خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حدود 15 درصد از مردم ایران در معرض آسیب، با پشت میز نشینی نمیتوان ساخت و ساز کرد

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه دولت اراده‌ای برای ساماندهی بازار مسکن ندارد، اظهار کرد: هر زمان که وزیر راه و شهرسازی بر سر منابع ساخت مسکن، با بانک‌ها دعوا کرد به معنای این است که مسکن ساخته می شود در غیر اینصورت مسکن راکد خواهد ماند.

سید البرز حسینی در گفت و گو با خبرنگار شفقنا با اشاره به چالش‌های اساسی حوزه مسکن، گفت: عقبه چالش های مسکن ۶۰ سال رکود در این حوزه است و با توجه به شرایط قیمت های ارزی و اقتصادی، باعث شده که وضعیت بغرنجی در اجاره داری و ساخت و ساز به وجود بیاید؛درحالی که ظرفیت‌های خوبی در کشورر وجود دارد؛ ما نزدیک به ۶ هزار انبوه ساز داریم اما در حوزه صنعت سازی کوتاهی کردیم.

ساختار سیستم دولت اهمیت حوزه مسکن را درک نکرده است

او ادامه داد: ما از نظر زمین و مسالح ساختمانی و تولیدات غنی هستیم و مازاد بر مصرف، تولید داریم. اما مانعی که اجازه نمی دهد تا ۱ میلیون واحد در سال را بسازیم، مسوولین و پشت میزنشین‌هایی هستند که اراده‌ای برای انجام این کار ندارند درحالی که مجلس با اصلاح قوانین این حوزه، در بودجه ۱۴۰۰ هم ۳۶۰ هزار میلیارد تسهیلات بانکی مشخص کرده بود و همه چیز آماده است تا حمایت ها از اقشار مختلف مردم صورت بگیرد اما ساختار سیستم دولت، اهمیت این مساله را درک نکرده است.

۱۵ میلیون حاشیه نشین در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند

دولت نگاه جدی‌تری به حوزه مسکن داشته باشد

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ساختار سیستم دولت هنوز سوار بر کار نشده است و باید هم در بانک ها تامین اعتبار کنند و هم در تامین زمین تلاش‌هایی صورت بگیرد. بخشی از استان ها که طرح مسکن ملی را آغاز کرده بودند، در ساخت مسکن جلوتر هستند؛ بنابراین بخش‌های مختلف باید با هم همراه باشند و اینجا نقش رییس جمهور بسیار مهم است. ۱۲ میلیون جمعیت جوان که در شرف ازدواج هستند، ۲ و نیم جوان که سن آنها از ۳۲ سال گذشته است و بیش از ۱۵ میلیون حاشیه نشین که دچار انواع آسیب‌های اجتماعی هستند، همه هشداری برای مسوولین است تا نسبت به حوزه مسکن جدی‌تر بیاندیشند.

هر زمان وزیر راه و شهرسازی بر سر منابع با بانک‌ها دعوا کرد، به معنای این است که مسکن ساخته می‌شود

حسینی با اشاره به منابع مالی ساخت ۱ میلیون مسکن در سال، گفت: چه موضوعی مهمتر از مسکن که دولت باید برای تامین منابع آن تلاش کند و هر زمان که وزیر راه و شهرسازی بر سر منابع با بانک‌ها دعوا کرد، به معنای این است که مسکن ساخته می شود در غیر اینصورت مسکن راکد خواهد ماند.در بودجه ۱۴۰۱ هم هیچ منابعی دیده نشده بود و یکی از سوالات این بود دولتی که با چالش جدی مواجه است، چرا قدم‌های بزرگی بر نمی‌دارد.

بازار مسکن رها شده است

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: بنابراین به وزیر راه هشدار می‌دهیم که زمان در حال از دست رفتن است و متاسفانه نظارتی هم بر عملکرد ساختار فعلی وجود ندارد؛ نه تنها اجاره داری کنترل نمی شود بلکه قیمت مسکن هم رها شده است و مجلس هم در این زمینه کوتاهی می‌کند.

با سیاستگذاری دستوری نمی‌توان بازار را کنترل کرد

حسینی در پایان با اشاره به دستور رییس جمهور برای کنترل قیمت‌ها، خاطرنشان کرد: سیستم بازار، با دستور اصلاح نمی‌شود و پارامترها باید با هم کار کنند تا شاهد ساماندهی بازار باشیم و هر زمان سیستم دستوری را اعمال کردیم، شاید در مقطعی جواب گرفتیم اما بعد از مدت کوتاه همچون فنر فشرده باز شد و نتوانستیم آن را کنترل کنیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا