خرید تور تابستان ایران بوم گردی

موج جدید تورم در تولیدات کشاورزی

سینا درتاج – انصاف نیوز، مرکز آمار ایران می‌گوید: «شاخص قیمت تولید کننده زراعت، باغداری و دامداری سنتی در فصل پاییز سال ۱۴۰۰ نسبت به فصل مشابه سال قبل ۶۷٫۸ درصد افزایش یافته‌است.». طبق داده‌های مرکز آمار ایران، این افزایش بیشتر از میزان آن در پاییز سال ۹۹ و سال ۹۸ است. این افزایش بی‌سابقه‌ی شاخص در حالی رخ‌ مید‌هد که دولت مرتباً وعده‌ی اقداماتی را برای بهبود شرایط اقتصادی می‌دهد.

جدول شماره ۴ در گزارش اخیر مرکز آمار ایران

دراین داده‌ها، شاخص قیمت گروه زراعت با ۸۹٫۹ درصد افزایش، بیشترین میزان افزایش را در میان داده‌های فصل پاییز سال‌های ۹۶ به بعد داشته‌است (با توجه به این‌که در داده‌های مرکز آمار نوشته شده: «گروه زراعت بعد از تغییر سال پایه به سال ۱۳۹۵ ایجاد شده است.»). شاخص قیمت غلات نیز با افزایش ۸۸٫۱ درصدی رکورد بی‌سابقه‌ای از خود در میان داده‌های فصل مشابه از سال‌های ۹۳ به بعد (داده‌های گزارش اخیر مرکز آمار از سال ۹۳ به بعد موجود هستند!) به‌جا گذاشته‌است.

اما در همین داده‌ها، شاخص قیمت تولید کننده در گروه پرورش گوسفند و بره افزایش ۹٫۴ درصدی در پاییز ۹۴ داشته که نسبت به میزان مشابه در پاییز سال‌های ۹۵ به بعد کمترین میزان افزایش را داشته. البته این آمار در حالی است که جماران در ماه گذشته خبری با این جمله را گزارش کرد: «رییس اتحادیه گوشت گوسفندی خبر داده است که خانواده‌هایی که پارسال ماهی ۲ کیلو گوشت مصرف می‌کردند، امسال یک کیلو می‌خرند.» همزمان با انتشار آمار مربوط به تولیدکننده زراعت، باغداری و دامداری، شاخص قيمت توليدكننده بخش صنعت نیز توسط مرکز آمار منتشر شده که شاخص کل در آن نیز ۹٫۹ درصد افزایش یافته. این میزان گرچه نسبت به پاییز سال گذشته افزایش کمتری را نشان می‌دهد اما در این مورد نیز اقتصاد نیوز در ماه جاری می‌نویسد: «در دی ماه ۱۴۰۰، شاخص مدیران خرید که در ایران با عنوان شامخ منتشر می‌شود، برای کل اقتصاد به ۴۶٫۹۴ واحد رسیده که نسبت ماه قبل ۴٫۰۱ واحد کاهش داشته است.» و خطر رکود را در اقتصاد ایران گوشزد می‌کند.

نمودار از گزارش مرکز آمار ایران در مورد شاخص قيمت توليدكننده بخش صنعت

این افزایش شاخص‌های قیمت در حالی است که دولت در آستانه ۲۰۰ روزگی خود قرار دارد و از قبل از انتخابات بهبود‌ شرایط اقتصادی یکی از محور‌های تبلیغاتی و شعار‌های دولت بوده و همزمان ارقام مرکز آمار خبر از افزایش قیمت در کالا‌هایی را می‌دهند که مستقیما معیشت مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا