خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تخلفات وام بدون ضامن «کم» شده اما ادامه دارد

وزیر اقتصاد سپرده‌گذاری در پرداخت وام بدون ضامن را تخلف می‌داند و بر پیگیری این موضوع تاکید کرده است اما، برخی از شعب بانک‌ها همچنان شرط گردش حساب و یا سپرده‌ گذاری را مطرح می‌کنند و در مجموع گزارش‌ها حاکی از آن است که شرایط عجیب‌ غریبی که پیش از این از سوی بانک‌ها برای پرداخت این وام مطرح می‌شد، کم‌تر شده است. حتی در مورد وام های دیگر مانند وام مسکن هنگام دریافت وام نیز برخی از شعب تقاضای کسر از حقوق می‌کنند.

به گزارش ایسنا، بانک‌های دولتی در راستای تکلیف رئیس جمهور و ابلاغیه وزارت امور اقتصادی و دارایی مبنی بر تسهیل پرداخت تسهیلات خرد در مرحله اول مکلف به پرداخت وام‌های خرد به حقوق‌بگیران بخش‌های دولتی، عمومی و خصوصی بدون دریافت ضامن شدند و قرار است که در آینده این موضوع شامل سایر افراد نیز شود.

شرایط دریافت دریافت وام تا رقم ۵۰ میلیون تومان اینگونه است که تنها ارائه نامه کسر از حقوق کفایت می‌کند و شرایط مورد نیاز برای دریافت وام تا ۱۰۰ میلیون تومان نیز با یک نامه کسر از حقوق همراه با چک یا سفته اعلام شده است که مشمولان این وام باید به بانک و شعبه‌ای که حقوق خود را از آن دریافت می‌کنند، مراجعه کنند.

پیش از این، گزارش‌های میدانی از برخی شعب بانک‌ها حاکی از شرایط عجیب اعلامی مبنی بر بسته بودن پرداخت وام جدید در روزهای پایانی سال، ابلاغ نشدن بخشنامه، داشتن میانگین گردش حساب و سپرده حداقل نصف مبلغ وام مورد نظر بود.

احسان خاندوزی_وزیر اقتصاد در واکنش به این موضوع اعلام کرد که هرگونه شرط اضافه‌ای که خارج از مصوبات در این زمینه باشد، تخلف محسوب و با آن برخورد خواهد شد.

اکنون، گزارش میدانی که به تازگی از روند پرداخت وام بدون ضامن در برخی از شعب بانک‌ها ثبت شده، بیانگر کم شدن شروط خارج از مصوبه است اما همچنان برخی شعب اعلام می‌کنند که به علت بسته شدن پرداخت وام جدید در روزهای پایانی سال، این وام بعد از ایام نوروز پرداخت می‌شود و مشمولان این وام نیز باید میانگین و معدل حساب قابل قبولی داشته باشند.

علاوه بر این، شواهد حاکی از آن است که اکثر بانک‌ها شرایط مندرج در مصوبه مربوطه را در شعب در دید عموم قرار داده‌اند. اما با وجود تخلف بودن همچنان برخی از شعب اعلام می‌کنند که متقاضیان برای دریافت این وام باید میانگین یا معدل حساب بالایی داشته باشند و در غیر اینصورت این افراد باید برای چند ماه در بانک سپرده بگذارند تا بتوانند بدون ضامن وام دریافت کنند.

از سوی دیگر، متصدی یک بانک می‌گوید که صرف اینکه فردی حقوق‌بگیر باشد و حقوقش را از این بانک دریافت کند، برای پرداخت وام بدون ضامن کافی نیست و آن فرد نباید فقط حقوق خود را پس از واریز برداشت کند بلکه باید گردش حساب بالایی داشته باشد.

وی همچنین تاکید کرد که پرداخت وام برای مبالغ خرد تا ۳۰ میلیون بدون ضامن خواهد بود و هرچه بر مبلغ وام افزوده شود، حداقل معرفی یک ضامن لازم است‌.

علاوه بر این، متصدی بانکی دیگر بر این موضوع تاکید کرد که رتبه اعتباری فرد متقاضی در بانک مرکزی رقم و شرایط پرداخت وام را تعیین می‌کند و فیش حقوقی افراد باید حداقل ۶۰ درصد وام را پوشش دهد.

این شرایط در حالی از سوی بانک‌ها اعلام می‌شود که براساس گفته وزیر اقتصاد طی سه هفته اخیر بیش از ۶۵ هزار نفر بدون ضامن وام از وام‌های خرد استفاده کرده‌اند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا