خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«حسگر نازک بین راهنما» در تلسکوپ جیمز وب چه کار می‌کند؟

آژانس فضایی کانادا اخیرا درباره نقش مهم یکی از ابزارهای علمی تلسکوپ فضایی جیمزوب اطلاعاتی را ارائه کرده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، حسگر نازک‌بین راهنما، ابزاری کلیدی است که نقش مهمی در جهت حرکت تلسکوپ به مسیر صحیح ایفا می‌کند. آژانس فضایی کانادا روز گذشته گزارش داد که حسگر نازک‌بین راهنما (FGS) تلسکوپ فضایی جیمزوب در روز یکشنبه (۱۳ فوریه) با موفقیت در حالت ردیابی یک ستاره راهنمای خاص قرار گرفته است و بر روی آن متمرکز شده است.

آژانس فضایی کانادا افزود: با عملکرد خوبی که حسگر نازک‌بین راهنما تاکنون داشته اکنون انتظار می‌رود، این ابزار در مرحله بعد برای کمک به هم تراز شدن هر ۱۸ بخش آینه اصلی این تلسکوپ مورد استفاده قرار بگیرد. هفته گذشته، ناسا اولین تصویر ثبت شده توسط تلسکوپ فضایی جیمزوب را به همراه یک سلفی از این رصدخانه مادون قرمز منتشر کرد.

در هفته‌های آینده، با کمک حسگر نازک‌بین راهنما، هر بخش آینه به دقت تنظیم خواهد شد و بقیه عناصر نوری تلسکوپ نیز کالیبره می‌شوند تا در نهایت یک تصویر بسیار متمرکز از یک تک ستاره ایجاد شود.

نقش “حسگر نازک‌بین راهنما” تلسکوپ فضایی جیمزوب چیست؟

بیانیه ناسا در مورد این موضوع که در روز پنجشنبه منتشر شد شامل توضیحات محققانی به نام ” رنه دویون” (René Doyon) محقق اصلی ابزارهای ساخت کانادا تلسکوپ جیمز وب و “ناتالی اوئلت” (Nathalie Ouellette) محقق دانشگاه مونترال بود. این دو دانشمند در مورد عملکرد حسگر نازک‌بین راهنما و آنچه در هفته‌های آینده انتظار می‌رود انجام شود، بحث کردند.

دانشمندان گفتند: برای اطمینان از متمرکز ماندن وب روی اهداف آسمانی خود، حسگر نازک‌بین راهنما، موقعیت دقیق یک ستاره راهنما در میدان دید خودرا ۱۶ بار در ثانیه اندازه گیری می‌کند و تنظیمات را به آینه فرمان دقیق () تلسکوپ حدود سه بار در ثانیه ارسال می‌کند.

دانشمندان در مورد این موضوع صحبت کردند و گفتند از اینکه حسگر نازک‌بین راهنما تا کنون به خوبی کار کرده است، هیجان زده هستند. آنها همچنین مشتاقانه منتظرند تا حسگر نازک‌بین به دوربین مادون قرمز نزدیک(NIRCam) وب نیز کمک کند تا در جهت درست قرار گیرد.

وب به چهار ابزار علمی برای کمک به مشاهدات خود مجهز شده است. اینها شامل دوربین مادون قرمز نزدیک(NIRCam)، طیف‌نگار مادون قرمز نزدیک(NIRSpec)، ابزار مادون قرمز میانی(MIRI) و حسگر هدایت دقیق/تصویرگر مادون قرمز نزدیک و طیف‌نگار بدون شکاف(FGS-NIRISS) هستند. تلسکوپ فضایی جیمز وب حاصل تلاش مشترک ناسا، آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی کانادا است.

دانشمندان افزودند: از این پس، روند هم ترازی آینه‌های تلسکوپ با هدایت حسگر نازک‌بین راهنما انجام خواهد شد و این در حالی است که تصاویر دوربین مادون قرمز نزدیک نیز اطلاعات تشخیصی را برای تنظیمات آینه فراهم می‌کنند.

انتظار می‌رود که دوره راه‌اندازی وب چندین ماه طول بکشد و علت این امر هم تا حد زیادی به این خاطر است که ابزارها پس از پرتاب در ۲۵ دسامبر و سفر یک ماهه آن به نقطه لاگرانژ در اعماق فضا هنوز در حال خنک شدن هستند. این ابزارها طوری طراحی شده‌اند که در دمای منفی ۳۸۴ درجه فارنهایت (منهای ۲۳۳ درجه سانتیگراد) کار کنند زیرا وب به دنبال اجرام ساطع کننده گرما در جهان است.

هدف اصلی این تلسکوپ، بررسی چگونگی شکل‌گیری و تکامل کهکشان‌ها پس از مه‌بانگ است و قصد دارد با نگاهی به اعماق کیهان تصاویری از اولین کهکشان‌هایی که تاکنون شکل گرفته‌اند، ثبت کند. دوربین‌های فروسرخ این تلسکوپ به قدری قدرتمند و دقیق هستند که می‌توانند حضور یک خر زنبور را از فاصله ۲۴۰ هزار مایلی(فاصله بین زمین و ماه) تشخیص دهند. “جیمز وب” همچنین به اخترشناسان کمک خواهد کرد تا اسرار جهان را درک کنند. “جیمز وب” ۱۰۰ برابر قدرتمندتر از هابل است. همچنین وب از نور فروسرخ استفاده می‌کند و دارای طول موج‌هایی است که می‌تواند از میان ابرهای غباری نیز که ممکن است از دید هابلِ متکی به نور مرئی جا مانده باشد، گذر کند. وب باید عمیق‌تر از پیش کیهان را رصد کند و کهکشان‌هایی را که پس از مه‌بانگ شکل گرفتند، شناسایی کند. شناسایی این کهکشان‌ها به دلیل دور دست بودن و نور کم برای هابل چندان امکان‌پذیر نیست.

نمی‌توان گفت “وب” جایگزین “هابل” خواهد شد، چرا که “هابل” همچنان در حال رصد کیهان است و ناسا امیدوار است تا چند سال دیگر، احتمالا تا دهه ۲۰۳۰ نیز بتواند از آن استفاده کند. “هابل” یکی از بزرگترین و پرکاربردترین تلسکوپ‌ها به شمار می‌آید. “وب” اغلب به عنوان جانشین یا جایگزین هابل توصیف می‌شود، اما به رغم تعداد انگشت شماری مشکل در طول این سال‌ها، ابزارهای علمی “هابل” همچنان قوی هستند و این دو تلسکوپ بزرگ قرار است با هم (البته دور از یکدیگر) در فضا مشاهداتی را انجام دهند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا