که مردم را به گلوله میبندند میفرستیم . شما ظاهرا سوراخ دعا را گم کردی

      1
      1
  25. همانطور که در دعای ندبه از خدا، فرج مولایمان(عج) را میخواهیم که با ظهورشان آنچه از قوانین اسلام که عمل نمیشه رو احیا کنند، پس بدیهی است الان تندروی ها و کندرویهایی صورت میگیرد. اسلام دقیقا برای هر جرمی، مجازات متناسب تعیین کرده ولی متأسفانه در قوه قضاییه سالهاست که سلیقه ای عمل میشه و باعث اتفاقات امروز جامعه همین است، اگر با هر مفسد اقتصادی، رانت خوار، رشوه بگیر، سیاستمدار غیر مردمی، گرانفروش و… برخورد صحیح میکردن، بقیه ماست هایشان رو کیسه میکردن و شاهد اتفاقات امروز جامعه نبودیم.

  26. سلام
    یقینامشکلات مملکت باید از کانال خود حل و فصل شود و هرگونه اعتراضات هم در چارچوب قانونی خودش باید مطرح بشه.
    اما نظر ناظم زاده قمی؛ اینکه یه نفر حالا تحت تأثیر جریانات معاند قرار بگیره و بعد دو نفر بی گناه رو با سلاح سرد به کشتن بده چجور آقای ناظم زاده تحلیل می کنن که نتیجش می شه این که خب جو گیر شده بیچاره، نباید اعدامش می کردید. ایشون کاملا مشخصه که نه تنها پیرو جریان انقلاب نیست بلکه دقیقا در جبهه مقابل در لباس تلبس قرار دارد که به فرموده معصوم: اینها مصداق بارز حدیث «اذا فسد العالِم فسد العالَم» هستند، که البته در همه زمانها همچین علمایی بودند. اینها مغزشون بویی از بصیرت و انقلابی گری نبرده و صرفا ملایی بیش نیستند که اگر کنترل نشن مملکت را با اجتهاد های کورکورانه خودشون به قهقرا خواهند برد.

    والسلام علی من اتبع الهدی

    2
    1
  27. الان ب نظرتون اون جوون زنده میشه؟؟ کاش حداقل کمی صبر میکردن،،،، رأفت اسلامی این وسط چی میشه؟؟؟ اسلام گفته خون در ازای خون،،،، جالبه ک خدا جون رو داده، اینا خودشون رو محق میدونن جون بگیرن،

  28. مردم از اختلاس گرانی تورم ورانت وفساد وسرکوب وزور خسته شدند اجرای احکام خشن را چرا برای خودی ها مانند سعید طوسی و اختلاس گران خودی و اقا زاده ها بکار نمی برید

  29. اجرای احکام سنگین را چرا برای خودی ها مانند سعید طوسی ها واختلاس گران و رانت خوران واقا زاده ها بکار نمی برید .این جوان ها از بی عدالتی وزور گفتند وگرانی وتورم خسته شدند معترض هستند چرا نمی فامید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا