خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شش پیشنهاد غذایی برای فصل گرما

سودابه هروی فرد، کارشناس تغذیه ی انصاف نیوز در یادداشتی شش پیشنهاد غذایی برای فصل تابستان ارائه می دهد:

همزمان با آغاز فصل تابستان و افزایش قابل توجه دمای هوا، چگونگی خنک نگه داشتن بدن ذهن بیشتر ما را به خود معطوف می کند. به ویژه، اگر دارای طبع گرم باشیم، گرمای زیاد می تواند منجر به بروز ناراحتی هایی مانند بی خوابی، پرفشاری خون، التهاب، یبوست و خونریزی شود.
راهکارهایی نظیر استفاده از دستگاه های خنک کننده و دوش آب سرد می تواند به کاهش دمای بدن کمک کند. اما، کاهش درونی دمای بدن به طور قطع روش مؤثرتری است. به همین منظور، شش پیشنهاد غذایی برای مقابله با گرما و کاهش درونی دمای بدن ارائه می شود.
1- مصرف سبزی ها
بیشتر سبزی های خام به ویژه، خیار، کاهو، کرفس، اسفناج و تربچه دارای طبع سرد هستند. مصرف این دسته از سبزی ها با توجه به اینکه حاوی درصد بالایی آب هستند برای کاهش دمای بدن توصیه می شود.
2- مصرف میوه ها
میوه ها و به ویژه هندوانه، سیب، طالبی، مرکبات و توت ها مشابه سبزی ها در بیشتر موارد سیستم داخلی بدن را خنک می کنند. پیشنهاد می شود روزانه دست کم 5 واحد میوه ها و سبزی های تازه در برنامه ی غذایی گنجانده شود. این امر علاوه بر تعدیل دمای بدن در سلامت پوست و کمک به پیشگیری از بیماری های مزمن نقش قابل ملاحظه ای دارد.
3- مصرف ماهی
طبع بیشتر ماهی ها سرد است. در نتیجه، پخت انواع ماهی ها به روش بخارپز در کنار انواع سبزی ها می تواند گزینه ی مناسبی برای وعده های غذایی فصل گرما باشد.
4- نوشیدن آب
واضح است که با افزایش دما، بدن به حجم بالایی از آب نیاز پیدا می کند. اما با وجود سادگی این نکته، بیشتر ما آب کافی نمی نوشیم. با افزودن خیار رنده شده، لیمو، سکنجبین، خاکشیر و تخم شربتی به آب می توانیم حجم آب مصرفی روزانه را افزایش دهیم.
5- کاهش مصرف غذاهای حیوانی و سرخ شده
فرآیند سوخت و ساز غذاهای حیوانی و چربی ها گرمای زیادی تولید می کند. بنابراین برای کمک به کاهش دمای بدن باید تا حد امکان به سیستم گوارشی استراحت دهیم و از سوخت و ساز غیر ضروری جلوگیری کنیم. به این منظور پیشنهاد می شود مصرف غذاهای حیوانی به ویژه گوشت قرمز و غذاهای فرآوری شده و چرب را به کمترین حد ممکن برسانیم و برای تامین پروتئین مورد نیاز، از حبوبات استفاده کنیم.
6- مصرف غذاهای پر ادویه و چای داغ
جالب است بدانید که در برخی کشورهای گرمسیر، استفاده از غذاهای پر ادویه و چای داغ برای کاهش دمای بدن مرسوم است. با این روش دمای بدن تا بالاترین حد ممکن بالا می رود که موجب باز شدن منافذ پوست و تعریق می شود. به این ترتیب دمای بدن به روش طبیعی کاهش می یابد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا