خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش های به فیلم سید احمد خمینی

روزنامه همدلی نوشت: سید احمد خمینی؛ فرزند بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبر انقلاب، یکی از  چهره‌های مطرح در دهه اول انقلاب بوده است. نزدیکی او به امام خمینی مدیریت بیت ایشان در و نقش او در مهم‌ترین حوادث دهه اول انقلاب، از او چهره‌ای مهم ساخته است. موقعیتی که البته در کانون موافقت‌ها و مخالفت‌های بسیاری بوده است. او واسطه امام با بسیاری از چهره‌های سیاسی کشور بوده است و وظیفه رد وبدل کردن پیام های دو طرف را برعهده داشته است از همین رو برخی او را متهم به گزینش پیام‌ها کرده‌اند و برخی نیز بر صداقت و امانت‌داری او صحه گذاشته‌اند. شاید ماجرای عزل آیت‌الله منتظری از قایم‌مقامی رهبری یکی از این موقعیت‌ها بوده است که او را در کانون تحلیل و تفسیر وشایعه قرار داد. برخی او را یکی از عوامل اصلی تخریب ذهنیت امام به آیت‌الله منتظری دانسته وبرکناری او از قایم مقامی رهبری را دستپخت فرزند امام دانسته‌اند. ماجرایی که سبب شد تا خودش در زمان حیات با انتشار جزوه‌ای تحت عنوان «رنج‌نامه» به این اتهامات پاسخ دهد و پس از درگذشت او برخی از اعضای بیت امام نیز همواره از او دفاع کرده‌اند.
شاید مهم‌ترین تعبیر درباره او را فرزندش سیدحسن خمینی در مراسم خاکسپاری او به کار برد که گفته بود«پدرم گنجینه اسرار انقلاب بود.»
سید احمد خمینی البته پس از درگذشتش نیز در کانون شایعه وگمانه‌زنی بوده است که حرف وحدیث‌های پیرامون درگذشت او یکی از مهم‌ترین ها بوده است.
چندسال پیش برخی از چهره‌های سیاسی ورسانه‌ای علت درگذشت سید احمد خمینی را نوعی ترور بیورلوژیک به دست سعید امامی معاون وقت وزارت اطلاعات اعلام کرده و او را در ردیف مقتولان قتل‌های زنجیره‌ای اعلام کردند. موضوعی که البته هیچ گاه به صورت رسمی تایید نشد.
حدود یک سال پیش نیز انتشار ادعایی درباره نحوه و علت درگذشت سید احمد خمینی، خانواده فرزند بنیانگذار انقلاب اسلامی و مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام را به شکایت و صدور بیانیه وادار کرد.
حسین دهباشی، مستندساز، در توئیترش اعلام کرده بود بابت مطلبی که پیشتر درباره علت درگذشت احمد خمینی نوشته بود در دادگاه تجدیدنظر به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده است.
او ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ توئیتی منتشر و بلافاصله آن را حذف کرد که عکسی بود از امام خمینی در حال پیاده شدن از پلکان هواپیما در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ و علت درگذشت حاضران آن عکس را نوشته بود:«ابوالحسن بنی‌صدر مرگ در فرانسه، صادق طباطبایی مرگ در آلمان، حسن لاهوتی مرگ در اوین، صادق قطب‌زاده اعدام، مرتضی مطهری ترور و احمد خمینی، مرگ با مصرف بی‌رویه.»
کمی بعد پایگاه اطلاع‌رسانی جماران، در یادداشتی حسین دهباشی را متهم کرد که به سید احمد خمینی «نسبت ناروا» زده و نوشت: «پست او با حجم سنگین اعتراض دنبال‌کنندگانش همراه شد تا جایی که او به حذف مطلب خود اقدام کرد. البته بعد در جواب یکی از معترضین این سخن باطل را به مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نسبت داده است. انتسابی که امروز توسط فرزند آقای هاشمی به شدت رد شد. البته دهباشی درصدد توجیه سخن برآمده و نوشته که شاید مراد، «مصرف بی‌رویه داروهای مختلف که مربوط به بیماری های مختلف» بوده است! و اضافه کرده که «برخی دوستان بالا» که «از قبل با او مرتبط بوده‌اند»، از او خواسته‌اند که پست خود را حذف کند.»
یک سال پس از آخرین جنجال پیرامون این شخصیت مهم انقلاب و جمهوری اسلامی، انتشار فیلمی از سخنان او در یک همایش درباره فتوای قتل سلمان رشدی در فضای رسانه‌ای ومجازی خبرساز شد.
در این سخنرانی که در اسفندماه سال شصت و نه در «سمینار تبیین حکم تاریخی حضرت امام در مورد مولف کتاب آیات شیطانی» ایراد شده سیداحمد خمینی، خطاب به حاضران – که ظاهرا نیروهای امنیتی آن دوره هستند – می‌گوید:« در اروپا کتابخانه‌ها را منفجر کنید و سفارتخانه‌ها را آتش بزنید.» او به آنها می‌گوید که در این راه ممکن است صدمه هم ببینید، چنانکه در جبهه جنگ برای گرفتن یک تپه ممکن است چندصد نفر هم کشته شوند.
انتشار این سخنان در فضای جدید، روز گذشته با واکنش فعالان دنیای مجازی مواجه شد. واکنش‌هایی که با معیارهای کنونی جامعه ابراز شده و عمدتا منفی بوده است.
همین موضوع سبب شد تا پایگاه اطلاع رسانی جماران وابسته به دفتر حفظ ونشر آثار امام خمینی(ره) با انتشار یادداشتی به ارایه توضیحاتی در این باره بپردازد.
در این یادداشت آمده است:«چنان که مشخص است این سخنان نه به طور محرمانه، بلکه در جلسه‌ای رسمی با حضور اقشار مختلف ایراد شده است. چندی پیش نیز بریده‌ای از این سمینار که در آن آقای سید محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات به دفاع از این فتوا می‌پرداخت، نشر یافت.»
نویسنده ادامه داد:« اگرچه تاریخ این سمینار اسفندماه سال 69 است برخی از افراد و رسانه‌ها فرض را بر ایراد این سخنان در ماه‌های آخر حیات امام خمینی گذارده و بر اساس گزاره‌ای غلط به تحلیل نیت‌خوانی از مرحوم آقای حاج سید احمد خمینی نشسته‌اند.»
جماران در شرح موقعیت بیان این سخنان نوشت:« زمینه ایراد این سخنرانی مهم است. در مورد نفس فتوای امام خمینی و واکنش‌های به آن، آقای حنیف قریشی نویسنده پاکستانی‌تبار انگلیسی گفته بود، «این یکی از مهم‌ترین رویدادهای تاریخ ادبیات پس از جنگ [جهانی] است». درواقع، جهان اسلام در مقابل توهین به بنیانگذارش یعنی پیامبر، به صف آرایی در مقابل یکی از ارزش‌های بنیادین جهان غرب که آزادی بیان است، پرداخت. گزاره «هیچ‌کس نباید به خاطر آنچه می‌گوید یا می‌نویسند کشته شده، تهدید به کشته شدن شود یا با خطری جدی مواجه شود»، در مقابل گزاره «هیچ‌کس نباید آنقدر آزاد باشد که با تحقیر عزت پیامبر(ص) به مسلمان‌ها -که یک چهارم جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند- توهین و بدگویی کند»، و شاید به نوعی تقابل تفاوت این دو جهان در تعریف آزادی.»
در ادامه این یادداشت با ذکر اتفاقات و حمایت چهره‌های جهانی از حکم امام(ره) نوشت:« در چنین فضایی است که سمینار «تبیین حکم تاریخی حضرت امام در مورد مولف کتاب آیات شیطانی» برگزار می‌شود و ایران انقلابی موضعی تقابلی اتخاذ می‌کند. »
این یادداشت به برخی پیامدهای انتشار این سخنان در برهه کنونی نوشت:«بنابراین، اگرچه نشر و پررنگ نمودن این سمینار در برهه فعلی می‌تواند کارکردهای مختلف از جمله متشنج کردن سیاست تنش‌زدایی بین ایران و اروپا، تضعیف بیش از پیش جریان‌های اصلاح‌طلب وفادار به بنیانگذار و… داشته باشد، اما هرگونه تحلیل و نیت‌خوانی غیرجهت‌گیرانه‌ای نسبت به سخنان آقایان سید محمد خاتمی، سید احمد خمینی(و دیگرانی که در آن سال‌ها موضعی گرفته‌اند) باید در چارچوب زمینه‌ای که ذکرش رفت صورت گیرد.
جماران در پایان توضیحات خود درباره سخنان سید احمد خمینی نوشت:«نکته پایانی آنکه تحلیل‌ها از حکم امام خمینی متفاوت بوده است. چنانکه اشاره شد برخی آن را تبلور تقابل دو سنت مهم معاصر یعنی اسلام و غرب خوانده‌اند، برخی آن را خط و نشان ایران انقلابی بعد از پایان جنگ -به زعم آنان- بدون برنده با عراق تفسیر کرده‌اند و برخی نیز این فتوا را علیرغم اینکه مورد حمایت بسیاری از رهبران دینی قرار گرفت، مغایر رویه علمای اسلامی دانسته‌اند. با این حال آنچه انکارناپذیر است آنکه این فتوا در غیاب صادرکننده‌اش نیز همچنان حیات دارد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا