خرید تور تابستان ایران بوم گردی

برای اولین بار یک زن مبتلا به HIV به طور کامل درمان شد

پزشکان موفق شدند برای نخستین بار در تاریخ، یک زن مبتلا به HIV را درمان کنند. در این روش از سلول‌هایی بنیادی استفاده شد.


به گزارش زومیت دانشمندان مرکز پزشکی نیویورک-پرسبیترین می‌گویند به‌نظر می‌رسد یک زن مبتلا به HIV ازطریق روشی درمانی متکی‌ بر سلول‌های بنیادی در خون بند ناف، درمان شده است. این سومین باری است که شاهد درمان بیماران مبتلا به HIV هستیم. هر دو بیمار قبلی مرد بودند و این اولین بار است که یک زن درمان می‌شود. پزشکان احتمالاً با این روش درمانی خواهند توانست سالانه ده‌ها نفر بیمار HIV را درمان کنند.

بر‌ اساس آنچه فوربز می‌نویسد، بیمار از زمان متوقف شدن روند درمان در اکتبر ۲۰۲۰ (مهر و آبان ۱۳۹۹) تاکنون هیچ علائمی از عفونت HIV را نشان نداده است. در روش درمان، سلول‌های درمانی بند ناف که حاوی جهشی برای مسدودسازی HIV بودند، به بیمار پیوند زده شد. همچنین پزشکان سلول‌های بنیادی یکی از خویشاوندان بالغ بیمار را به او پیوند زدند.

روش درمانی مبتنی‌ بر سلول‌های بنیادی بسیار خطرناک است. در این روش پزشکان باید با استفاده از شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی سیستم ایمنی بدن بیمار را از بین ببرند و سپس سیستم ایمنی را با سلول‌های جدید بسازند. بدین ترتیب چنین روشی برای هر بیماری که به سرطان یا هر نوع بیماری کشنده‌ی دیگر مبتلا نیست، نامناسب قلمداد می‌شود. زنی که درمان شده، به سرطان خون نیز مبتلا بوده است.

این روش درمانی احتمالاً نسبت‌ به روشی که برای درمان دو بیمار دیگرِ HIV استفاده شد، برای تعداد بیشتری از بیماران کارساز خواهد بود، چون لازم نیست حتماً خون بند ناف از لحاظ ژنتیکی با بیمار تطابق داشته باشد. محققان می‌گویند شاید بتوان با روش جدید در هر سال بالغ‌ بر ۵۰ فرد مبتلا به HIV را درمان کرد.

HIV ممکن است در اواخر قرن هجدهم میلادی از شامپانزه‌ به انسان منتقل شده باشد، اما تا دهه‌ی ۱۹۷۰ میلادی در ایالات متحده شناسایی نشده بود. ویروس HIV ممکن است به بیماری ایدز منتهی شود. این بیماری خطرناک سیستم ایمنی بیمار را از کار می‌اندازد و جزئی‌ترین بیماری‌ها برای فرد در نقش بیماری کشنده ظاهر می‌شوند.

با وجود تلاش‌های فراوان دانشمندان هنوز درمانی واقعی برای HIV کشف نشده، اما درمان ضد رتروویروسی به مبتلایان HIV امکان می‌دهد جلوی ابتلا به ایدز را بگیرند و به زندگی خود ادامه دهند.

مقاله‌های مرتبط:
درمان عفونت بیمار ویروس HIV برای دومین‌بار
ایدز و HIV، علایم، انتقال، درمان و پیشگیری
در سال ۲۰۰۸ پزشکانی در برلین مدعی شدند که توانسته‌اند برای نخستین بار یک فرد مبتلا به HIV را درمان کنند. پزشکان برلین در این روش سراغ سلول‌هایی بنیادی رفتند که با بیمار تطابق ژنتیکی داشتند و حاوی جهشی نادر بودند. روش درمانی جدیدی که اخیراً توسعه یافته شامل استفاده از سلول‌هایی بنیادی است که با بیمار تطابق ژنتیکی ندارند و به همین واسطه شانس پیدا کردن اهداکنندگان مطلوب بیشتر می‌شود. روش درمانی استفاده‌شده در برلین تا حدودی غیرقابل‌اتکا است و بررسی‌ها نشان می‌دهد دو بیماری که تحت این روش درمانی خطرناک قرار گرفته‌اند، ماه‌ها بعد دوباره آزمایش HIV مثبت داشته‌اند.

دکتر استیون دیکس، متخصص ایدز در دانشگاه کالیفرنیا، می‌گوید:

این حقیقت که فردِ درمان‌شده دارای نژاد مختلط است و زن محسوب می‌شود، از نظر علمی و آثار جامعه بسیار اهمیت دارد.

پزشکان بر این باورند که روند پیشرفت ابتلا به HIV در زنان با مردان متفاوت است. آمار نشان می‌دهد تقریباً ۳۸ میلیون نفر در سراسر دنیا به HIV مبتلا و حدودا ۷۳ درصد از آن‌ها تحت درمان هستند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا