خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مصرف کنندگان گوشت اسیر مافیا

آرمان‌ملی نوشت: قیمت گوشت‌قرمز در بازار به‌حدی افزایش داشته که حتی برخلاف همه وعده‌های داده شده از سوی مسئولان دخیل در تامین و عرضه گوشت‌قرمز، بخش بزرگی از جامعه دیگر توان خرید یک‌کیلو گوشت را در ماه هم ندارند! قیمت‌ها متنوع از 120 هزارتومان شروع می‌شود تا 200 هزارتومان بسته به محل عرضه و قسمتی از لاشه که فروخته می‌شود، متفاوت است! مسئولان تامین و عرضه گوشت‌قرمز بارها در این باره که بازار با کمبود گوشت مواجه نیست صحبت کرده‌اند، اما موضوع اصلی کمبود نبوده، بلکه قیمتی است که مشخص نیست با چه روند و رویکردی تعیین می‌شود! آن هم وقتی قیمت دام زنده از 50 تا 70 هزارتومان تجاوز نمی‌کند و حداقل بخش عمده‌ای از نهاده دامی هم با ارزترجیحی و سامانه‌های دولتی در اختیار دامداران قرار می‌گیرد و از طرفی قیمت دام وارداتی هم از 20 هزارتومان در گمرکات تجاوز نمی‌کند.
مشخصا در این میان عده‌ای هستند که دست در جیب مردم کرده و با بهانه‌های واهی از جمله کمبود گوشت، گرانی نهاده و حمل‌ونقل یا نوسانات ارزی قصد دارند تا سفره مردم را گوشت‌قرمز خالی کنند! برخی از کارشناسان و فعالان تجاری و واردکنندگان معتقدند که این مافیا همان انجمنی است که برای واردکنندگان گوشت‌قرمز تشکیل شده است! «نبی» یکی از تجار ایرانی در برنامه اقتصادی «ثریا» شبکه یک سیما مدعی شد: رسیدن گوشت گران به‌دست مردم به‌دلیل تضاد منافعی است که انجمن واردات گوشت‌قرمز با واردکنندگان دارد. وی توضیح داد: «به‌دلیل اینکه صادراتی که به گرجستان دارم بخشی از پول‌هایم در این کشور مانده بود و دنبال راهکار می‌گشتیم که اصطلاحا بار بدهیم و بار بگیریم یعنی پولی ردوبدل نشود و الان هم این روش اجرا می‌شود و تقاضا برای آن وجود دارد.» او ادامه داد: «در همین حین به موضوع گوشت برخورد کردیم، دولت گفته بود گوشت وارداتی را تضمینی از واردکنندگان می‌خرد، در گرجستان هم گوشت زیاد و کشتارگاه با ذبح اسلامی هم با حضور روحانی ایجاد شده بود؛ اما مجوز واردات ۲۶۰ هزارتن گوشت صرفا دست یک گروه خاص است.» نبی اضافه کرد: «عدم برخورد قاطع با سودجویان باعث شده تا هر گروهی برای خود منافعی انحصاری ایجاد کند.

در مقابل برخورد قاطع خیلی از مشکلات را حل خواهد کرد.» این فعال اقتصادی اظهارکرد: «این حق مردم است که بدانند گوشت کیلویی ۲۸ هزارتومان از داغستان، روسیه و رومانی از نژاد رومانوف بره نر به ایران می‌رسد و این گوشت ۳۳ تا ۳۴ هزارتومان باید به سازمان امور و پشتیبانی ارائه و این سازمان هم کیلویی ۴۰ هزارتومان در بازار توزیع کند. اینکه چرا گوشت کیلویی ۱۲۰ هزارتومان و بالاتر عرضه می‌شود سوال مهمی است که نیاز به مطالبه مردم و رسانه‌ها دارد.» او گفت: «در حقیقت گوشت وجود دارد، اما مجوز واردات نمی‌دهند، تعارض منافع مشکل اساسی در همه حوزه‌ها از جمله گوشت است.» سلیمی‌زاده، کارشناس‌ این برنامه اظهارکرد: «مشکل همان تعارض منافع است که در سایر بخش‌ها از جمله سیستم پزشکی و سیستم وکالت و… هم همین است. این مجوزی که دوستان به آن اشاره دارند که دست یک گروه خاص قرار دارد در حقیقت انجمن واردکنندگان گوشت است؛ انجمنی است که خودشان واردکننده‌اند؛ این انجمن باید مجوز واردات گوشت بدهد که در این صورت واردات ۲۶۰ هزار تن گوشت بین واردکنندگان تقسیم می‌شود و به همین دلیل همه مجوز را نمی‌دهند!» نبی تاکیدکرد: «در حقیقت این مجوز را می‌فروشند و مجوز دولتی نیست! شب عید نزدیک است و مردم بدانند که گوشت کم نیست، اما کم می‌شود و مردم باید در صف بایستند و باهم دشمن شوند، درحالیکه نباید این کار را بکنند. مردم باید از سازمان امور دام پیگیری و مطالبه داشته باشند که چرا مجوز واردات گوشت داده نمی‌شود!؟ مردم باید مطالبه‌گر باشند و تشکل‌های مردم نهاد هم از حقوق مردم دفاع کنند و رسانه‌ها هم وارد این حوزه شوند.»
ما نقشی نداشتیم
فرهاد آگاهی، رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های خام دامی در گفت‌وگو با «آرمان‌ملی» در این باره گفت: اغلب گوشت‌های وارداتی برای تنظیم بازار، کمتر جذب مصارف سفره مردم می‌شوند و بیشتر برای تامین مصارف عمده نظیر کارخانه‌های فرآورده‌های گوشتی و کنسرو، کترینگ، سربازخانه‌ها و پادگان‌ها، رستوران‌ها و هتل‌هاست و قاعدتا زمانیکه این گوشت برای این‌دسته از مصارف تامین می‌شود از بازار خرید داخلی خارج می‌شود و این از آن‌دسته فاکتورهایی است که واردات گوشت برای این دست از مصرف‌کنندگان دارد. او ادامه داد: من فکر نمی‌کنم انحصاری درباره واردات گوشت وجود داشته باشد؛ چند سال پیش بحثی در شبکه‌های مجازی شکل گرفته بود که آن هم یکسری حرف‌های نادرست بود. آن زمان ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌دادند و کمیته‌ای در وزارت جهاد تشکیل شده بود تا کسی با هدف برنگرداندن، ارز 4200 تومانی را از کشور خارج نکند و این موضوع در وزارت جهاد و صمت رصد و پایش می‌شد و اصلا کاری به انجمن واردکنندگان گوشت‌قرمز نداشت. آگاهی افزود: این انجمن همیشه یکی از بازوهای تامین ذخایر استراتژیک به‌ویژه در سال ۹۸ و ۹۹ بوده است. اعضای این انجمن هم در حال حاضر در تامین مرغ منجمد وارداتی مشارکت دارند.
واردات از نوع منجمد برزیلی
رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های خام دامی در واکنش به اینکه آیا گوشت وارداتی از طریق دولت عرضه می‌شود، اظهارکرد: به این دلیل که گوشت وارداتی ارزنیمایی مصرف می‌کند و مباحث قیمت‌گذاری گوشت وارداتی ارز ۴۲۰۰ تومانی مربوط به سازمان حمایت است در بازارگاه گوشت منجمد وارداتی قید نمی‌شود. او گفت: اما دولت دامداری‌هایی که نهاد دولتی دریافت کرده‌اند را مکلف کرده دام‌های خود را به کشتارگاه‌های خاص برده و با قیمت مصوب به شرکت‌های بسته‌بندی‌ گوشت بدهند. فکر می‌کنم قیمت‌هایی که به شرکت‌های بسته‌بندی داده می‌شود حدود ۸۲ تا ۸۴ هزارتومان برای لاشه داخلی است که قاعدتاً باید استخوان‌گیری و سورت‌بندی شود، ضمن اینکه قیمت تیکه‌های مختلف متفاوت است. آگاهی اضافه کرد: فکر می‌کنم سردست 130 هزارتومان ران ۱۰ هزارتومان بیشتر و چرخ‌کرده 10 هزارتومان کمتر باشد که به‌وفور هم در اختیار شرکت‌های بسته‌بندی قرار می‌گیرد. رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های خام دامی تاکیدکرد: افزایش قیمت گوشت وارداتی تابعی از نرخ‌های جهانی است، اگر الان نرخ‌ گندم یا نهادها را بررسی کنید به‌واسطه محدودیت‌هایی که کرونا داشته قیمت جهانی تمام نهادها ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است. گوشت هم مستثنی از این موضوع نیست و قیمت گوشت منجمد وارداتی در سطح جهان نسبت به سال گذشته در همین ایام شاید ۱۵ درصد افزایش قیمت داشته است. او گفت: گران‌شدن گوشت داخلی مساله‌ای مربوط به وزارت جهاد و قیمت‌گذاری‌های این وزارتخانه است.
واردات با ارز نیمایی!
آگاهی در پاسخ به این سوال که گفته شده گوشت وارداتی با قیمتی بین 18 تا 20 هزارتومان به داخل کشور وارد می‌شود و با قیمت ۳۳ تا ۳۴ هزارتومان در اختیار شرکت بازرگانی دولتی قرار می‌گیرد و باید نهایتا 40 هزارتومان دست مردم برسد ولی 120 هزارتومان عرضه می‌شود، آیا این موضوع درست است، گفت: تمام این اطلاعات نادرست است، اصلا گوشت وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی نداریم؛ گوشت اغلب منجمد با ارزنیمایی از برزیل وارد کشور می‌شود که همیشه هم در این سال‌ها واردات این نوع گوشت وجود داشته است، اما این گوشت‌هایی که گفته شده سابقا از گرجستان و قزاقستان و ترکمنستان وارد می‌شده که مربوط به دو تا سه سال گذشته است. او ادامه داد: وزارت صمت سیاستی برای تنظیم بازار داشت و براساس آن واردات صورت می‌گرفت و در آن زمان هم قیمت ارز ۴۲۰۰ تومان بود. ولی الان برای گوشت ارزنیمایی است و اصلا وارد گوشت گوسفند نیمایی توجیح ندارد چون لاشه‌ای که قرار است وارد شود گران‌تر از بهای لاشه داخلی است در نتیجه این اطلاعات کاملا غلط است.
مجوز را ما نمی‌دهیم
رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های خام دامی در واکنش به اینکه گفته می‌شود اگر کسی بخواهد برای واردات گوشت مجوز بگیرد؛ انجمن باید آن را صادر کند ولی این انجمن مجوزی برای واردات نمی‌دهد؛ اظهارکرد: انجمن نقشی در صدور مجوز نداشته و ندارد و فقط در برهه‌ای که دولت به افرادی که کارشان گوشت نبوده و سابقه این کار را نداشتند ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌داد، کمک کردیم تا آنها ارزها را نگیرند و از کشور خارج شوند و برنگردانند. الان صدور مجوز به این شکل است که اسناد و مدارک در سامانه ثبت سفارش انجام می‌شود، مجوز دامپزشکی گرفته می‌شود، وزارت جهاد ثبت سفارش را به کد ۸ رقمی تبدیل کرده و متقاضی در صف ارزنیمایی قرار می‌گیرد، ارز که تخصیص پیدا می‌کند و نهایتا واردات گوشت به کشور صورت می‌گیرد، اما اینکه گفته می‌شود انجمن در صدور مجوز نقش داشته اینطور نیست و اینها بحث‌های انحرافی است! او ادامه داد: وزارت جهاد هم محدودیتی در صدور مجوز ندارند، اما به‌دلیل حمایت از تولید داخل صدور مجوز طی یکماه اخیر با تاخیر صورت گرفته است. او در پاسخ به این سوال که آیا این تاخیر در صدور مجوز واردات کمکی به تولید داخلی کرده است، گفت: تاخیر در واردات داشتیم، اما ذخایر کشور پابرجا بوده و کسری گوشت نداریم. در حال حاضر در کشور نه کسری گوشت منجمد داریم و نه کمبود مرغ. همه سردخانه‌های از مرغ منجمد وارداتی اشباع شده و ذخایر استراتژیک هم به 40 هزارتن مصوبه شورای امنیت ملی رسیده که متولی آن پشتیبانی اموردام است به‌نظر می‌رسد که آنها هم این مقدار را دارند و بعضا چون این گوشت‌ها به تاریخ انقضا نزدیک می‌شوند تهاتری با اعضای انجمن می‌کنند.


نهاده‌های تولید دلیل افزایش قیمت گوشت
آگاهی گفت: در زمینه گوشت‌قرمز کمبودی نداریم ولی اگر در داخل قیمت افزایش پیدا کرده به‌دلیل خیلی از فاکتورهای دیگر است؛ دامداری‌ها دو دسته‌اند، دامداری‌های صنعتی که دسترسی به سامانه بازارگاه دارند و می‌توانند بخشی از خوراک دامشان را از بازارگاه تامین کنند، ولی دامداری‌های سنتی هم داریم که دسترسی به سامانه بازارگاه ندارند و در قالب یکسری تعاونی نهاده‌های خود را می‌گیرند، اما سایر عوامل تولید مثل هزینه حمل‌ونقل و دارو چندین برابر شده است. رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های خام دامی افزود: نزدیک به ۴۰ درصد خوراک دامداری‌ها از نهاده‌هایی است که دولت تقبل کرده و ۶۰ درصد غذای د‌ام‌ها از بازار آزاد تأمین می‌شود و همه اینها دست‌به‌دست هم می‌دهند تا بهای تمام شده تولید افزایش یابد و به این موضوع که در تمام بخش‌های دیگر هم وجود دارد. در واقع نتایج تورم در تولید داخل دیده می‌شود. او تصریح کرد: اگر شاخص روی تورم سایر کالاهای تولید داخل را بگیریم فکر می‌کنم گوشت و مرغ کمترین رشد قیمت را داشته است. او در پاسخ به این سوال که در شرایط حاضر که کمبودی هم وجود ندارد ولی هزینه‌های تولید در حال افزایش است؛ قیمت گوشت در شب عید به چه عددی برسد، تاکیدکرد: متولی قیمت‌گذاری گوشت وزارت جهاد است، قبلا این کار توسط ستاد تنظیم بازار در وزارت صمت از طریق اتاق بازرگانی صورت می‌گرفت،‌ اما در چند ماه گذشته و با تغییر دولت این اختیار از وزارت صمت گرفته شد که همان قانون انتزاع قبلی است و الان متولی قیمت‌گذاری گوشت و مرغ وزارت جهاد است و اگر بخواهید قیمت گوشت و مرغ را برای شب عید بدانید من فکر می‌کنم بهتر است با معاونت امور دام وزارت جهاد صحبت کنید ولی فکر نمی‌کنم افزایش نسبی‌ای تا شب عید یا پایان ماه مبارک در قیمت گوشت یا مرغ را شاهد باشیم. سفره مردم این روزها خالی‌تر از همیشه است و افزایش هزینه‌های تولید و البته بی‌بندوباری در عرضه و حضور تولیدکنندگانی از ابتدای زنجیره تا انتهای آن را در اختیار دارند و بازار را براساس منافع خود و نه منافع عمومی بازی می‌دهند؛ این سفره را خالی‌تر هم خواهد کرد. قطعا وزارت جهاد کشاورزی در این موضوع بی‌تقصیر نیست و ادامه این روند و رشد فزآینده قیمت گوشت به‌زودی تهیه این کالای پروتئینی مهم برای سلامت عمومی را به یک رویا برای خانوارهای ایرانی تبدیل خواهد کرد هرچند که همین الان هم این اتفاق رخ داده و عزمی برای مدیریت تولید و عرضه و کنترل قیمت از طریق کنترل سایر شاخص‌های اثرگذار در هزینه‌های تولید وجود ندارد!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. وقتی دامدار ورشکست شد و گوشتی در داخل نبود، قیمت گوشت واقعی خواهد شد
    فعلا از جیب زحمتکش ترین قشر گوشت رو ارزان عرضه کنید و سود دلالی رو ببرید
    یک سال هست که قیمت تولید گوشت برای دامدار دو برابر قیمت بازار هست و دولت هیچ اقدام حمایتی انجام نداده
    الان هم تا ورشکستگی کامل صنعت دامداری فاصله ی زیادی نداریم دوستان رانتجو و بهره بردار از ارز دولتی
    بخورید به قیمت بدبختی مردم نوش جان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا