خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دبیر کل ناتو: خطر رویایی با روسیه واقعی و ترسناک است

دبیر کل ناتو در سخنرانی خود در نشست امنیتی مونیخ که با عنوان”دست در دست: امنیت ترانس آتلانتیک و اروپا” برگزار می‌شود، گفت: این روزها، روزهای خطرناکی برای اروپاست. متحدان ناتو به تلاش‌های دیپلماتیک قوی خود برای یافتن راه‌حل سیاسی ادامه می دهند. با این حال، علیرغم ادعاهای مسکو، تاکنون هیچ نشانه‌ای از عقب نشینی یا کاهش تنش ندیده‌ایم.

به گزارش ایسنا استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت: همکاری بین ناتو و اتحادیه اروپا هرگز تا این اندازه نزدیک‌ نبوده است. این روزها، روزهای خطرناکی برای اروپاست. روسیه در بزرگترین تقویت نظامی از زمان جنگ سرد، نیروهایش را در داخل و اطراف اوکراین جمع آوری کرده است. نمی‌دانیم چه اتفاقی خواهد افتاد. اما خطر درگیری واقعی است.

وی افزود: متحدان ناتو به تلاش‌های دیپلماتیک قوی خود برای یافتن راه‌حل سیاسی ادامه می دهند. با این حال، علیرغم ادعاهای مسکو، تاکنون هیچ نشانه‌ای از عقب نشینی یا کاهش تنش ندیده‌ایم. برعکس، تقویت روسیه ادامه دارد. ما به نظارت بسیار دقیق ادامه می دهیم. ما از روسیه می خواهیم آنچه را که می‌گوید انجام دهد و نیروهای خود را از مرزهای اوکراین خارج کند. این اولین گام مهم به سوی راه حل مسالمت آمیز خواهد بود.

استولتنبرگ تاکید کرد: هنوز برای تغییر مسیر روسیه و برای عقب نشینی از لبه پرتگاه دیر نیست. آماده شدن برای جنگ را متوقف کنید و شروع به کار برای یک راه حل مسالمت آمیز کنید. ناتو همچنان آماده مشارکت در گفتگوی اساسی با مسکو است. برداشتن گام‌های متقابل معنادار که می‌تواند امنیت را برای همه کشورهای داخل اروپا و برای روسیه نیز بهبود بخشد.

دبیرکل ناتو گفت: ما پیشنهادات کتبی به مسکو ارائه کرده‌ایم برای کاهش خطرات و افزایش شفافیت فعالیت‌های نظامی. فضا و تهدیدات سایبری و کنترل تسلیحات، از جمله در مورد سلاح‌های هسته‌ای و موشک‌ها. این یک دستور کار اساسی است، جایی که ما معتقدیم امکان یافتن زمینه مشترک وجود دارد. بنابراین من روسیه و همه متحدان ناتو را به یک سری نشست‌های شورای ناتو-روسیه دعوت کرده‌ام و دعوت خود را در نامه‌ای که روز پنجشنبه برای سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه فرستادم تکرار کردم.

او افزود: بحران کنونی فراتر از اوکراین است. چیزهای زیادی در خطر است. روابط ناتو و روسیه، امنیت اروپا و فراآتلانتیک و در نهایت این سؤال مطرح می شود که چگونه می‌خواهیم روابط بین دولت ها را سازماندهی کنیم. مسکو در تلاش است تاریخ را به عقب برگرداند و حوزه‌های نفوذش را بازسازی کند. این کشور می‌خواهد حق ناتو برای دفاع جمعی را محدود کند و خواستار آن است که ما تمام نیروها و زیرساخت‌های خود را از کشورهایی که پس از فروپاشی دیوار برلین به ناتو پیوسته‌اند حذف کنیم. اما بگذارید واضح بگویم. هیچ عضو درجه یک ناتو در غرب و عضو درجه دوم ناتو در شرق وجود ندارد. ما همه متحدان ناتو هستیم و به عنوان یک نیروی واحد ایستاده‌ایم و همیشه آنچه را که لازم است برای محافظت و دفاع از یکدیگر انجام خواهیم داد.

استولتنبرگ گفت: مسکو همچنین می‌خواهد حق انتخاب مسیر و تدارکات امنیتی را از کشورهای مستقل نظیر اوکراین – و همچنین برای کشورهای دیگر، مانند فنلاند و سوئد بگیرد. برای اولین بار، اکنون شاهد پیوستن پکن به مسکو هستیم که از ناتو می‌خواهد تا از پذیرش اعضای جدید خودداری کند. این تلاشی است برای کنترل سرنوشت ملت های آزاد. برای بازنویسی آیین نامه بین المللی و تحمیل الگوهای حکومتی خودکامه.

دبیرکل ناتو تصریح کرد: بحران کنونی اهمیت روابط ترانس آتلانتیک برای امنیت اروپا را نشان می دهد. دو جنگ جهانی و جنگ سرد به ما آموخته است که هیچ امنیت واقعی در اروپا بدون پیوند قوی ترانس آتلانتیک وجود ندارد. ایستادن در کنار هم در ناتو، اروپا و آمریکا به حفظ صلح و حفاظت از شیوه زندگی دموکراتیک ما کمک خواهد کرد. همانطور که برای بیش از 70 سال انجام داده‌ایم.

او تاکید کرد: ناتو یک اتحاد دفاعی است. ما روسیه یا هیچ کس دیگری را تهدید نمی کنیم. اما تمام اقدامات لازم را برای محافظت و دفاع از همه متحدان انجام خواهیم داد. به همین دلیل است که در واکنش به الگوی اقدامات تهاجمی روسیه، ما بازدارندگی و دفاع خود را در سراسر اتحادیه تقویت کرده‌ایم، برای جلوگیری از هرگونه اشتباه محاسباتی یا سوء تفاهم در مورد تعهد آهنین ما به دفاع از یکدیگر .

استولتنبرگ گفت: بنابراین اگر هدف کرملین این باشد که ناتو حضور کمتری در مرزهای روسیه داشته باشد، تنها ناتوی بیشتری را شاهد خواهد بود و اگر بخواهد ناتو را تجزیه کند، اتحادی محکم‌تر . در طول سال های گذشته، شرایط امنیتی ما اساساً به سمت بدتر شدن تغییر کرده است. صلح را نمی‌توان بدیهی دانست. آزادی و دموکراسی مورد مناقشه است و رقابت استراتژیک در حال افزایش است. این یک هنجار جدید است و ما باید آماده باشیم و هر کاری که از دستمان بر می‌آید انجام دهیم تا پیوند بین آمریکا و اروپا را مثل همیشه قوی نگه داریم. با ایستادن در کنار هم می توانیم مردم خود را ایمن نگه داریم و خواهیم داشت. از ارزش ها و اصول اصلی خود محافظت کنیم و نظم بین المللی مبتنی بر قوانین را حفظ کنیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا