خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کسب مقام قهرمانی به چه قیمت

سیدایرج اجاقی دوگاهه، کارشناس مدیریت و کارشناس ارشد جامعه‌شناسی در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «سیدایرج اجاقی دوگاهه» نوشت:

مسابقه فوتبال قهرمانی سوپر جام به پایان رسید و فولاد خوزستان قهرمان شد. حال سوالی که در ذهن مردم ورزش دوست و بخصوص خیل بی‌شمار فوتبال دوستان خطور می‌کند این است که کسب مقام قهرمانی به چه قیمت؟ آیا برای قهرمانی و یا پیروز شدن در بازی ورزش مجاز است که با شیوه ماکیاولیستی از هر وسیله و یا ترفندی برای رسیدن به آن استفاده کنند؟

آیا برای کسب مقام قهرمانی یا برنده شدن بر حریف ورزشکار اختیار دارد اخلاق ورزشی و انسانی که در فرهنگ ملی و مذهبی ما جایگاه والایی دارد را زیر پا بگذارد؟ آیا سزاوار است برای کسب پیروزی، جوانمردی و مرام پهلوانی نادیده گرفته شود؟ متاسفانه از زمانی که پول به صورت غیر متعارف در ورزش کشور مخصوصاً در فوتبال وارد شد، و پایه و اساس این رشته ورزشی بر مبنای پول بنا گردید فوتبال ما از صافی، پاکی، شفافیت، صداقت و اخلاق‌مداری فاصله گرفته و روز به روز دورتر شد به طوری که این روند اشتباه و غلط حاکم در فوتبال کشور باعث گردیده مربیان بازیکنان و کادر فنی به دور از بازی زیبا و جوانمردانه صرفاً به فکر کسب نتیجه باشند. چون اگر اینگونه نباشند سریعاً جایگاه خود را از دست خواهند داد. آری متاسفانه با کمال نا خوشنودی باید گفت که در تمامی دسته‌های فوتبال از لیگ برتر گرفته تا رده‌های پایین‌تر این معضل ویرانگر وجود دارد که توصیف موارد فراوان آن مثنوی هفتاد من کاغذ است لذا برای بیان مطلب صرفاً به چند مورد از همین مسابقه سوپر جام تیم‌های پرسپولیس و فولاد می‌پردازیم.

در ابتدا بازی پایاپای پیش می‌رفت تا اینکه ضربه کرنری را که فولادی‌ها در دقیقه 18 بازی به روی دروازه پرسپولیس زدند به خاطر اشتباه بازیکن پرسپولیس توپ به صورت تصادفی بر سر کولیبالی (بازیکن فولاد) خورده و وارد دروازه پرسپولیس گردید از این دقیقه به بعد تیم پرسپولیس یکپارچه حمله شده و فولاد به لاک دفاعی فروع رفته و یکپارچه دفاع کرد متاسفانه از همان دقایق اولیه بعد از زدن گل بازیکنان تیم فولاد مانند بعضی تیم‌های عربی به بازی ضد فوتبالی رو آورده و علاوه بر دفاع مطلق و زیر توپ زدن‌ها به بازی فیزیکی، خشن و بدتر از همه به وقت‌کشی‌های اعصاب خرد کنی رو آوردند. به طوری که نه تنها اعصاب بازیکنان و کادر فنی تیم مقابل را به هم ریخته بلکه باعث خرد شدن اعصاب میلیون‌ها نفر تماشاگران تلویزیونی که انتظار یک بازی زیبا و جوانمردانه را داشتن گردید!

نمی‌دانم آخر بازیکنان، مربیان و کادر فنی تیم‌ها با خود چه فکر می‌کنند! آیا آنان هدفشان از فوتبال صرفاً گل نخوردن و از قضا اگر به صورت اتفاقی گلی زدند، بعد بستن فوتبال و روی آوری به بازی تاخیری و حرکات منزجر کننده و تهوع‌آور ضد فوتبالیست! آیا میلیون‌ها مردمی که تماشاگر حرکات غیر ورزشی آنان هستند برایشان مهم نیست. این چه رسمی است در فوتبال کشور ما وقتی که هر تیمی یک گل جلو می‌افتد به لاک دفاعی فرو رفته و از دروازه‌بان گرفته تا همه بازیکنان آنقدر وقت تلف کرده و به حرکات غیر متعارف و ضد ورزشی دست می‌زنند که همه را به مرز جنون می‌رسانند! متاسفانه در رقابت این دو تیم نه تنها ذره‌ای از بازی زیبا و جوانمردانه خبری نبود بلکه آنقدر حرکات غیر ورزشی دیده شد که داور مسابقه (محمدرضا اکبریان) و تیم همراه‌شان که آخرین بازی را سوت زده و پایان دوره داوری چند ده ساله‌شان بود، که بی تردید دوست داشتند این بازی و این مسابقه با خوبی و خوشی آغاز و پایان یافته و حسن ختام داوری‌شان باشد ولی متاسفانه اینگونه نشد به طوری که داور مجبور شد برای کنترل بازی از بیشترین تعداد کارت دوران عمر خود و شاید هم بازی فوتبال ایران و جهان یعنی 15 کارت استفاده کند. که ده تای آن به بازیکنان و کادر فنی فولاد و پنج مورد دیگر به تیم و کادر فنی پرسپولیس داده شد و همچنین چهار اخراجی هم داشت که سهم هر تیم دو نفر بودند.

در خاتمه برای حل ریشه‌ای و اساسی معضل مطرح‌شده و جلو گیری از تکرار آن بدواً از مدیر عامل سرپرستان و کادر فنی تیم‌های فوتبال می‌خواهم که به مربیان و به خصوص بازیکنان خود تفهیم کنند که در فوتبال ابتدا به بازی زیبا، اخلاق مدار و جوانمردانه فکر کنند بعد به پیروزی؛ و همچنین از مسئولین برگزاری مسابقات ناظران و داوران می‌خواهم با برخورد جدی قاطع و غیر محافظ کارانه مانع حرکات ضد ورزشی و غیر اخلاقی و ضد فوتبالی بازیکنان مربیان و کادر فنی تیم‌ها که به اشکال مختلف انجام می‌دهند باشند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. انصافا دست مریزاد به این متن و آفرین به نویسنده متن که کاملا از سر دلسوزی تذکرات مهمی رو یادآوری و گوش زد کردن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا