خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کرونای امیکرون کی تمام می‌شود؟

بررسی روند مبتلایان به بیماری کرونا و آمار مرگ‌ومیر کرونایی مورد ابهام کارشناسان قرار گرفته است. چهار ابهام در این خصوص وجود دارد از جمله این که آیا از پیک اُمیکرون گذشتیم؟ چرا آمار مرگ همچنان صعودی است؟ مطابق آمارها، میزان مبتلایان نسبت به دوره اوج اُمیکرون کاهش یافته و احتمالا این روند با وقفه دو یا سه هفته‌ای به آمار مرگ و میر منتقل می‌شود.

به گزارش ایسنا، روزنامه دنیای‌ اقتصاد نوشت: «در روزهای اخیر اظهار نظرهای مختلفی در مورد عبور از پیک کرونا مطرح شده است. در گزارشی به چهار سوال، «آیا از پیک  اُمیکرون  گذشتیم؟»، «آیا در شیب نزولی قرار داریم یا در شیب صعودی؟‌»، «چرا آمار مرگ همچنان صعودی است؟» و در نهایت، «گذر از پیک کامل چه زمانی است؟» پاسخ داده شده است.

آیا از پیک  اُمیکرون گذشتیم؟

بررسی آمار روزانه کرونا که توسط وزارت بهداشت اعلام می‌شود، نشان می‌دهد که تعداد کل مبتلایان به بیش از ۶۹‌ هزار و ۶۱۵ نفر رسیده است. تعداد کل آزمایش‌های تشخیصی انجام‌شده نیز حدود ۴۶‌ هزار و ۷۰۰ نفر بوده است.

بررسی آمار روزانه تست‌های تشخیصی نشان می‌دهد که از ابتدای دی‌ماه تا روزهای ابتدایی اسفندماه سال‌ جاری، تست‌های تشخیصی از بیش از ۱۰۰‌ هزار تست در روز به حدود ۸۰‌ هزار تست روزانه کاهش پیدا کرده است. البته روند آماری نشان‌دهنده این است که تعداد آزمایش‌های روزانه دو قله را در مدت دو ماه ثبت کرده است. در واقع از ابتدای دی‌ماه تعداد تست‌های روزانه بیش از ۱۰۰‌ هزار عدد بوده است اما در نیمه دی‌ماه با کاهش حدود ۲۰‌ هزار عددی مواجه شده و به ۸۰ ‌هزار عدد در روز رسیده است. اما در فاز دوم یعنی از نیمه دی‌ماه تا نیمه بهمن‌ماه، شیب تعداد تست‌های روزانه تقریبا صعودی شده؛ به طوری که در ۱۵ بهمن‌ماه به بیش از ۱۰۷‌ هزار عدد رسیده که بیشترین مقدار تست‌های ثبت‌شده از ابتدای زمستان ۱۴۰۰ بوده است. در فاز سوم، مجددا تعداد آزمایش‌های روزانه کاهش پیدا کرده؛ به طوری که در ۳۰ بهمن‌ماه به کمترین مقدار خود از ابتدای زمستان یعنی حدود ۷۴‌ هزار تست تشخیصی در روز رسیده است. تعداد تست‌های روزانه در دوم اسفند ماه بیش از ۸۱‌ هزار عدد بوده است. در واقع کاهش ۲۰‌درصدی تعداد تست‌های تشخیصی روزانه نشان می‌دهد که احتمالا مراجعه افراد برای تست‌دادن کاهش داشته است.

از دیگر شاخص‌هایی که می‌تواند نشان‌دهنده عبور از پیک کرونایی باشد، نسبت تعداد افراد مبتلاشده به تعداد تست‌های روزانه است. آمارها نشان می‌دهد که در ابتدای دی‌ماه از هر ۱۰۰ تست انجام شده حدودا دو نفر جواب مثبت داشته‌اند اما تقریبا از ابتدای بهمن‌ماه این نسبت شیب صعودی پیدا کرده؛ به طوری که در سوم بهمن به ازای هر ۱۰۰ تست انجام شده، ۵/۵ نفر مثبت بوده‌اند اما در ۲۰ بهمن‌ماه تعداد تست‌های مثبت به حدود ۳۹ نفر رسیده است. اما در مدت کمتر از دو هفته مجددا نسبت افراد مبتلا به تست‌های روزانه روندی کاهشی پیدا کرده؛ به طوری که در دوم اسفند ماه به ازای هر ۱۰۰ تست انجام شده ۵/ ۲۳ نفر مثبت بوده‌اند. بنابراین به نظر می‌رسد تعداد مبتلایان به تست‌های روزانه نیز سیر نزولی پیدا کرده است. بنابراین هر پیک یک مسیر صعودی و یک مسیر نزولی دارد؛ در حالی که آمارهای ابتلا نشان می‌دهد که روند مبتلایان روزانه نسبت به هفته‌های گذشته کمتر شده که این موضوع نشان می‌دهد که در فاز نزولی پیک اُمیکرون  قرار داریم. البته با توجه به الگوی دیگر کشورها گذر کامل تا پیک  اُمیکرون  احتمالا در هفته‌های آینده تا پایان سال محقق خواهد شد.

در شیب نزولی قرار داریم یا در شیب صعودی؟‌

نگاهی به آمارهای روزانه مبتلایان به کرونا نشان می‌دهد که نیمه دی‌ماه تعداد مبتلایان روزانه کرونا به کمتر از ۱۰۰۰ نفر در روز رسیده بود اما تقریبا از هفته سوم دی‌ماه به بعد، تعداد مبتلایان سیر صعودی گرفته؛ به طوری که در ۱۸ بهمن‌ماه به بیشترین مقدار خود از ابتدای زمستان رسیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که قله تعداد مبتلایان روزانه کرونا در زمستان ۱۴۰۰ کمی بیشتر از ۳۹‌ هزار نفر در روز بوده است. بعد از آن مجددا نرخ مبتلایان تغییر مسیر داده و روند آن نزولی شده است؛ به طوری که در کمتر از یک هفته به نصف این مقدار یعنی حدود ۱۸‌ هزار و ۵۰۰ نفر در روز رسیده است. اگر چه در هفته سوم بهمن‌ماه، آمار مبتلایان روزانه نوساناتی را ثبت کرده است اما روند نزولی آن قابل مشاهده است. این رویداد در مورد آمار بستری‌های روزانه نیز صدق می‌کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که آمار بستری‌های روزانه در هفته اول و دوم دی‌ماه به کمتر از ۲۰۰ نفر در روز نیز رسیده بود اما از اوایل بهمن‌ماه بر تعداد بستری‌ها افزوده شده؛ به طوری که در ۲۵ بهمن‌ماه به حدود ۳۱۵۷ نفر در روز رسیده است. این رقم بیشترین تعداد بستری‌های روزانه از ابتدای زمستان است. اما در یک هفته بعد از آن یعنی تا ابتدای اسفندماه، نزولی‌شدن تعداد افراد بستری شده مشهود است.

بنا بر این از نظر آمار مبتلایان روزانه می‌توان گفت روند مبتلایان نزولی شده است. البته این روند نزولی در روزهای اخیر به شکل زیگزاگی بوده اما در کل می‌توان گفت که فاز کاهشی آغاز شده است. در روز گذشته نسبت ابتلا به تست نیز به زیر ۲۰‌درصد رسیده که این رقم در ۲۰ روز اخیر کمترین مقدار بوده است. احتمالا در هفته‌های آینده شاهد کاهش بستری‌های روزانه و بیماران بدحال نیز خواهیم بود.

چرا تعداد فوتی‌های روزانه افزایش پیدا کرده است؟

نگاهی به آمارها نشان می‌دهد که تعداد افراد فوت‌شده به علت کرونا در روزهای اخیر افزایش پیدا کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تعداد افراد فوت‌شده کرونایی در اواخر دی ماه به زیر ۲۰ نفر رسیده است. اما مجددا این آمار افزایشی شده و در روزهای ابتدایی اسفندماه به بیش از ۲۴۰ نفر در روز رسیده است. از آنجا که ویروس کرونا به صورت تدریجی سبب مرگ بیمار می‌شود، باید دلیل افزایش آمار فوتی‌ها را در آمار بیماران بدحال جست‌وجو کرد. در واقع سیر بیمارانی که فوت شده‌اند نشان می‌دهد که به طور میانگین دو هفته زمان لازم است که بیمار کرونایی، از زمان بستری در بیمارستان، به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شده و فوت کند. بررسی آمارهای بستری‌های روزانه نشان می‌دهد که از ابتدای دی‌ماه تا ۲۵ بهمن‌ماه سیر صعودی داشته اما پس از آن طی یک هفته از ۳۱۵۷ نفر (در ۲۵ بهمن) به ۲۳۳۳ نفر (در چهار اسفند) کاهش پیدا کرده است. از سوی دیگر از نیمه بهمن‌ماه تعداد بیماران بدحال افزایش پیدا کرده و در روزهای اول اسفند به بیش از چهار ‌هزار نفر رسیده است. اما آمار دو روز گذشته نشان می‌دهد که روند این آمار نیز نزولی شده است. در نتیجه می‌توان پیش‌بینی کرد اگر روند نزولی بیماران بدحال پایدار باشد، حدود دو هفته دیگر روند تعداد فوتی‌های روزانه نیز کاهشی شود.

گذر از پیک کامل چه زمانی است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که این مدت زمان در کل کشورها ۲ تا ۵/ ۲ ماه بوده است و بسیاری از کشورها به یک پایداری نسبی رسیده‌اند. به عنوان مثال نگاهی به آمار کشورهایی مانند آمریکا نشان می‌دهد که از اول دسامبر یا ۱۰ آذرماه، سیر صعودی ابتلا به کرونا آغاز شده است. پس از حدود ۵/ ۱ ماه یعنی در نیمه ژانویه یا ۲۶ دی‌ماه، تعداد مبتلایان در آمریکا به پیک خود رسیده و پس از آن روند نزولی آغاز شده و بیش از یک ماه است که این روند ادامه داشته است. در مورد آمار فوتی‌های روزانه آمریکا نیز بررسی‌ها نشان می‌دهد که در اول فوریه (۱۲ بهمن) تعداد فوتی‌ها به بیشترین مقدار رسیده و پس از آن روند نزولی شده است. مقایسه آمار مبتلایان روزانه در ایران نیز نشان می‌دهد که مانند آمارهای ایالات متحده، روند مبتلایان صعودی بوده و پس از یک ماه به قله رسیده است. بنابراین انتظار می‌رود در سه یا چهار هفته آینده روند گذر از پیک اُمیکرون کامل شود.»

اُمیکرون کی تمام می‌شود؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا