خرید تور تابستان ایران بوم گردی

باز هم فاجعه دیگر برای صادرات غذایی ایران؛ داستان کویت و ممنوعیت مرغ های ایرانی

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی اعلام کرد: وضعیت کشور از لحاظ بیماری آنفلوانزای بسیار عالیست و رخداد جدیدی در این زمینه گزارش نشده است.

به گزارش ایلنا، دولت کویت روز گذشته-شنبه-، واردات انواع پرندگان زنده، تخم های جوجه کشی و جوجه های یک روزه برای تخمگذار و پرورش گوشتی از کشورهای فرانسه، ایران، بلژیک، پاکستان و بلغارستان را ممنوع اعلام کرد.

روزنامه «القبس» کویت اعلام کرد که این تصمیم به دلیل ظهور آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از ﻧﻮع «اچ ۵ ان ۱» در این کشورها اتخاذ شده است. البته کویت پیشتر نیز واردات انواع پرندگان زنده و تخم‌های جوجه کشی را از هلند، ایتالیا و تایوان ممنوع کرده بود.

در همین رابطه بهمن نقیبی معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، ضمن رد این خبر گفت: تا به امروز هیچگونه ممنوعیتی از طرف کویتی به طور رسمی به سازمان دامپزشکی کشور ابلاغ نشده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا گزارشی در زمینه ابتلای مرغ‌های گوشتی به بیماری آنفلوانزای مرغی به‌دست شما رسیده است؟ گفت: وضعیت کشور از لحاظ بیماری آنفلوانزای بسیار عالیست و رخداد جدیدی در این زمینه گزارش نشده است.

همچنین در این رابطه مهدی یوسف‌خانی رییس اتحادیه پرنده و ماهی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به توقف صادرات مرغ در کشور، گفت: در حال حاضر ما جزو واردکنندگان مرغ محسوب می‌شویم و مرغ برای تنظیم بازار از کشورهای برزیل و ترکیه وارد می‌شود.

به گفته وی، یک سال و نیم است که کشور با بحران تامین مرغ مواجه است و این مشکل را با توزیع مرغ‌های وارداتی متعادل کردیم. پس ما صادراتی نداریم که کشورهای دیگر بخواهند ممنوعیتی برای مرغ ما در نظر بگیرند.

این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال شیوع بیماری آنفلوانزای مرغی در ایران وجود دارد؟ گفت: سازمان دامپزشکی کشور باید در این زمینه شفاف‌سازی کند اما ما تا به امروز خبری در این زمینه نشنیدیم و هنوز این بیماری در واحدهای تولیدی شایع نشده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا