خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مشتریان قدیمی نفت ایران ابراز تمایل به بستن قرارداد کردند

با توجه به مذاکرات وین و خبرهای نسبتا خوب از توافق هسته ای کره و ژاپن ابراز تمایل به بستن قرارداد خرید نفتی کرده اند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، پالایشگاه‌های آسیایی که مشتریان سنتی و بزرگ نفت ایران به شمار می‌روند دوباره به فکر خرید طلای سیاه نفت کشورمان افتاده‌اند.

بخشی از پالایشگاه‌ها در آسیا پس از خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ و بازگشت دوباره تحریم‌های نفتی از سال ۲۰۱۹ خرید نفت کشورمان را متوقف کردند. اما دوباره این پالایشگاه‌ها به فکر از سرگیری واردات نفت از ایران افتادند.

به ادعای رویترز بازار نفت در شرایط کنونی از دو جهت با فشار افزایش قیمت روبرو است. نخست آنکه با جدی‌تر شدن بحران اوکراین و جنگ احتمالی با روسیه این نگرانی در بازار وجود دارد که شاهد اخلال در عرضه نفت روسیه باشیم و از سوی دیگر شاهد آن هستیم که تولیدکنندگان نفت همگام با افزایش تقاضا در بازار نفت عرضه خود را بالا نبرده‌اند، با کمرنگ شدن تحریم‌های نفتی علیه ایران مشتریان آسیایی نظیر کره جنوبی برای از سرگیری واردات نفت کشورمان ابراز تمایل کردند.

به گفته یک منبع آگاه از آنجا که خرید نفت از ایران برای این شرکت به صرفه است و پالایش آن ساده تر از دیگر نفت ها بخصوص نفت دیگر کشورها نظیر مکزیک است، می‌خواهد خرید نفت کشورمان را پس از شرایطی، شروع کند. این منبع آگاه گفت هر زمان که ایران و کره برای از سرگیری خرید نفت توافق کنند ما واردات نفت ایران را شروع می کنیم.

وی همچنین تاکید کرد از آنجا که ما قبلا نفت ایران را وارد کرده ایم دیگر نیازی برای آزمایش آن روی تاسیسات‌مان وجود ندارند.

مدیرعامل پالایشگاه انئوس ژاپن نیز گفته که این پالایشگاه منتظر برای واردات نفت از ایران است.

وی تاکید کرد البته از زمانی که تصمیم برای واردات نفت از ایران نهایی شود ۲ تا ۳ ماه طول خواهد کشید تا این پالایشگاه تأسیسات خود را بر مبنای واردات نفت از ایران آماده کرده و خرید را آغاز کند.

یک پالایشگاه در هند هم که دومین مشتری بزرگ نفت ایران پیش از اعمال دوباره تحریم‌های نفتی محسوب می‌شد، هم اکنون در حال گفت‌و‌گو با طرف ایرانی برای خرید دوباره نفت کشورمان است. یک منبع آگاه با اعلام این خبر گفت البته پالایشگاه هندی هنوز منتظر به نتیجه رسیدن مذاکرات وین است.

کلودیو گالیمبرتی، معاون مدیرکل موسسه ریستاد انرژی طی یک یادداشت تحقیقی گفت: بالا گرفتن تنش بین روسیه و اوکراین موجب شده تا شاهد افزایش نوسان قیمت در بازار نفت باشیم اما بازار نفت به روند مذاکرات ایران و غرب هم چشم دارد.

‌وی مدعی شد: اگر چه هنوز توافق برای احیای برجام نهایی نشده اما قیمت نفت به خاطر حصول برخی اتفاق نظر‌ها بین طرفین و پیشرفت در مذاکرات در کنار چشم انداز ورود ۹۰۰ هزار بشکه روزانه نفت ایران به بازار جهانی طی ماه های آینده و تا دسامبر سال جاری در حال پایین آمدن است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا