خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاک‌تر از برگ «یاس»!

محمد توکلی، عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی درباره‌ی واکنش‌ها به فایل صوتی منتشر شده درباره‌ی هلدینگ یاس نوشت:

فایل صوتی گفت‌وگوی سردار عزیز جعفری، فرمانده پیشین سپاه پاسداران با یک نظامی ارشد دیگر درباره‌ی پرونده‌ی پر ماجرای هلدینگ یاس در این روزها حسابی سروصدا کرده است و واکنش‌های مختلفی را برانگیخته است. روایت خبرگزاری فارس، که ظاهرا مهمترین بازوی رسانه‌ای سپاه هم محسوب می‌شود به ما می‌گوید که دولت روحانی مخارج سپاه قدس در سوریه و عراق و جاهای دیگر را تامین نمی‌کرد، برای همین فرماندهان به این نتیجه رسیدند که باید سراغ کاری اقتصادی بروند و از سود آن از پس مخارج حضور «مستشاران نظامی» در خارج از کشور بربیایند؛ درآمد و مخارجی که مشاور رئیس‌جمهور پیشین آنها را به کنایه «بی حساب و کتاب» می‌نامد؛ والله اعلم!

در ادامه‌ی این روایت حکومتی از پرونده‌ی هلدینگ یاس می‌خوانیم که عیسی شریفی و محمود سیف «دو فرد بیرون سپاه» معرفی می‌شوند که به دلیل تخلفاتشان در همین فعالیت‌های اقتصادی مورد اشاره، توسط قوه قضاییه به بیست و سی سال حبس محکوم شده‌اند. البته گزارش‌نویسان خبرگزاری فارس تمایلی به توضیح درباره‌ی شنیده‌ها از سوابق کاری این «دو فرد بیرون از سپاه» در این نهاد نظامی ندارند و مای مخاطب هم جز شنیده‌ها در این باره دست‌مان به جایی بند نیست پس دوباره والله اعلم!

در روایت این «رسانه‌ی انقلابی» قالیباف و عزیز جعفری که در آن روزها شهردار تهران و فرمانده سپاه بودند قهرمان این قصه هستند و یکی توانسته قائم‌مقام خود را که فراری شده با ترفندهایی به کشور بازگرداند و تحویل قوه قضاییه دهد و دیگری هم اساسا این تخلف را کشف کرده و با آن برخورد کرده است؛ چه می‌توان گفت؟! والله اعلم!

در روایت غیر رسمی از این پرونده چیزهای دیگری هم شنیده می‌شود مثل اینکه آن دو متهم نظامی بودند، زیرا در دادگاه نظامی محاکمه شدند، آن دو متهم همکاری بسیاری نزدیکی با شهردار وقت داشته‌اند و قاعدتا او نیز باید یکی از متهمان این پرونده می‌بود، فرماندهانی خلاف نظر فرمانده کل قوا این فعالیت اقتصادی را آغاز کردند، آن کسی که مانع ادامه‌ی تخلف شد رهبری نظام بود، فرمانده وقت سپاه به دلیل همین ماجرا زودتر از موعد از این نهاد نظامی به یک «قرارگاه فرهنگی» منتقل شد، یکی از متهمان از مقامات ارشد نهادی امنیتی بود؛ اینها و بیش از اینها روایت‌های غیر رسمی و تاییدنشده‌ای از پرونده است که صحت و سقمش را باید مقاماتی توضیح و تشریح می‌کردند که نکردند پس والله اعلم!

مخالفان جمهوری اسلامی یا همان «اپوزیسیون» هم روایت‌های دیگری از این پرونده و موارد مشابه دارند که با ادامه پیدا کردن نحوه‌ی واکنشی که اصولا در این سمت ماجرا به روایت‌های آنها داریم روایت غالب خواهد شد و تکذیبیه‌ها و توضیحات انفعالی نیز ره به جایی نخواهد برد.

پس از انتشار فایل صوتی واکنش‌ها و پاسخ‌های یکسانی از سوی مسئولان و رسانه‌های نزدیک به آنها دیده شد که به طور خلاصه در این چند جمله خلاصه می‌شود: «متهمان این پرونده محاکمه شدند و فایل صوتی علاوه بر آنکه در گذشته منتشر شده حرف تازه‌ای برای ارائه ندارد»، «انتشار این فایل صوتی، آن هم در شب 22 بهمن برای تخریب سپاه و انتقام‌گیری از پاسداران انقلاب اسلامی بوده است»، «انتشار این فایل برای تخریب سردار قاسم سلیمانی انجام گرفته، در حالی که این فرماندهِ شهید سپاه قدس اساسا نقشی در این پرونده نداشته است»، «سپاه این فساد را کشف کرده است و همین فایل هم نشانگر ضد فساد بودن این نهاد انقلابی است»، «افرادی که در این پرونده متهم شده‌اند بیرون از سپاه بودند و ارتباطی با این نهاد نظامی و همینطوری شهردار وقت نداشته‌اند»، «اینکه فرمانده سپاه در این فایل صوتی بر برخورد با تخلف تاکید دارد اساسا نقطه‌ی قوت سپاه است».

درباره‌ی ابهام‌ها و پرسش‌هایی که این واکنش‌ها برمی‌انگیزد سخن بسیار است اما بیاییم فرض کنیم همه‌ی آنچه در این واکنش‌ها بیان می‌شود کاملا صحیح و مبتنی بر واقعیت باشد؛ و حتی یک پله بالاتر، فرض کنیم در فعالیت‌های هلدینگ یاس ذره‌ای فساد و تخلف هم نبوده است و اساسا پرونده‌ای علیه افراد فعال در این شرکت تشکیل نشده و هیچ کس هم محکوم نشده باشد و اصلا هلدینگ یاس پاک‌تر از برگ یاس است. آیا در این حالت فرضی می‌توان با خیال راحت سر بر بالین گذاشت و یا اصل و اساس تخلف همینجاست که نظامیان وارد فعالیت اقتصادی شوند و از آن خطرناک‌تر هیچ‌کس هم از این وجه ماجرا نگران نشده باشد!

بنا بر عقل و تجربه‌ی بشر و قانون کشور و فرمان رهبر ورود نظامیان به سیاست و اقتصاد ممنوع است و اگر استثنایی هم ذکر شده مربوط به فعالیت‌هایی است که بخش خصوصی به هر دلیلی امکان و تمایلی برای ورود به آنها ندارد و نهاد نظامی با هدف «کمک به دولت» وارد عمل می‌شود. آیا هلدینگ یاس برای چنین هدفی شکل گرفته بود؟ حتی روایت رسمی از قصه‌ی پر ماجرای اهالی «یاس» نیز پاسخی منفی به این سوال می‌دهد، فساد اصلی اینجاست که شکل گرفته و آنها که باید حواس‌شان جمع باشد ظاهرا حواسشان نیست!

به شهریور 87 برویم و بخشی از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به اعضای دولت وقت را به یاد بیاوریم:

«یک توصیه‌ی دیگر این است که بهانه هم دست دیگران ندهید. من می‌بینم متأسفانه گاهی بهانه‌هایی هم از طرف خودِ شما داده می‌شود که این را هم بایستی توجه کنید که بهانه هم دست دیگران ندهید؛ مراقبت کنید؛ حزم کنید. و گفت: «اتّقوا من مواضع التّهم». گفتند یک شیخی در یک مدرسه‌ی دینی به طلبه‌ای گفت که گفته‌اند فلان طلبه، فلان مراوده‌ی غلط را دارد. طلبه هم گفت: اتّقوا من مواضع التّهم، آشیخ تو هم! خلاصه اینکه مواظب باشید، مراقبت کنید؛ «اتّقوا من مواضع التّهم»؛ برای خودتان و برای دولت مسئله درست نکنید و برای جنجال‌آفرینی‌ها – که کسانی دنبالش هستند – بهانه ندهید»

حتی اگر درباره‌ی مداخله‌ی نظامیان در اقتصاد و سیاست عقل و قانون و فرمان هم وجود نداشت توجه به همین توصیه‌ی اخلاقی «اتّقوا من مواضع التّهم» که بارها و بارها در منابر گفته شده کافی بود تا فرماندهان، سیاست و اقتصاد را رها کنند که این چنین «بهانه دست دیگران ندهند»!

به نظر می‌آید راه صحیح مواجهه با فایل صوتی منتشر شده و موارد مشابهی که در گذشته رخ داده و قاعدتا در آینده نیز رخ خواهد داد این است که به جای سنگر گرفتن پشت مدافعان ایران و فرماندهان شهید آنان شفافیت را در دستور کار قرار دهند؛ نمی‌توان جزییات اتهامات، کیفرخواستی که علیه متهمان صادر شده و دفاعیات آنان را از همه مخفی نگاه داشت و بعد از برگزاری دادگاهی پشت درهای بسته حکمی چند خطی را به عنوان حکم دادگاه منتشر کرد و انتظار داشت همه نیز آن را پذیرفته و حاشیه‌های پیرامون آن نیز جمع شود. از طرف دیگر واقعیت این است، تا آن روز که به توصیه بنیانگذار جمهوری اسلامی که حکم عقل و قانون هم تاییدش می‌کند توجه نشود و نظامیان بخواهند بر میدان اقتصاد حاکم باشند اتفاقاتی مانند آنچه در این پرونده دیدیم و بدتر از آن باز هم تکرار خواهد شد.

ای کاش از این هشدار رهبر فقید جمهوری اسلامی بترسیم، پیش از آنکه دیرتر از این شود:

«همه دنیا که دنبال این هستند که ارتششان از امور سیاسی کنار باشد آنها یک چیزی می فهمند که می گویند این را؛ ما که می‌خواهیم که سپاه و ارتش جند الله باشند و دسته‌بندی نداشته باشند و جهات سیاسی را کنار بگذارند برای اینکه اگر جهات سیاسی و مناقشات سیاسی در سپاه رفت و در ارتش رفت، باید فاتحه‌ی این سپاه و ارتش را ما بخوانیم».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. قبل از انتخابات همه اظهارناراحتی میکردند که نظامیان به نبال در دست گرفتن دولت هستند، حالا که مشاهده میکنیم، الحمدالله جز ریاست جمهوری که روحانی است ، بقیه مقامات اصلی در کل کشور و در استانها و اندک اندک در دانشگاهها – هیات امناها- دارند نظامی می شوند، احتمالا یکی از شعارهای اول انقلاب که حالا واقعیت ان را مشاهده میکنیم این بود که روحانی ارتشی پیوندتان مبارک.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا